החזרי מס לעולים חדשים

נקודות מס מעניקות הפחתה משמעותית בשיעור המס שעל היחיד לשלם, ואלו ניתנות בהיקף גבוהה במיוחד בעבור עולים חדשים. באם לא ידעתם דבר אודות ההנחה המגיעה לכם, בואו ללמוד הכל אודות זכויותיכם, וכיצד החזרי מס לעולים חדשים ניתנים למימוש גם בשנים שלאחר מועד הזכאות.

 

חישוב מס ונקודות מס

חישוב שיעור המס במדינת ישראל נקבע במהלך סיום שנת המס. במועד זה, מחשבים במשרדי מס הכנסה את סך הכנסותיו של היחיד, ועל פיו בוחנים את היקף המס שהיה על היחיד לשלם. בשל העובדה שאנו משלמים מס הכנסה מדי חודש, אנו נקלעים למצב בו ייתכן וחויבנו בעודף או בחסר.

באם רשויות המס יראו כי תחזיות ההכנסה שלנו לא תאמו את המצופה ועלו עליהם, ניאלץ לשלם כסף נוסף לרשויות המס. אולם, במידה ומבדיקה עלה כי שילמנו מס ביתר, אנו זכאים לדרוש את תשלומינו העודפים בחזרה.

 

לא רק תשלום בניגוד לציפיות – ניכוי וזיכוי מס

אפיק אחד להפחתת תשלומי המס הוא ניכוי מס. בעזרת כלי זה, יוכל היחיד להקטין את שיעור ההכנסות בגינן הוא חב במס עוד בטרם חושב המס לתשלום, שכן זה מקטין את גובה השכר על בסיסו יחושב שיעור התשלום.

לצד אפיק זה, עומדות נקודות זיכוי המס. נקודות אלו, לאחר קבלת שיעור הסכום בגינו יש לשלם מס הכנסה, מקטינות עוד יותר את שיעור התשלום, בכך שמכירות בהנחות שונות המגיעות לנישום.

 

מדינת ישראל כמדינת רווחה – נקודות מס והאזרח הקטן

בעבור שורה שונה של קריטריונים, מחליטה מדינת ישראל להעניק הטבת מס, מתוך תפיסה שהמשתייכים לאלו בעלי כושר השתכרות נמוך יותר, או שמגיעים לאחר תקופה בה היו מצויים בתעסוקת חסר.

בין אלו, ניתן למצוא מסיימי לימודים אקדמאים ומקצועיים, וכן חיילים משוחררים, אשר לא יכלו לעבוד כראוי במהלך תקופות אלו.

 

עולים חדשים – התאקלמות בטריטוריה זרה

בהתאם לתפיסה לעיל, גם כלפי עולים חדשים נוקטת המדינה בגישה סוציאלית. עולים חדשים, על פי רוב, לא יצליחו להגיע להכנסות בשיעורים גבוהים. משכך, ומתוך רצון לאפשר להם התאקלמות ראויה וכלכלה מספקת, אלו מקבלים נקודות זיכוי ממס הכנסה, המאפשרות תשלום מס הכנסה מופחת.

 

 

שלוש פעימות שונות – החזרי מס לעולים חדשים

ההטבה לעולים חדשים מובנית כך שלאורך 42 חודשים מעת הגעתו של זה לארץ הוא יזכה לקבל הטבת מס בשיעורים שונים. הטבות אלו נועדו לסייע לעולה החדש להתאקלם, זאת על ידי הפחתת שיעור ההכנסה בגינו הוא משלם מס.

לאור העובדה שהטבה זו מגיעה לצד ההטבה המגיעה ליחידים בעד תושבות ישראלית, המעניקה 2.25 נקודות מס לבדה, מדובר על הסדר שמאפשר הנחה די משמעותית בתשלום מס הכנסה.

 

לפני שנתחיל – כמה נקודות חשובות

יש לציין כי מועד תחילת ההטבה הוא מועד קבלת תעודת העולה החדש של התושב. לאור זאת, גם במצב בו לעולה לא הייתה הכנסה משמעותית, או הכנסה כלל, ימשיך להיספר מניין החודשים כאמור לעיל.

כמו כן, מתוך תפיסה לפיה חיילי צה"ל בסדיר אינם משתכרים באופן המקביל לשוק החופשי, לא תילקח תקופת השירות הסדר כחלק ממניין 42 חודשי ההטבה, ובמידה והתגייס לאחר תחילת ההטבה, יתרת ההטבה תחכה לו עד לסיום תקופת השירות. הנתון האמור נכון גם לגבי לימודים במוסד על תיכוני מכל סוג שהוא.

 

תקופה ראשונה – שנה וחצי של חסד

במהלך 18 החודשים הראשונים לאחר הגעתו לארץ, יזכה העולה החדש ל – 0.25 נקודות זיכוי מדי חודש. נקודות אלו, אשר יתגבשו במהלך השנה לכ – 3 נקודות, יגלמו הטבה בשיעור של 657 שקלים בחודש, הם 7,884 שקלים בשנה.

 

תקופה שנייה– שישית נקודה לחודש, למשך שנה שלמה

התקופה השנייה בה יזכו אלו להנחה אורכת כשנה שלמה, מיד עם סיום 18 החודשים לעיל. בעבור אלו, יזכו כלל העולים להטבת בשיעור  נקודה מדי חודש, המפחיתה את שיעור ההכנסות בגינן יש לשלם מס בסך של 438 שקלים מדי חודש, העולים לכדי 5,256 שקלים בשנה.

 

שנה אחרונה – מחצית מהטבת השנה השנייה

במהלך 12 החודשים האחרונים, בהם מוגדר העולה החדש ככזה בעיניי רשויות המס, יזכה זה לקבלת  נקודות מדי חודש, אשר בשנה יהיו שוות לנקודת זיכוי אחת. לפיכך, בעבור תקופה זו, היקף הפחתת הסכום שבגינו ישלם הנישום מס הכנסה בכ – 2,628 שקלים בשנה, או בחישוב חודשי, סכום של 219 שקלים.

 

החזרי מס לעולים חדשים
החזרי מס לעולים חדשים

 

גם אם לא מימשתם – לא הכל אבוד

לא פעם, עולים חדשים, אשר נדרשים למלא טופס 101 ולהגישו למעסיק, יתקשו עם השפה העברית, או לחילופין, לא יהיו מודעים כלל למגיע להם. משכך, אלו לא יממשו את ההטבה המגיעה להם בדין, וישלמו כספים מיותרים למס הכנסה.

אולם, מדיניותה של מס הכנסה, המתיישבת עם הוראות חוק ההתיישנות בדין, מאפשרת מימוש רטרואקטיבי של הכספים האבודים.

בעת גילוי תשלום מס בעודף, יוכל הנישום לדרוש החזר מס בגין תשלומים עודפים ששילם בשנת המס הנוכחית, וכן בעד 6 שנות המס שקדמו לה. כלומר, באם בשנת 2018 הגיע עולה חדש לארץ, ולא מימש את ההטבה שלו, הוא יוכל לתבוע את החזרם עד למהלך שנת 2024.

 

המלצת המערכת – פנייה לאנשי מקצוע

רשויות המס בישראל אינן נגישות לאזרח הממוצע. לראיה, על פי מקורות שונים, מעכבת המדינה מדי שנה כ – 30,000 החזרי מס לנישומים. על אף שמדובר על עיכוב שגורר עימו ריבית יפה, בשיעור של 4% בשנה, רבים מאיתנו מעדיפים שלא להתמודד עם הבירוקרטיה הסבוכה, הן בשל המאמץ המיותר, והן בשל מגבלת השנים בקבלת ההחזר.

משכך, המלצת המערכת היא פנייה אל אנשי מקצוע בתחום. יועצי מס מומחים יוכלו לסייע לכם לקבל את כל הכסף המגיע לכם, ולעשות זאת במהירות שתחסוך לכם זמן וטרחה רבים.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון