החזר מס חינוך מיוחד

החזר מס חינוך מיוחד מקנה להורים שילדם נמצא במסגרת המתאימה 2 נקודות זיכוי במס וללא הגבלה על מספר הילדים במשפחה. הטבה זו מצטרפת לנקודות מס נוספות המוענקות להורים וצפויה לחסוך למשפחה עשרות אלפי שקלים בתשלום המס בכל שנה.

אז למי מגיע ההחזר וכיצד מקבלים אותו? הכל כאן:

 

קריטריונים לקבלת החזר מס חינוך מיוחד

סעיף 45 לפקודת מס הכנסה קובע כי הורים שילדיהם לומדים במסגרת החינוך המיוחד, זכאים לקבל שתי נקודות זיכוי במס וזאת עבור כל אחד מילדיהם שלומד בחינוך המיוחד.

אם בעבר חוק זה חל רק על ילדים שסובלים ממוגבלות קשה כמו עיוורון או שיתוק, הרי שכיום מדובר גם בילדים שסובלים מליקוי למידה, הפרעת קשב או קושי שפתי ומצריכים מהם להשתלב בגן ילדים, בית ספר או כיתה בבית ספר המוגדרים תחת החינוך המיוחד.

 

חיסכון שנתי משמעותי ביותר להורים

הסכום הכספי שנובע מכוחן של שתי נקודות הזיכוי עשוי להיות משמעותי ביותר כאמור. נכון לשנים 2020-2021, עומדת נקודת זיכוי אחת במס על 218 שקלים בחודש ועל 2,616 שקלים בשנה.

ולכן אם לזוג הורים יש שני ילדים בחינוך המיוחד (בכל גיל), הם יהיו זכאים להטבה שנתית בסך 5,232 שקלים. אם ההורים גרושים, שניהם יקבלו את הטבה זו.

הטבה זו מצטרפת להטבות מס נוספות שמגיעות להורים – 2.25 נקודות זכות לאב ו-2.275 נקודות זכות לאם כתושבי ישראל, 2 נקודות זיכוי נוספות עבור כל אחד מילדיהם ונקודות נוספות בגין סיטואציות מזכות נוספות דוגמת תשלום מזונות ילדים, סיום תואר אקדמי, שירות מילואים ועוד – זיכויי מס שניתנים באופן מצטבר ללא תקרה על הצבירה ומגיעים לכדי אלפי ואף עשרות אלפי שקלים בכל שנה.

 

כיצד לקבל החזר מס חינוך מיוחד?

על מנת לקבל החזרי מס בגין לקות או הפרעה שמצריכה מסגרת חינוך מיוחדת, נדרש לעבור וועדת השמה של משרד החינוך. וועדה זו בוחנת את היכולות והמיומנויות בקרב הילד וקובעת את הצורך במסגרת מיוחדת עבורו ואת השיבוץ למסגרת מתאימה שכזו.

אם הוועדה אכן קבעה שיש צורך במסגרת חינוך מיוחדת, היא תנפיק אישור שמכיל הפנייה למסלול חינוך מיוחד וכן אישור לקבלת החזר מס בעבור כל השנה הקלנדרית. את אישור זה יש לחדש אחת לשלוש שנים באופן יזום.

אם מסגרת החינוך המיוחד נקבעה לילד הלומד בתיכון, עליו לקבל אישור לימודים במסלול 07 (כיתת שילוב או כיתת חינוך מיוחד) יחד עם אישור וועדת ההשמה. בנוסף, נדרש אישור של רופא נוירולוג (טופס 127 – תעודה רפואית) הקובע את לקות הלמידה הקיימת.

 

האם יש הורים שאינם זכאים להחזר מס?

ההתמודדות עם ילדים שזקוקים למסגרת חינוך מיוחדת נחשבת למורכבת ומאתגרת, לעתים דומה לרכבת הרים רגשית בה הילד חווה הישגים וכישלונות באופן מתחלף וככל שמצבו או סוג הלקות שלו משפיעים יותר על מהלך חייו האישיים.

המדינה שמזהה גם היא את הקושי, מבינה כי עליה להקל בתשלומי המס כדי למנוע מההורים לשאת בנטל כלכלי כבד שנגרם להם עקב הצורך בטיפולים רבים, פתרונות למצבו של הילד, שיעורים פרטיים, תרופות שונות ועוד. על כן היא איננה מסייגת או מחריגה הורים בנושא זה ומעניקה לכולם את הטבת המס, עבור כל ילד.

יחד עם זאת, ההטבה איננה ניתנת להורים שלא משלמים מס הכנסה בשל מדרגות המס או תקרת המינימום. ישנם מקרים בהם יתגלה כי הורים זכאים להחזר למעשה חייבים במס קודם ולכן יקוזזו מהם נקודות הזיכוי שמגיעות להם.

החזר מס חינוך מיוחד
החזר מס חינוך מיוחד

נקודות להגשת הבקשה

בקשות להחזרי מס בגין לימודים בחינוך המיוחד מצריכות דרך פעולה אחידה ומדויקת בהתאם להוראות רשות המיסים.

הדבר דומה לבקשות ולזכויות שנובעות במצבי נכות, שכן גם כאן קיימת חשיבות רבה לאישורים רפואיים שונים ולבדיקות והאבחונים שהילד נדרש לעבור. ולכן אם ילדכם עבר אבחון שמכוחו נקבע כי ילמד במסגרת חינוך מיוחד, עליכם לצרף גם את האבחון הזה.

כאמור, הטופס ההכרחי בכל מקרה הוא 127 – תעודה רפואית שאותה ממלא ומעניק לכם נוירולוג מוסמך ושאיתה תגיעו בין היתר לוועדת ההשמה.

אם ילדכם כבר לומד בחינוך המיוחד ואתם דורשים החזר רטרואקטיבי, עליכם לצרף גם אישור המעיד על הימצאותו של הלומד בכיתת חינוך מיוחד יחד עם טופס הבקשה להחזר מס.

אמנם מדובר בתהליך בירוקרטי הדורש דיוק והגשה של ניירת במלואה, אך הבקשה איננה מסובכת או מורכבת יותר מידי. בנוסף, תוכלו לפנות לגורמים שונים שיסייעו לכם למלא את הבקשה או להבין מהן ההשלכות ממנה לגבי חבויות או חסכונות צפויים במס כמו למשל רואי חשבון, יועצי מס או כלכלנים.

אתם לא מוכרחים להתמודד עם הכל לבד ובפנייה לגורם מקצועי שמכיר את התחום ואת דרכי הפעולה של רשות המיסים, תוכלו לקצר זמן ולעתים אפילו למקסם את ההחזר שמגיע לכם.

 

הגשת בקשה להחזר מס בדיעבד

למרבה הצער, ידיעת הזכויות המלאות עבור כל מצבי החיים איננה מוגשת לציבור מיוזמתם של גופים ומוסדות ציבוריים שונים, מה שאומר שהצורך להתעדכן בזכויות הקיימות מוטלת על כל אזרח בפני עצמו.

זוהי האחריות שלכם להבין מה מגיע לכם, כמה ובעבור מה ואיש לא יעשה זאת עבורכם. יחד עם זאת, גילוי על זכויות בדיעבד הוא מקרה נפוץ, בוודאי כאשר הורי הילדים משוחחים ביניהם ומתוודעים גם למצבים והאפשרויות שבמשפחות אחרות.

אם גיליתם רק כעת שאתם זכאים להטבת מס בדמות נקודות זיכוי מהמדינה, דעו שעדיין לא איחרתם את הרכבת. את הבקשה להחזר מס תוכלו להגיש עד שש שנים באופן רטרואקטיבי ולקבל את נקודות הזיכוי באופן חוזר, כך שהן יועברו במקום להנחה במס, ישירות אליכם לחשבון הבנק.

למעשה, בכל שנה משש השנים האחרונות שבה לא קיבלתם את נקודות הזיכוי, שילמתם מס ביתר ולכן את העודף ששולם יהיה אפשר לקבל בחזרה בתהליך קצר ופשוט למדי. עודף זה צפוי לגדול ככל שיש לכם נסיבות נוספות שלא דרשתם בגינן את נקודות הזיכוי, כך שאתם עשויים לגלות על החזר מס של אלפי שקלים!

כדי לבדוק למה בדיוק אתם זכאים ומהו שיעור ההחזר שאתם צפויים לו, יהיה אפשר לפנות לחברה המתמחה בהחזרי מס ולבצע בדיקת זכאות פשוטה וללא כל התחייבות.

אם יימצא שאתם זכאים להחזר, תוכלו להחליט האם להגיש בעצמכם את הבקשה להחזר מס או לעשות זאת תוך מקסום פוטנציאל ההחזר מול אותה החברה או חברה אחרת.

 

אם לא תבדקו, לא תדעו

לא קלה היא דרכם של ההורים בניסיון לאפשר לילדיהם את המסגרת המתאימה ביותר לתנאים ולצרכים האישיים שלהם.

ולכן המלצתנו היא לחפש את כל המקומות האפשריים שבהם תוכלו לדרוש הקלה ולהשתמש בהם, כדי לאזן בין אתגרים שונים שאתם בוודאי נתונים להם לבין ההוצאות הכלכליות הנדרשות מכם מידי שנה.

החזר מס חינוך מיוחד צפוי להעניק לכם הנחת מס יפה מאוד בתשלום השנתי ולמנוע מכם תשלומים גבוהים מידי, שעשויים לפגוע ביכולת שלכם לחיות חיים ברמה נאותה וכל אלה תוך שאתם מעניקים לילדכם את כל הפתרונות שלהם הוא זקוק.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון