החזרי מס בגין תשלום מזונות

הליכי גירושין מאופיינים לא פעם במחלוקות לגבי סוגיות חשובות וכבדות משקל, כמו משמורת הילדים, חלוקת הרכוש וגם המזונות. האחרונה, היא זו שעתידה להכריע את עתידו הכלכלי של ההורה המשלם ובמובנים רבים להקשות עליו להגיע לאיכות חיים דומה לזו שהייתה לו קודם. לכן אחד הפתרונות שמעמידה המדינה הוא החזרי מס בגין תשלום מזונות.

 

החזרי מס בגין תשלום מזונות – מי זכאי?

סעיף 40 לפקודת מס הכנסה קובע שהורים המשלמים מזונות ילדים זכאים להטבת מס בדמות נקודות זיכוי על פי התנאים הבאים:

  1. נקודת זיכוי אחת במס תינתן לבן זוג שמשלם מזונות אישה או בגין ילדים שאינם מתגוררים עמו.
  2. נקודת זיכוי אחת במס תינתן לבן זוג שמשלם מזונות ונישא בשנית, גם אם התשלום הוא עבור בת או בן הזוג לשעבר.
  3. ההטבה מגיעה גם להורים שמכלכלים ילדים שנולדו מחוץ למסגרת הנישואין.

 

הטבה למשלמים מזונות במהלך שנת המס

נקודות הזיכוי במס מתורגמות למעשה לסכום כספי מסוים, שינוכה מחבות המס שכל אדם מחויב לשלם. כידוע, מס הכנסה מבצע חישוב שנתי לגבי התשלום שכל אדם נדרש לו, אך שכירים משלמים חלק יחסי מהסכום הכללי מידי חודש, כפי שמופיע בתלוש השכר.

אם במהלך שנת המס העובד עבר שינוי מסוים שמקנה לו הטבת מס, היא תחושב באופן רטרואקטיבי, כך שהוא צפוי להחזר על הסכום ששולם ביתר.

ניקח לדוגמה גבר שהתגרש באופן רשמי בחודש ינואר והתחיל לשלם באותו הזמן את המזונות כפי שנקבע בהסכם הגירושין. כעת הוא זכאי לנקודת זיכוי במס שתעניק לו הפחתה מסוימת, כך שבסיום השנה אם שולם מס ביתר וההטבה לא נוצלה, הוא יוכל לקבל החזר.

ומה לגבי מי שמתחיל לשלם מזונות ממועד "פחות נוח" כמו אמצע השנה? במקרה כזה מס הכנסה ייחשב את נקודת הזיכוי ואת ההטבה המתקבלת ממנה באופן יחסי על החלק המתאים בשנה.

 

שווי נקודת הזיכוי במס

נכון לשנת 2021, עומד שוויה של נקודת מס אחת על 218 שקלים לחודש ו-2,616 בשנה. ההטבה מתקבלת באופן אבסולוטי, כך שאין לה נגיעה לגובה התשלום החודשי במס או רמת ההכנסה והיא עדיין תתקבל באותו האופן בין אם ההכנסה היא של אלפי שקלים בחודש ובין אם של עשרות אלפי שקלים בחודש.

כמו כן, ההטבה מתקבלת ללא הגבלה על צבירת נקודות זיכוי, כך שייתכן שאדם מסוים יקבל נקודת זיכוי בגין תשלומי המזונות יחד עם נקודות זיכוי שמגיעות לו על תושבות בישראל, תואר אקדמי, שירות מילואים פעיל ועוד. כל אלו עשויים להצטבר גם עד לתשלום בסכום אפס, כך שההטבה תוכל להפחית מגובה תשלום המס השנתי עד כדי אי תשלום חבות המס.

החזרי מס בגין תשלום מזונות
החזרי מס בגין תשלום מזונות

אופן קבלת ההטבה

לצורך הטבת מס הכנסה, בן הזוג שמשלם מזונות יצטרך להצהיר במקום העבודה שלו לגבי הנושא (מילוי טופס 101), או לעשות זאת ישירות מול פקיד השומה במס הכנסה. יש לצרף את הסכם תשלום המזונות או הסכם הגירושין שכולל את מה שנקבע לעניין המזונות וכל הוכחה נוספת לעובדה שהוא משלם מזונות.

כמו כן, יש לצרף את טופס 106 מהמעסיק עבור כל שנה רלוונטית לבקשה.

ישנם מצבים רבים שבהם אנשים עסוקים בשגרה וחיי היומיום ואינם בודקים את זכויותיהם, כמו זו שמעניקה הטבת מס למשלמי מזונות. למעשה, רבים מגלים בדיעבד על זכאותם להטבה, כך שלמעשה כבר שולם מס יקר שהיה עליו להיות הרבה פחות.

אם זה המצב, או שישנו פער בין תקופת ההצהרה על תשלום המזונות לבין העדכון האחרון במס הכנסה, המשלם רשאי להגיש בקשה להחזר מס. החזר המס יינתן רטרואקטיבית עד שש שנים לאחור, כך שאם ישנן שנים שבהם שולמו המזונות אך לא דרשתם מהן את הטבת המס שמגיעה לכם, תקבלו את הסכום ששולם ביתר ישירות לחשבון הבנק.

כאמור, מכיוון שמגיעות לכם נקודות זיכוי והטבות נוספות שייתכן שלא נוצלו, מס הכנסה יבצע חישוב כולל בנוגע להטבות שמגיעות לכם לאורך השנה הנוכחית ושש השנים האחרונות ואם ישנן זכויות שלא נוצלו כך ששילמתם יותר ממה שהייתם צריכים – תקבלו החזר מס משמעותי. אנשים רבים מגלים שההחזר הניתן להם הוא של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים.

 

אופן קבלת החזרי מס בגין תשלום מזונות

כדי לקבל את החזרי המס בהנחה ושילמתם מס ביתר, עליכם לפנות למס הכנסה באזור המגורים או להגיש את הבקשה באופן מקוון.

כיום מערכת מס הכנסה מאפשרת להגיש בקשות מקוונות בצורה נוחה ופשוטה ללא המתנה ולכן כל שעליכם לעשות לאחר מילוי הפרטים יהיה לסרוק למערכת את הניירת הרלוונטית שמצורפת לבקשה וללחוץ על כפתור השליחה.

אז מהם הטפסים הנדרשים לכם? הראשון והחיוני ביותר הוא טופס 135 שעניינו הוא בקשה לקבלת החזר מס. בטופס זה תצטרכו לסמן את נסיבות הבקשה, כלומר אלו שמצהירות על זכאותכם לנקודת זיכוי במס בגין תשלום מזונות.

כמו כן יש לצרף את טופס 106 מהמעסיק המפרט את כל ההכנסות השנתיות ואת המסמכים המעידים כאמור על תשלום המזונות.

בנוסף, עליכם לצרף גם אסמכתא בנקאית או צילום שיק שמוכיחים את פרטי החשבון שלכם. הדבר מאפשר למס הכנסה לבצע את החישוב ולזהות את גובה הסכום שיש להחזיר לכם ולהכניס אותו ישירות לחשבונכם על סמך הפרטים הרשומים, ללא צורך בהמתנה או בירורים נוספים.

אם אתם מגישים את בקשת החזרי המס עבור יותר משנת מס אחת (כאמור עד 6 שנים לאחור), עליכם להגיש בקשה נפרדת לכל אחת מהשנים.

יש לצרף מחדש את טופס 135 המפרט רק את שנת המס שבגינה אתם מגישים את הבקשה וכן את טופס 106 הרלוונטי לאותה שנה. אם אתם מצרפים אישור ניהול חשבון, עליכם לדאוג להעתק נאמן למקור או צילום שיק פעם נוספת.

 

האם מס הכנסה עלול לפסול את הבקשה להחזר?

אדם שזכויותיו לא מומשו, לא סביר שלא יצליח לקבלן. אך יחד עם זאת מדובר בבירוקרטיה שעשויה להטות את החלטת מס הכנסה לכאן או לכאן.

הקבלה של הבקשה תבוצע בכל מקרה על סמך חישוב חבות המס השנתית ששולמה, כך שאם יתגלה שאותו אדם שילם פחות מס ממה שהיה אמור לשלם, ייתכן שבקשתו לא תכובד, או שיפנו אליו בדרישה לשלם את הסכום החסר.

יחד עם זאת, חשוב להבהיר שבקשה להחזר מס איננה "מעירה מתים" ולא גורמת למס הכנסה לדרוש מכם לשלם יותר. כדי להבטיח שלא ידרשו מכם דבר, נהוג לבצע בדיקת זכאות להחזר מס שבה רק בודקים את היתכנות ההחזר והגובה שלו ולאחר מכן יהיה קל יותר להחליט האם לדרוש את החזר המס או להימנע.

 

הדרך הטובה ביותר להגשת הבקשה

גם אם הזכאות להטבת מס ניתנת לכם באופן די פשוט, היא עדיין לא מתקבלת עצמאית ותצטרכו ליזום אותה, כמו גם את הדרישה להחזרי המס. הדבר יוצר בירוקרטיה לא מעטה ואף מציף שאלות שונות לגבי מיסוי והיתכנות גובה ההחזר שעשויים להיות ברי השלכה מבחינה אישית גם כלפי עניינים נוספים.

לאור אלה רצוי להתייעץ עם גורם המתמחה בהחזרי מס ולבדוק את זכאותכם להחזר ולקבל מענה מקצועי ומהיר לכל שאלה.

באינדיגו פיננסים אנו מעמידים לרשותכם מחלקה להחזרי מס המעניקה שירות לשכירים ובה פועלים כלכלנים, רואי חשבון ומומחי מס שיספקו לכם את כל המידע הרלוונטי, יגישו עבורכם את הבקשה ואף יקצרו זמנים תוך מקסום אפשרי של ההחזר הכספי.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון