החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי

יש לכם קופת גמל שאתם מעוניינים למשוך ממנה את הסכום? דעו שמגיע לכם לקבל החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי וזאת אם תמשכו בפועל את הכספים ותשלמו את המס הנדרש, בגובה 35%. אז למי מגיע ההחזר ובאילו נסיבות אפשר לדרוש אותו? רגע לפני שאתם פודים את מה שבקופה ומתכננים את ההחזר הצפוי, הנה מה שחשוב לדעת על הזכאות האפשרית לכך:

 

משכתם לפני הפנסיה? שלמו מס בגובה 35%

קופת גמל נחשבת לאחד ממכשירי החיסכון הפופולריים והמוצלחים ביותר להניח בהם את כספכם לקראת גיל הפרישה ולפחות ל-15 שנים לפניו.

העברת הפקדות לקופת הגמל מבוצעת על ידי המעסיק כאשר מדובר במפריש שהוא שכיר, אך גם עצמאים יכולים כמובן ליהנות מביצוע הפעולה לבדם, בין אם על ידי הפרשות שוטפות ובין אם באופן חד פעמי.

כדי לעודד את המפקידים לקופת הגמל לשמור על מה שבתוכה עד לגיל הפרישה או לכל הפחות במצב של מצוקה וצורך מהותי בכסף נזיל, "קונסת" המדינה את מי שיבצע פדיון מוקדם של הכספים בהטלת 35% מס על סכום המשיכה שנפרע.

יחד עם זאת, המדינה כן תתחשב במקרים שבהם ההפקדה הייתה הכרחית ומכוחם יהיה ניתן לקבל החזרי מס.

 

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי במקרה של נכות

כל קופת חיסכון, לרבות קופת גמל, מגיעה עם תאריך תפוגה או ליתר דיוק "מועד יציאה". במועד זה הכסף שנחסך עד כה עובר לחשבון הבנק באופן אוטומטי.

כאשר דורשים לפרוע את הסכום הקיים לפני מועד היציאה, צריך לקחת בחשבון את המיסוי הנלווה לפעולה, שגובהו הוא שליש מכמות הסכום שנמצאת בתוך הקופה. כאמור, ישנם מקרים שונים שבהם יתקבל החזר על מס זה:

אדם שהפך לנכה כתוצאה מתאונה או מחלה וקיבל נכות בשיעור של 75% או יותר, יוכל לקבל פטור ממס בעת פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי. המשיכה שאותו אדם יוכל לבצע תהיה עד למקסימום הסכום הצבור וללא הגבלה.

כיצד מגישים בקשה להחזר מס? יש למלא ולהגיש את טופס 159 של מס הכנסה לפקיד השומה. טופס זה מהווה אישור מקורי ממוסד מוסמך, כמו הביטוח הלאומי או מכון רפואי, שמאשר את אחוזי הנכות הקיימים.

 

החזרי מס בגין פדיון מוקדם של קופת גמל במקרה של הכנסה נמוכה

מלבד מצבי הנכות, ישנה האפשרות למשוך טרם מועד היציאה את מה שצבור בקופת הגמל גם כאשר ההכנסה של בן או בת הזוג היא נמוכה משכר המינימום. שכר המינימום בישראל עומד נכון לשנת 2021 על 5,300 שקלים בחודש.

לצורך העניין, אם בת זוגו של אדם שברשותו קופת גמל, משתכרת מכל סיבה שהיא בסכום חודשי של 4,500 שקלים – קיימת זכאות למשוך את הכספים בפטור מס.

יחד עם זאת, חשוב לדייק בדברים ולהבהיר שהפטור הוא רק על ההפרש בין ההכנסה של בן הזוג לשכר המינימום. כלומר, אם אותה בת זוג שמשתכרת ב-4,500 שקלים לחודש רחוקה ב-800 שקלים משכר המינימום, יתקבל פטור על סכום משיכה של 800 ₪ בלבד.

 

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי למשפחה

כאשר לבעל קופת הגמל יש ילד/ה, החוק מאפשר לו להכפיל את תקרת ההכנסה המשפחתית משכר המינימום, כדי להגביה את היקף ההכנסה של בן או בת הזוג המשתכרים מתחת למינימום. במילים אחרות, אותה בת זוג שמרוויחה 4,500 ויש לה ילד או ילדה, תוכל להצהיר על הכפלת הסכום לכדי 9,000 שקלים.

יש למלא את טופס 159א' המהווה אישור להיקף הכנסת בן/בת הזוג ולהגיש בקשה מתאימה להחזרי מס תוך 60 ימים מהחודש שכלפיו הוגשה הבקשה.

החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי
החזרי מס בגין פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי

פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי לטובת כיסוי מצב רפואי

כאשר מתעורר מצב רפואי חמור וחריג שמצריך הוצאה כספית גבוהה ומיידית, המהווה כמחצית מהכנסתו השנתית של בעל קופת הגמל, קיימת האפשרות לפדות את הקופה עד לגובה הסכום הנדרש לכיסוי הוצאות רפואיות.

יש להגיש בקשה בנושא ישירות לפקיד השומה, גם כאן באמצעות טופס מספר 159 ובצירוף כל האישורים והמסמכים הרפואיים שמפרטים את המצב הקיים של קרוב המשפחה או העמית עצמו.

רצוי לפעול כמה שיותר קרוב לאירוע הרפואי על מנת שהבקשה תכובד ותטופל בהתאם.

 

זכאות להחזרי מס בגין פדיון קופת גמל מוקדם

אדם שמחזיק בקופת גמל, נאסר עליו לפדות אותה ללא ניכוי מס ולכן יש צורך להגיש בקשה להחזר מס בדיעבד, אחרי שהניכוי בוצע. כמובן שלא כל מקרה מצריך ניכוי – כפי שראיתם, ישנן נסיבות שבהן אדם זקוק לכספים שצבר ולכן בתנאים המתאימים יקבל פטור מס.

יחד עם זאת, יש מקרים שבהם אדם עובד ימצא זכאי להקלות מסוימות במס, שיהיו תקפות גם לאחר שיפרוש לפנסיה.

כאן העניין משתנה, שכן זה תלוי בעובדה שאדם חסך בכוחות עצמו ללא קשר למקום עבודתו, האם חסך לקופת הגמל כשכיר דרך מקום עבודתו או כעצמאי והאם ביצע הפקדות כעובד שכיר, במקביל לאלו שהפקיד לו לקופה המעסיק.

 

מועד הגשת החזרי המס

גם אם אתם מבינים רק עכשיו שהייתם זכאים להחזר על המס שכבר שילמתם במשיכה ושעבר מאז זמן, ייתכן שעדיין לא איחרתם את המועד.

חוקי המס בישראל מאפשרים לכם לקבל החזרי מס בצורה רטרואקטיבית עד שש שנים אחורנית, כך שאם המשיכה שלכם בוצעה אי שם במהלך שש השנים האחרונות וטרם קיבלתם ממנה החזר מס (בנסיבות המזכות כמובן) – תוכלו להגיש בקשה מתאימה (אפשר גם אונליין) ולקבל את הסכום ישירות לחשבון הבנק.

 

החזרי מס גם בגין פעולות נוספות

ואם כבר החזרי מס בדיעבד… האם יכול להיות ששילמתם מס ביתר גם על דברים אחרים? ייתכן שלאורך שש השנים האחרונות ביצעתם מילואים, סיימתם תואר, הבאתם ילדים לעולם, הפכתם להורים יחידנים או שמשלמים מזונות, אתם תושבים חוזרים, עולים חדשים, יש לכם ילדים בחינוך המיוחד, האם ידעתם שבעבור כל אלו מגיעות לכם נקודות זיכוי במס המתורגמות להנחה בתשלום?

במסגרת בדיקת הזכאות שלכם להחזר מס בגין פדיון קופת הגמל, שווה לבדוק האם שילמתם במהלך השנים האחרונות מס ביתר ולא ניצלתם הטבות נוספות שמגיעות לכם. את הבדיקה הזו תוכלו לבצע דרך חברה מקצועית המתמחה בהחזרי מס, או על ידי גורם בקיא במיסוי כמו רואה חשבון וכלכלן.

הבדיקה תשקף את כל ההטבות שעומדות לזכותכם משש השנים האחרונות וטרם נוצלו, מה שאומר ששילמתם יותר מס מזה שהייתם אמורים ועל כך מגיע לכם לקבל את העודף בחזרה. לא פעם מגלים אנשים על זכאותם להחזר בגובה של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים.

 

לסיכום

קופת גמל היא מכשיר חיסכון יעיל לטווח ארוך או בינוני לכל הפחות, שאמור לשמור על כספכם ליום שבו ההכנסה החודשית הקבועה תיפסק ותצאו לפנסיה. על מנת להבטיח שכך תעשו, כל פדיון קופת גמל טרם המועד החוקי מצריך תשלום מס גבוה, בגובה 35% מסכום המשיכה.

זה אולי מקשה ואולי בלתי צודק, אבל למנגנון "ההגנה" הזה קיימת הצדקה רבה. לכן הדרך היחידה שבה תוכלו לדרוש החזר מס בגין פדיון קופת הגמל, הוא בנסיבות שמצדיקות משיכה ושימוש בכספים למטרות חריגות כמו נכות או הוצאות רפואיות, כך שתוכלו בכל זאת להשתמש במה ששלכם מבלי שהמדינה תפריע.

במקרה כזה, אתם מוזמנים לפנות אלינו להגשת בקשה להחזרי מס ונשמח לסייע לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון