החזר מס על תאונת עבודה

תאונות עבודה, למצער, יכולות לקרות לכל אחד. בין אם מדובר על פגיעה מכלי עבודה, תאונת דרכים בדרך ללקוח או נפילה במשרד, כל אלו מוגדרות כתאונות עבודה, אשר לעיתים, יכולה לגרור זכאות להחזר מס. בואו לקרוא מתי החזר מס על תאונת עבודה הוא ריאלי גם עבורכם.

 

תאונות עבודה – יכול לקרות לכל אחד

תאונות עבודה אינן ממוקדות בעבור סקטור מסוים באוכלוסייה, אלא יכולות לקרות לכל אדם. לראיה, כל אדם, בדרכו לעבודה, יכול להיפגע מתאונת עבודה, שכן על פי חוק, תאונת דרכים, בה נפגע אדם בדרכו לעבודתו, מוגדרת כתאונת עבודה.

תאונות אלו יכולות להביא לנזקים ממשיים, הן הפיזיים והן נפשיים. משכך, הגדיר המחוקק את נפגעי תאונות אלו הזכאים להטבות מגוונות, ובהן, החזרי מס.

 

תאונת עבודה – מגוון רחב של מקרים

הגדרת תאונת עבודה, בהתאם לחוק הישראלי, רחבה יותר ממה שניתן להניח בתחילה. על פי ההגדרה, כל פגיעה אשר נגרמה לעובד, עקב עבודתו, מוגדרת כתאונת עבודה.

כך, לצד פגיעות הנגרמות באופן ממשי מעבודות פיזיות שונות, גם נפילה במשרד, תאונת דרכים, או טריקת חלון המשרד יכולה להיחשב כתאונת עבודה לפרטים נוספים על החזר מס על תאונת עבודה בהמשך המאמר.

 

פגיעות קלאסיות – פגיעה ישירה מעבודה

סוג הפגיעות אשר עולות לראש של כולנו בעת שמיעת הביטוי "תאונת עבודה". פגיעות אלו, על פי רוב, נגרמות בשל העבודה באופן ישיר, על פי רוב, בשל כלים מסוכנים עמם עובד אדם.

לדוגמא, תאונת עבודה של נגר יכולה להיות פגיעה ממסורי חיתוך, של שף מאחד הסכינים ושל מנקה בשל החלקה.

 

סוג שני – מיקרוטראומה

מצב נוסף אשר יכול להיות מוגדר כתאונת עבודה הוא מקרה בו מתגבשת פגיעה, אשר נוצרה לאורך זמן, בשל תנאי העבודה, אשר קרויה גם מיקרוטראומה.

דוגמה אחת למקרים אלו היא עבודה במפעלים בהם משתמשים בחומרים מסוכנים, ללא הגנה, אשר מביאים לשאיפת חומרים מסוכנים לפגיעה במערכת הריאות.

דוגמה נוספת לפגיעות מיקרוטראומה זה הוא מצב בו אדם עובד בעבודה אשר דורשת הליכה רבה, דוגמת הדרכת טיולים או סיורים ביטחוניים, אשר שוחקים את הרגליים ומביאים לבעיות ברכיים.

דוגמה מהחיים לפגיעה זו ניתן לראות בפסק הדין 443/07, בו נקבע כי מחלק גז, אשר נפגע בברכו בשל הליכה ונישאה ידנית של בלוני גז, יכול כנפגע מיקרוטראומה.

 

התנאים להגדרת מיקרוטראומה

בניגוד לסוג הראשון של הפגיעות, אשר מוגדר בחקיקה, סוג הפגיעה השני מהווה פרי יציר פסיקה. משכך, בית המשפט קבע שלושה תנאים, שעליהם יש לעמוד לשם הגדרת אדם כנפגע מיקרוטראומה.

ראשית, על הפגיעה להיות תוצאה של פעילות רפטטיבית בעבודתו של היחיד, אשר מתבצעת לאורך זמן והביאה ליצירת נזק מצטבר. שנית, יש לוודא שמדובר על פעילות יחידה או מסוג מוגדר, ולא מגוון פעולות שונות. לבסוף, יש להוכיח כי נפגע אזור יחיד וספציפי בגוף, בשל אותה פעולה.

 

מיקרוטראומה – החריג העיקרי

בעוד ישנם שורה של מקרים, כאמור לעיל, בהם יוכר אדם כנכה עבודה בשל פגיעת מיקרוטראומה, נציין כי אירועים מוחיים, וכן אוטם שריר הלב, לא יוגדרו כפגיעות מסוג זה.

עם זה, יש להבהיר כי ייתכן ופגיעות אלו יהיו מוגדרות כתאונות עבודה קלאסיות, ככל שמדובר על אירוע חד פעמי.

 

אז מהן הזכויות של נפגעי עבודה?

ראשית, יש לעמוד על כך שבגין הטיפולים הרפואיים, הנדרשים על רקע תאונת העבודה, לא משלם מי שנפגע בתאונה, ויזכה לקבל על חשבון קופת החולים בה הוא חבר.

כמו כן, אציין כי תעמוד לנפגע הזכות לקבל כספים מהמוסד לביטוח לאומי, בגין ימי העבודה שהפסיק עקב הפגיעה. שיעור התקבול המקסימלי לעניין זה יעמוד על 13 שבועות היעדרות.

בנוסף, ייתכן כי נפגעי תאונות עבודה יהיו זכאים לקבל אחוזי נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי, זמנית או קבועה, בהתאם להחלטות הוועדה של המוסד. במקרים אלו, אשר יענו על הפירוט שיבוא בהמשך, יזכו הנפגעים לפטור מתשלום מס.

החזר מס על תאונת עבודה
החזר מס על תאונת עבודה

החזר מס על תאונת עבודה – מבוא

אחת ההטבות שנקבעו לנכי עבודה, אשר מקימה זכאות לא פעם לקבלת החזר מס על תאונת עבודה, היא פטור ממס. נציין כי לא מספיק לקבל נכות עבודה לשם קבלת פטור מתשלום מס, אלא יש לעמוד בקיטריון נוסף.

ראשית, יזכו לפטור נכי עבודה בעלי תעודת עיוור. שנית, יזכו לפטור אלו אשר נקבעה להם נכות עבודה, זמנית או קבועה, בשיעור של 100%, בגין פגיעה אחת. כמו כן, הקבוצה האחרונה שתזכה לפטור היא נפגעי תאונות העבודה אשר הוגדרו כבעלי נכות בשיעור של 90% ומעלה, בגין מספר פגיעות.

 

ריבוי פגיעות – מהו אופן החישוב?

בניגוד לחשיבה הבסיסית האינטואיטיבית, אופן חישוב הנכות במצב של נכויות מצטברות, אינו מצטבר. במילים אחרות, ככל שאדם זכאי ל – 70% נכות בגין מחלה אחת, ל – 30% נכות בגין מחלה שנייה, אותו אדם לא יזכה לכ – 100% נכות.

אופן החישוב הנכון, למעט נפגעי מגבלות גפיים, אשר יזכו לחישוב נכויות מצטבר, יבוצע כך:

שיעור הנכות = שיעור הנכות הנמוך X (שיעור הנכות הגבוה – 100) + שיעור הנכות הגבוה.

על פי החישוב שהוצג, ניתן לראות כי הדוגמה שהוצגה לעיל, שיעור הנכות שיעמוד לאדם בדוגמה יהא כ – 91 אחוזי נכות (91 = 30 X (30 – 100) + 70).

השלב הראשון בדרך לפטור – הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי

למרות שמס הכנסה והביטוח הלאומי הם שני גופים נפרדים, מס הכנסה מקבל את הכרעת הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי לעניין הענקת פטור.

שלב שני – הגעה לפקיד השומה

לשם קבלת הפטור המיוחל, יהא על הנישום להגיש טופס 1516, הוא טופס בקשה לפטור מתשלום מס בגין נכות, לפקיד השומה הקרוב לביתו. לאחר עיבוד המסמכים במערכת רשויות המס, יקבל הנישום הודעה על זכאותו.

 

הבעיה העיקרית – התקופה עד לקבלת הנכות

אומרים שטחנות הצדק פועלות לאט. אומנם ועדות ביטוח לאומי ורשויות המס אינן חלק ממערכת המשפט, אך המשפט האמור תקף גם לגביהן. לא פעם, התהליך עד לקבלת אחוזי הנכות, לקבלת פטור מטעם רשות המיסים, ייקח זמן רב, בין אם בשל זמני המתנה לרופאים, בין אם בשל המתנה לוועדה ובין אם בשל סיבות שונות ומגוונות.

משכך, לא פעם, עד לקבלת נכות, משלמים נכים הזכאים לפטור ממס הכנסה תשלומים רבים לרשויות המס, אשר אותם הם אמורים לקבל בחזרה.

 

קבלה מאוחרת, בתוספת ריבית

על אף האמור לעיל, אשר מציף את הבעיה בתקופה שעד לקבלת ההחזר, ייתכן כי הדבר יכול לשחק לטובתכם.

רשות המס מעניקה אפשרות לקבלת החזר מס על תאונת עבודה עד 6 שנים בטרם הגשת בקשת ההחזר. משכך, ככל אשר שילמתם מס הכנסה עד לקבלת חותמת הזכאות, תוכלו לבקש את הכספים אשר שילמתם באופן רטרואקטיבי. היות וכספים אלו מתקבלים בריבית של 4%, ניתן לקבוע כי מדובר על עסקה די משתלמת.

 

הפתרון – פנייה לאינדיגו פיננסים

פנייה למומחי החזרי המס של אינדיגו פיננסים יכולה לעלות ולהתגלות הבחירה הנכונה, מתוך מספר סיבות עיקריות. ראשית, מומחי המס באינדיגו יודעים בדיוק מול מי הם עומדים, ומשכך, יוכלו להביא לקבלת הכספים ביעילות ובמהירות. כמו כן, ההיכרות עם המערכת יכולה להוביל לשקט נפשי משמעותי מצדכם, שכן אלו ידאגו לכל הצרכים הסובבים את הבקשה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון