החזר מס כתוצאה מרכב מושבת

זה לא סוד שהעלות של רכישת ואחזקת רכב בישראל היא גבוהה מאוד. אחת הסיבות לכך היא המיסוי המרובה שמושת על הוצאות שונות הקשורות ברכב. לכן מודעות להחזרי מס אפשריים הקשורים ברכב היא עניין חשוב עם ערך כספי ניכר. במאמר הבא נסביר איך ניתן לקבל החזר מס כתוצאה מרכב מושבת.

 

על איזה מיסים הקשורים לרכב מדובר?

המיסוי הקשור באחזקת רכב הוא כל כך מגוון שצריך קודם כל להבין על איזה מס מדובר לפני שצוללים אל העניין של החזר מס כתוצאה מרכב מושבת. רשימת המיסים הקשורה לאחזקה או רכישת רכב כוללת בין היתר את התשלומים הבאים:

  • בלו – מס עקיף על דלק, המשולם פר ליטר או יחידת דלק אחרת.
  • מס קנייה – מס הנלווה לקניית רכב חדש ויכול להגיע עד 83 אחוז ממחיר הרכב המקורי
  • מע"מ – מס ערך מוסף הוא מס עקיף הנגבה על מרבית מוצרי הצריכה בישראל
  • אגרת רישוי – אגרה שנתית המשולמת למשרד התחבורה כנגד בעלות על רכב

בהקשר של החזר מס כתוצאה מרכב מושבת, אגרת רישוי היא המס הרלוונטי לענייננו. אגרה זאת עומדת על סכום של אלפי שקלים מדי שנה, כתלות בשווי הרכב ובוותק שלו (ככל שהרכב חדש ויקר יותר האגרה גבוהה יותר). חשוב לדעת כי ישנה הנחה משמעותית בסכום האגרה לרכבים חשמליים או היברידיים אשר נחשבים ידידותיים לסביבה.

 

החזר מס כתוצאה מרכב מושבת

מי זכאי לקבל החזר מס כתוצאה מרכב מושבת?

הרעיון העומד מאחורי אגרת רישוי שנתית הוא שכל מי שמשתמש ברכב באופן קבוע ישלם על שימוש זה. יחד עם זאת, יש קבוצה לא מבוטלת של אנשים שהם אמנם בעלים של רכב מבחינה פורמלית, אך בפועל לא יכולים להשתמש בו, מסיבות שונות ומגוונות. השתייכות לקבוצה זאת מזכה את החברים בעילה לבקשת החזר מס כתוצאה מרכב מושבת.

אז מי זכאי לקבל החזר מס על רכב מושבת? בעלי רכב שעומדים בלפחות אחד מהקריטריונים הבאים:

  • בעל רכב שהפקיד את רישיונו
  • בעל רכב שנפטר או שאושפז לתקופה מסוימת בבית חולים
  • בעל רכב המחזיק בתו נכה
  • בעל רכב שרכבו פורק או נגנב
  • בעל רכב שקיבל הודעת אי שימוש מהמשטרה או מרשות רלוונטית אחרת
  • בעל רכב שרכבו נהרס כליל – "טוטאל לוס".
  • בעל רכב שמכר את רכבו
  • תשלום אגרת רישוי כפול

כפי שניתן לראות, מדובר ברשימה בהחלט לא מצומצמת, ועל כן בעלי רכב רבים זכאים להנות מהטבת החזר מס על רכב מושבת. בהמשך הכתבה נדון בכל קריטריון המזכה בהחזר מס בהרחבה.

 

ההחזר הוא יחסי

חשוב לדעת כי החזר מס כתוצאה מרכב מושבת ניתן באופן יחסי על תקופת השבתת הרכב, ובתנאי שעבר פרק זמן משמעותי (בחלק מהקריטריונים על הרכב להיות מושבת לשלושים יום לפחות על מנת שתהיה זכאות להחזר). כך למשל, בעל רכב שאושפז בבית חולים למשך חודשיים יהיה זכאי להחזר העומד על החלק של חודשיים מתוך אגרת הרישוי השנתית.

 

על הקריטריונים בהרחבה – נהג שהפקיד את רישיונו

בעל רכב שהפקיד את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של למעלה משלושים יום זכאי לקבל החזר מס רכב מושבת. כפי שניתן להבין המהות של החזר מס זה היא אי שימוש ברכב, בין אם מדובר על רכב מושבת או על נהג מושבת.

ההפקדה יכולה להתבצע מתוקף חוק או צו מסוים (למשל, הפקדת רישיון נהיגה היא סנקציה המושתת לעיתים בהליכים של הוצאה לפועל) אך גם מתוקף רצונו החופשי של הנהג. חשוב לזכור כי הפקדה שנעשתה למשך תקופה קצרה משלושים יום לא מזכה בהחזר מס כלל.

פטירה או אשפוז בבית חולים

אם האדם אשר שמו מופיע ברישיון הרכב הלך לעולמו, הרי שניתנת אפשרות לקבלת החזר מס יחסי ממועד הפטירה עד תום השנה. תחת אותו היגיון, גם בעל רכב שאושפז בבית חולים זכאי להחזר בעבור תקופת האשפוז שלו, בצירוף אסמכתא מתאימה מבית החולים.

תו נכה

כאן לא מדובר על קבלת החזר מס כתוצאה מאי שימוש, אלא בהטבת מס שניתנת לציבור הנכים בישראל. אדם המחזיק בתו נכה זכאי להנחה משמעותית בתשלום האגרה השנתית. ניתן כמובן לקבל החזר אם בעל הרכב חויב בתעריף סטנדרטי שלא מתחשב בתו הנכה שלו.

פירוק או גניבה

עוברים מסיבות הקשורות בבעל הרכב אל סיבות הקשורות ברכב עצמו. רכב שנמסר לפירוק והתקבלה על כך הודעה רשמית ברשות הרישוי זכאי בהחזר מס. כמובן שעל הפירוק להתבצע באופן מוסדר עם טפסים מתאימים ולא בדרך עצמאית. גם רכב שנגנב למשך תקופה של יותר משלושים יום יכול לזכאות בהחזר מס על האגרה השנתית, גם אם הוחזר לבעליו המקוריים בסופו של דבר.

הודעת אי שימוש

משטרת ישראל רשאית להכריז על כל רכב כלא שמיש ולקחת ממנו את רישיון הרכב. כאשר מתקבלת הודעת אי שימוש, אסור לרכב לעלות לכביש. בהתאם לכך ניתן לקבל חזרה החזר מס על האגרה השנתית.

  • לפרטים נוספים עבור החזר מס על רכב מושבת צרו קשר

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this post
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון