החזר מס על ריבית מפיקדון או מתכנית חיסכון

נולדתם לפני שנת 1949? אתם זכאים להחזר מס על ריבית מפיקדון או מתכנית חיסכון השייכת לכם, שיינתנו החל מהגעתכם לגיל 67. אז מה בדיוק מגיע לכם, בכמה כסף מדובר וכיצד דורשים אותו? הנה כל המידע שאתם צריכים לדעת בנושא:

 

החזר מס על ריבית מפיקדון או מתכנית חיסכון לילידי 1949 ומטה

פקודת מס הכנסה קובעת שחוסכים שמלאו להם 55 שנים בתאריך 1.1.2003 יהיו זכאים לקבל החזרי מס בגין מה שנוכה מהם עבור הכנסות מריבית פיקדון או חיסכון וזאת מיום שיגיעו לגיל 67 –  גיל הפרישה לגברים בישראל.

החזרי המס יש לציין, ניתנים רק עד לתקרה שקבועה בחוק ולרוב באופן אוטומטי, מבלי שתצטרכו לעשות דבר.

רשות המיסים מבצעת חישוב לפטור, מיידעת את הבנק שניכה את המס על הסכום שעליו להחזיר לחוסך וסכום זה יועבר ישירות לחשבון הבנק שממנו נוכה המס.

 

אז כמה כסף אתם צפויים לקבל בחזרה? להלן המספרים המוחלטים

חוסכים שנולדו לפני שנת 1949 ולפיכך הם כבר מעל לגיל 67, או שבני זוגם נולדו לפני שנה זו ועברו את אותו הגיל, צפויים לקבל החזר מלא עבור המס ששילמו על צבירת הריבית. תנאי זה מתקבל כל עוד צבירת הריבית השנתית (כלומר ההכנסה מאותה הריבית) לא גבוהה יותר מסכום של 13,560 שקלים.

מה קורה אם צבירת ההכנסה מהריבית הייתה גבוהה יותר מ-13,560 שקלים באותה שנה? ובכן, במצב כזה החוסכים זכאים להחזר חלקי עבור המס שכבר שילמו.

מה קורה כאשר שני בני הזוג – הן החוסך והן בן או בת זוגו נולדו לפני שנת 1949 ולמעשה כבר חוגגים בשנת 2021 את שנתם ה-72 (דהיינו בני יותר מ-67 שנים)?

כל עוד הכנסתם מהריבית השנתית לא עברה את תקרת הסכום 16,680 שקלים, הם יקבלו החזר מלא עבור המס שכבר שולם על הריבית. אם הסכום עבר את תקרה זו, יתקבל החזר חלקי.

חשוב לציין שבכל אחד מהמקרים, מס הכנסה לא ישלם לחוסך יותר מהסכום שהוא שילם בפועל.

 

הקריטריונים המזכים

החזרי המס בגין ריביות שנצברו בפיקדונות ותוכניות חיסכון ניתנים בעמידה במספר קריטריונים:

  1. החוסך נולד לפני שנת 1949 או שבן/ בת זוגו נולדו לפני שנה זו ואחד מהם לפחות כבר עבר את גיל הפרישה (67).
  2. שני בני הזוג נולדו לפני שנת 1949 ובשנת המס עליה דורשים החזר הם כבר היו בגיל פרישת החובה.

באופן טבעי, אנשים מעוניינים למהר ולבדוק את זכאותם לקבלת החזרי מס ומתוך הבנה שהם משלמים סכום שאיננו מתיישב בדיעבד, שקל לשקל, עם החבות האמיתית שנדרשת מהם לאור זכויות והטבות שונות. יחד עם זאת, רבים נלהבים מהאפשרות לחמוק בדרך כלשהי ממיסוי על רווחי הון או השקעות שצברו לזכותכם כספים נאים.

ולכן החוק שנחקק בשנת 2003 קובע באופן ברור ומדויק מיהם הזכאים להחזרי מס עבור ריביות שנצברו מחסכונות ופיקדונות ומסיבות לגיטימיות, הם אלו שכעת מחזיקים בקופת חיסכון פעילה שברצונם לפדות לעת זקנה ובחיי הפרישות.

תנאי מחייב נוסף מעבר לשנת הלידה (1949) אם כך, הוא היציאה לפרישה. לפיכך, אדם שמעדיף להמשיך לעבוד כמובן רשאי לעשות זאת, אך את ההטבה הוא יצטרך לדחות למועד מאוחר יותר שבו יחליט שהגיע זמנו לפרוש ולסיים את פרק העבודה בחייו.

 

יצירת פיקדון ותוכנית חיסכון שתתאים לגיל הפרישה

אם אתם קוראים את שורות אלו ומבינים את כוחם וחשיבותם של החסכונות והפיקדונות בחיי הפרישה, נשמח לומר לכם שאתם בכיוון הנכון. חשש מרכזי מאוד בעידן המודרני הוא הרווחה הכלכלית שמתקבלת בגיל הפרישה ובפרט ניהול החיים בגיל השלישי, שדורש התמודדות לא פשוטה עם מצבים ואירועים אישיים שמקשים על התפקוד היומי והבסיסי.

לאור אלו, עולה החשיבות להיערכות פיננסית נבונה, זהירה ומחושבת, שתתאים למחייה נאותה בגיל המבוגר ותסייע לכם ליהנות מהפרישה והטבותיה. לפיכך, את סוגיית החזרי המס כדאי להכיר מבעוד מועד ולהיערך אליה כראוי, להבין מהם ההחזרים שמגיעים לכם וכיצד דורשים אותם.

במקרה שבו תיצרו פיקדון או תכנית חיסכון, אתם צפויים כאמור לקבל החזר מס אוטומטי מידי שנה עבור הריבית שנצברה. יחד עם זאת, מי מכם שסבור שלא קיבל את ההחזר או שקיבל החזר שאיננו משקף את הריבית הצבורה, יוכל לפנות למס הכנסה לבירור בנושא.

מומלץ לעשות זאת באמצעות צוות המומחים שלנו, שעומד לרשותכם תמיד ומאפשר לכם להתייעץ עם כלכלנים, יועצי מס ורואי חשבון מנוסים ומקצועיים שיוכלו לבדוק עבורכם את הנושא ולטפל בסוגיות שונות שעולות ממנו. לא פעם מתגלה זכאות של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים בהחזרי מס, שייתכן ונוגעים גם להטבות נוספות שטרם נוצלו והייתם זכאים לקבל בפועל.

החזר מס על ריבית מפיקדון או מתכנית חיסכון
החזר מס על ריבית מפיקדון או מתכנית חיסכון

משיכת כספים ללא ריבית אחרי גיל 60

אם הגעתם לעשור השביעי בחייכם ואתם מעוניינים לממש את מה שכבר נמצא בפיקדון או תוכנית החיסכון מבלי להמתין עד לפרישה, תוכלו כמובן לעשות זאת. לא פעם הכספים שמושקעים בתוכניות כאלו ואחרות כרוכים בעמלות גבוהות, עד כדי מצב של חיסכון בלתי משתלם.

המדינה מציעה כמובן מיסוי נמוך ואפילו מינימלי על סכומים שנמשכו אחרי הפרישה, אך אם תעדיפו, תוכלו למשוך אותם אחרי גיל 60 ובבת אחת, מבלי לשלם ריבית.

האם פעולה זו מאפשרת לכם לקבל החזר מס? ובכן, לא. במשיכה של מלוא הסכום בבת אחת, אתם מקבלים למעשה הטבה נפרדת ולכן היא איננה מלווה בתנאי הטבות נוספים.

רק אם תבחרו להשאיר את הסכום או חלקו בקופה עד שימלאו לכם 67 שנים וגיל הילודה המתאים יעלה בהתאם, תוכלו לקבל את החזר המס על הריבית לצד הטבות נוספות מהמדינה הניתנות לפנסיונרים (פנסיה, קצבת זקנה, מסלולי ריביות מופחתות וכדומה).

 

בשורה התחתונה

לצד היתרונות המודרניים של חיים בגיל המאוחר שזוכים לבריאות טובה ואפשרויות רבות יותר, ישנם גם אתגרים שונים בעת גיל הפרישה, ביניהם גם הצורך להבטיח איתנות פיננסית לעשרות השנים הבאות בהן נפסקת הפרנסה מעבודה.

רוב האנשים ישקיעו עשורים מחייהם בעבודה ויעשו את הכל כדי להגדיל את החיסכון הפנסיוני ולהקטין כמה שיותר את פרק הזמן שבו יצטרכו לחיות רק מחסכונות שצברו.

ועם זאת, חשוב להיערך לתקופה זו בצורה נכונה על ידי העמקה ובקיאות במכלול האפשרויות לחיסכון, ביניהן גם פתיחה של פיקדון ותוכנית חיסכון, שלא רק שניבו לכם ריבית, אלא גם החזר מס יעיל מאוד בעבורה.

חשוב לנו לציין שאין טעם להירתע מהדרישה להחזר מס. רשות המיסים לא משתמשת בדרישתכם להחזר או בתנאים שהיא עצמה קבעה להחזר כדי לדרוש מכם לשלם לה יותר.

ההיפך הוא הנכון: המדינה קובעת את זכאותכם להטבות ומאפשרת לכם לנצל אותן, מבלי שהדבר יהיה כרוך בחקירתכם או בדיקתכם כדי להבין מדוע אתם דורשים החזר ועל סמך מגיע לכם החזר מס.

לפני שתקבלו החלטות חשובות ומהותיות לגבי גיל הפרישה, מומלץ שתעזרו במומחים מקצועיים שיסייעו לכם להתאים בין שאיפות אישיות והמצב הפיננסי הקיים, להבין אותו, לבצע בו שינויים במידת הצורך ולדרוש לאורו את כל הזכויות וההטבות שמגיעות לכם, מבלי להותיר אותן מאחור.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון