החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת

בני זוג שמתגרשים נאלצים לטפל בסוגיית המשמורת על הילדים, שנחשבת לנושא הכאוב והקשה ביותר שמתנהלת לגביו מחלוקת. החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת ניתן לאבות שקיבלו משמורת חלקית או מלאה, מאחר ובמצב זה הם זכאים לנקודות זיכוי במס ככל הורה אחר במדינה. אם נקודות זיכוי אלו לא חושבו בעת חבות המס השנתית, האב זכאי לדרוש החזר מס.

 

אפשרויות המשמורת לאחר גירושין

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, למעלה מ-11,000 זוגות מתגרשים בשנה. אם בעבר נטיית עולם המשפט הייתה לאפשר לאמהות לקבל משמרת אוטומטית על ילדיהן, כיום בעקבות הליכי הגישור שנדרשים בני הזוג לעבור, ניתן להגיע להסכמות יעילות יותר בנוגע למשמורת על הילדים הכוללות גם משמורת מלאה או חלקית לאב.

בסיום הליך הגירושין תתקיים אחת משלוש אפשרויות שונות: משמורת מלאה בידי האם, משמורת מלאה בידי האב או משמורת משותפת, המחולקת בין האם והאב. מבחינת רשות המיסים, ההורה שמקבל משמורת זכאי גם להטבת מס.

חשוב להבדיל בהקשר הזה בין משמורת לבין הסדרי ראייה המקצים זמן למפגש עם הילדים, בהם המשמורן הוא ההורה השני ולכן לא תתקיים הטבת מס.

 

הטבת המס לאבות במשמורת מלאה או חלקית

אם הליך הגירושין מסתיים כך שהמשמורן הבלעדי והיחידי הוא האב, הוא יקבל הטבת מס בשווי נקודת זיכוי אחת וללא קשר למספר הילדים. בנוסף, הוא יקבל בגין ההורות נקודת זיכוי אחת עבור כל ילד. הטבה זו ניתנת החל משנת הלידה ועד הגעתו של הילד לגיל 19, למעט במקרים שבהם האב נישא שנית.

במצב שבו האב מתחיל את פרק ב' ונישא לאישה אחרת, הוא יקבל את ההטבה כל עוד הוא משלם במקביל מזונות לגרושתו.

חשוב להבהיר שגם כאשר האם היא המשמורנית הבלעדית, ניתנת לה נקודת זיכוי אחת וזאת כאשר הגרוש משלם לה מזונות ומשתתף בכלכלת ילדיו.

אם נקבעה משמורת משותפת כך שהאם והאב חולקים בנטל גידול ילדיהם, האב זכאי לנקודת זיכוי אחת וזאת בתנאי שהוא משלם מזונות בהתאם לצו מטעם בית המשפט. אב שמשלם מזונות אך ללא צו משפטי לא זכאי להטבה זו.

במשמורת משותפת, נקודות הזיכוי הנוספות שמגיעות בגין מספר הילדים יחולקו שווה בשווה בין שני ההורים.

 

כמה שווה נקודת זיכוי במס?

נכון לשנת 2021 עומד שוויה של נקודת זיכוי אחת במס על סך 218 ₪ ועד 2,616 ₪ בשנה. במצטבר, מדובר בהטבה נאה ביותר לאורך שנות ילדותו ובגרותו של כל אחד מהילדים ובה חוסך ההורה עשרות אלפי שקלים על חבות המס.

נציין גם שהורים לילדים עד גיל 5 מקבלים נקודת זיכוי נוספת (כך שההטבה מגיעה עד 2 נקודות זיכוי במס) והיא תחולק בין שני ההורים כאשר הם נמצאים במשמורת משותפת. אם ישנו משמורן יחיד, נקודה זו תינתן לו במלואה.

 

למה מעניקים לי הטבה מיוחדת?

הרציונל שמאחורי הטבת המס הוא לספק הקלה מסוימת מתוך הבנה למצבם הכלכלי של ההורים לאחר הגירושין. עלויות הטיפול בילדים במדינת ישראל נחשבות לגבוהות מאוד והן מוסיפות לעלות כאשר ההורים מתפצלים ונדרשים להוצאות נוספות על דיור חדש, אמצעים, רהיטים, ציוד ועוד.

החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת
החזר מס לאבות במשמורת מלאה ובמשמורת משותפת

החזר מס לאבות במשמורת מלאה או משותפת

כאשר האב נמצא במשמורת מלאה ומעוניין לדרוש החזר מס בגין הטבה שמגיעה לו אך טרם ניתנה או חושבה לו, עליו להוכיח שהוא מגדל את ילדיו במשמורת מלאה וזאת על ידי הצגת צו מבית המשפט או הוכחה לקבלת תשלום קצבת ילדים מהביטוח הלאומי (קצבה זו ניתנת לאחד ההורים כאשר הם נשואים ועוברת למשמורן בעת גירושים).

החזר המס כמובן מביא בחשבון את כל נקודות הזיכוי הנוספות שמגיעות לאב וכתוצאה מכך עשויות להגדיל משמעותית את הסכום החוזר ממס הכנסה. כפי שציינו, אבות שיתחתנו בשנית נתונים לשינויים בנקודות הזכות ולכן יקבלו את החזר המס רק עבור התקופה שלפני הנישואין החדשים.

 

אופן הגשת הבקשה להחזר מס

אם התגרשתם בשנים האחרונות אך לא בדקתם את סוגיית ההטבות שמגיעות לכם ממס הכנסה, ייתכן שתימצאו זכאים להחזר מס עבור השנים שבהן התגרשתם וקיבלתם משמורת משותפת או מלאה כאבות לילדיכם.

את ההחזר תוכלו לקבל עד 6 שנים אחורנית ולכן ניתן לעשות זאת לאורך טווח זמנים רחב המאפשר בדיקה מעמיקה של הנושא וקבלת החלטות מתאימות.

 

על מנת לקבל את ההחזר להורים משמורנים, עליכם להגיש מספר טפסים לרשות המיסים בסניף המקומי:

טופס 135

טופס 135 שעניינו הוא "טופס בקשה להחזר מס שכיר" – את הטופס ניתן להוריד בקלות מאתר רשות המיסים.

 

טופס 106

טופס 106 שניתן מידי שנה מהמעסיק ובו מפורטים כל ההפרשות שבוצעו לו במהלך אותה שנת מס. יש לדרוש מהמעסיק את כל טפסי 106 עבור השנים הרלוונטיות (עד 6 השנים האחרונות כאמור).

כמו כן, יש לצרף לטופס הבקשה להחזר מס גם הסכם מזונות או פסק דין הקובעים את חלקו של האב בתשלום המזונות. זכרו שאם מדובר בעותק, עליו להיות נאמן למקור כדי שיתקבל.

בנוסף יש לספק אסמכתא בנקאית כמו צילום שיק או אישור ניהול חשבון המאמתים את פרטי חשבון הבנק ולפיהם מס הכנסה יוכלו להעביר ישירות את סכום ההחזר וללא דיחוי.

את הבקשה תוכלו כאמור להגיש עבור כל שש השנים האחרונות כך שאם אתם מגישים את הטפסים בשנת 2021, תוכלו לדרוש החזרי מס עבור כל שנה משנת 2015 ואילך.

שימו לב שבקשה זו תחולק לשש בקשות נפרדות, כלומר מילוי של טפסים נפרדים וצירוף מסמכים בעבור כל שנה בנפרד, כך שהדבר יוצר לא מעט בירוקרטיה וניירת, אך עשוי להשתלם ובגדול.

 

הגשת בקשה באופן עצמאי

את כל הצעדים תוכלו לבצע באופן עצמאי ללא גורם מקצועי שיסייע. יחד עם זאת, הורים גרושים ובייחוד גברים שהסדרי המשמורת שלהם עשויים עדיין להשתנות, תוהים מה תכריע לגביהם רשות המיסים באופן ספציפי. נציין שאתם תמיד זכאים לפנות לרשות המיסים ולעמוד על זכויותיכם וזאת מבלי "לעורר מתים" לגבי חבויות.

רשות המיסים לא "נזכרת" שגבתה מכם פחות כך שתהיו לפתע חייבים לה סכומי עתק, אך ישנם מקרים שבהם הדבר עלול להתרחש.

 

בדיקה מקצועית של הזכאות להחזר מס

כדי להימנע מכך, דרושה בדיקה מקדימה המבוצעת על ידי חברה מקצועית וייעוץ להחזרי מס.

הורה שיהיה מעוניין לבדוק לגבי החזרי מס לאבות במשמורת מלאה או משמורת משותפת, ייבדק תחילה לגבי נתוני המס וההטבות שמגיעות לו, כך שיהיה ניתן לחזות מראש את הסיכויים שהבקשה תוגש, תתקבל ושייווצר ממנה החזר מס ולא נגלה את ההיפך.

סיבה נוספת לפנייה לחברה מקצועית היא שמלבד הזכאות לנקודות זיכוי בגין הורות משותפת או משמורת מלאה על הילדים, ישנם גורמים מזכים נוספים שייתכן ומקנים לכם החזר כספי גדול יותר:

אולי עברתם למגורים ביישוב פריפריאלי שמספק לכם הפחתה במס? אולי החלפתם בשלב כלשהו עבודה וכעת מתגלה ששילמתם יותר ממה שהייתם צריכים? אולי ביצעתם מילואים או נרשמתם לתואר, כך שעומדות לרשותכם הטבות נוספות שטרם ידעתם לגביהן.

לכן חברה מקצועית תזהה את כל ההטבות שמגיעות לכם ולא רק את נקודות הזיכוי הנובעות מהמשמורת ותדרוש החזר עבורן, כך שהסכום יגדל בסופו של דבר ועשוי להגיע גם לעשרות אלפי שקלים!

 

פחות זמן והרבה יותר כסף

חברה מקצועית לייעוץ והחזרי מס תבצע עבורכם את מילוי והגשת הטפסים, כך שתהנו גם מחיסכון בבירוקרטיה והזמן הדרוש עבורה, גם מדיוק בהגשת הבקשה על מנת שתתקבל ותאושר וגם קיצור אפשרי של שלבי בדיקת פקיד השומה והעברת הכסף לחשבונכם.

כאשר אתם זוכים לליווי של גורם מנוסה ובקיא בתחום המס, אתם משפרים משמעותית את גובה ההחזר והזמן שלוקח עד שבקשתכם תאושר.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון