מס על זכיות

בין אם הגשמתם חלום וזכיתם בהגרלת הלוטו, קיבלתם פרס על זכייה בתחרות שחייה או שנותרתם השורדים האחרונים בתוכנית ריאליטי מוכרת – סביר להניח שתידרשו לשלם מס על זכיות. לצד כל אדם בישראל שזוכה בפרס, יש נהנה נוסף מהזכייה שאתם ודאי מכירים בתור מס הכנסה. נשאלת אם כן השאלה – האם יש דרך להתנער מרוע הגזירה? את התשובה לכך תגלו במדריך הבא.

 

מס על זכיות
מס על זכיות

הגדרה

כל אדם במדינת ישראל שזוכה בפרס בעל שווי כספי כלשהו, נדרש על פי החוק להפריש חלק מן הסכום שבו הוא זכה לידי מס הכנסה. מדובר במס על זכיה בהגרלות ופרסים. כן, למקרה שלא ידעתם זאת – קופת המדינה נהנית גם היא מכספי הפרסים בהם אזרחיה ברי המזל זוכים מעת לעת.

 

האם מס על זכיות מוטל על כל סוגי הפרסים?

בכל הנוגע לחובת התשלום של מס על הזכיות, רשות המיסים בישראל אינה מבדילה בין סכום כספי בו זכיתם בהגרלת הלוטו ובין הכנסות ממקורות אחרים. בין שזכיתם בהגרלת הלוטו, בפרס בטוטו, בבינגו או בהימורים – תהיו חייבים בתשלום מס הכנסה, בהתאם לגובה הפרס.

 

מי חייב בתשלום מס על זכיה בישראל?

כל אדם בישראל שזוכה בפרס במסגרת הגרלה או הימורים – חייב בתשלום מס זה. חובת תשלום המס למעשה חלה על כל תושב ישראלי, גם אם מקור הפרס הוא בחו"ל וגם אם מקור הפרס הוא בארץ, אך הישראלי שקיבל אותו חי במדינה אחרת.

 

הסכום שממנו חייבים לשלם מס על זכיות בשנה הנוכחית

בעבר, סכום הזכייה שהיה חייב בתשלום בישראל, עמד על 50,000 ש"ח. פירוש הדבר היה שכל מי שזכה בפרס בשווי נמוך יותר, לא נדרש לשלם על זכייתו מס הכנסה.

אולם בעקבות מגמה של הגדלת המיסים על זכיות בפרסים והגרלות בישראל, הסכום החייב במס הופחת ל- 30,360 שקלים בלבד (נכון לשנת 2021). יחד עם זאת, למרות שנכון להיום, הסכום הנ"ל הוא תקרת הפטור ממס על הזכיות, מתקיימים דיונים לא מעטים בכנסת בדבר האפשרות להפחתת הסכום הנ"ל עד לסכום של 10,000 שקלים, כך שבעתיד הלא מאוד רחוק, עשוי להיגבות מס גם על זכיות בסכומים נמוכים יחסית.

 

מה קורה כאשר הסכום בו זכיתם עולה על תקרת הפטור?

כאמור לעיל, נכון לשנת 2021, אם זכיתם בהגרלה או בפרס בסכום נמוך מ- 30,360 ש"ח, תהיו פטורים מתשלום מס על זכיות. כלומר, יוענק לכם פטור מוחלט מניכוי מס במקור על ידי הגורם המשלם.

אולם במידה והסכום שבו זכיתם עולה על תקרת הפטור הנ"ל, תהיו חייבים לשלם מס על הזכייה בשיעור משתנה, בהתאם לחישוב שנציג בהמשך. בהקשר זה חשוב לדעת שקיים טווח מסוים של סכומי זכייה, שבו אתם עשויים להיות זכאים לקבל פטור חלקי מתשלום מס על הזכייה.

 

כמה מס על זכיות יגבה ממני אם חרגתי?

במידה וסכום הפרס שבו זכיתם נע בין 30,360 ש"ח ועד 60,720 ש"ח, יגבה מכם מס על זכיות בשיעור של 35 אחוזים. זאת על חלק מהסכום בלבד. כלומר, הסכום הזכאי לפטור ממס זכייה בטווח זה, הולך וקטן עד שהוא הופך לאפס, אם סכום הפרס הגיע עד 60,720 ש"ח.

משמעות הדבר הינה שהחל מסכום זכיה של 60,720 ש"ח ואילך, אחוז המס שיקוזז מתוך הפרס שלכם יגיע עד 35% מסכום הזכייה הכולל, ולא תתאפשר קבלת פטור מהמס על זכיות בגינו כלל.

 

כמה כסף יישאר לי לאחר תשלום מס על זכיות?

תוהים כיצד מחשבים את הסכום הנקי שישאר בכיסכם לארח תשלום המס על זכייתכם? שימו לב לאופן החישוב הבא:

  • הכפילו את תקרת הפטור לשנת המס הנוכחית ב – 2. כך תגלו מהי תקרת הפטור מניכוי מס במקור מתוך הפרס שלכם.
  • הפחיתו מתוך תוצאת המכפלה אליה הגעתם את שווי הפרס בו זכיתם.
  • ההפרש שקיבלתם יהיה למעשה הסכום שבעבורו תהיו זכאים לקבלת פטור ממס זכיה.
  • הפחיתו משווי הפרס שלכם את גובה הפטור ממס שאתם זכאים לקבל, וכך תגיעו לסכום שעבורו עליכם לשלם מס על זכיות בסך 35%.
  • הכפילו את הסכום החייב במס פרסים ב – 0.35 על מנת לגלות את גובה המס שתשלמו.
  • הפחיתו משווי הפרס את גובה המס שקיבלתם, ותגלו כמה כסף ישאר לכם אחרי שתשלמו את מס הזכייה.

 

איך מחשבים בפועל את המס על זכיות?

כדי להבין טוב יותר איך החישוב שהצגנו לעיל מתבצע בפועל, בואו ונבחן את הדוגמא המספרית הבאה: נניח שזכיתם בשנת 2021 בהגרלה בסכום של 50 אלף ש"ח. כעת עליכם להפחית ממכפלת תקרת הפטור הנוכחית שעומדת כיום על 30,360 ש"ח, 50,000 ש"ח.

משום שתוצאת המכפלה של תקרת הפטור העדכנית בשתיים היא 60,720 ש"ח, אם נפחית ממנה את סכום הפרס שלנו נקבל 10,720 ש"ח.

זהו למעשה הסכום שנוכל ליקבל בגינו פטור מתשלום מס על זכיות. פירוש הדבר הוא שנדרש לשלם מס זכיה בשיעור של 35 אחוזים בגין יתרת הפרס בלבד העומדת על סכום בן 39,280 ש"ח.

אם נכפיל את הסכום הזה ב – 0.35, כפי שהסברנו קודם, נקבל 13,748 ש"ח. כעת, מתוך סכום הזכייה שלנו (50,000 ש"ח) נפחית את סכום מס הזכיה הנ"ל. כך למעשה נגיע לסכום הנקי שישאר לנו: 36,252 ש"ח.

עם זאת, נסייג ונאמר שאופן החישוב הנ"ל רלוונטי אך ורק לזכיות בסכומים שנעים בין 30,600 ש"ח ועד 60,720 ש"ח. בסכומים החורגים מ – 60,720 ש"ח, הזוכה למעשה חייב בתשלום מס זכייה בשיעור של 35% על הסכום המלא, ללא אפשרות לקבלת פטור בכלל.

 

שאלות נפוצות

מה ההבדל בין מס על זכיות לבין ניכוי מס במקור?

כאשר אדם בישראל זוכה בפרס או בהגרלה, מס על זכיות מנוכה כאמור מזכייתו בשיטה של ניכוי מס במקור. פירוש הדבר הינו שהגוף המשלם נדרש לקזז מראש מס הכנסה מסכום הפרס המקורי.

כלומר הזוכים מקבלים את הפרס הכספי רק לאחר שנוכה מתוכם מס זכיה. למותר לציין כי קיזוז המס על הזכיות מכספי הפרס, מבוצע בסמוך למועד העברת הפרס לזוכה, לאחר שהגורם המשלם מוודא שהזוכה אינו חייב כספים לקופת המדינה, שיש לקזז מזכייתו בנוסף למס הזכייה שנגבה עבור הפרס עצמו.

האם אפשרי לקבל החזר מס בגין מס על זכייה?

לא אחת, ניתן לקבל החזרי מס בגין חלק מהמס ששולם עבור זכיה בפרס במסגרת הגרלה או תחרות. במידה וזכיתם בפרס כספי כלשהו בשנים האחרונות, תוכלו לפנות לבדיקת זכאות לקבלת החזר מס המתבצעת בעזרת חברת ייעוץ מס מקצועית המתמחה בנושא.

מומחי המיסוי בחברת "אינדיגו פיננסים", ישמחו לבדוק עבורכם אם בעקבות זכייתכם, מגיע לכם החזר כספי מרשות המיסים, וכמובן – לסייע לכם בקבלתו בהקדם האפשרי.

זקוקים לייעוץ מס מקצועי בנושא של החזרי מס על זכיות? פנו אלינו בהקדם ונבדוק מה מגיע לכם!

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון