החזר מס לגרושים

הסטטיסטיקה מראה כי מדי שנה עולה מספר הזוגות המתגרשים במדינת ישראל. ככל שאתם נמנים על קבוצה זו, ייתכן שאתם זכאים לקבלת החזר מס בשיעור לא מבוטל. החזרי מס לגרושים, ולפעמים גם לפרודים – הישארו עמנו. 

 

גירושין במדינת ישראל

על אף שבשנת הקורונה ניתן היה לראות פיחות משמעותי, בקרב הזוגות הישראלים הנכנסים לסטטיסטיקת הגירושין השנתית, על פי נתוני בתי הדין הרבניים, בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה חדה בקרב אלו.

על פי כלל האצבע העולה מן הסטטיסטיקות, כל זוג שלישי בישראל מתגרש או עתיד לעבור בין כותלי בית הדין הרבני לשם ביצוע ההליך. כמו כן, בעוד בשנת 2018 עמד מספר הזוגות שהתגרשו על כמעט 13,000, שנת 2019 הביאה עמה מגמת עלייה משמעותית, אף בקרב הקהילה החרדית בישראל.

 

מעבר לחיים עצמאיים – קושי כלכלי משמעותי

לצד הקושי הרגשי, שעולה לא פעם בעת פירוק הנישואין בבית, והקושי בניהול התא המשפחתי כתא אחיד וחזק, עולה קושי כלכלי משמעותי. בין היתר, הצורך בבית מגורים נוסף, הצורך בתשלום מזונות ותשלומים נוספים רבים יכולים להקשות באופן משמעותי על הגרוש העתידי.

 

מדינת ישראל, מדינת רווחה – נקודות זיכוי ממס לגרושים

על רקע התיאור לעיל, אודות הקשיים הכלכליים שיכולים לעלות בקרב גרושים, החליטה מדינת ישראל להעניק לאלו הטבות מס, הגלומות בנקודות זיכוי ממס, הניתנות להורים גרושים.

ככלל, נקודות זיכוי ממס מהוות הטבה סוציאלית, אותה מעניקה המדינה, לשורת קבוצות באוכלוסייה, אשר נמצאו כבעלות צורך לסיוע כלכלי רוחבי. בין הקבוצות ניתן למצוא אקדמאים לאחר סיום לימודיהם, חולים במחלות כרוניות שונות, עולים חדשים, וכאמור, לאלו שנכנסו לסטטיסטיקת הגירושין.

 

כמה כסף שווה כל נקודת מס?

כל נקודת מס, נכון לשנת 2021, שוות ערך לכ – 218 שקלים בחודש, ולאורך שנה, כ – 2,616 שקלים. לשם המחשת אופן קבלת ההטבה, נבחן את ליאור, תושב ישראל, הזכאי ל – 2.25 נקודות אך בשל היותו אזרח ישראלי.

בשל נקודות הזיכוי העומדות לרשותו, יפחת שיעור המיסוי שליאור ישלם מדי חודש בכ – 490.5 שקלים. כך, במידה ושיעור המס שעליו לשלם בחודש עומד על 600 שקלים, ישלם ליאור בפועל 109.5 שקלים בלבד. לעניין זה נציין כי אין ההטבה אינה מעניקה סעד שלילי. כלומר, באם ליאור חייב בתשלום מס חודשי בסך של 150 שקלים, הוא לא יזכה לכספים מטעם הרשות.

החזר מס לגרושים
החזר מס לגרושים

החזרי מס לגרושים – לא כל אחד מקבל

מדינת ישראל אינה מחלקת מדינות בחינם. משכך, ישנן מספר תת קבוצות מוגדרות, תחת הקטגוריה גרושים, המעניקה זכאות לקבלת נקודות המס האמורות.

 

זכאים ראשונים – משלמי המזונות

קבוצת הזכאים הראשונה היא ההורים הגרושים, אשר משלמים דמי מזונות בעבור ילדיהם. ככל שאלו משלמים מדי חודש בחודשו, אלו יקבלו, לצד ההורה עליו מוטלת אחריות גידול הילדים, נקודות זיכוי ממס בשיעור שלא יעלה על נקודה אחת, וישתנה בהתאם להיקף השתתפותו בכלכלתם.

נציין כי ההטבה האמורה נכונה גם בעבור גרושים אשר התחתנו בשנית. בעבור אלו, תוענק נקודת הזיכוי גם במידה ודמי המזונות אינם משולמים בעבור הילדים, אלא מזונות אישה.

 

מכוח עקרון קל וחומר – החזר מס בגין משמורת משותפת

ככל שהמדינה מעניקה הטבת מס לאלו אשר שותפים מבחינה כלכלית בחיי ילדיהם, ניתן להסיק כי זו תעניק את ההטבה גם להורים אשר לוקחים חלק פעיל בגידולם וטיפוחם.

ככל שלא מוגדר הורה יחיד כמשמורן, וזמן השהייה של הילדים נחלק בין שני ההורים, יזכו כל אחד מההורים לנקודת זיכוי אחת. נציין כי שתי הנקודות יינתנו בגין סעיפי הטבה שונים. בעוד האחד יקבל את הנקודה בשל היותו מפרנס עיקרי במשפחה חד הורית, יזכה השני בנקודה בשל השתתפותו בגידול הילדים.

 

גם אלו זכאים – בני זוג פרודים

מעבר לבני זוג אשר סיימו את הליך הגירושין וקיבלו את החותמת הסופית, עומדת זכאות גם לבני זוג שטרם הפרידו את חייהם באופן מוחלט, אלא רק מוגדרים כפרודים. ככל שאחד מבני הזוג משלם מזונות, תחת הסטטוס הזמני, יהא זכאי בן הזוג המשלם להטבה בדומה לכל גרוש, ככל שיציג לרשויות המיסים את כלל המסמכים הנוגעים לדבר.

 

קבלת החזרי מס לגרושים – עד 6 שנים רטרואקטיבית

גם באם גיליתם אודות הזכאות האמורה מספר שנים לאחר הגירושין בפועל, יש תקווה לקבלת כלל הכספים ששולמו, שכן רשות המיסים מאפשרת לנישומים, אשר זכאים לקבלת החזרי מס לגרושים מטעמה, להציג את לדרוש את הכספים עד כ – 6 שנים לאחר התשלום. קרי, ככל שגיליתם אודות זכאותכם בשנת המס 2021, תוכלו לקבל החזרים על מס בגין כל שנות המס, החל משנת 2015.

 

החזר רטרואקטיבי, עם ריבית אטרקטיבית

לצד העובדה שניתן לקבל החזר בגין 6 שנים של תשלום ביתר, אשר הופכות את המרדף אחר ההחזר למשתלם למדי, יש לעמוד על נקודה נוספת, היא שיעור הריבית הנוספת לתשלומי ההחזר.

כסף הוא בעל ערך בפני עצמו. מרביתכם מודעים לערך זה לאור הריביות המשולמות על נטילת המשכנתא, אשר מגלמות את ערך הכסף. משכך, גם כאשר מדובר על כסף שלכם, הכסף בעל ערך, ומשכך מגיע עם ריבית העומדת על 4%. נקודה זו הופכת את דרישת הכספים לאטרקטיבית למדי, שכן ייתכן ומדובר על כספים בשיעורים שאינם מבוטלים.

 

הטפסים הנדרשים

בדומה לכלל בקשות החזר המס, הדורשות את הגשתם של טופס 135, הוא טופס בקשת ההחזר, וכן טופס 106, המציג את כלל התקבולים שעמדו ליחיד מטעם המעסיק בשנת מס פלונית, יש להביא מספר טפסים הנוגעים באופן ייחודי לעניין גרושים.

ראשית, יהא על הגרוש, דורש ההחזר, להמציא הסכם מזונות, או פסק דין המעיד על חובת תשלומי המזונות אותם הוא מעביר. נציין כי ככל שמדובר על בני זוג פרודים, יהא על המבקש לצרף תצהיר אישי בו הוא מצהיר על חייהם הנפרדים של בני הזוג, או בשפת הרשות, טופס 4440.

 

ההמלצה שלנו – פנייה למומחים

לאור הטפסים הרבים הנדרשים לשם קבלת החזר מס לגרושים, לצד הבירוקרטיה הרבה והעובדה שיש להגיע עד לפקיד השומה הקרוב לבית מגורכם למסירת כלל הטפסים, ההמלצה היא פנייה אל יועץ מס ממומחה לסיוע בהליך.

יועץ המס המומחה, בראשית, יבחן האם אתם בעלי היתכנות לזכאות להחזר. ככל שנמצאתם כבעלי סבירות גבוהה לזכאות, יועץ המס יחתים אתכם על ייפוי כוח, אשר יעניק לו את הזכות לאגד עבורכם את כלל המסמכים הנדרשים, וכל זאת מבלי טרחה, תוך קבלת הכסף במהירות וביעילות.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון