החזרי מס בגין פיטורין

פיטורין הם לא מצב נעים. אולם, לצד התחושות הלא נעימות, לא פעם יוכלו עובדים להשיב לעצמם כספים ששולמו ביתר. לצד העובדה כי לא פעם תשלמו מס בעד הכנסותיכם בעבר, שימוש נכון בדמי הפיצויים יוכל להביא לחיסכון משמעותי במס. החזרי מס בגין פיטורין – בואו נתחיל.

 

פיטורין – לא נעים, אבל יש נקודות אור

פיטורין היא לא חוויה נעימה. חוסר הוודאות הכלכלית, לצד תחושת הדחייה וחוסר התועלת יכולה לפגוע בכל בעל תפקיד, החל מהעובד הקטן ועד לשכיר הבכיר ביותר. אולם, בניגוד לתפיסה, הנכונה ברמה העקרונית, לפיה לא ניתן להרוויח לאחר פיטורין, מתגלה כשגויה, לכל הפחות אם בוחנים את אפיק החזרי המס, אשר לא פעם מגיעים למפוטרים בלא ידיעתם.

 

 

מבוא לנישום המתחיל – הסבר קצר על מדרגות מס

כידוע, רשות המיסים בישראל מבוססת על מדרגות מס, אשר מעלות את שיעור המס בעבור כל שכר המצוי בטווח של מדרגה בודדת. להלן מדרגות המס, נכון לשנת 2020:

הכנסה חודשית בשקלים (לשם הנוחות)שיעור הכנסה שנתי בשקלים (חישוב המקור של רשות המס)שיעור המס
עד 6,330עד 75,96010%
9,080 – 6,331108,960 – 75,96114%
14,580 – 9,081174,960 – 108,96120%
20,260 – 14,581243,120 – 174,96131%
42,160 – 20,261505,920 – 243,12135%
54,300 – 42,161651,600 – 505,92147%
54,301 ומעלה651,601 ומעלה50%

(הנתונים באדיבות אתר כל זכות)

לדוגמה, ככל שגלעד מרוויח 120,000 שקלים בשנה, יחולק המס כך: בגין 75,960 שקלים יחויב גלעד בכ – 10% מס, בגין הסכום שמרוויח בין 108,960 – 75,961 שקלים ישלם 14% מס, ובגין שאר כספו ישלם 20% מס.

 

הבעיה העיקרית – חוסר תיאום

לאחר פיטורין, לא פעם רשויות המס יניחו, בין אם מתוך תמימות ובין אם מתוך מדיניות מכוונת, כי היקף ההשתכרות שלכם יהא זהה. הבעיה שצפה בעניין זה היא שעל פי רוב, רמת ההשתכרות של המפוטר תהא נמוכה יותר, ולעיתים גם לא תהיה קיימת לאורך תקופה ארוכה.

בעיה זו מקבלת משנה תוקף היות ואנו משלמים מס מדי חודש, אולם החישוב מבוצע רק אחת לשנה. מצב זה יוצר קרקע המועדה לפורענות, ואשר יכולה להביא לתשלומי מס עודפים שלא לצורך.

 

הפתרון פשוט – החזרי מס בגין פיטורין

באם גיליתם, או לחילופין, אתם חושדים, כי שילמתם מס בשיעור העולה על הצורך, הפעולות הנדרשות מכם אינן סבוכות. מהפכת הטכנולוגיה, אשר פוקדת את העולם בכלל ואת ישראל בפרט בשנים האחרונות, הביאה לטיוב הנגישות אל הרשויות השונות, ובכללן, רשות המיסים.

 

גם אחרי 6 שנים – מגיע לכם החזר

בניגוד לתפיסה שיכולה להשתרש, גם לאחר תשלום המס ניתן לקבל החזרי מס בגין פיטורין. את ההחזר האמור ניתן לקבל גם שנה לאחר התשלום וגם שנתיים, וככלל, ניתן לקבל החזרי מס בגין תשלומי יתר עד 6 שנים לאחר התשלום. משכך, ככל שאתם נמנים על האוכלוסייה הזכאית להחזר, עליכם לפעול מהר ככל הניתן.

 

פנייה למומחים – ראש שקט

על אף הנגישות המוגברת, הגופים הבירוקרטיים עדיין אינם נגישים באופן מלא לאזרח הממוצע, במיוחד זה אשר אינו מעורה בדיני המס. לאור עובדה זו, ובמיוחד כאשר אינכם בטוחים האם אתם זכאים להחזר מס, מומלץ לפנות להיוועצות עם מומחה.

יועץ מס מומחה יוכל לסייע לכם במספר אפיקים. ראשית, תוכלו לדעת בוודאות האם ומה שיעור ההחזר המגיע לכם. שנית, היכרותו של איש המקצוע עם הרשויות הנוגעות, יוכל לחסוך לכם זמן משמעותי, ולא פעם, יוכלו להחזיר לכם יותר כסף מאשר הייתם מצליחים לבדכם.

החזרי מס בגין פיטורין
החזרי מס בגין פיטורין

לא רק החזר – פיצויים ותשלום מס

מעבר החזרי מס בגין פיטורין המגיעים לכם בשל הסתמכות רשות המיסים על רווחיכם בעבר, ישנו אפיק נוסף דרכו ניתן לחסוך בהוצאות המס בעתיד, הוא פדיון נכון של פיצויי הפיטורין.

לאחר שהשלים שנת עבודה מלאה, זכאי עובד מפוטר, ולעיתים גם עובד שהתפטר, לקבלת דמי פיצויי פיטורין מטעם המעסיק. פיצויים אלו, אשר מופרשים מדי חודש לקרן הפנסיה של העובד (זאת מכוח צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק), נעים בטווח שבין 8.3% – 6%, בהתאם לקביעת המעביד, נועדו לחסן אותו מפני חוסר הוודאות הכלכלית העתידה להגיע.

 

חשוב להכיר

אולם, לא פעם מפוטרים טריים, אשר מושכים את כספי הפיצויים בשל צורך כלכלי, אינם מודעים לאפיקי הפעולה העומדים בפניהם, ומושכים את כל דמי הפיצויים בפעימה אחת. פעולה זו תביא לתשלום מס בשיעור לא מבוטל, שכן שיעור המס אותו נשלם על פיצויי הפיטורין יהא שיעור המס השולי, קרי, שיעור המס הגבוהה ביותר שאנו משלמים.

 

כיצד ניתן לחסוך בתשלום המס?

אם חשבתם שתוכלו להתחמק מתשלום מס באם לא תמשכו את הכסף, הרשו לי לתקן אתכם. על פי החוק, גם באם עובד לשעבר לא מושך את כספי הפנסיה שלו, מוטלת על הגוף המחזיק בכספים חובה לנכות את המס, במועד סיום התעסוקה.

אולם, לאותו עובד, אשר מעוניין לחסוך בהוצאות המס, במיוחד לאחר הפיטורין, עומדים שני אפיקים עיקריים, הם פריסת מס ורצף קצבה.

 

פריסת מס מהי

כנובע משמו, אפיק פריסת מס היא פריסה של תשלומים, אשר תביא לחיסכון בתשלום המס על הכספים. הסיבה העיקרית לחיסכון האמור היא העובדה שתשלום מס מבוצע על בסיס הכנסה. משכך, ייתכן שבמהלך שנת המס הבאה, או זו שלאחר מכן, תקבע שיעור מס הנמוך מזה שתשלמו כיום.

 

אורך הפריסה – מחושב לאור תקופת העבודה

יש לציין כי משך תקופת הפריסה אינה בלתי מוגבלת, ותמשך לכל היותר לאורך 6 שנים. שנות הזכאות שיעמדו למפוטר הטרי יחושבו כך שבגין כל 4 שנות עבודה, יהא זכאי המפוטר לשנת פריסה אחת. משכך, לאחר 24 שנות עבודה, תוכלו להגיע ל – 6 שנות הפריסה המקסימליות.

 

קצת פרקטיקה – חישוב פריסת המס

ישנן שתי פרקטיקות נפוצות לחישוב פריסת המס. האחת, מבצעת חישוב על בסיס שנות העבודה הבאות. דרך חישוב זו, על פי רוב, נפוצה בקרב האוכלוסייה אשר עתידה לצאת לגמלאות בעתיד הנראה לעין, או לחילופין, צופה פיחות בהיקף השכר, בין אם בשל שינוי מקצוע או בשל ירידה כללית בשכר.

 

אפיק הפעולה השני

אפיק הפעולה השני, המתבסס על שנות העבודה הקודמות, מתאים לאלו אשר שכרם עתיד לעלות. באם פיטוריו של אדם, או לחילופין, התפטרותו (תוך קבלת דין מפוטר), נעשו בשל התקדמות מקצועית, בתחום העיסוק הנוכחי או מחוצה לו, ניתן לשלם מס על בסיס תשלומי השכר בעבר.

 

חיסכון לעתיד – רצף קצבה

אפיק פעולה נוסף, המאפשר תוספת די משמעותית לחיסכון הפנסיוני, הוא רצף קצבה. במילים אחרות, זכאי עובד מפוטר, אשר מעסיקו הפקיד לו מדי חודש רכיב פיצויים לאחת מקופות החיסכון הפנסיוניות שלו, רשאי להשאיר את הכסף בחיסכון הפנסיוני, ולקבל אותו כקצבה חודשית בהגיעו לגיל פרישה.

ככלל, נציין כי רצף קצבה נחשב לפעולת ברירת המחדל בכספי הפיצויים, החל משנת 2017, כך שככל שלא ביצעתם אף פעולה בנושא, תחשבו כחוסכים אשר בחרו ברצף קצבה.

 

לא חתונה קתולית – משיכת הכספים

נקודה חשובה לעניין רצף קצבה היא זכות אשר מאפשרת לכם להתחרט בכל רגע נתון. כך, ככל שתחליטו למשוך את הכספים בשל צורך או לשם הגשמת חלום, תוכלו לבצע זאת בכל רגע.

  • לפרטים נוספים על החזרי מס בגין פיטורין התקשרו עכשיו.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון