החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

מפרישים סכום לקופת חיסכון? בוודאי תשמחו לדעת שמגיעים לכם החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל! אז מי זכאי לקבלת החזר המס, איך בודקים וכיצד מקבלים כסף בחזרה? קראו וגלו:

 

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל – מה זה אומר?

חוקי המיסוי הישראליים מורכבים, מבלבלים וקשים להבנה. יחד עם זאת, כאשר מדובר בזכויות שלכם חשוב שלא להקל בכך ראש ולקבל כל מה שעשוי להגיע לכם, גם אם נדמה שמדובר בזכויות זניחות ביחס לאחרות.

כזו היא ההטבה במס שמתקבלת בגין הפקדות לקופת גמל וביטוח חיים – הטבה שנועדה לעודד את הציבור לפתוח קופות ולהפקיד אליהן, אך לא כולם מכירים בה ובחשיבותה.

על פי רוב, החזרי מס מתקבלים בעקבות מצב שבו אדם מסוים זכאי להטבה במס (לרוב בדמות נקודות זיכוי במס) שלא נוצלה ומכוחה הוא אמור כעת לקבל תשלום על העודף ששולם.

אלא שביחס להפקדות לקופות חיסכון אישיות, ההחזר מחושב שונה והוא כפוף להפקדות המבוצעות לקופות אלו ולא לנקודות זיכוי שמגיעות מפתיחתן. אז איך בדיוק זה עובד? מיד תבינו הכל.

 

נהנים מהטבה בגין הפקדות

אזרחים שמפקידים באופן קבוע כספים לביטוח חיים או לקופת גמל (או גם וגם), עשויים להיות זכאים להחזר מס שמעודד אותם להמשיך ולהפקיד בצורה שוטפת. זוהי הטבה המעוגנת בסעיף 45א' לפקודת מס הכנסה וקובעת שהחזר המס בגין הפקדות אלו יהיה בסך 25% מסכום ההפקדות.

לביטוח החיים יכול להפקיד כספים כל אדם, בין אם הוא עצמאי ובין אם שכיר. העצמאיים רשאים ליצור ביטוח ריסק או פוליסת חיסכון ולדווח על כל הפקדותיהם למס הכנסה אחת לשנה.

שכירים יכולים להצטרף לביטוח חיים עצמאי, אך רבים מהם מעדיפים להפקיד כספים דרך מקום העבודה, כך שהם מפרישים חלק ממשכורתם לקופה והדבר מגולם בתלוש השכר. אופציה נוספת היא הפקדות לביטוח החיים שמבוצעת דרך ביטוח המשכנתא.

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל

עמידה בקריטריונים נוספים

מלבד הצורך בהפקדות שוטפות, ישנה דרישה נוספת שעליכם למלא על מנת שתהיו זכאים להחזר המס: עליכם להפקיד רק עד סכום של 34,000 שקלים בשנה, שכן סכום שעולה על מספר זה יפטור את מס הכנסה מלזכות אתכם.

יש לציין שהטבות המס המחולקות לאזרחים מגיעות בשתי דרכים – הראשונה היא ניכוי מס, בו מפחיתים מחבות התשלום השנתית במס והשנייה היא זיכוי, בו מפחיתים מאחוז המס לתשלום. החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל מתקבלים בדרך ההטבה השנייה.

 

כיצד מקבלים החזרי מס בגין הפקדות?

כל עוד הפקדתם לקופת הגמל או ביטוח החיים בצורה עצמאית (לא מטעם מקום העבודה), תוכלו להגיש בקשה להחזר מס ישירות לפקיד השומה ברשות המיסים או באופן מקוון באתר. יש לצרף לבקשה את טופס 106 מהמעסיק ואת האסמכתאות שמעידות על הפקדותיכם.

אם ביצעתם הפקדות מטעם מקום העבודה, יש לפנות לרואה החשבון של העסק או למעסיק עצמו (שיפנה ביוזמתו לרואה החשבון) ולבקש להגיש בקשה מתאימה.

 

החזר מס רטרואקטיבי – עד 6 שנים אחורה

בהנחה ואנחנו מחדשים לכם ואתם מגלים רק עכשיו על זכאותכם להחזרי מס בגין הפקדות שביצעתם, עדיין לא מאוחר לדרוש את מה שמגיע לכם עבור הפקדות משנים קודמות.

חוקי המס בישראל מאפשרים קבלת החזרי מס עד 6 שנים באופן רטרואקטיבי, כך שאם הגשתם בקשה שמתייחסת לאחת או לכל השנים הללו, ייתכן ויימצא שאתם זכאים לסכום כספי משמעותי שהצטבר וכעת מגיע לכם לקבל בחזרה.

הרציונל של מס הכנסה עובד כך, שבסיום השנה נערך חישוב תשלום המס של כל אזרח, למרות שכשכיר הוא שילם מידי חודש סכום יחסי כפי שמגלם תלוש השכר. מכיוון שמס הכנסה מתעדכן באופן שנתי בסיטואציות שמקנות לאזרח הטבה, היא למעשה מוענקת לו בדיעבד אך לא תינתן כל עוד לא דרשתם אותה.

למעשה, מס הכנסה פועלים בשיטה שלפיה אתם אלו שצריכים ליטול יוזמה ולדרוש את מה שמגיע לכם, משום שהגוף עצמו איננו נוקט בפעולות החזר יזומות.

 

זיכוי או ניכוי בגין הפקדות עצמאיות לקופת גמל

סעיפים 45א' ו-47 לפקודת מס הכנסה מסדירים את ההטבות שאדם יקבל כאשר הוא מפקיד באופן עצמאי לקופת הגמל שלו, כאמור עד לסכום של 34,000 שקלים בכל שנה.

מה קובע סעיף 47 לפקודה? הפקדה עצמאית מעניקה הטבת מס בדמות ניכוי – מצב שמפחית מסכום התשלום השנתי ברוטו למס הכנסה, כך שסכום המס לתשלום קטן על פי המס השולי של העובד שנע בין 10%-45% בהתאם למדרגת המס בה הוא נמצא.

עבור יתרת ההפקדה שאיננה מנוכה, מחשבים את הטבת המס בדרך של זיכוי, המתקיים מכוח סעיף 45א'. כאן יופחת המס בשיעור של 35% מגובה ההפקדה ועד התקרה המותרת.

עובדים שמפקידים לקופת הגמל זכאים הן לניכוי והן לזיכוי, עבור מס שולי שנע בין 10%-33% ועד לתקרה שנקבעת במס הכנסה (של סביב 30,000 ומתעדכנת מעת לעת). אם העובד עובר בשכרו את אותה תקרה, מומלץ שתחושב לו הטבת המס קודם כניכוי עד לתקרה המתאימה ולאחר מכן כזיכוי על היתרה.

 

החזרי מס בגין הפקדות לביטוח חיים

גם בעת הפקדה לביטוח חיים מתקיימות הטבות מס בשתי דרכים: ניכוי שמקטין את ההכנסה החייבת של השכיר או העצמאי וזיכוי שמקטין את המס לתשלום בפועל. את ביטוחי החיים כולנו יכולים לרכוש באופן עצמאי או להצטרף אליהם מטעם מקום העבודה (בחלק מהמקומות), אם כי מדובר גם כתנאי הכרחי למי שמעוניין לקבל הלוואה גבוהה או משכנתא.

תקנות המס קובעות שעבור כל הפקדה שנתית לביטוח החיים מתקבל החזר מס של 25% מגובה ההפקדות, כך שהסכומים יהיו גבוהים באופן מצטבר לאורך השנים. ההפקדה כאמור מבוצעת עד לתקרה האמורה בחוק, שמשתנה בין שכירים לעצמאיים ומתעדכנת מעת לעת על ידי מס הכנסה.

עניין נוסף שחשוב להכיר הוא את האפשרות ליצור פוליסת ביטוח חיים למקרה מוות (ריסק), שמכוחה מתקיים פטור מס על הכסף שמתקבל עקב מות המבוטח. יש לציין שהפטור שמתקבל איננו חל על הפרשי הצמדה, ריבית ורווחים נוספים שנצברו על הפקדות למרכיב החיסכון של הפוליסה וזאת על פי התיקון לחוק 9(19), שמטיל עליהם מס בכל מקרה (בדומה לתוכניות חיסכון בנקאיות).

כאמור, מפקידים לביטוח החיים זכאים להטבת מס של 25% וזאת על פי סעיף 45א' לפקודת מס הכנסה. מה אומר סעיף 47 לעניין הפקדות לביטוחי חיים? ובכן, ניתן לנכות עד 5% מגובה ההפקדה שבוצעה לביטוח חיים. במילים אחרות, סעיף 47 שמתייחס להטבת הניכוי, מאפשר לשכירים המפקידים עצמאית כסף לביטוח החיים לקבל ניכוי כהוצאה מוכרת.

 

החזרי מס עבור הפקדות לביטוח חיים וקופת גמל – סיכום

כפי שראיתם, קיימות שתי דרכים לבצע הפקדות לביטוח החיים וקופת הגמל ולקבל מכוחן החזר מס בצורה שונה. שכירים שמפקידים כספים דרך מקום העבודה צפויים לקבל את ההחזרים באופן אוטומטי ולראות זאת גם בתלוש השכר שלהם.

עצמאיים שאינם מקבלים זיכויים וניכויים באופן אוטומטי, מתקשים מסיבות ברורות להבין ואף לדרוש במה שמגיע להם בדיוק.

לאור אלו אנו ממליצים בחום לפנות אלינו ולקבל שירות מצד רואי חשבון, כלכלנים, יועצי מס ומומחים מתחום החזרי המס, שיוכלו להנחות וללוות אתכם בעת ביצוע פעולות ההפקדה וקבלת ההחזר.

השירות יוכל לעזור לכם לייעל את ההפקדות המתבצעות ולהיערך עתידית למה שמגיע לכם כנגד ההפקדות המבוצעות. השאירו פרטים וצוות אינדיגו פיננסים ישמח לחייג אליכם בהקדם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון