החזר מס לסטודנטים

החיים הסטודנטיאליים מלאים באתגרים חדשים, למידה, עשייה, חברה וכמובן – הכוונה לקריירה. ועם כל אלו, הבוגרים זכאים גם למגוון הטבות שנועדו לעודד אותם להמשיך את לימודיהם ולספק תמריץ חיובי גם לכל המתלבטים לגבי לימודים. בין היתר, זכאים הבוגרים גם לקבל החזר מס לסטודנטים בעבור התקופה, כל עוד הייתה במסגרתה הכנסה חייבת.

הלימודים האקדמיים הם פרק מעניין למדי בחיינו כישראלים. להבדיל מיתר העולם, הם מתרחשים בגיל מעט מאוחר יותר ומאפשרים לנו לצבור ניסיון חיים קודם שייתכן והכין אותנו טוב יותר לחזרה אל ספסל הלימודים.

יחד עם זאת, רבים מהסטודנטים לא יודעים לגבי זכויותיהם מול הרשויות וכך חלקם הגדול מגיעים בסופו של דבר למשרדנו כדי לבדוק זכאותם להחזר מס.

 

מדוע סטודנטים מקבלים הטבות מס?

החיים הסטודנטיאליים גדושים באתגרים, כאשר אחד הגדולים שבהם הוא ההתמודדות, לעתים בפעם הראשונה, עם המציאות הכלכלית. כדי לממן תואר, דירה, ציוד לימודי וכמובן נסיעות, מרבית הסטודנטים נאלצים לעבוד במשרות חלקיות או זמניות, מה שמותיר את הכנסתם נמוכה מאד ומאלץ אותם לקבל עזרה מההורים והמשפחה.

מכיוון שאותם הלומדים גם עובדים במקביל, נוצרת להם הכנסה חייבת במס שנוגסת מידי חודש בהכנסתם. ולכן על מנת להקל בנושא ולצמצם ככל האפשר את הפער שבין סכום הברוטו למה שמשקף התלוש בנטו, המדינה מעניקה הטבות מס לסטודנטים שמקלות עליהם להמשיך להתפרנס כראוי ומונעות חבויות מס גבוהות שהלומדים ייאלצו להתמודד איתן.

אין ספק שזהו עניין שכמו בתחומי חיים רבים אחרים, המדינה מבקשת לספק בו תמריץ כדי לעודד ללימודים בהשכלה גבוהה. לימודים אלו חיוניים להתפתחות הקריירה והתעסוקה ולכן משרתים בהמשך טוב יותר את המשק ומעלים את תפוקתו.

מכאן שלמדינה יש אינטרס די טוב לספק לסטודנטים הקלות וזכויות רבות, לצד מגוון רחב של אפשרויות העומדות לרשות הסטודנטים גם מול איגודים, מוסדות וחברות פרטיות שונות.

 

החזר מס לסטודנטים שסיימו את לימודיהם

אם תקופת הלימודים שכללה תואר ראשון הסתיימה, אתם זכאים לנקודת זיכוי אחת למשך שנה. את נקודה זו ניתן לנצל בשנה העוקבת לזו שבה הסתיימו בפועל הלימודים או בשנה שלאחר מכן וזאת על פי בחירתכם האישית והרצון שלכם למטב את ניצול ההטבה כדי להפחית מתשלום המס בהתאם.

בוגרים במסלול הנדסאי שכלל 1,700 שעות אקדמיות מקנה חצי נקודת זיכוי.

אם אתם מתמחים, תוכלו לנצל את נקודת הזיכוי שלכם כבר במהלך ההתמחות, אך דעו שרבים מעדיפים לנצל אותה לאחר מכן, משום שהשכר החייב צפוי לעלות בשנה שלאחר מכן וכך יהיה אפשר לשלוף את ההטבה.

בוגרי תואר שני או במסלול לדוקטורט יקבלו נקודת זכות לניצול לתקופה של שנתיים. רופאים בעלי תואר שלישי יקבלו נקודת זיכוי למשך שלוש שנים.

את הטבות אלו יחד עם הדרישה לנצל את הנקודות במועד לבחירתכם יש לדרוש מפקיד השומה ולצרף את טופס 101, טופס 119 ואישור זכאות לתואר או תעודה מהמוסד האקדמי.

החזר מס לסטודנטים
החזר מס לסטודנטים

חישוב נקודות זיכוי לסטודנטים

גיליתם כרגע שכמסיימי לימודים אתם זכאים לחצי נקודה ועד נקודה אחת. אך מהי בעצם אותה נקודת זיכוי? ובכן, נקודות אלו מתורגמות לשווי כספי, כך שבסיום שנת המס תקבלו הנחה מגובה התשלום ששילמתם לאורך כל אותה שנה. למעשה, עד לאותו זמן שילמתם את חבות המס הרגילה שלכם, אז איך ההטבה נכנסת לתמונה?

בסוף שנת המס בחודש דצמבר, מתבצע במס הכנסה תחשיב כולל לגבי השכר השנתי שלכם ומשייך אתכם למדרגת מס הקובעת כמה תשלמו. בשלב זה נכנסות לתחשיב גם כל נקודות הזיכוי שעומדות לרשותכם ומעניקות הפחתה כך שלא תשלמו מיסוי גבוה.

נכון לשנת 2021, שוויה של נקודת זיכוי אחת שווה 218 שקלים וערכה השנתי עומד על 2,616 שקלים. כפי שאתם מבינים, מדובר בהטבה שצפויה לחסוך לכם משמעותית בשנה שאחרי סיום הלימודים – שנה שבה הקושי הכלכלי עדיין גדול וחלק מהסטודנטים המשיכו את לימודיהם כך שהטבה זו תסייע גם להם.

 

זכויות ייעודיות נוספות לסטודנטים

הנחה בתשלום הארנונה

חלק מהרשויות המקומיות מעניקות הנחה בארנונה, אך צריך לומר שמדובר בהחלטה פרטנית של כל רשות שעשויה גם להשתנות. הזכאות וגובה ההפחתה תלויים בגובה ההכנסה של הסטודנט.

אם שכרו החודשי נמוך מ-2,653 ₪ – הוא יקבל הנחה של 80% מגובה הארנונה. אם השכר הוא עד 3,050 ₪ – תתקבל הנחה של 40% בארנונה.

איך מקבלים את ההנחה? מוודאים קודם כל שחשבון הארנונה רשום על שמכם ומגישים בקשה מתאימה לאגף הגבייה של העירייה. בקשה זו תכלול צילום ת.ז, העתק מחוזה השכירות, אישור לימודים, מסמך רשמי המתעד את מערכת השעות ותלושי שכר.

שותפים יציגו יחד את הכנסותיהם כך שההפחתה תחושב על פי חלקו היחסי של כל אחד מהם בחוזה השכירות.

 

ביטוח לאומי

סטודנטים שאינם עובדים משלמים למרות זאת ביטוח לאומי ומס בריאות, אך בשיעור מופחת בגובה של 124 שקלים בחודש בלבד. שימו לב לנושא זה, שכן הביטוח הלאומי לא ממש טורחים לבדוק מה הסטטוס שלכם ולהודיע מהו גובה החשבון החודשי ולכן וודאו שהם מודעים להיותכם סטודנטים ושאתם זכאים להנחה.

 

השתתפות על נסיעות בתחבורה ציבורית

סטודנטים שרכשו מנוי נסיעות דרך רב קו זכאים ל-50% הנחה על נסיעה לכל יעד שלא כלול במנוי שרכשו באוטובוס או רכבת. סטודנטים ללא מנוי יקבלו הנחה של 33% בנסיעות שעלו עד 24.5 ₪ או עבור רכישת כרטיסיה ברכבת ישראל. נסיעות לאילת אינן כלולות בתוך ההסדר הזה, כמובן לסטודנטים שאינם תושבי העיר.

חשוב לציין שכל התנאים הללו ניתנים לסטודנטים לתואר ראשון, שני ושלישי לרבות מסלולי הנדסאים וטכנאים, תוכניות מקצועיות במשרדי התרבות, סטודנטים להוראה במגזר החרדי ומחו"ל.

הלומדים באוניברסיטה הפתוחה זכאים להנחות כל עוד נרשמו לפחות לשני קורסים באותו סמסטר.

 

רישום נישואין ברבנות

זוגות סטודנטים שמתכוונים להינשא יקבלו הנחה של 40% על אגרת הרישום ברבנות, כך שהיא תעלה בפועל כ-150 שקלים במקום 240 שקלים. הנחה זו ניתנת בכפוף להצגת תעודת סטודנט.

 

החזר מס לסטודנטים בדיעבד

אמנם לא נוכל לסייע לכם להשיב רטרואקטיבית את ההנחות שהגיעו לכם כסטודנטים כמו השתתפות בנסיעות או בדמי הביטוח הלאומי, אך בהחלט נוכל לדאוג שתקבלו את כל מה שמגיע לכם מול רשויות המס – גם אם חלפו 6 שנים ממועד התואר!

הבקשה להחזרי מס תתאים לבוגרי ההשכלה הגבוהה שמבקשים כעת לבדוק האם שילמו אי פעם מס ביתר ולא קיבלו ממנו החזר מס בגין העודף ששולם עד כה. לעתים רבות אנו מגלים כי ברשות המיסים כלל לא נבדקה סוגיית נקודת הזיכוי לסטודנטים, משום שהדבר לא צוין מהמעסיק, שנפלה טעות ברישום של פקיד השומה או כל סיבה אחרת.

לצד הנקודה לזכותכם ייתכן שנגלה גם על זכויות נוספות שטרם נוצלו כמו למשל נקודות זכות לחיילים ומשרתי מילואים, הטבות בגין לידה, נישואין, תשלום מזונות, זכויות על מסגרת חינוך מיוחד לילדים ועוד.

בכפוף לבדיקת זכאות מהירה וללא עלות או התחייבות נוכל לספק לכם מידע לגבי זכאותכם להחזר מס ולהגיש בקשה מתאימה. צרו קשר ונשמח לענות לכם על כל שאלה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון