החזרי מס בגין ילדים

הפתגם המפורסם אומר ש"ילדים זה שמחה", אך כולם יודעים שעם ילדים באה אחריות גדולה מאוד, ובמיוחד בנושא הכלכלי. ההוצאות על הילדים הן בלתי נגמרות וכוללות מוצרים בסיסיים, חינוך, מותרות, חוגים וכמובן הוצאות גדולות יותר על מזון ובתוך כך, ויתור גם על זמן עבודה. רשות המיסים באה לעזרת הורים בכמה דרכים, ובתוכן, החזרי מס בגין ילדים, שאודותיהם נסביר במדריך זה.

 

מהם החזרי מס בגין ילדים?

הורים בישראל זוכים לסוגים שונים של הטבות כלכליות כאלו ואחרות, אם כי יש להבדיל בין הטבות כלליות לבין הטבות אשר מגיעות להורים עם ילדים בעלי מאפיינים ייחודיים ופרטניים.

חלק מההטבות הכלולות בתוך החזרי מס בגין ילדים מגיעים באופן אוטומטי בתלוש המשכורת על בסיס הפרטים האישיים אשר ממולאים בטופס 101, אך יש הרבה הטבות שיש להגיש עבורן בקשה באופן מיוחד ולהתמודד עם הבירוקרטיה מול רשות המיסים.

 

הפרמטרים לקבלת החזרי מס בגין ילדים

מערכת נקודות הזיכוי של מדינת ישראל מאפשרת לאנשים לקבל סוג של הטבה בהתאם למצבם המשפחתי, כאשר הנקודות מוענקות בגלל כל מיני פרמטרים. אחד הפרמטרים הבולטים המאפשרים קבלת זיכוי ונקודות מס היא בגין ילדים.

החזרי מס בגין ילדים מאפשרים לאנשים לקבל עוד סכום קטן לנטו של המשכורת, שאמור לעזור בהתמודדות עם התשלומים הרבים, במיוחד כאשר הילדים הם קטנים. גנים פרטיים בישראל עולים הרבה מאוד כסף, וההתמודדות עם יוקר המחייה בכל הנוגע לצרכים הבסיסיים של התינוק היא קשה במיוחד.

 

עד מתי החזרי מס בגין ילדים הם רלוונטיים?

ככל שהילדים מתבגרים, ההוצאות אולי קטנות, אך לא נפסקות. יש חוגים, פעילויות שלא קשורות לבית הספר וילדים שרוצים לקבל תקציב מותרות שיאפשר להם לצאת ולקנות בגדים, משחקי וידאו ועוד.

לכן, החזרי מס בגין ילדים נמשכים מספר שנים, עד אשר ההוצאות מעט מתאזנות. הערך של נקודת זיכוי בישראל היא 218 ש"ח נכון לשנת 2021 (סכום שלא השתנה כבר כעשור), או 2,616 ש"ח בערך שנתי. כל נקודת זיכוי מקנה פטור ממס הכנסה בסכום הרלוונטי.

 

חשיבות העדכון בנושא של החזרי מס בגין ילדים

בתור מועסקים או עצמאים, יש חשיבות גדולה של עדכון טופס 101 מיד לאחר הולדת הילד. החזרי מס בגין ילדים מתאפשרים רק לאחר שומת המס חושבה לאחר נתונים עדכניים.

על כל אדם לדאוג ולעדכן את הטופס שלו, בין אם הוא מועסק, עצמאי או בעל עסק. אגב, ההטבה ניתנת לאמהות ולאבות כאחד, כך שהיתרונות עבור המשפחה כשלם הם גדולים ומתרכזים לידי סכום לא מבוטל בשנים הראשונות.

 

השווי של נקודות זיכוי בישראל

בשנה הראשונה שלאחר הולדת הילד יקבלו ההורים נקודת זיכוי אחת, ובשנתיים שלאחר הלידה, מתווספות שתי נקודות זיכוי נוספות. ההבדל הוא שאמהות זוכות לעוד נקודת זיכוי עבור הילד עד שהוא חוגג את יום הולדתו החמישי.

הסכום המצטבר הוא גדול במיוחד, ויכול לסייע להורים בכל מה שקשור לצרכים הבסיסיים של הילד בשנותיו הראשונות. החשיבות של החזרי מס בגין ילדים ותשומת לב לקבלת הסכומים היא קריטית ויכולה לעשות את ההבדל עבור המון משפחות.

 

החזרי מס בגין ילדים
החזרי מס בגין ילדים

כיצד מתמודדת רשות המיסים עם סיטואציות מורכבות?

במס הכנסה מודעים כיום לסוגים השונים של המשפחות ולסיטואציות השונות הנוצרות בתוך משפחה, כמו הורים מקהילת הלהט"ב, הורים יחידניים, הורים גרושים וכל סוג של משפחות חדשות, שפשוט לא קיבלו את היחס הראוי להן בעבר.

יש הגדרות ספציפיות לגבי כל סיטואציה, והדרישה היחידה היא לוודא שהפרטים הם נכונים ומעודכנים. המערכת של התשלומים היא אוטומטית ולכן חשוב הדבר היחיד שחשוב לעשות הוא לבדוק היטב את תלוש השכר כדי לראות שאתם מקבלים בדיוק את מה שמגיע לכם.

 

הקריטריונים להגדלת החזרי מס בגין ילדים

החזרי מס בגין ילדים הם קבועים, אך יש אפשרות לקבל מענקים מוגדלים עד לכ – 150 אחוזים, בהתאם לסיטואציות מוגדרות בחוק.

כך לדוגמה, אמא עובדת שיש לה ילד אחד או יותר, או מצבים של אבא עובד במשפחה חד הורית לילד אחד או יותר, וכאשר ישנו מצב שבו החזקה וכלכלת הילדים הם באחריות האב.

אחד החידושים האחרונים בנושא של החזרי מס בגין ילדים היא ההכרה בלקויות למידה כמשהו שצריך לדעת להתמודד איתו.

בשנת 2003 נקבע כי ילדים עם לקויות למידה שונות יקבלו סכומים מוגדלים, אם כי הם חייבים להיות מאובחנים על פי פרמטרים קבועים בחוק. מדובר במצבים בהם הילדים זקוקים למסגרת חינוך מיוחדת בעקבות ליקוי קשה או היפראקטיביות. ילדים שמקבלים סיוע בעקבות לקות קלה, לא אמורים לקבל את הסכום המוגדל.

 

החשיבות של אנשי מקצוע בקבלת החזרי מס בגין ילדים?

טעויות אכן קורות, גם במערכת אוטומטית שאמורה לחשב החזרי מס בגין ילדים ואז, יש צורך בפנייה לרשות המיסים בבקשה להחזרי מס. התהליך הוא אינו מסובך, אך כן ארוך ובירוקרטי שדורש תשומת לב לפרטים והרבה מאוד חתימות על טפסים.

אפשר לבקש את הבקשה להחזרי מס בגין ילדים גם דרך בקשה לתיאום מס, דו"ח שנתי מקוצר על הכנסות או דו"ח שנתי מלא. ישנה אפשרות לבצע את התהליך עצמאית, אך כיום, הרבה אנשים מעדיפים לעשות זאת דרך אנשי מקצוע.

 

כיצד נוצרים פערים בנושא החזרי מס בגין ילדים?

ההתעסקות עם רשות המיסים היא אינה פשוטה ודורשת לא מעט התעסקות, אורח רוח, ובעיקר זמן. אנשים אשר פונים לגופים מקצועיים מגלים שאפשר לקבל את ההחזרים במהרה, ויתרה מכך, מגלים כי לעיתים מגיעים להם החזרים נוספים מרשות המס.

יש הרבה מקרים בהם החזרי מס הם רלוונטיים, וזאת בעקבות דיווחים כושלים לגבי עבודות וקופות בעבר, או איחורים בדיווחים לגבי לידה בטופס 101 ועוד. יש הרבה אנשים שלא מצליחים לבצע את העדכונים הללו בזמן, ומפסידים כסף, ולכן, כדי לקבל את כל מה שמגיע לכם, ייתכן שתאלצו לבקש עזרה מהמקצוענים.

 

כיצד מסייעים החזרי מס בגין ילדים להורים?

יש לא מעט אנשים שזכאים לנקודות זכות בגין סיבות שונות. כך למשל, אנשים שעוסקים במקצועות הסיעוד זכאים לחצי נקודה, וכך גם עובדות זרות שמגיעות לעבוד בישראל. החזרי מס בגין ילדים הם רק טבעיים ביחס לקושי לגדל ילד בישראל.

ההוצאות קופצות בצורה משמעותית בין רגע, וכל עזרה, גם אם היא מכסה רק את עלות החיתולים, היא חשובה מאוד ויכולה לעזור לאנשים לגמור את החודש.

 

איך החזרי מס בגין ילדים מסתנכרנים עם יוקר המחייה?

יוקר המחייה בישראל הוא גדול מאוד ומצריך אנשים לבצע התאמות וויתורים. אין כל אינדיקציה שתהיה הוזלה משמעותית ביוקר המחייה בשנים הקרובות ולכן, חשוב מאוד לדעת לקבל את כל מה שמגיע לכם.

רשות המיסים היא רשות קשוחה, שיודעת לגבות את מה שמגיע לה, אך דווקא מן העבר השני, כאשר היא נדרשת להעניק, יש לא מעט כשלים.

כך למשל, איחור בדיווח על הולדת ילד, יגרום לאי מתן הכסף ולצורך לדרוש אותו בצורה ארוכה ובירוקרטית. חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע כאשר אתם חושבים שמגיע לכם החזרי מס בגין ילדים ובנוסף, יש לעקוב אחרי תלושי המשכורת ולראות שאתם מקבלים בדיוק את מה שאתם זכאים לו.

רוצים לבדוק את זכאותכם לקבלת החזרי מס בגין ילדיכם? מלאו את שאלון הזכאות באתר וגלו בבדיקה מהירה אם מגיע לכם לקבל כספים בחזרה!

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון