הגשת בקשה להחזרי מס

הגשת בקשה להחזרי מס היא פרוצדורה חשובה שדרכה ניתן לחסוך אלפי שקלים מידי שנה באמצעות החזרי מס הכנסה. על מנת לעשות זאת, ישנם כללים סדורים שיש לפעול על פיהם – במטרה לקבל את ההחזר באופן המהיר והמדויק ביותר.

במאמר זה יובא הסבר על תהליך הגשת הבקשה להחזרי מס, דוגמאות וטיפים שונים כיצד ניתן לעשות את זה על הצד הטוב ביותר – שידרוש מכם כמה שפחות מאמץ ועדיין תוכלו לקבל כמה שיותר החזר על ההוצאות השונות שהגשתם.

 

מתי ניתן לקבל החזר מס?

ישנם מצבים רבים שבהם עומדת בפני עובדים (בין אם הם שכירים ובין אם הם עצמאים) הזכות לקבלת הטבות מס שונות, למשל בעקבות לימודים, ניכוי של רכישות לצורכי עבודה, בעקבות רכישת דירה או כל מצב אחד שמעמיד זכות להטבות מס. על מנת לקבל את ההטבות השונות יש למלא אחר ההליך להגשת החזרי מס (ככל שהן לא הוגשו בזמן המקור – אלא בדיעבד).

במצב נוסף, שהוא רווח אף יותר, הצורך בהחזרי מס נובע מהעובדה שכמות מס ההכנסה שנגבתה מן העובד גדולה יותר מאשר זו שהייתה צריכה להיגבות.

גם כאן, יכולות להיות לכך מספר סיבות (ובהן העובדה שמגיעות לעובד הטבת מס שהוא לא מימש), אך לרוב מדובר על מצב שבו שיעור המס שנקבע התבסס על חישוב לא מדויק.

מצב רווח נוסף אחר הוא מצב שבו מי שעובד במספר מקומות עבודה לא הגיש תיאום מס.

כאשר לא עושים זאת, כמות המס שנגבית מכל הוצאה היא הגבוהה ביותר, על אף שבפועל ישנה זכאות לקבל הטבות מס יחסית משמעותיות שיכולות לחסוך רבות.

סיטואציה רלוונטית נוספת, שקורית לפחות עובדים אך יכולה להיות משמעותית מאוד, היא במצב שבו העובד חוסך באופן עצמאי (באופן שלא מנוכה מן המשכורת) כספים בקרנות חסכון שיש עליהן הטבות מס משמעותיות לעידוד חיסכון.

במצב כזה, על אף שהסכום שנחסך היה חייב במס, ניתן יהיה לנכות זאת באופן חלקי (שכן הסכום שהולך לחיסכון הוא סכום שממוסה באופן חלקי), פרטים נוספים על הליך של הגשת בקשה להחזרי מס בהמשך המאמר.

 

כיצד יכול להיווצר חישוב מס לא מדויק?

על מנת להבין כיצד יכול לקרות חישוב מס לא מדויק, יש להבין בקצרה כיצד מחשבים את כמות מס ההכנסה שנגבית מכולנו מידי חודש בחודשו. שכן, על אף שתשלומי מס ההכנסה נגבים מידי חודש – האם מתבססים למעשה על תחשיבים שנתיים של הוצאות.

לכן, כאשר גובים את מס ההכנסה מידי חודש (קל לראות זאת בתחילת השנה – שבה רשויות המס לא יודעות כמה נרוויח במהלך כל השנה) – גביית המס מחושבת על תחשיב משוער של כמות ההכנסה השנתית שתהיה לנו.

לכן, באופן טבעי, הטעויות בהשערה קורות. לעיתים מדובר על סטיות מאוד גדולות (בייחוד כאשר ההכנסה איננה יציבה וכל חודש ההכנסה גבוה יותר או נמוכה יותר משמעותית מאשר בחודשים האחרים). לכן, אם בסוף השנה, כאשר יודעים מה היו הרווחים בפועל, מתברר כי סכומי המס ששולמו גבוהים יותר מאלו שצריכים היו להיות משולמים – עומדת זכאות לקבל החזר מס.

 

אתם זכאים להחזר מס – מה עושים עכשיו?

לאחר שהבנתם שאתם זכאים להחזרי מס, מסיבות שונות – הגיע הזמן לנסות הגשת בקשה להחזרי מס לרשויות המס במטרה לקבל את הכספים ששולמו לשווא לרשויות המס.

על מנת לעשות זאת כדאי לעקוב אחרי השלבים שמובאים בחלק זה של המאמר.

הגשת בקשה להחזרי מס
הגשת בקשה להחזרי מס

האפשרות להגיש באופן מקוון בקשה להחזר מס

ההליך הקל ביותר בעבור המגיש הוא האפשרות להגיש את הבקשה להחזר מס באופן מקוון. במספר מצבים ניתן לעשות זאת – במידה ומגישים את בקשה להחזר מס כחלק מן הדוח השנתי למס ההכנסה (דבר שרלוונטי בעיקר לעצמאים שמגישים מידי שנה את הדוח) ובמידה וכבר הוגשה בעבר בקשה להחזר מס.

הליכי הגשת הבקשה בתור שכירים ובתור עצמאיים נעשית באופן אחר (שכן ממילא העצמאים מחויבים להגיש למס ההכנסה דוח).

 

הגשת בקשה להחזרי מס בתור שכירים

שכירים, אשר באופן טבעי לא מגישים דוחות לרשויות המס, צריכים למלא טופס ייעודי הקשור לעניין החזרי המס, טופס מספר 135. במסגרת הטופס ישנו מידע רב שרשויות המס דורשות למלא ולהוסיף על כך אסמכתאות.

לכן, אם הסיבה שמוגשת הבקשה להחזרי המס היא למשל בעקבות חיסכון עצמאי, יש לצרף את המסמכים השונים מקרן החיסכון שמעידים על כך שהופקדו התשלומים השונים, זאת תוך ציון כמובן שאלו הפקדות עצמאיות.

דוגמה נוספת היא ניכוי מס בעקבות תרומה, על מנת להוכיח שהייתה תרומה יש להראות מסמך המעיד על כמות התרומה, הארגון שתרמו לו וכל מידע אחר רלוונטי שיוביל לניכוי המס על הסכום הזה.

בנוסף, על השכירים למלא טופס ייעודי נוסף, טופס 106. מדובר על טופס שכולל מידע רב הקשור בהכנסותיו של השכיר – פירוטי המשכורות שהוא קיבל והניכויים השונים שנעשו לו מתלוש המשכורת.

מדובר על אותו הטופס שעושים אתו גם תיאום מס – ככה שאם עשיתם תיאום מס כנראה שאתם כבר מכירים את הפרוצדורה של מילוי והגשת הטופס.

 

הגשת בקשה להחזרי מס בתור עצמאיים

עצמאיים, באופן טבעי מתקשרים עם רשויות המס כאשר הם מגישים את הדוח השנתי שמפרט את ההכנסות שלהם לרשויות המס. כך שהגשת המסמכים השונים להחזרי המס נעשית באופן פשוט יותר, המצטרף להגשת הדוח.

על מנת לבתע את הגשת בקשה להחזרי מס יש למלא את טופס מספר 1301, תוך צירוף האישורים השונים המוכיחים את קיומה של הסיבה להחזרי המס (בדומה לדוגמאות שניתנו למעלה – אם הסיבה להחזרי המס היא X, צירוף המסמכים השונים המעידים על X).

 

פרטים נוספים – ללא קשר האם אתם שכירים או עצמאיים

בנוסף לטפסים השונים שרשויות המס דורשות, יש להוסיף גם צילום של צ'ק – על מנת להוכיח שפרטי חשבון הבנק שנמסרו הם פרטי חשבון הבנק שלכם (יש את כל הפרטים המדוברים בצ'ק רגיל).

רק בצירוף הצ'ק רשויות המס יעבירו לחשבון הבנק את החזר המס.

אם מגישים החזר מס בעבור כמה שנים, יש להגיש את החזר המס בטפסים נפרדים על כל שנת מס שמדווחים עליה. הסיבה לכך היא ששיעורי החזר המס מידי שנה, באופן טבעי משתנים (בהתאם לסיבות השונות הדורשות את החזר המס).

לכן, כל שנה יש לצרף את המסמכים השונים שמסמכים את הטענות לזכאות להחזרי מס. חשוב לזכור שניתן להגיש החזרי מס עד שש שנים אחורה ולא יותר מזה.

באופן טבעי, סביר שככל שהולכים יותר אחורה יהיה יותר קשה למצוא את כל ההוכחות הדרושות ולכן ההמלצה היא להגיש את הבקשה מידי שנה.

 

סיכום

הגשת בקשה להחזרי מס היא תהליך פשוט יחסית – אך צריך לעשות אותו באופן הטוב ביותר על מנת לקבל החזר גדול ככל הניתן. הסיבות לקבלת החזר מס מאוד מגוונות ולכן חשוב מאוד להגיש כמה שיותר מסמכים שמעידים על זכאות לקבלת ההחזר בכמה שיותר תחומים.

על מנת לעשות זאת ולמקסם את סכום החזרי המס, יש לשמור קבלות וחשבוניות לאורך זמן – אך מדובר במלאכה מאוד משתלמת, כאשר החזרי המס יתקבלו לחשבון הבנק שלכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
החזרי מס אלו החזרים כספיים שאדם יכול לקבל מהמדינה, בגין תשלום מס שהוא שילם ביתר (כלומר, כאשר הוא שילם מס גבוה יותר מכפי שהיה אמור לשלם). חישוב המס מתבצע על ידי רשויות המס אחת לשנה, ולכן ייתכנו מקרים שבהם הגביה תהיה לא מדויקת – ותצריך החזרי מס בסוף השנה.
החזרי מס עשויים להתקבל למשל כאשר לאדם התווספו נקודות זיכוי במס במהלך שנת המס עצמה, כך שמערכת המס לא עודכנה ונגבה ממנו תשלום יתר של מס לאורך שנת המס. מצב נוסף ורווח מאוד הוא כאשר אדם עובד במספר מקומות עבודה, ולא הגיש תיאום מס.
את הבקשה להחזרי מס יכול להגיש כל אדם, בין אם הוא עובד כעצמאי ובין אם הוא עובד כשכיר, כל עוד הוא סבור שהוא שילם מס גבוה יותר מכפי שאמור היה לשלם, ובמידה ויש לו מסמכים ואסמכתאות רלוונטיות שיוכלו להעיד על זכאותו להחזרי מס מהמדינה.
את הבקשה להחזרי מס יש להגיש לידי פקיד השומה הקרוב לעיר מגוריכם, בצירוף המסמכים הרלוונטיים אשר יעידו על זכאותכם להחזרים (כמו למשל תלושי השכר הרלוונטיים, טופס 106 ועוד). את הבקשה להחזרי מס ניתן להגיש גם בדיעבד ובאופן רטרואקטיבי, עד שש שנות מס אחורנית.
מלאו את השאלון עכשיו וגלו כמה החזר מס מגיע לכם:

אינדיגו בפייסבוק | אינדיגו באינסטגרם | אינדיגו בגוגל

אינדיגו ביוטיוב | המייל שלנו: office@indigofinance.co.il

רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון