החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי

תקופת הלימודים האקדמיים מתמשכת על פני מספר שנים, בהן אנחנו לא ממש מצליחים לעבוד באופן קבוע ומסודר. גם כשהדבר מתאפשר, מדובר לרוב במשכורות נמוכות למדי, שנועדו בעיקר לכסות את תשלום הלימודים. לפיכך, עם סיום הלימודים וכניסתכם לעולם התעסוקה, כדאי שתכירו את החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי המגיעים לכם

 

מאפייני תקופת הלימודים

לאחר סיום השירות הצבאי או השירות הלאומי וחזרה מהטיול החלומי שעשינו, הגיע הזמן לחשוב ולתכנן את העתיד הכלכלי שלנו ולמצוא את המשרה שתפרנס אותנו בכבוד. שער הכניסה לעולם העבודה ולמשרות הנחשקות ששכרן בצידן, מתחיל למעשה בלימודי מקצוע או תואר אקדמי מתאים. 

תקופת הלימודים מתפרשת לרוב על פני מספר חודשים, במקרה של לימודי מקצוע, ועל פני מספר שנים במקרה של תואר אקדמי, כאשר המשותף לשניהם הוא החומר הרב שעלינו לקלוט, כמו גם רמות האינטנסיביות והלחץ המגיעות לקראת תקופת המבחנים, באופן שלא מותיר לנו הרבה מקום פנוי בכלל ולשלב עבודה בפרט.

כך, במהלך תקופת הלימודים, מרבית הסטודנטים אינם מצליחים לשלב עבודה בצורה קבועה ומסודרת וגם במקרים בהם הצליחו, הרי שלרוב מדובר במשכורות נמוכות למדי, שנועדו לספק תנאי מחיה מינימליים.

ולפיכך, עם סיום הלימודים ודריסת הרגל בעולם התעסוקה, כאשר המשכורת הופכת להיות מכובדת ומצדיקה את ההשקעה בלימודים, כדאי שתכירו את החזרי מס בגין סיום לימודים.

 

מס הכנסה – נעים להכיר

בין אם עבדתם במהלך תקופת הלימודים ובין אם השקעתם את כל הזמן שעמד לרשותכם בלימודים, סביר להניח שלא יצא לכם להכיר מקרוב את רשות המיסים בכלל ואת מס הכנסה בפרט וזאת בהנחה שאלו שכן הצליחו לשלב עבודה עם לימודים, לא עברו את משכורת המינימום כמוגדר בחוק.

עם כניסתכם לעולם העבודה וסיום הלימודים האקדמאיים, חשוב שתכירו את מס ההכנסה, אחד מההורדות החודשיות והקבועות שיתלוו לתלוש המשכורת שלכם. תחום המס הוא אמנם עולם בפני עצמו וגם אם אנחנו לא מתיימרים להיות מומחי מס, ישנם כמה דברים שכדאי להכיר:

שיטת מיסוי פרוגרסיבית

שיטת המיסוי בישראל קובעת את חובת תשלום מס הכנסה בהתאם לגובה המשכורת של העובד, כאשר ככל וסך ההכנסה גדולה יותר, כך חובת תשלום המס תהיה גבוהה יותר. אחד העקרונות העומדים בבסיסה של שיטה זו הוא הרצון לעודד שוויון כלכלי בין כלל שכבות האוכלוסייה.

 

נקודות זיכוי

כפי שראינו, מדינת ישראל דוגלת במדיניות רווחה ובהתאם לכך, היא מאפשרת לאוכלוסיות מסוימות בחברה לקבל הטבות מס מסוימות, באמצעות נקודות זיכוי, המקנות הנחה שוות ערך לכ- 200 ₪ לנקודת זיכוי.

 

החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי

החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי

מלבד הרצון ליצור שוויון חברתי – כלכלי באמצעות הטבות מס, מדינת ישראל משתמשת בהטבות מס כדי לעודד את הציבור לבצע פעולות מסוימות ואחת מהן היא רכישת השכלה אקדמאית. 

האינטרס של המדינה בכך שאנשים ירכשו השכלה אקדמאית נובע מכך שהשכלה אקדמאית מקנה לבוגריה מיומנויות רבות, המאפשרות להם לעסוק במקצועות אסטרטגיים ובעלי חשיבות למדינה, באופן המהווה מנוע צמיחה והתפתחות.

כך, בוגרי הלימודים, יהיו זכאים לקבל החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי, באמצעות נקודות זיכוי מס, אשר כאמור, יעניקו להם הנחה בחובת תשלום המס.

 

כמה נקודות זיכוי מס מגיעות בגין סיום לימודים?

החזר מס בגין לימודים, מגיעים כאמור באמצעות נקודות זיכוי, לבוגרי לימודים אקדמאיים אשר סיימו את לימודיהם באחד מהמוסדות להשכלה גבוהה בארץ וכן, עבור בוגרי לימודי מקצוע וזאת בתנאי שהשלים 1,700 שעות לימוד. הזכאות לקבלת החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי מתחלקת באופן הבא:

 

תקופת סיום הלימודיםזכאות לנקודות זיכוי מס
לימודים אקדמאייםלימודי מקצוע
עד שנת 2004אין זכאות
בין השנים 2005 – 2006
  • בוגרי תואר ראשון – חצי נקודת זיכוי לתקופה של שלוש שנים
  • בוגרי תואר שני – חצי נקודת זיכוי לתקופה של שנתיים
  • בוגרי תואר שלישי ברפואה – חצי נקודת זיכוי לתקופה של חמש שנים
חצי נקודת זיכוי לתקופה של שלוש שנים
משנת 2007 ואילך 
  • בוגרי תואר ראשון –נקודת זיכוי לתקופה של שלוש שנים
  • בוגרי תואר שני – חצי נקודת זיכוי לתקופה של שנתיים

בוגרי תואר שלישי ברפואה –נקודת זיכוי לתקופה של שלוש שנים ובשנתיים שלאחר מכן, לחצי נקודת זיכוי

חצי נקודת זיכוי לתקופה של שלוש שנים

 

מה לגבי תקופת התמחות?

במקצועות רבים, דוגמת עריכת דין וראיית חשבון, בוגרי התואר מחויבים לעבור תקופת התמחות הנמשכת לרוב מספר שנים, כאשר בתקופת התמחות זו יכול העובד לבחור בין ניצול הטבת המס המגיעה לו בשנת המס הצמודה לסיום התואר, לבין האפשרות לדחות את ההטבה לשנת המס הצמודה לסיום ההתמחות.

לרוב, המשכורת בתקופת ההתמחות נמוכה משמעותית מהמשכורת שלאחר סיום תקופת ההתמחות, כך שלדחיית הטבת המס לתקופה שלאחר סיום ההתמחות יכולה להיות השפעה מהותית על סכום ההטבה המגיעה לכם.

כך או כך, כדי לנצל את אפשרות דחיית ההטבה, יש לצרף לכלל האישורים והמסמכים הרלוונטיים גם אישור מתאים על תקופת ההתמחות.

 

הטבות מס ולימודים – דברים נוספים שכדאי לדעת

לפני שאתם מתחילים לחשב את החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי, המגיעים לכם, כדאי לקחת בחשבון כי את הטבות המס ניתן לקבל עבור תואר ראשון אחד. במידה וסיימתם גם תואר אקדמאי וגם לימודי מקצוע, לא ניתן יהיה לממש את נקודות הזכות עבור שניהם ותצטרכו לבחור בגין מה תרצו לקבל את הטבת המס.

הזכאות לקבלת החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי, מותנית בכך שהלימודים בוצעו באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ בלבד, כך שסיום לימודים אקדמאיים בחו"ל לא יעניקו לכם את נקודות זיכוי. בנוסף, הטבת המס הזו ניתנת רק עבור תושבי ישראל.

 

כיצד ניתן לממש את הטבות המס הללו?

אנחנו אמנם חיים בעידן מודרני המתאפיין בעיקר בקדמה טכנולוגית, אך ההתנהלות מול רשויות המדינה בכלל ומול רשות המיסים בפרט, עדיין מתנהלת באופן בירוקרטי למדי ובהתאם לכך, כדי לממש את זכאותכם לקבלת החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי תצטרכו למלא טפסים מתאימים (טופס 101 וטופס 119) ולהגיש אישור מתאים בדבר זכאותכם לתואר או סיום לימודי מקצוע.

 

האם ניתן לבקש החזר מס על שנים קודמות?

לא כולם מודעים לזכויות והטבות המס המגיעות להם ולמעשה, מפסידים סכומים נכבדים שמגיעים להם מרשות המיסים. כעת, לאחר שסקרנו בהרחבה את נושא החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי המגיעים לכם, כדאי לדעת כי ניתן להגיש את בקשת ההחזר גם באופן רטרואקטיבי ועד 6 שנים לאחור.

לימודים והחזרים – לקבל את מה שמגיע לכם

לסיכום, עם סיום תקופת הלימודים, ראינו כי מגיעים לכם החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי, באמצעות נקודות זיכוי (המבטאות הנחה של כ – 200 ₪ בתשלום מס ההכנסה), כאשר בגין סיום לימודי מקצוע תדרשו להשלים לפחות 1,700 שעות לימוד ובמקרה של תואר אקדמאי, הזכאות תהיה בהתאם לחלוקת השנים המפורטת לעיל.

את החזרי מס בגין סיום לימודי מקצוע או תואר אקדמאי, ניתן לקבל באמצעות מקום העבודה או הגשה עצמאית של הטפסים ואישורי הזכאות הרלוונטיים, כאשר גם אם לא הייתם מודעים לזכויות וההטבות המגיעות לכם, הרי שניתן להגיש בקשה לקבלת החזרי מס עד 6 שנים רטרואקטיבית.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון