החזרי מס לתושב בישוב ספר

היכולת לקבל החזרי מס לתושב בישוב ספר יכולה להקל מאוד על תשלומי המס החודשיים ולהקטין אותם באופן משמעותי – רק מתוקף העובדה שמשלם המס מתגורר באיזור מסוים בארץ וללא קשר בנתונים אחרים – עובדה שרבים שמתגוררים באותם היישובים לא יודעים. לכן, חשוב מאוד לדעת את זכויותיך מול רשויות המס ובפרט מול מס ההכנסה – מס משמעותי שרבים מאיתנו משלמים ותופס נפח גדול מההוצאות החודשיות שלנו.

במסגרת מאמר זה תוסבר האפשרות לקבלת החזרי מס לתושבים ביישובי ספר – לאחר כמה זמן מגיע החזר המס, אילו יישובים מוגדרים יישובי ספר, מה היא הפרוצדורה שצריך לעשות על מנת לקבל את החזר המס הספציפי הזה וכל מידע חשוב אחר נושא שאתם צריכים לדעת על מנת להגיש ולקבל את החזר המס.

 

מי הוא תושב ביישוב ספר?

על מנת להבין האם סוג זה של החזר מס רלוונטי לכם – יש להבין מה היא בדיוק ההגדרה החוקית של ישוב ספר, שכן רק מי שמתגורר ביישוב זה יכול, מטבע הדברים, לקבל את החזר המס הזה. לעניין זה, ישנם כמה סוגים שונים של יישובים, המזכים בכמויות אחרות של החזרי מס בעקבות המגורים.

בכלליות, יישובי הספר שמזכים בהטבות מס מן הסוג הזה מוגדרים כל שנת מס מחדש באתר של רשות המיסים, כאשר ישנם מספר סוגים שונים של החזרי מס שניתן לקבל.

כך למשל, נכון לשנת 2021, ניתן יהיה לקבל החזר מס בשווי 12% עד לתקרה של כ-אחד עשר אלף שקלים מידי חודש, במידה ומתגוררים ביישוב באר אורה, אשר נמצא ברשימת היישובים המוטבים של רשות המיסים.

חשוב מאוד להבין, במסגרת המסמך שמתפרסם על ידי רשויות המיסים, ישנם כמה פרמטרים אשר משתנים בין יישוב ליישוב – אחוזי ההטבה המתקבלת (אשר לרוב נעה בין שבעה אחוזי החזר ובין שניים עשר אחוזים, כאשר במקרים בודדים וחריגים יותר ההטבה יכולה להגיע גם לעשרים אחוזים) ותקרת ההכנסה שההטבה ניתנה בה.

 

דרישות נוספות לקבלת החזר המס

אם עברתם את השלב הראשון

היישוב שאתם מתגוררים בו נחשב יישוב ספר לפי הרשימות שמפורסמות על ידי רשות המיסים – השאלה הבאה היא, האם אתם נחשבים תושבים של יישוב הספר. לעניין זה, ישנם שני פרמטרים מרכזיים – כמות הזמן שאתם מתגוררים ביישוב הספר והאם הוא נחשב מרכז חייכם.

 

המינימום של תקופת המגורים ביישוב הספר

על מנת לקבל את הטבת המס המלאה על ההתגוררות ביישוב הספר – יש להתגורר בישוב במהלך מינימום שנה אחת. עם זאת, ככל שמתגוררים ביישוב הספר זמן פחות מכך – עדיין ניתן לקבל חלק מן ההטבה, החלק היחסי בין המגורים ובין השנה.

כך למשל, אם מתגוררים ארבעה חודשים ביישוב, ניתן לקבל שליש מן ההטבה, שכן הטבת מס ההכנסה ניתנת על בסיס הכנסה שנתית ולא חודשית, כך שהדבר יכול להיעשות בפשטות יחסית.

 

הגדרת מרכז חיים

תנאי נוסף הוא שמרכז החיים יהיה ביישוב הספר. הגדרת מרכז החיים היא סוגייה שיכולה להיות מורכבת בכל הנוגע לדיני המס, אך באופן פשוט, ניתן לראות מספר אינדיקציות חזקות לכך שמקום מסוים הוא מרכז החיים – איפה האדם מתגורר? איפה מחונכים הילדים? כמה זמן הוא שוהה בביתו? וכיוצא באלו.

כך למשל, ניתן לראות כדוגמה ברורה למצב ובו מקום איננו מרכז החיים, מצב בו אמנם הדירה הרשומה של אדם היא בישוב ספר, אך הלכה למעשה הוא מתגורר בדירה שכורה בעיר אחרת, עובד בה ומגיע לדירה הרשומה רק באופן חודשי או אף שבועי – זה לא מספיק על מנת לעמוד בתנאים של החוק.

 

החזרי מס לתושב בישוב ספר
החזרי מס לתושב בישוב ספר

החזרים רטרואקטיביים ומצבים חריגים

אחד המצבים הרווחים שקורים, בעקבות השינויים התדירים שנעשים ברשימת היישובים המוטבים של רשויות המס הוא מצב ובו יישוב היה ברשימה, אך בשנה העוקבת כבר היישוב הורד מן הרשימה ולא ניתנים בו עוד, לכאורה, החזרי מס על התושבות ביישוב הספר.

עם זאת, חשוב מאוד לדעת – וזה דבר שרבים שוכחים ולא מנצלים את הזכויות שלהם בהקשרו – הוא שניתן לקבל את הטבת המס על יישוב שהיה ברשימת יישובי הספר והורד ממנה עד שנתיים לאחר הורדתו מן הרשימה.

כך שאם היישוב שלך היה ברשימה והורד שנה שעברה, ניתן יהיה לקבל את החזר המס, גם השנה וגם בשנה הבאה. בהקשר הזה, תקפים התנאים הרגילים לקבל ההטבה – יש צורך לחיות במשך כל שנת המס ביישוב ועל היישוב להיות מרכז החיים של מבקש הבקשה.

בהקשר זה, חשוב עוד יותר לדעת שיש אפשרות לממש את הזכות הזו באופן רטרואקטיבי, כלומר אם מגלים את הזכאות במקרה הזה בדיעבד ניתן יהיה להגיש את ההחזרים על התקופות האלו – ולקבל באופן מהיר ומיידי סכומי כסף גדולים בחזרה מרשויות המס.

 

האם ההחזר ממס ההכנסה הוא על כל סוגי ההכנסות?

דגש חשוב נוסף הוא שניתן יהיה לקבל את ההחזר ממס הכנסה רק על הכנסות המוגדרות בתור הכנסה מיגעה אישית, כלומר מעבודה או עסק ולא מהכנסות שנובעות ממכירת נכסים למשל. לכן, אחוזי ההחזר המחושבים, ובהתאם גם תקרת ההטבה כוללות רק את ההכנסות המוגדרות כיגעה אישית.

אני עומד בתנאים לקבלת החזר מס תושב ביישוב ספר! מה עליי לעשות על מנת לממש אותה?

מזל טוב! אתם יכולים לקבל הרבה כסף בחזרה מרשויות המס. השאלה הבאה שמגיעה היא כמובן כיצד ניתן לממש את ההטבה הזו – שכפי שראינו יכולה להגיע להיקפים משמעותיים מאוד ולחסוך סכומי כסף גדולים. כמו ברוב ההליכים של החזרי מס, הפרוצדורה משתנה בהתאם לשאלה האם מבקש ההחזר הוא שכיר או עצמאי.

 

קבלת ההחזר לשכירים

ככל שמדובר בעובד שכיר, הדרך לקבלת החזר או הטבת המס היא פשוטה יותר – במהלך מילוי טופס 101, טופס הקליטה במקום העבודה בו מדווחת ההכנסה והעבודה במקום העבודה לרשות המיסים – ישנה אפשרות לסמן בחלק שבו מבורר האם לעובד מגיעות הטבות מס מסוגים שונים האם הוא מתגורר ביישוב המזכה הטבות מס, ככל שאתם יודעים שזהו המצב, סימון הקטגוריה המתאימה בטופס יכולה לפתור את כל הבעיה.

לאחר שממלאים את הטופס יש כמובן לצרף לו גם את האסמכתא המתאימה מן הרשות המקומית בה אתם מתגוררים – אישור על התושבות ביישוב הספר. אם ממלאים את הטופס מבלי להוסיף את האישור הזה, רשויות המס יתעלמו מכך שמולאה הקטגוריה ויחשבו את המס רגיל.

עם זאת, אם גיליתם בשלב מאוחר יותר בתהליך ההעסקה שאתם זכאים לקבלת הטבת המס – יש צורך בהגשת הטפסים השונים להחזר מס בעקבות עילה זו, בצירוף המסמכים המתאימים הדרושים על ידי רשויות המס. יש למלא מסמך זה בקפידה על מנת לוודא שאתם לא מפספסים פרטים חשובים.

 

קבלת ההחזר לעצמאיים

משום שההתקשרות של עצמאיים עם רשויות המס נעשית שלא דרך המעביד, אלא דרך הדוחות השנתיים המוגשים לרשויות מס ההכנסה, יש צורך לצרף את הפרטים האישיים ואת הטפסים מן הרשות המקומית לדוחות המוגשים למס ההכנסה – ובאופן זה תוכל להשתכלל ההנחה המגיעה.

 

החזרי מס לתושב בישוב ספר – סיכום

היכולת לקבל החזרי מס לתושבי יישובי ספר יכולה להיות מאוד משמעותית וכדאי להגיש את כל המסמכים המתאימים על מנת לקבל אותה – דבר יחסית פשוט שיכול להקל על תשלומי המס.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון