החזרי מס בפריפריה

אם עברתם להתגורר רק לאחרונה בישוב ספר, או במילים פשוטות – בפריפריה הישראלית, ייתכן שאתם צפויים לקבל החזרי מס עקב תושבות במקומות אלו. אז מי זכאי לקבל החזרי מס בפריפריה ובאילו ערים אתם צפויים להפחתה או פטור ממס? הכל כאן.

 

הטבות המס של יישובי הפריפריה

עובדים שכירים ועצמאיים שמתגוררים במשך 12 חודשים ויותר באחד מהיישובים המוגדרים בחוק, צפויים להטבה במס הכנסה בהיקף משתנה, עד לתקרה מסוימת שנקבעה. הטבה זו משתנה על סמך אותו היישוב בו מתרחשים המגורים וניתן לדרוש בה בסיום שנת המס, כל עוד באותה השנה היו הכנסות מ"יגיעה אישית" כמו משכורת, פנסיה, קופת גמל, מענק וכדומה.

הטבת החזרי מס בפריפריה זו ניתנת לכל עובד שמרכז חייו הוא באחד מהיישובים שנמצאים ברשימה המזכה במס הכנסה והוא מתגורר בו כבר 12 חודשים או יותר. ומה אם אתם עובדים ביישוב מזכה? ובכן, ייתכן שגם אתם זכאים להטבה במס, כל עוד התגוררתם באותו הישוב במשך 12 חודשים לאורך שנת המס הקודמת או זו שאתם מבקשים בגינה החזר מס.

החזרי מס בפריפריה
החזרי מס בפריפריה

אז מי זכאי?

אחת לשנה רשות המיסים מעדכנת את רשימת הישובים שבהם עומדת זכאות להטבת החזרי מס בפריפריה. ולכן רצוי לעבור קודם כל על רשימה זו ולברר האם הישוב שאתם מתגוררים בו כעת כלול ברשימה זו. לאחר מכן, עליכם לברר עמידה אישית בתנאים הבאים:

  • מגורים באותו היישוב המזכה במשך 12 חודשים רצופים לפחות
  • מגורים בכל אותה שנת מס – מזכים בהטבה עד לתקרת הכנסה שנקבעה לאותו היישוב
  • מגורים בחלק משנת המס (כלומר פחות מ-12 חודשים מלאים)  מזכים בהטבה על החלק היחסי בשנה וכל עוד התרחשו בעבר מגורים ביישוב במשך 12 חודשים מלאים ורצופים.

מגורים ביישובי פריפריה מזכים אתכם אוטומטית ב-2.5 נקודות מס + רבע נקודה נוספת בגין החזרי נסיעות לעבודה.

להלן רשימת היישובים הזכאים להטבות מס לבדיקה.

 

בדיקת זכאות להחזר מס בפריפריה

כעת, עליכם לבדוק האם זיכוי זה התרחש בפועל ברשות המיסים או שכעת מגיע לכם ממנו החזר. האפשרות הראשונה היא לבצע בירור עצמאי. זהו כמובן לא מדע טילים, אך בירור בנוגע להחזרי מס כרוך באופן אישי בהתעסקות בירוקרטית מתישה וממושכת למדי, הבנה מעמיקה בפקודת המס והחוקים שנוגעים לזכויות והטבות שונות ולמידה מתמשכת של הנושא טרם הגשת הבקשה.

אם אחרי שיגעתם מצאתם שאתם זכאים להחזר – עליכם להגיש בקשה מתאימה בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים (טופס 1010, טופס אישור תושבות תקף מהרשות המקומית המוכיח את התושבות).

כעת תוכלו לקבל אישור מרשות המיסים ולצפות להחזר, מבלי לשלם לאף גורם מקצועי שיטפל בנושא.

אבל שימו לב: אם תגישו באופן עצמאי את הבקשה, עליכם לעשות זאת רק אם הושלמו 12 חודשים רצופים של מגורים ביישוב המזכה ועד לחודש דצמבר המהווה את החודש האחרון של אותה שנת מס.

האפשרות השנייה היא לבצע את בדיקת הזכאות והגשת הבקשה דרך חברה מקצועית. כאן היתרונות ברורים: חיסכון בזמן רב ובהבנה בירוקרטית מעמיקה של תנאים וסעיפים, וודאות גבוהה יותר בקבלת ההחזר אך זהו שירות שמותנה בתשלום.

יחד עם זאת, טיפול מקצועי מגדיל את סיכויי ההחזר גם מתחומים נוספים שייתכן ולא מומשו בהם הזכויות שלכם ואתם עשויים לגלות כי החזר המס שלכם גדול משמעותית ממה שחשבתם.

בנוסף, מרבית החברות מציעות בדיקת זכאות ללא עלות, כך שהתשלום עבורן יתרחש בפועל רק לאחר קבלת סכום ההחזר ישירות לחשבונכם.

 

חיפה לא, נהריה כן. כל הסיבות להטבה הנחשקת

אז מהי הסיבה לכך שיישובים מסוימים נהנים מהטבות מס ואחרים לא? והאם באמת כדאי לעזוב ישוב במרכז בדירוג סוציואקונומי גבוה רק כדי ליהנות מהטבת מס בפריפריה?

 

הנה דוגמה לבני זוג

שירלי ועמית מחיפה שהחליטו לעבור לעיר נהריה. שניהם נולדו בחיפה ואוהבים את העיר, אך הבינו שהחיים בנהריה יעניקו להם הטבת מס משמעותית בגובה של 12%.

במילים אחרות, אם שכרו של עמית הוא 17,000 ₪ בחודש כמהנדס ושכרה של שירלי הוא 12,000 כעובדת בענף הפרסום, שניהם יהנו מהטבת מס של 41,760 ₪ לשנה ויחסכו קרוב למיליון שקלים במהלך שני העשורים הבאים של חייהם.

חיפה שמרוחקת מנהריה למעשה כחצי שעת נסיעה, איננה זכאית כלל להטבות מס ולכן המעבר אליה הוא אכן מעבר משתלם שמצמצם את הפער הכלכלי ומשפר את איכות ורמת החיים.  זוהי הסיבה כמובן שבגינה מקבלים חלק מיישובי הפריפריה את הטבות אלו.

אך אליה וקוץ בה, שכן מי שינסה להצהיר על מעבר ליישוב מזכה כשבפועל הוא מתגורר ביישוב שאיננו מזכה, מכשיל את זכאותו לקבלת ההטבה וצפוי לקנס וחבויות נוספות ממס הכנסה.

במקרה דומה, דן שהתגורר בהרצליה הגיש למס הכנסה תיעוד לפיו הוא עבר להתגורר בעיקר אופקים. הוא שאף לקבל כמובן את הטבת המס הנפלאה של היישוב בגובה 18% משכרו, אך חוקי מס הכנסה חשפו את המרמה וקנסו את דן בעשרות אלפי שקלים, בתוספת החובה שהוטלה עליו לתקן את כתובת מגוריו לכתובתו הקודמת בהרצליה.

ולכן חשוב להבהיר שאין כל טעם בלנסות לרמות את מס הכנסה ולסכן את הטבות המס הנוספות שייתכן ומגיעות לכם גם בעקבות תנאים ומאפייני חיים אחרים.

 

סיבה נוספת

סיבה נוספת לספק את הטבות המס לתושבי הפריפריה היא כדי לעודד שם את המגורים ולהימנע מצפיפות והתרכזות בערים הגדולות בלבד. יחד עם זאת, ההטבה מפצה גם במידת מה על מגורים לצד הגבולות של ישראל, בדגש על הגבולות המתוחים ביותר כמו רצועת עזה וגבולות סוריה ולבנון.

 

יתרונות המיסוי של תושבי הפריפריה

למרות ניסיונות המדינה לעודד הגירה חיובית לערי ויישובי הפריפריה, הקסם לא קרה ואנשים רבים נותרו באזורי המרכז. הדבר גורם לתושבי הפריפריה להמשיך וליהנות מהטבה יפה ומשמעותית, שמשתנה לטובת האזרחים אחת לכמה שנים ומתגמלת אותם אפילו יותר מבעבר על מגוריהם באזורים אלו.

נתונים אלו מאפשרים לזוגות צעירים שעדיין לא מצאו את מקומם הקבוע להשתקע דווקא באזורי העדיפות הלאומית ולהתחיל ליהנות מהטבת המס. בהמשך הם צפויים גם לקבל החזר מס נאה עבור החלק היחסי של מגוריהם לאורך השנה הראשונה וכמובן גם הלאה, כל עוד הטבה זו לא מומשה אצלם כראוי.

היתרונות בפריפריה לא כוללים רק את תמריצי רשות המיסים אלא גם את אלו של משרד השיכון והבינוי. הרי הטבות במאות אלפי שקלים עשויות לכסות בפועל גם את המשכנתא והן מגיעות ממילא לצד מענקים שהמדינה מעניקה, בייחוד לאלו שנהנים כעת מרכישת הדירה שלהם במסגרת תוכנית "המחיר למשתכן".

זוגות ומשפחות שהשכילו לעבור ליישובים מרוחקים נהנו אם כך מהטבות מופלאות. הנה לדוגמה זוג צעיר שעבר לירוחם הסמוכה לבאר שבע (יישוב שאינו בעדיפות לאומית), נהנה כעת מהטבת מס של 18% וזכה למענק בסך 60,000 ₪ שהמדינה העניקה עבור רכישת דירה, יכול כעת ליצור לעצמו נקודת פתיחה טובה בהרבה מזו שהיה צפוי לה בכל יישוב מרכזי אחר ללא הטבת מס.

כיום יישוב שזכאי להטבת מס או החזר מס, מקבל את תנאיו על סמך מידת הקרב לגבול, גודל האוכלוסיה והמדד הסוציו אקונומי שלו. הזיכוי המקסימלי המתקבל נכון להיום הוא 20% עד לתקרה שנתית של 241,800 ₪.

 

קבלת החזרי מס בפריפריה

כפי שקראתם, תושבי הפריפריה זכאים להטבת מס מכובדת, אשר מי שיתגוררו ביישוב בעדיפות לאומית במשך 12 חודשים רצופים ויותר יהיו זכאים להחזר מס בעבור מגוריהם באותו היישוב.

זכאות זו להחזר עשויה להתקיים לצד סכומים נוספים ששולמו למס הכנסה ביתר ולכן נשמח לבדוק אותם עבורכם ולבצע חישוב של גובה ההחזר שתקבלו בפועל.

 

השמעת המאמר לכבדי ראייה

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון