החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

הורים שילדיהם אובחנו כבעלי לקות למידה הפוגעת בהתפתחות ומצריכה מסגרת חינוכית מיוחדת, זכאים להטבת מס המקלה עליהם בחבות המס השנתית. כעת, ניתן להגיש בקשה לקבלת החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה. מי זכאי ואיך מגישים? כל הפרטים כאן:

 

החזרי מס להורי ילדים בעלי לקות למידה

לקויות למידה מתייחסות לכמה הפרעות אפשריות, הפוגעות ביכולת הלמידה ורכישת מיומנויות וידע בהתאם למצופה על סמך גיל או סוג תכנית הלימודים. לא בכדי מתגלות לקויות הלמידה עוד בימי בית הספר, כאשר התלמידים נדרשים לשיעורי בית, עבודות ומבחנים ומצופה מהם להתנהג בהתאם לחוקים ולנהלים שונים.

כאשר ישנה בעיה נוירולוגית כלשהי, ייתכן שיש הפרעת למידה הנובעת ממנה. את הפרעות אלו נהוג לחלק לשתי קבוצות עיקריות:

ADD

ADD – הפרעת קשב וריכוז המאופיינת בניתוק, ריחוף, הסחות הדעת בקלות, אי מתן תשומת לב מקסימלי לפעולות במסגרת הלמידה.

 

ADHD

ADHA – הפרעת היפראקטיביות, המתבטאת במיצוי או התעייפות מהירים, קושי במיקוד בפרטים, אי שקט וחוסר סבלנות.

לקות ה-ADHA היא הלקות הנפוצה ביותר במסגרת החינוך הפורמלי, כאשר לפי הערכות משרד החינוך כ-15% בממוצע מהתלמידים סובלים ממנה או מלקות למידה אחרת. ישנן לקויות נוספות שתלמידים עשויים לסבול מהן כמו דיסגרפיה, דיסקלקוליה, דיסלקציה, OCD ועוד.

כאשר תלמיד בתוך המערכת מזוהה עם לקות או חשד ללקות למידה, מאמצי האבחון והטיפול בבעיה מוטלים כמעט תמיד על ההורים.

מדובר באבחונים יקרים המלווים לאחר מכן גם בטיפולים שונים כמו הוראה מתקנת, טיפולים רגשיים או פסיכולוגיים, בתשלומים על מורים פרטיים ועוד.

מתוך רצון להקל על ההורים גם בנושא הזה, קבעת פקודת מס הכנסה שתתקיים הטבת מס להורים שילדיהם אובחנו כלקויי למידה.

 

קביעת פקודת מס הכנסה

הטבת המס הניתנת היא על פי סעיף 45א' לפקודה, הקובע כי ילדים עיוורים, משותקים או מפגרים יזכו את הוריהם בשתי נקודות זיכוי במס.

קביעה זו למעשה מצמצמת את האוכלוסייה שזכאית להטבה, שכן מים רבים מאוד עוברים בין לקות למידה ופיגור, אך עם השנים נקבע כי גם ציבור לקויי הלמידה נכללים בהטבה זו ובאופן שמאפשר להורים לבחור בין שתי נקודות זיכוי ובין השתתפות בהוצאות אחזקה.

 

האם הפרעת קשב וריכוז מזכה בהטבת מס?

לא. חשוב להבהיר שהטבת מס להורים לילדים עם לקות למידה ניתנת עבור ילדים שיש להם לקות למידה קשה, הגורמת לעיכוב או איחורים בהתפתחות וזאת ביחס לילדים אחרים באותו הגיל.

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה
החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

קריטריונים לעמידה בתנאי ההטבה

מי שקובע בפועל האם מדובר בלקות שמצריכה את השתלבותו של הילד במסגרת חינוך מיוחדת היא וועדת השמה ברשות המקומית. וועדה זו מורכבת מפסיכולוג חינוכי (שאיננו הפסיכולוג המטפל), מפקח משרד החינוך, רופא מומחה מתחום רפואת הילדים, עובדת סוציאלית ונציג של וועד ההורים הארצי.

לאחר שהוועדה קובעת לאיזו מסגרת חינוכית משובץ הילד, ניתן להעביר על כך אישור לרשויות המס. השיבוץ האפשרי הוא לכיתת ח"מ בבית ספר מותאם או רגיל (מיסודי ועד תיכון), או גן לחינוך מיוחד.

יש להגיש את טופס 127 (תעודה רפואית) שמולא על ידי נוירולוג המפרט את לקות הלמידה הקיימת.

אם הילד אובחן כבעל ליקוי למידה אך הוא לומד במסגרת רגילה, הוריו לא יימצאו זכאים להטבת מס.

 

זכויות נוספות

מלבד ההטבה שמוענקת בגין לקות למידה קשה הפוגעת בהתפתחות, ישנם גם הורים הזכאים לגמלת ילד נכה מאת המוסד לביטוח הלאומי. הורים אלו זכאים גם הם להטבה של שתי נקודות זיכוי במס ובלבד שלא מדובר בילד המאושפז במוסד כלשהו – מצב המזכה כשלעצמו בהטבת מס משל עצמה.

 

שווי נקודות הזיכוי

נקודות הזיכוי במס הכנסה ניתנות מתוך רצון לאזן את הוצאותיהם הכלכליות של משקי הבית בישראל, כאשר מדובר בנטל נקודתי לאוכלוסייה מסוימת: חיילים, סטודנטים, הורים לילדים מתחת לגיל 18, מגורים בעיר פריפריאלית בישראל ועוד.

בנוסף, ניתנת לכל תושבי ישראל הטבה אוטומטית בגובה 2.25 נקודות זיכוי לגברים ו-2.275 נקודות זיכוי לנשים.

גובה נקודות הזיכוי עבור כל סעיף שכזה עשויות להשתנות בהתאם להחלטת הכנסת ולכן חשוב להמשיך להתעדכן בנושא לאורך השנים, בייחוד בסוגיית לקויות הלמידה המעניקה זכויות לפרק חיים ממושך שעולה על עשור.

נכון לשנת 2021, שוויה של נקודת זכות אחת במס עומד על 218 ₪ לחודש, כאשר ערכה השנתי הוא 2,616 שקלים.

מכיוון שהורים לילדים שאובחנו עם ADD או ADHD הגורם לעיכוב התפתחותי זכאים לשתי נקודות זיכוי, המשמעות היא של הפחתת מס שנתית בסך 5,323 ₪. סכום משמעותי בחבות המס השנתית, שמצטרף להטבות הנוספות שזכאי ההורה לקבל עבור כל הנסיבות אחרות.

 

ומס הכנסה לא יודע על הנקודות שניתנו לי?

שכירים משלמים למעשה את חבות המס השנתית שלהם לאורך השנה. בתחילת שנת המס עורך מס הכנסה חישוב של ההכנסה המשוערת ומחלק את התשלום המשוער לאורך חודשי השנה, המגולמים בהפרשות מתלוש המשכורת.

כאשר הורה עובר עם ילדו את וועדת ההשמה שסביר שתבוצע במהלך שנת המס (בדרך כלל פועלות הוועדות עד לתאריך 15.6 מידי שנה), הוא איננו מעדכן במועד את רשויות המס וכך יוצא שהוא עדיין משלם חבות מס גבוהה ממה שהיה צורך לשלם – מצב המזכה אותו בקבלת החזר מס עבור הסכום העודף שכבר שולם.

 

הגשת בקשה להחזר מס בגין לקות למידה של ילד

כעת יש להגיש את טופס 116א' שעניינו הוא בקשת זיכוי במס ולצרף אליה את כל האישורים המראים את הפנייתו של הילד למוסד חינוכי מיוחד. לבקשה זו אין צורך לצרף אישור רפואי נפרד לגבי הלקות.

אם במהלך שש השנים האחרונות לקות הלמידה כבר התקיימה, הרי שמדובר במצב שמזכה אתכם בהחזר עבור כל מה ששולם ביתר.

לשם כך יש להגיש למס הכנסה את טופס 135 שעניינו הוא בקשה להחזר מס ולצרף אליו את כל המסמכים הרלוונטיים לגבי הלקות וההימצאות במוסד מיוחד, טפסי 106 מכל השנים המזכות מהמעסיק וצילום שיק מבוטל המוכיח את פרטי חשבון הבנק שאליו יועבר ישירות סכום ההחזר.

את הבקשה ניתן להגיש באופן מקוון או בסניפי רשות המיסים.

מכיוון שהזכאות להחזר מתאפשרת עד שש השנים האחרונות, ניתן להגיש עבור כל אחת מהשנים הללו בקשה מתאימה. יש למלא את טופס 135 עבור כל שנה שמגיע ממנה החזר ולצרף אליה את טופס 106 הרלוונטי לאותה שנה וצילום של יתר המסמכים המוכיח את לקות הלמידה וההימצאות במסגרת חינוכית מיוחדת.

 

רצוי להיעזר בגורם מקצועי להחזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

למרות שאת הבקשה להחזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה ניתן להגיש עצמאית, במקרים רבים הפנייה לחברה מקצועית שמתמחה בהחזרי מס עשויה להתגלות כעדיפה.

בייחוד כאשר הזכאות להחזר מעמידה את הסכום על שיעור גבוה בהרבה, לאור נקודות זיכוי נוספות שלא חושבו לטובת ההפחתה כמו למשל לידת ילד במשפחה, סיום תואר, שירות במילואים, מחלה ועוד.

בנוסף, אופן מילוי הטפסים והליכי הגשת הבקשה כרוכים בבירוקרטיה קפדנית ומורכבת שלא כל אדם נכון להתעסק עמה.

חברה מקצועית המטפלת בנושא תוכל לחסוך לכם זמן יקר ביותר על ידי בדיקה מקדימה של הזכאות להחזר והגשת הבקשה כראוי ולמקסם בתרחישים רבים את גובה ההחזר שיינתן לכם.

מעוניינים שנבצע עבורכם בדיקה דומה וללא התחייבות? חייגו אלינו ונשמח לסייע גם לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון