החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי

קופת גומל היא אפיק חיסכון משתלם במיוחד שישראלים רבים נוהגים להשתמש בו רבות, בהתאמה, החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי היא סוגייה שמתעוררת בעבור רבים ויכולה לחסוך סכומי כסף רבים שהלכו על תשלום המס, מתוך כספי החיסכון שלכם, שאגרתם ושמרתם לאורך השנים.

במסגרת מאמר זה, יוסבר כיצד ניתן לקבל את החזר המס המיוחל, גם אם בחרתם לפדות את החיסכון בקופת הגמל טרם המועד החוקי, דבר שממוסה באופן גבוה יחסית ונוגס משמעותית בכספים החסוכים בקופת הגמל שלכם.

תחילה, יוסבר על המבנה שבו החיסכון בקופות הגמל עובד, לאחר מכן כיצד ניתן לפדות כספים מקופת הגמל ומה הם הסדרי המס שסובבים את הסוגייה הזו.

 

מהי בדיוק קופת גמל?

כאמור, קופת גמל היא אפיק חיסכון משתלם במיוחד משום שמדובר על אפיק חיסכון לטווח הבינוני (בשונה מן הפנסיה שהיא לטווח ארוך ובשונה מקופת ההשתלמות שהיא לטווח קצר יותר) – 15 שנים קדימה.

המדינה מעודדת מאוד את החיסכון לטווח הבינוני ולכן ישנם הסדרי מס נוחים במיוחד לחיסכון בקופות הגמל, וניתן להפריש חלקים ניכרים לה מידי חודש שלא יהיו חייבים במס (או באופן חלקי ביותר).

ההפרשה לקופת הגמל נעשית באופן משותף בין המעסיק ובין המועסק, כאשר המעסיק מפריש ומנכה מידי חודש לקופת הגמל, כאשר כאמור הסדר חיסכון זה מניב תשואות יפות והוא לרוב מקבל הסדרי מס נוחים (ישנן תקרות הפרשה שמעליהן ישנה חובת תשלום במס).

ככל שלא עומדים בתנאים הנוחים של קופת הגמל, המדינה מעוניינת להניא אנשים מיציאה ולכן ישנו צורך לשלם אחוזי מס גבוהים במיוחד אם מעוניינים להוציא את הכספים מקופת הגמל – שלושים וחמישה אחוזי מס על הסכום המשוחרר מקופת הגמל! סכום גבוה במיוחד, שיכול להפוך את משיכת הכספים ללא כלכלית או משתלמת.

 

האם ניתן לפדות את הכספים בקופת הגמל לפני הזמן?

חרף הרצונות של המדינה לעודד את החיסכון לטווח הבינוני, המחוקק הבין שישנם מצבים שבהם הכסף החסוך יכול להיות מוצא מקופת הגמל באופן לגיטימי, ובהתאמה, הסדרי המס הנוקשים לא יחולו תחת הנסיבות החריגות שמונה המחוקק, ולכן ניתן יהיה לקבל החזרים על כך.

עם זאת, תחת הנסיבות האלו ישנו צורך להוכיח בקפדנות שהמצב של פודה קופת הגמל נכנס תחת החריגים של החוק, הוכחה זו צריכה להיות מלווה בכל המסמכים והאסמכתאות הדרושות לכך, משום שאם הן לא תצורפנה אף אחד לא יאמין לפודה הכספים והוא עלול שלא לקבל את הכספים המגיעים לו בדמות החזרי מס.

החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי
החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי

נכות

אחד התרחישים הרווחים ביותר בהם ניתן לפדות כספים מקופת הגמל טרם המועד החוקי (15 שנה) הוא פיתוח של נכות של החוסך או קרוב משפחה מדרגה ראשונה שלו (בן או בת זוג, ילדים). עם זאת, לא כל נכות מזכה בפטור או החזר מס אלא רק נכות העולה על שבעים וחמישה אחוזי נכות.

במידה ונסיבות מן הסוג הזה קורות, אזי שהחוק קובע שניתן לקבל את המשיכה הפטורה ממס על כל סכום המשיכה, כלומר, ניתן לפדות סכומי כסף גדולים מקופת הגמל מבלי לשלם עליה את אחוזי המס הגבוהים ביותר המוטלים ביציאה כ"קנס".

על מנת לקבל את האישור לעשות כן, יש להגיש טופס ייעודי לרשות המס (וליתר דיוק, לשומה המקומית האחראית על מבקש הבקשה), טופס 159, שכולל בין היתר את אישור אחוזי הנכות הרפואית, אישורים על דרגת הקרבה המשפחתית (ככל שהמושך איננו הנכה בעצמו) וכל מסמך אחר הדרוש על מנת להוכיח זאת, אשר צוין כי יש בו צורך בטופס.

כמובן שהמסמך עם אחוזי הנכות צריך להיות מסמך רשמי מגוף המכיר באחוזי הנכות, כאשר לרוב מדובר על המוסד לביטוח לאומי. יש למלא את המסמך בדקדקנות על מנת שלא ייווצר מצב שבו לא תוכלו לממש את הזכות המשמעותית שלכם לקבל את הפטור על כל סכום משיכה שאתם רוצים – פטור ששווה המון כסף.

 

הכנסה מתחת לשכר המינימום של אחד מבני הזוג

בשונה מן הדוגמה הקודמת של נכות מתקדמת, המעמידה אפשרות לקבלת פטור על כל משיכה שהיא, כאן מדובר על אפשרות מוגבלת הרבה יותר.

בנסיבות שבהן אחד מבני הזוג מרוויח שכר הנמוך משכר המינימום הישראלי, ניתן יהיה למשוך מידי חודש כסף מקופת הגמל באופן שישלים את הכנסתו לשכר המינימום – ללא לשלם על כך מס.

כלומר, ניתן יהיה לקבל את ההפרש שבין שכר המינימום הישראלי ושכר בן או בת הזוג מתוך קופת הגמל מבלי שיהיה צורך לשלם על כך במס. למשל, אם בת הזוג משתכרת במשכורת חודשית של 3,000 שקלים בלבד, ניתן יהיה לקבל 2,300 שקלים מידי חודש מקופת הגמל.

על מנת להיכנס תחת החריגה הזה יש צורך להגיש טופס ייעודי לכך, 159 (א) ובו מפורטות כל ההכנסות של בן או בת הזוג שנטען שהם נמוכים משכר המינימום, פירוט זה צריך להיות רשמי ולעמוד בכל התנאים של הגשת בקשה לרשות המס, כלומר, שהמסמך יהיה משכנע דיו ושיגיע מן המעסיק.

 

החרפה במצב הרפואי

במצב ובו אדם מוצא את עצמו בסיטואציה בה ישנו מקרה רפואי חריג שמוביל להוצאות גדולות מאוד – המגיעות עד למחצית מההכנסה השנתית של אותו אדם, ניתן יהיה למשוך מקופת הגמל את הסכום הזה באופן שמזכה את המושך בהחזר מס. כמובן, שיכולת המשיכה מוגבלת להוצאות הרפואיות הנדרשות על מנת לטפל במצב הרפואי שלו.

גם כאן, מדובר בחריג שבדומה לאפשרות הראשונה, שבה ניתן לקבל את האישור גם על קרובי משפחה מדרגה ראשונה אשר להם קמה הוצאה מן הסוג הזה. מדובר בסיטואציה חריגה שבה ישנו באופן כללי לחץ גדול, שלא קשור רק למצב הכלכלי אלא מן הסתם לפחד על מצבו הבריאותי של היקר לכם.

עם זאת, חשוב מאוד להתעשת ולא לשכוח את הזכויות שלכם, שכן מדובר על סכומי כסף גבוהים ביותר – שאם הם יהיו מחויבים במס ולא תגישו את החזר המס אתם פוגעים מאוד ביכולת הכלכלית שלכם לשנים הבאות.

דרוש להגיש את טופס 159, אך הפעם יש לפרט את כל ההוצאות הרפואיות השונות הדרושות על מנת לטפל במצב הרפואי, תוך אסמכתאות למצב הרפואי עצמו וכל מידע אחר שיכול להסביר מדוע צריך למשוך סכומי כסף מן הסוג הזה.

 

החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי – סיכום

בכל אחד מן המצבים שנמנו בחלקים הקודמים של המאמר – נכות, שכר נמוך של אחד מבני הזוג או החרפה במצב הרפואי קמה לכם זכאות לקבלת החזר מס משמעותי מאוד. יש לדאוג לטפל בכך בהקדם הרפואי ולצרף את כל המסמכים הרפואיים או הכלכליים הדרושים על מנת להראות שבקשתכם מהימנה.

מדובר על מצבים שבהם אנשים רבים נמצאים בקיצון, מוצפים, רגשית וכלכלית והבלגן עלול לחגוג. עם זאת, חשוב מאוד לשמור על קור רוח ולהגיש את המסמכים באופן מדויק על מנת שתוכלו לקבל את מה שמגיע לכם.

לכן, לרבים אין את הפנאי המספיק או את היכולת באופן כל כך קרוב לאירוע לטפל בקשר עם הבירוקרטיה ולכן הם שוכרים אנשי מקצוע שיעשו כן.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון