החזר מס לידועים בציבור

החזר מס לידועים בציבור, כאמור ידועים בציבור הוא מושג שכיח בישראל, שכן בני זוג רבים, ובראשם בני זוג חד מיניים, אינם רשאים להתחתן כדת וכדין בישראל. בעבור ידועים בציבור, קיימות שורת הטבות, אשר לעיתים מתעלות על אלו הניתנות לבני זוג נשואים על פי הדת. החזר מס – כל מה שצריך לדעת. 

החזר מס לידועים בציבור – היבט כללי

ישראלים רבים מכירים את נושא תשלומי המס. בין אם מדובר על מיסים הנובעים מרווחים מעולם הנדל"ן, הגוררים תשלום מס שבח ורכישה, בין אם מדובר על מס רווח הון, העולה בעיקר ממסחר בשוק ההון, אנו משלמים מס.

אולם, בניגוד לתשלומי המס שצוינו לעיל, אשר מתגבשים בעיקר באופן נקודתי, ישנו תשלום מס אחד אשר מהווה תשלום קבוע, הנגבה מאיתנו מדי חודש. תשלום המס האמור, הוא, כידוע, תשלום מס הכנסה, העולה בשל יגיעה אישית.

החזרי מס – לאנשים רבים

החזרי מס הפכו בשנים האחרונות לתחום עולה, ולדבר שבשגרה בעבור רבים, שכן לא פעם משלמים אזרחי ישראל מס בשיעור העולה על זה שהם היו צריכים לשלם. סיבה אחת לדבר זה הוא הפער בין חישוב שיעור המס שעל היחיד לשלם, הנקבע מידי שנה, ואופן התשלום בפועל, הוא התשלום החודשי.

בנוסף למצב לעיל, מתגבשת זכאות החזר מס לידועים בציבור גם במקרים בהם הנישומים (אזרחים חייבים במס) לא מודעים לנקודות הזיכוי להן הם זכאים. אז מהן נקודות הזיכוי?

נקודות זיכוי ממס הכנסה – ישראל כמדינה סוציאלית

נקודות זיכוי ממס הכנסה הינן הטבה המוענקת לאזרחים מוגדרים על ידי מדינת ישראל, לשם הקלה בתשלום המס. בפועל, כל נקודת מס מעניקה הפחתה של הסכום החייב במס בשיעור של 2,616 שקלים בשנה (נכון לשנת 2021).

על אף שכל אזרח ישראלי מקבל 2.25 נקודות זיכוי ממס, אך ורק בשל היותו אזרח ישראלי, ישנם שורה של קבוצות מיועדות, אשר זכאיות לקבל נקודות מס בשל מצבם האישי, המשפחתי וכו'. בין אלו, מצויים הזוגות הנשואים.

זוגות נשואים – שורה של הטבות מס

זוגות נשואים, במדינת ישראל, הם חלק מהקבוצות המיועדות לקבלת נקודות זיכוי והטבות שונות. בין היתר, יוכלו בני הזוג לקבל נקודות זיכוי בגין היותם הורים לילדים, במצב בו אחד מבני הזוג לא עובד, ואף לאחר הנישואין, במקרה של גירושין.

אולם, לאור העובדה כי מוסד הנישואין בישראל נקבע בהתאם למעמד אישי, ובהתאם להוראות בית הדין הרבני, לא פעם עולות בעיות בעבור בני זוג אשר אינם יכולים להינשא. בעבור אלו, נוצר מוסד ה – "ידועים בציבור".

ידועים בציבור – מה זה?

ידועים בציבור הוא שם לבני זוג, אשר מגלמים ביחסיהם זוגיות של בני זוג תחת ברית נישואין, אך אינם מצויים תחת סטטוס הנישואין מבחינה משפטית.

בישראל, יש מספר דוגמאות לבני זוג שאינם יכולים להינשא, דוגמת אלו שיהדותם מוטלת בספק, חסרי דת, בני זוג בני דתות שונות, פסולי חיתון (ממזרים, זוגות של כהן וגרושה), ומעל כולם, וכנראה הזוג הנפוץ ביותר שאינו יכול להינשא, זוגות חד מיניים.

החזר מס לידועים בציבור
החזר מס לידועים בציבור

ההכרה בידועים בציבור כבני זוג – עבודה של בית המשפט

על אף שהשנה היא שנת 2021, והעולם בכלל ובישראל בפרט חזו בפיתוח מואץ והכרת השונה, נושא נישואי הזוגות החד מיניים טרם הוסדר בחוק ראשי בישראל.

למרות זאת, בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בתפיסה כלפי בני זוג אלו, לרבות על ידי בית המשפט העליון, אשר מעניק לאלו זכויות וחובות העומדים לזוג נשוי. כמו כן, נציין כי פקודת מס הכנסה (סעיף 37) מגדירה ידועים בציבור כזוגות אשר יחסיהם דומים ליחסי נישואין, מלבד החותמת הרשמית.

בטרם נמשיך, נקודה חשובה

רבים מבין הזוגות שצוינו לעיל, אשר אינם יכולים להתחתן בגבולות הארץ, נוסעים אל מעבר לים לבצע חתונה אזרחית. לעניין אלו, חשוב לציין כי לאור העובדה שאלו זכאים להירשם במרשם הנישואין האזרחי בישראל, בפועל אלו כפופים לזכויות והחובות החלים על בני זוג נשואים.

אז מה מגיע לידועים בציבור?

כפי שעולה, ידועים בציבור לא נותרו יתומים אל מול מערכת המס הישראלית, וזכו לשורת הטבות בדומה לכל זוג אחר בישראל, ולעיתים, גם מעבר לאלו.

בדומה לזוגות נשואים – הטבות ילדים

כאמור, זוגות נשואים זכאים לקבלת הטבת מס מכוח היותם הורים. בדומה לכך, זכאים גם ידועים בציבור, המהווים הורים לילדים, לנקודת מס אחת, בשווי של 2,616 שקלים בשנה, בגין כל ילד. משכך, ככל שאתם הורים לילדים, ולא ידעתם אודות ההטבה, ייתכן כי אתם זכאים לקבלת החזר מס לידועים בציבור

קיפוח משתלם? – הטבות ייחודיות לידועים בציבור

מעבר לנקודות הזיכוי, אשר מאפשרות לידועים בציבור לחסוך לא מעט כסף, עולות מספר הטבות נוספות, אשר ייחודיות לאלו אשר מוגדרים כידועים בציבור.

מיסוי בנפרד זול יותר

ראשית, בשונה מזוגות נשואים, אשר מגישים דו"ח הכנסות כללי של התא המשפחתי, ידועים בציבור מגישים דוחות נפרדים. משכך, שיעור המס אותו משלמים בני הזוג, בשל היותם במדרגת מס נמוכה יותר, נמוך יותר מאשר מצבם של הנשואים.

מס שבח – פטור כפול

זוגות אשר נישאו כדת וכדין בישראל, זכאים לפטור מתשלום מס שבח בעת מכירת בית אחת לארבע שנים. אולם, באופן אולי מפתיע, זוגות המוגדרים כידועים בציבור זכאים לקבלת פטור האמור לא פעם אחת, אלא פעמיים בכל ארבע שנים.

משכך, ככל שמכרתם 2 נכסים במהלך 4 השנים האחרונות, ייתכן ומגיע לכם החזר מס משמעותי, שכן מיסוי נדל"ן הוא לא תחום של כסף קטן.

הגשת הבקשה – ההליך בפועל

ככל שעל פי האמור לעיל מצאתם כי אתם כנראה זכאים החזר מס לידועים בציבור, עליכם לעבור מספר שלבים עד לקבלת כספים. אולם, לפני התעסקות בענייני מס, יהא עליכם להגדיר את עצמכם בפני הרשויות כידועים בציבור. הדבר ייעשה על ידי הגשת טופס 631 לידי המוסד לביטוח לאומי, אשר מצהיר על שיתוף נכסים בין בני הזוג.

שינוי במצב המשפחתי

לאחר עדכון אודות היותכם ידועים בציבור, יהא עליכם להגיש טפסים 101 ו – 1303 לרשויות המס. טפסים אלו נועדו לעדכן את הרשות אודות ילדים שנולדו, מצב משפחתי וכדומה.

לעניין זה, לא פעם עולה מצב בו אחד מבני הזוג אינו מודע להטבות שעמדו לזכותו קודם לכן, דוגמת ילד נוסף מנישואין קודמים וכו'. משכך, מומלץ שלא לצאת לדרך לבד, אלא להצטייד במומחה מטעמכם, אשר יכול לוודא שכל הכספים שמגיעים לכם, מגיעים אליכם.

אינדיגו פיננסים – מקצועיות ושירות

המלצת המערכת העיקרית היא פנייה למומחי המערכת, אשר יוכלו לסייע לכם לקבל את הכספים מהר ככל הניתן. על אף שניתן להגיש, כאמור לעיל, את הטפסים באופן עצמאי, ההמלצה העיקרית היא פנייה לחברה אמינה ומוסמכת, אשר תוכל לדאוג לאינטרסים הכלכליים שלכם.

מקצועיות – כי אי אפשר ללמוד הכל

פקודת מס הכנסה כוללת למעלה מ – 200 סעיפים, המשתנים אחת לכמה שנים. בדומה למצב בו תפנו לאיש מקצוע לתיקון מכשיר חשמל או תשתית בבית, כך עליכם לעשות בעת רצון לבצע החזר מס, שכן אינכם מקצועיים מספיק בתחום.

פנייה לאינדיגו פיננסים תדאג להליך מהיר, פשוט ויעיל, ללא כל התעסקות עודפת מצדכם.

שירות – כדי שתוכלו לנוח

אנחנו לא באמת דואגים לכם למנוחה, אלא דואגים שיהיה לכם פנאי לדברים החשובים באמת. חיי היומיום של אנשים רבים עמוסים בעבודה ולחצים, ופנייה אלינו, תוכל להוריד לכם דאגה אחת מהראש. אנו נדאג לעדכן אתכם באופן סדור עד לקבלת הכסף בחשבון, מה שיאפשר שקט נפשי מקסימלי.

  • לקבלת פרטים נוספים על החזר מס לידועים בציבור צרו קשר עכשיו

הקראצת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון