החזרי מס לחולים במחלה קשה

החזרי מס לחולים במחלה קשה מתאפשרים למי שמחלתו עומדת בתנאים המזכים בהטבות, החזרים ואף פטור מס. אנו ממליצים בחום שתעמדו על זכויותיכם ומצרפים למאמר זה נקודות ודגשים שחשוב שתכירו, על מנת ליהנות מהחזרי המס שמגיעים לכם במהלך התקופה.

 

החזרי מס בגין מחלה קשה – למי ומתי?

הקריטריונים המדויקים שמקנים זכאות להחזר מס בעקבות מחלה קשה נקבעים על ידי המוסד לביטוח הלאומי. אדם שחולה במחלה קשה יצטרך לעבור וועדה רפואית שבה ייקבעו לו אחוזי נכות ההולמים את המצב הרפואי הקיים ועל סמך גובה אחוזי הנכות יינתנו זכויות מס מסוימות:

נכות רפואית של 100% למשך מעל חצי שנה, או נכות רפואית משוקללת של 90% מקנים פטור מס ומכוחו החזר מס רטרואקטיבי. גובה ההחזר עשוי להשתנות על פי גובה השכר במקום העבודה ועל סמך פרק הזמן שבו קיימת המחלה או הנכות עצמה.

כך או כך, אם חליתם כך שכושר עבודתכם ובריאותכם נפגעו בצורה קשה – קבועה או זמנית, עליכם לעמוד במכל מקרה מול וועדה רפואית בביטוח הלאומי ולקבל ממנה שורה של זכויות, ביניהן גם כאלו ששוות סכום כסף משמעותי.

 

מהי מחלה קשה?

המונח "מחלה קשה" איננו מופיע בחוק, אלא בדרך כלל בלקסיקון של גופים ומוסדות שונים כמו חברות הביטוח ומס הכנסה, שעושים בו שימוש מטעמים שונים. המחלות הקשות הנפוצות הן לרוב סרטן, טרשת נפוצה, התקף לב חריף, עיוורון, חירשות ואירוע מוחי, אבל גם שתי גפיים חסרות או יותר, אי ספיקת כבד ומחלת כבד סופנית, ALS (מחלת ניוון שרירים), השתלת איברים ועוד.

כל אלו מביאים למוגבלות קשה בתנועה ובאיכות החיים, גורמים לכאב פיזי ונפשי רב ומאלצים לא פעם בקבלת סיוע מצד גורמים נוספים להתניידות או למחייה יומיומית. לאור אלו, קובעת תקנה 59 במס הכנסה כי החולים במחלה קשה שנכללת ברשימת המחלות הקשות יהיו זכאים להחזר מס.

 

וועדה רפואית – התחנה הראשונה בדרך לפטור מס

כאמור, הוועדה הרפואית במוסד לביטוח הלאומי היא זו שתחליט על גובה אחוזי הנכות שכל חולה זכאי לקבל ומכוחם יתרחשו זכויות והטבות כמו פטור, החזר והטבות מס.

ברור כי ככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר, כך הם מתורגמים לזכויות ולקצבה בגובה כספי משמעותי יותר ואם מדובר על נכות שבין 90%-100% (ללא קשר אם זמנית או צמיתה), הרי שיינתן גם פטור מס.

כדי להגיע לוועדה הרפואית יש להגיש תביעת נכות בהתאם לסוג הנכות הנדרשת (נכות כללית, נכות תפקודית, נכות מעבודה ועוד) ולהכין את כל המסמכים הרפואיים שמצביעים על המחלה, קיומה ודרגת חומרתה.

בוועדה עצמה רשאי הרופא לדרוש מכם השלמה של מסמכים נוספים או לעבור בדיקה רפואית במקום, לשאול אתכם שאלות לגבי יכולת התפקוד העצמי עקב המחלה ולספק את תשובתו (בדרך כלל) תוך כחודשיים.

אם אכן ניתנו אחוזי הנכות המתאימים ולתקופה שעולה על חצי שנה, תוכלו לפנות למס הכנסה לקבלת ההחזר.

החזרי מס לחולים במחלה קשה
החזרי מס לחולים במחלה קשה

אופן הגשת הבקשה להחזר מס עבור חולה במחלה קשה

מערכת מס הכנסה איננה מתעדכנת באופן אוטומטי בשיעור הנכות שנקבע לכם בביטוח הלאומי ולשם כך עליכם לייצר פנייה יזומה ולדרוש את החזרי המס שמגיעים לכם.

יש להגיש בקשה להחזר מס ולצרף אליה את המסמכים הרפואיים ששימשו אתכם בפניה לוועדה הרפואית, את פרוטוקול הוועדה עצמה בה נקבעו לכם אחוזי הנכות וכן את טופס 1516 של מס הכנסה מלא וחתום.

לבקשה חשוב לצרף גם שיק או אסמכתא בנקאית (אישור ניהול חשבון למשל), שבה מצוינים פרטי החשבון הקיים לכם, כך שבמידה ובקשתכם תאושר, לחשבון זה ייכנס התשלום הרטרואקטיבי באופן מיידי וללא דיחוי וצורך בפרטים נוספים.

את הבקשה כולה יש להגיש לפקיד השומה במחוז הרלוונטי, אך ניתן לעשות זאת גם באופן מקוון דרך אתר מס הכנסה.

 

תזמון בקשת החזרי מס לחולים במחלה קשה

בישראל ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים אחורנית ולכן גם אם הוועדה הרפואית קבעה כבר לפני 5 שנים את אחוזי הנכות שבידכם, עדיין תוכלו להגיש בקשה מתאימה ולקבל את החזר המס ישירות לחשבון.

הסכום המוחזר מתקבל בצמוד למדד הצרכנים והריבית, כך שהוא יעניק לכם גם 4% ריבית עבור כל שנה וזאת על פי קביעת משרד האוצר.

יחד עם זאת, חשוב להבהיר שאם בקשת החזר המס מוגשת עבור יותר משנה אחת, עליכם למלא טופס בקשה נפרד לכל שנת מס ולצרף אליו את הניירת המתאימה.

 

ומה אם נקבעו לי אחוזי נכות נמוכים?

הוועדה הרפואית עשויה להחליט באופן שונה ממה שציפיתם בנוגע לאחוזי הנכות ולהעניק לכם אחוזים נמוכים יותר, שייתכן שאינם הולמים את חומרת הפגימות והמחלה ממנה אתם סובלים.

במקרה כזה, עומדת לכם האפשרות להגיש ערעור ולעבור וועדה רפואית נוספת, שתדון בנושא מחדש וייתכן שתגדיל את אחוזי הנכות בנסיבות המתאימות.

כמו כן, גם כאשר אחוזי הנכות נקבעים לצמיתות, עדיין קובעת הוועדה את פרק הזמן שבו הם תקפים והמשמעות היא שתצטרכו להגיע לפגישה נוספת בוועדה כעבור זמן מה, על מנת להעריך מחדש את מצבכם.

גם כאן עשויה לחול קביעה שונה לאחוזי הנכות הקיימים, שעשויה גם לשלול מכם את הזכאות לפטור מס כאשר האחוזים נמוכים יותר.

אם מצבכם הידרדר כך שחלה החמרה במחלה, ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב במוסד לביטוח הלאומי בכל שלב ולדון שנית באחוזי הנכות.

 

החזרי מס לחולים במחלה קשה – נקודות נוספות לידיעתכם

מחלה קשה מאלצת את החולה ובני משפחתו להתמודדות קשה ומורכבת, שבה ריכוז המאמצים הוא בעיקר לטובת ההתנהלות השגרתית. כתוצאה מכך, החזר המס הוא סוגיה שפעמים רבות נדחקת הצידה ולכן עומדת לכם הזכות להגיש בקשה גם אחרי פרק זמן ממושך, כאמור עד 6 שנים מיום קביעת שיעור הנכות.

בין אם תגישו בפער סביר מהוועדה את הבקשה להחזר ובין אם חלף ממנה פרק זמן מסוים, עליכם לוודא שאתם מגישים את כל המסמכים הנדרשים וממלאים את טופס הבקשה בצורה נכונה ומדויקת.

כל "החטאה" במילוי הטפסים או לדרישות שנקבעו במס הכנסה עשויה לדחות את בקשתכם ולמנוע מכם לקבל סכום כספי משמעותי שעשוי לסייע לכם לעבור את התקופה הקשה בשלום.

לאור זאת, מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי לעניין החזר המס כמו יועץ מס, כלכלן או מומחה להחזרי מס, שיוכלו להנחות ולסייע לכם במילוי הבקשה ואף להגיש אותה עבורכם על מנת לקצר תהליכים ולמקסם את סכום ההחזר.

 

בשורה התחתונה

מחלה קשה היא מצב של מאבק – בבריאות האישית, בפרנסה וגם לעתים בהכרה; שמעניקות הרשויות. חשוב שתעמדו על זכותכם בכל אספקט שנובע מהמצב הרגיש והמטלטל שאליו נקלעתם ובמידת האפשר, תיעזרו במומחים שיוכלו להבטיח לכם טיפול מהיר, מקצועי ומסור בהחזר המס, עד לקבלת הכסף ישירות לחשבונכם.

אנו באינדיגו פיננסים נשמח לעמוד לרשותכם ולהעניק לכם מענה מלא, אישי ותומך להגשת הבקשה להחזר המס, הן מכוחו של הפטור שניתן לכם עקב מחלה קשה והן מכוחן של נסיבות נוספות המעניקות לכם הטבות מס שונות כמו החזקת קרוב משפחה סיעודי במוסד, ילדים הלומדים בחינוך מיוחד, שירות צבאי, תואר ראשון ועוד. צרו קשר ונשמח לספק לכם מענה מהיר ככל האפשר.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון