החזר מס בגין מחלה

מחלות שונות יכולות להערים קשיים לא מבוטלים על חיי החולה ועל משפחתו. משכך, מדינת ישראל מעניקה לאלו הטבות שונות, בהן החזרי מס, אשר נועדה להעניק לאלו שהשתנו חייהם שקט נפשי, לכל הפחות בפן הכלכלי. החזר מס בגין מחלה – כל מה שצריך לדעת.

 

הקושי שבמחלה

לא פעם, התפרצותה של מחלה בקרבכם או בקרב אחד מקרוביכם תשפיע באופן מהותי על המשך החיים. מחלות מסוימות יכולות להביא לפגיעה או אובדן כליל של יכולת עבודה, ולעיתים אף לקושי בביצוע פעולות יומיומיות, מה שמביא לקושי כלכלי מהותי, אשר יפגע ביכולת ההשתכרות והפרנסה של כלל באי הבית.

 

 

החזר מס בגין מחלה -הצעדת המדינה

בשל הבעיות שצוינו לעיל, מדינת ישראל מציעה מדיניות רווחה לתושביה, כך שאלו החולים במחלה כרונית או קשה, אשר גוררת אחוזי נכות, להחזרי מס שונים. בכך, מסייעת המדינה לחולים ולבני משפחותיהם, בדרך נוספת מעבר לתשלומי הביטוח הלאומי המגיעים לה.

 

השלב הראשון לקבלת הזכאות – הכרת אחוזי נכות

השלב הראשון בקבלת זכאות של החזר מס בגין מחלה עוברת דרך הוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי. על אף שמדובר על שני גופים נפרדים, הן ביטוח לאומי והן מס הכנסה מהווים גופים ממשלתיים. משכך, ההכרה באדם כבעל אחוזי נכות, מטעם ביטוח לאומי, יביא גם לקבלת החזרי המס המגיעים מטעם מס הכנסה.

יש לציין כי על אחוזי הנכות שנקבעו להיות לצמיתות, או לחילופין לתקופה העולה על 184 ימים.

 

ההטבות המגיעות לחולים

במסגרת הטבות אלו, יזכו חולים במחלה קשה להחזרי מס על תשלומי עבר, ככל שענו על דרישות החוק. יש לציין כי לצד זיכויים במס הכנסה, לרבות דרך הענקת נקודות זיכוי, במקרים בהם עומדים לחולה שיעורי נכות גבוהים, הנעים בין 100%- 90%, יוכל זה לקבל פטור מלא ממס הכנסה.

לעניין זה, נציין כי מדיניות מס הכנסה היא עיגול שיעורי הנכות כלפי מעלה. לפיכך, באם נקבעה לאדם נכות בשיעור 89.1%, הוא יהא זכאי לפטור מלא. כמו כן, נציין כי בדומה להחזרי מס כלליים, ניתן לתבוע החזר מס בגין מחלה עד 6 שנים רטרואקטיבית, לצד תביעת שנת המס הנוכחית.

 

אופן חישוב החזר מס בגין מחלה לעניין שתי מחלות

בניגוד לכפי שניתן לחשוב, חישוב שיעור הנכות, בגין שתי מחלות שונות או יותר, אינה מצטברת. כלומר, אדם שזכאי בגין מחלה א' לזכאות בשיעור של 70%, ובגין מחלה שנייה בשיעור של 20%, לא יזכה לנכות של 90%. אופן החישוב יהא כדלקמן (למעט מגבלות גפים, בהם החישוב יהא חיבור בין הנכויות):

שיעור הנכות המתקבל = שיעור הנכות הנמוך X (שיעור הנכות הגבוה – 100) + שיעור הנכות הגבוהה. כך, על פי הדוגמה לעיל, שיעור הנכות לו יזכה החולה בדוגמה יעמוד על 76%.

 

מהו שיעור החזר מס בגין מחלה המקסימלי?

כפי שניתן להניח, לא כל אדם יזכה לקבלת ההטבה, שכן מדובר על פעולה חברתית. משכך, סביר להניח כי רשויות המס לא יעניקו הטבה לנכה שמחזיק בנכס נדל"ן, המניב לו מדי שנה כחצי מיליון שקלים.

על פי סעיף 9 לפקודת מס הכנסה, ישנו פער בין שיעור הסכום שבגינו תוענק הפטור מתשלום מס, בהתאם לזמן שלגביו נקבעה הנכות. ראשית, ככל שהנכות נקבעה לתקופה האורכת שנה או יותר, יקבל הנישום פטור ממס בגין הכנסות עד לסכום של 501 אלף שקלים. שנית, ככל שנקבעה נכות שנעה בין 364 – 185 ימים, יזכה הנישום לפטור ממס בגין הכנסות עד לסכום של 60,120 אלף שקלים.

 

החזר מס בגין מחלה
החזר מס בגין מחלה

 

החזר מס לחולי סכרת

ראשית, נציין כי על פי רוב, סכרת כשלעצה לא תנפיק זכאות להחזרי מס, שכן טיפול בכדורים יקבע לרוב 10% נכות, והזרקת אינסולין קבועה תעניק 20% נכות. אולם, לא פעם, חולי סכרת נתקלים בפגיעה באיברים נוספים בגופם בשל המחלה. במקרים אלו, ולאחר שנמצאה נכות העולה לכדי הרמה הנדרשת בחוק, יוכלו החולים לקבל החזר מס בגין מחלה של סוכרת.

 

החזרי מס לחולי סכרת – איך מקבלים?

ישנם שלושה שלבים עיקריים אותם על חולה סכרת להשלים, לשם קבלת ההטבות האמורות. ראשית, על החולה לאסוף את כלל החומרים הרפואיים הרלוונטיים לתביעה. בין היתר, יהא עליו לאסוף פרטים מקצועיים לעניין המחלה עצמה, חוות דעת רפואיות לעניין מצבכם האישי, תיעוד ביקורים אצל הקופאים המקצועיים וכו'.

לאחר מכן, יהא על החולה להגיש תביעת פטור מתשלום מס. תביעה זו תוגש באופן דיגיטלי באתר מס הכנסה.

 

החזרי מס לחולי סרטן

מחלת הסרטן גוררת עמה מגוון טיפולים קשים וסיזיפיים, אשר דורשים מהמטופל, מעבר לתעצומות נפש וחוסן נפשי גבוהה, גם הקדשת זמן רב. משכך, אלו מגיעים למצב בו הם לרוב נעדרי יכולת עבודה מלאה, בגינה מעניקה להם המדינה זכאות לקבלת החזרי מס.

על פי רוב, חולי הסרטן יוכרו כבעלי 100% נכות, זאת אף מבלי להתייצב בוועדה הרפואית בביטוח הלאומי. קבלת הכרה זו, כאמור לעיל, מאפשרת קבלת פטור מלא מתשלום מס הכנסה.

 

החזרי מס לנכים ולעיוורים

בדומה לחולים שצוינו לעיל, גם איכות חייהם של עיוורים ונכים, בעת קרות הנכות, נפגעת באופן אנוש. הפגיעה בפרנסה וכושר העבודה הביאה לחקיקת שורת הסדרים הנוגעת להחזרי מס בנוגע לאוכלוסיות הללו.

 

הייחוד של עיוורים – סל החזרים רחב

בשל מגבלתם, עיוורים, לא פעם, נזקקים לרהיטים המונגשים להם באופן ייחודי. משכך, ניתן למצוא בקרב העצמים עליהם יקבלו עיוורים החזר מס, מעבר לשכר עבודתם ולהכנסותיהם, החזר בגין מוצרים שונים המצויים בבית, דוגמת מקרר, מדיח כלים, מכונת כביסה ועוד.

 

פנייה לאנשי מקצוע עבור החזר מס בגין מחלה – השקט הנפשי

התמודדות אל מול הגורמים הבירוקרטיים אינה פשוטה, במיוחד לא בעת מצוקה. לאחר קבלת ההכרה כנכים, יהא על מבקשי החזר המס, הזכאים לכך על פי חוק, להתמודד עם שורה של חסמים בירוקרטיים, בהם המצאת כלל תלושי השכר שהתקבלו בתקופה האמורה, תשלומים לגופים שונים ועוד.

פנייה לאנשי מקצוע, אשר יבצעו את העבודה האמורה בעבורכם, יכולה לסייע להקל עליכם במספר אפיקים. ראשית, שימוש בידע של אנשי המקצוע יוכל לקצר באופן משמעותי את ההליך, אשר יביא לקבלת הכסף במהרה. בנוסף, מעבר לקבלת הכסף במהרה, תוכלו לחסוך מעצמכם את הטרחה שתדרשו לה באיגוד כלל המסמכים הרלוונטיים, שתעלה לכם בזמן יקר.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון