החזר מס להורים גאים

במשך שנים נאבקו זוגות חד מיניים בהכרתם מהמדינה ובפרט מרשויות המס, שלא העניקו כלל החזרי מס ונקודות זיכוי על גידול ילדים.

החל משנת 2013 ובעקבות שינויים בחקיקת הכנסת, החלה רשות המיסים להעניק את הטבות אלו לזוגות חד מיניים והן מקבילות כיום לאלו של כל זוג באשר הוא. הנה כל מה שחשוב לדעת לגבי החזר מס להורים גאים:

 

הטבת מס לכל ההורים באשר הם

לפני הכל חשוב להבין מהן הזכויות שמעניקה רשות המס להורים באשר הם הורים, כאשר כלל האצבע הוא שלא קיימת מגבלה על צבירת הנקודות המקסימלית.

הטבת המס ניתנת כנקודות זיכוי להורים לילדים, כך שכל נקודה שווה (נכון לשנת 2021) 218 ₪ וערכה השנתי הוא 2,616 ₪..

גובה הנקודות הניתן בפועל משתנה על סמך גילאי הילדים: ילדים עד גיל 5 מקבלים 2.5 נקודות זיכוי עבור כל ילד. מגיל 6 ועד לגיל 18, תתקבל עבור כל ילד נקודת זיכוי אחת.

זוהי הטבת מס שנועדה לסייע לכלכלת ההורים בייחוד בשנים הראשונות של גידול הילדים ולספק איכות חיים טובה יותר, מבלי להיקלע לחבויות מיסוי גבוהות שנוגסות מההוצאות על ביגוד, אוכל, טיטולים וכיוצ"ב.

בנוסף מובא בחשבון גם נושא חופשת הלידה, שעשוי לפגוע בהכנסותיה של המשפחה לאורך זמן.

 

גם הורים גאים נחשבים!

כפי שאתם מבינים, נקודות אלו שאין להן מכסה מבחינת הצבירה מאפשרות להטבת המס לתפוח לכדי אלפי שקלים בכל שנה.

יחד עם זאת חשוב לדייק בנושא ולהבהיר שאת ההטבה של 2.5 נ"ז עבור ילדים עד גיל 5 מקבלים שני בני הזוג (כך שאם הם מתגוררים יחד יתקבלו 5 נ"ז עבור כל ילד מתחת לגיל 5) ולאחר מכן נקודת זכות אחת תינתן רק לאחד מהם.

כפי שציינו, שנת 2013 היוותה נקודת מפנה ביחסה של המדינה לזוגות מהקהילה הגאה וכעת גם אם בני הזוג הם מאותו המין הם זכאים לנקודות הזיכוי הללו.

עד לאותה שנה לא רק שנפגעו זכויותיהם של הזוגות החד מיניים כשווים בחברה אזרחית ודמוקרטית, אלא שהם נדרשו גם לתשלומי מס גבוהים יותר לעומת יתר ההורים, מה שיצר פערי איזון כלכליים שאין להם שום הצדקה.

 

קבלת החזר מס להורים גאים

אם אתם מתוודעים בפעם הראשונה לזכויותיכם שנפגעו בעבר, הרי שצריך להבהיר מה עליכם לעשות מבחינת החזר המס.

החזרי מס ניתנים על פי חוק במדינת ישראל עד 6 שנים אחורנית, כך שאם אתם קוראים כעת את שורות אלו, סביר להניח שאתם מבינים כי המועד לזכאות ההחזר חלף.

ועם זאת, ייתכן שאתם זכאים להחזר גם ללא תלות בשנת החקיקה, משום שהרשויות לא עודכנו על מועד הפיכתכם להורים והדבר מעניק לכם החזר יחסי בעבור אותה התקופה.

מצב זה יש לציין, עשוי להתרחש גם בקרב הורים שאינם גאים: התינוק נולד באמצע שנת המס כך שהדבר עודכן רק בדיעבד, עם הגשת הטפסים השנתיים בחודש ינואר, נפלה טעות ברישום של רשות המיסים כך שההטבה לא נוצלה בפועל בשנים מסוימות וכדומה.

לכן כך או כך, חשוב לוודא שקיבלתם על פי חוק את מלוא נקודות הזיכוי שמגיעות לכם ובמידה ולא, תגלו כי אתם צפויים להחזר מס עבור החבות ששולמה ביתר, מה שעשוי להסתכם באלפי שקלים שתקבלו ישירות לחשבונכם בחזרה.

החזר מס להורים גאים
החזר מס להורים גאים

מדריך להגשת בקשה להחזר מס

את ההטבה אתם אמורים לקבל כחוק עד שילדיכם יגיעו לגיל 18, כך שהדבר אמור להיות מדווח למעסיק על ידי טופס 101 המעדכן מידי שנה ישירות את רשויות המס.

אם הדבר לא צוין או שגיליתם כי לא קיבלתם את מלוא הנקודות שמגיעות לכם, עליכם לפנות לפקיד שומת המס בסניף רשות המיסים ולהגיש דרכו את טופס 135.

בטופס זה יש לפרט את סיבת הבקשה להחזר ולצרף ניירת מתאימה המתעדת את עובדתכם הורים לילדים וכן את טופס 106 מהמעסיק המפרט את ההכנסות וההפרשות שלכם לאורך השנה.

לצד ההחזר המגיע לכם כהורים, ייתכן שתגלו שאתם זכאים להחזר גם בעקבות מצבים נוספים הנוגעים לילדים: ילדים שלומדים במסגרת חינוכית מיוחדת זכאים לנקודות זכות, חד הוריים זכאים לנקודות וישנן גם סיטואציות נוספות מזכות כמו לימודים, מילואים, דמי מזונות ועוד.

 

מה עוד אפשר לעשות?

בנוסף לכל אלו, יש לצרף לבקשה גם תצלום אישור ניהול חשבון או צ'ק המעידים על קיום החשבון ופרטיו. כך, אם בקשתם תתקבל ויתגלה שאתם זכאים להחזר, הכסף יועבר אליכם ישירות ללא דיחוי.

שימו לב שצירוף הניירת אכן מתעד אחורנית עד 6 השנים האחרונות, שכן אתם זכאים לקבל החזר עבור כל סכום ביתר ששילמתם במסגרתו.

ולכן אם בשנת 2021 אתם מגישים בקשה להחזר מס, הרי שתוכלו לקבל סכום כספי עבור כל השנים משנת 2015 ואילך.

כמובן שאת כל הפרוצדורה תוכלו לבצע עצמאית ובחינם, אך כיום רבים שמגלים על זכאותם להחזרי מס מעדיפים שחברה מקצועית תטפל בנושא ותיקח מהם את המושכות.

חברת ייעוץ מס המתמחה בהחזרי מס תספק לכם החזר מקסימלי במינימום זמן ומאמץ, תוך שהיא אוספת חלק גדול מהניירת מבלי לטרטר אתכם, מחשבת את גובה ההחזר הצפוי וכמובן בודקת מראש האם תהיו זכאים להחזר, לפני יציאה לדרך.

כמה עולה השירות? ובכן, כל חברה תגבה מכם אחוזים מסוימים כעמלה, שיועברו מתוך סכום ההחזר שהושג לכם.

זהו יתרון כפול ללקוח הזכאי להחזר – מהלך שפוטר אתכם מהצורך לשלם תחילה עבור השירות וגם תמריץ לחברה עצמה לשאוף למקסם את סכום ההחזר ככל שתוכל.

 

כל הזכויות הנוספות להורים לקטנטנים

אם אתם הורים צעירים, אתם בוודאי נתונים לקושי כלכלי שכן גידול הילדים כרוך בהוצאות גבוהות למדי.

ולכן פקודת מס הכנסה מעניקה זכויות, אך חשוב להדגיש שחל גם הבדל בין אב ואם כמקבלי קצבת הילדים בביטוח הלאומי, מה שמשפיע על ההטבה האישית שזכאי לה בפועל כל הורה.

ואלו נקודות הזיכוי לאם או ההורה שמקבל את קצבת הילדים מהמוסד לביטוח הלאומי:

בשנת הלידה של הילד/ה

1.5 נ"ז או חצי נ"ז אם האם דוחה את ההטבה לשנת המס הבאה (כאשר היא לא מגיעה לחבות המס ולכן כדאי לה לנצל את ההטבה בשנה שלאחר מכן).

 

כאשר הילד/ה בגיל הרך (עד גיל 5)

2.5 נקודות זיכוי

 

כאשר הילד/ה בגילאי 6-17

נקודת זיכוי אחת

 

כאשר הילד/ה בגיל 18

חצי נקודת זיכוי

 

אלו נקודות הזיכוי לאב הילד או הילדה:

בשנת הלידה של הילד/ה

1.5 נקודות זיכוי

 

כאשר הילד/ה בגיל שנה עד חמש שנים

2.5 נקודות זיכוי

 

כאשר הילד/ה בגיל 6 ומעלה

בשלב זה כבר לא קיימת זכאות לנקודות.

אז מה דינו של זוג גברים ביחס לפיחות הנקודות שהוא צפוי לו? ובכן, ההטבה ניתנת לנשים במקרה שבו ההורים נשואים אך בכל מקרה אחר, ההטבה תועבר תמיד להורה שמקבל את קצבת הילדים וזאת ללא הבדל בנוגע למינו.

הורים אלו גם רשאים לבחור האם להעביר את נקודות הזכות שמגיעות להם עבור שנת הלידה לשנה שאחרי כן, באמצעות טופס 11ד'.

אם ישנו ילד במסגרת מיוחדת, ההורים יקבלו 2 נ"ז נוספות בכפוף למילוי טופס 127 או 116ד' שהתקבל ומולא בוועדת השמה.

 

טיפ אחרון מאיתנו לסיום

בדרך כלל כשילד נולד במהלך השנה, העובד לא מעדכן בכך את מחלקת השכר ולכן לא מקבל את נקודות הזיכוי שמגיעות לו עבור שנת הלידה.

במקרה כזה תתקיים בכל מקרה זכאות גבוהה להחזר מס ולכן כדאי לבצע כבר עכשיו בדיקה לחשיפת הסכום המדויק.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון