החזר מס לעולה חדש

עולים חדשים נתקלים בקשיים רבים מיד עם קליטתם: אתגרי השפה, המנטליות, המנהגים, החוקיות ועוד המון. כדי להקל עליהם, מעניקה המדינה הטבה המאפשרת החזר מס לעולה חדש ויוצרת הפחתה בתשלומי המיסים בשנות המחייה הראשונות בישראל. אז מהי אותה הטבה וכיצד מקבלים אותה? הנה כל מה שחשוב לדעת.

 

עולים חדשים? מגיעות לכם נקודות זיכוי במס

עולים חדשים לא תמיד מודעים לגבי זכאותם להטבות ולזכויות מסוימות שנובעות ממעמדם ולכן זה הזמן לציין שהם זכאים להטבה בתשלום השנתי למס הכנסה שמתבטאת באלפי שקלים. נכון לשנת 2021, עומד שוויה של נקודת זיכוי אחת במס על סך 218 שקלים בחודש ו-2,616 שקלים בשנה – דבר שצפוי לספק הקלה נאה מאוד בחבות המס.

ועם זאת, עולה שהגיע ארצה במהלך שש השנים האחרונות וייתכן שלא קיבל את נקודות הזיכוי שמגיעות לו, עשוי לגלות שהוא זכאי לקבל החזר מס לעולה חדש, במקרה כזה, תוכלו לפנות אלינו ולבדוק את זכאותכם על ידי ביצוע בדיקה מקצועית ונוכל להגיש עבורכם בקשה מתאימה להחזר.

 

הטבת המס לעולה חדש

עולים חדשים ותושבים חוזרים זכאים להטבת מס זהה, אם כי סל ההטבות הכולל שניתן לעולים חדשים הוא מלא ומשמעותי יותר. אז מהו גובה נקודות הזיכוי במס שתקבלו כעולים חדשים או תושבים חוזרים?

ההטבה ניתנת במשך 42 חודשים רצופים, קרי 3.5 שנים שבהם תיהנו מהפחתה בתשלום המיסים. באופן זה מתאפשר לעולים החדשים לשלם חבות מס מופחתת במהלך שנותיהם הראשונות בישראל (שלוש שנים מלאות ועוד חצי שנה על החלק היחסי שנכלל בתקופה). הנקודות הניתנות על פני תקופה זו הן להלן:

  1. עבור פרק הזמן של 18 החודשים הראשונים – 3 נקודות זיכוי במס.
  2. עבור פרק הזמן של 12 החודשים הבאים – 2 נקודות זיכוי במס.
  3. עבור פרק הזמן של 12 החודשים האחרונים – נקודת זיכוי אחת במס.

 

תחילת הספירה של תקופת הזכאות

האם מיום שעולה חדש דורך בישראל מתחילה להיספר לו תקופת הזכאות של 3.5 השנים? ובכן, לא בדיוק. התקופה תתחיל להיספר רשמית מהיום שבו תינתן לעולה החדש תעודת עולה. הספירה של שנות הזכאות נעצרת, אם העולה מחליט להתגייס לשירות צבאי או להירשם ללימודים באחד המוסדות המוכרים להשכלה גבוהה.

בכל סיטואציה אחרת, הספירה תימשך והמשמעות היא שגם כאשר העולה איננו עובד ולכן לא יכול בפועל לנצל את הנקודות שלו, היא עדיין "תבוזבז". למידע נוסף על החזר מס לעולה חדש בהמשך המאמר.

 

אופן הגשת הבקשה להטבת המס

כדי לקבל את נקודות הזיכוי המגיעות לו, על העולה להעביר למס הכנסה את תעודת העולה שלו יחד עם טופס 101 הממולא בעת הצטרפותו למקום עבודה.

עולים שפתחו עסק עצמאי יצטרכו לצרף את תעודת העולה לדו"ח השנתי במס של רואה החשבון. מס הכנסה יקלוט את הנתונים ויעדכן אצלו את הרישום, כך שהצבירה של הנקודות המגיעות לו לאותה השנה יחושבו בדיעבד, בסיום שנת המס.

החזר מס לעולה חדש
החזר מס לעולה חדש

וישנן נקודות זיכוי נוספות שמגיעות לעולה החדש

עולה חדש מקבל נקודות זיכוי בגין מגורים חדשים וקבועים במדינת ישראל, אך הן לא היחידות שהוא זכאי לקבל. העולה זכאי לצבור נקודות זיכוי נוספות שיבואו לטובתו בתשלום המס השנתי ויגדילו את החיסכון הצפוי לו. כתושבי ישראל, זכאים העולים ל-2.25 נקודות זיכוי לגבר ו-2.75 נקודות זיכוי לאישה.

בנוסף, ישנם תנאים נוספים שצפויים לזכות בנקודות כמו הורות לפעוטות עד גיל 5, עד גיל 18, או בגין טיפול בילד נטול יכולת – כל אחד מהם מזכה בנקודת זיכוי אחת במס. סיטואציות נוספות שבהן ניתנות נקודות יהיו בגין הורה יחידני, תשלום מזונות, מחלה קשה שנקבעו לה 90% נכות ועוד.

כאשר עולה חדש בוחר להתגייס או ללמוד, הוא יקבל עם השלמת השירות הצבאי נקודת זיכוי אחת או שתי נקודות על פי תקופת השירות שביצע (כל עוד היא נמשכה יותר מ-12 חודשים) ונקודת זיכוי אחת עם השלמת לימודים לתואר ראשון שניתן לנצל בשנה שאחרי הזכאות לתואר, או זו שאחריה.

 

בדיקת זכאות החזר מס לעולה חדש

כאמור, כל סיבה שבגללה ייתכן שלא קיבלתם את מלוא נקודות הזיכוי לאורך התקופה מזכה אתכם בקבלת החזר מס לעולה חדש. את הבדיקה ניתן לבצע בעזרת חברה מוכרת שמתמחה בביצוע בדיקות זכאות לקבלת החזרי מס, או באופן עצמאי. אלא שעקב קשיי השפה והבנת שיטת המיסוי הישראלית, בדיקה עצמאית עשויה להפוך לדבר מורכב ומבלבל מאוד.

בפניה לחברה מתאימה, יהיה אפשר לברר מהן כל הזכויות שקיימות לעולה החדש מול רשות המיסים, תוך כדי בדיקה מקיפה שתבוצע עד שש שנים אחורנית. אם יתגלה שרשות המיסים לא עדכנה את חלק מנקודות הזיכוי שהעולה או התושב החוזר היו צריכים לקבל וגבתה מס ביתר, החברה תוכל לסייע גם בהגשת בקשה להחזר מס, שאחריה יתקבל התשלום העודף ככסף נזיל ישירות לחשבון הבנק.

 

הגשת בקשה להחזר מס לעולה חדש

אופן הגשת הבקשה יחסית פשוט וניתן לבצע אותו גם באופן מקוון ועצמאי דרך אתר רשות המיסים. יש למלא את טופס הבקשה להחזר מס ולצרף אליו את תעודת העולה החדש (שמעידה על תאריך תחילת הזכאות) וטפסי 106 מהמעסיק עבור כל אחת משש השנים האחרונות שדרוש לגביהן החזר.

אם הבקשה מתייחסת ליותר משנה אחת, יש למלא אותה בנפרד עבור כל שנה ולצרף אליה את הנספחים המתאימים.

גם אם אתם מעדיפים לוותר על השירות המקצועי ולהגיש בקשה עצמאית, זכרו שגורם שבקיא בתחום ומתמקד בזכויות מס וחוקי מס הכנסה מידי יום, צפוי למקסם את ההחזר שתקבלו ולהגדיל את סיכויי ההצלחה לקבלת ואישור הבקשה.

בנוסף, אם כעולים חדשים קיים הרצון להתגייס או ללמוד, מה שבפועל עוצר את התקופה שבה ניתנות הזכויות, תוכלו להתייעץ על כדאיות ואופן ניצול הזכויות מול חברה שמתמחה בכך ולהיערך טוב יותר לתקופה הקרובה, מבלי לוותר על כל מה שמגיע לכם.

 

הטבות נוספות שמגיעות לעולים חדשים

ציינו קודם שסל הקליטה והזכויות לעולים חדשים מלא באפשרויות ובזכויות. אז מה מגיע לכם כעולים חדשים בנוסף להטבת מס בשנותיכם הראשונות והזכאות לדרוש החזר מס לעולה חדש במקרה שלא ניתנה לכם במועד?

ובכן, נוסף על הטבת החזר המס לעולה חדש, העולים החדשים פטורים מתשלום מס רווח הון, אם קיימים להם רווחי הון שהתקבלו ממכירת נכסים שבבעלותם בחו"ל, בתקופה שבה חיו במדינה אחרת, טרם עלייתם ארצה.

זהו פטור שמתקבל לפרק זמן של 10 שנים מיום העלייה ארצה (שימו לב – ההתייחסות בזכות זו היא ליום העלייה לישראל ולא למועד קבלת תעודת העולה).

אם לעולה החדש נוצרו רווחים בסיום עשר שנות הפטור, הם ישולמו רק עבור הרווח שנוצר מיום פקיעת הפטור ועד ליום המכירה בפועל.

זוהי כמובן דוגמה בודדה להטבות והזכויות שניתנות לעולים חדשים, שנועדו לעודד את העולים ולספק להם נחיתה רכה ונאותה במדינה שעדיין כה זרה עבורם. אנו ממליצים בחום להתעדכן בכל הזכויות שמגיעות לכם כעולים חדשים ולדרוש אותן במועד המתאים.

תוכלו להתייעץ עם חברת אינדיגו פיננסים בכל שלב ונשמח ללוות אתכם בתהליך החזרי המס במידת הצורך.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון