החזר מס מהפסדים

היכולת לקבל החזרי מס גם על הפסדים יכולה להיות משנת חיים בהרבה מאוד מובנים ובהחלט יכולה לשכך את העוצמה של ההפסד – ככל שניתן לקבל עליו החזרי מס בהיקפים משמעותיים יחסית. במאמר זה תוצג האפשרות החשובה הזו, לפיה ניתן להזדכות באופן חלקי על הפסדים מסוגים מסוימים, דבר שמרבית האזרחים לא יודעים שניתן לעשות – דבר שצבר רלוונטיות מיוחדת בתקופת הקורונה.

האפשרות לקבל החזר מס על הפסדים היא אמנם לא אינטואיטיבית בכלל – למה שהמדינה תאפשר לאזרחים שלה לקבל החזרי מס במידה והם מפסידים חלק מן הכסף שלהם – אולם ככל שמבינים לעומק כיצד האופן שבו תחשיב מס ההכנסה עובד – למעשה מדובר על עניין מתבקש.

במסגרת מאמר זה, יוצגו המצבים השונים בהם ניתן לקבל החזר מס על הפסדים שונים, את הרציונל שעומד מאחורי האפשרות החשובה הזו מול רשויות המס וכמובן כיצד ניתן באופן מעשי ופרקטי לקבל את החזר המס המיוחל והחשוב הזה, שיכול בהחלט לסייע לרבים.

 

השקעות בשוק ההון ומס ההכנסה – חברים או אויבים?

על מנת להבין כיצד ניתן לקבל החזרי מס על הפסדים, צריך להבין במעט מה היא מערכת היחסים שבין ההכנסות השונות שנוצרות כתוצאה מהשקעה כזו או אחרת של כספים בשוק ההון (על נגזרותיו השונות, בין אם מדובר על השקעה במסלולי מניות, אגרות חוב וכיוצא באלו).

 

השקעות בשוק ההון

כידוע לכולם, השקעה נכונה ונבונה בשוק ההון יכולה להעמיד תשואות יפות מאוד של הכסף המושקע בו.

אולם, לא מדובר במתנה שלא מפסיקה לתת, אלא בתנאי שוק שיכולים להיות מאוד תנודתיים, ובהתאם למסלולים השונים בהם הכסף מושקע, לכלול גם סיכונים שונים לכסף – דבר שהופך את הסכומים המושקעים לכאלו שיודעים עליות ומורדות רבות.

כך, באופן טבעי, עולים קשיים שונים מהרצון למסות את הכספים המושקעים בשוק ההון – כפועל יוצא של התנודתיות הרבה שלהם, מה שיכול להיות רווח היום, מחר עלול להיות הפסד.

עם זאת, מדובר כמובן על סכומי כסף שיכולים להיות מאוד משמעותיים ולכן כאשר מרווחים סכומי כסף גדולים בשוק ההון – הם נחשבים בתור הכנסה המחויבת במס.

עם זאת, ישנם סוגים שונים של הכנסות שניתן להכניס מידי חודש לקופה המשפחתית, וברור לנו שההכנסה מהשקעה נכונה בשוק ההון נבדלת מהכנסה של משכורת בעבודה.

לכן, בעולם דיני המס, נערכת ההפרדה בין הכנסה הונית, הכנסה שהרווח בה הוא פועל יוצא של מכירה (במקרה שלנו של מניות או אגרות חוב), לעומת הכנסות ממה שמכונה יגעה אישית או "פירות" של עמל מן הסוג הזה.

לכל אחד מסוגי ההכנסות ישנם הסדרי מס אחרים ואלו באופן טבעי משפיעים על היכולת לממש את ההכנסות (למשל, אם מוטלים אחוזי מס גבוהים על מכירת מניות, רבים עלולים לחשוב פעמיים טרם הם מוכרים מניה).

החזר מס מהפסדים
החזר מס מהפסדים

ואיפה נכנסים לתמונה החזרי המס מהפסדים?

כעת, שקיבלו הבנה כיצד עובדת המערכת של החזרי מס, ניתן יהיה להבין בדיוק כיצד בהקשר זה נכנסת האפשרות לקבלת החזרי מס על הפסדים.

כאמור, כל מכירה תהיה מחויבת במס משום שהיא נחשבת הכנסה הונית – באותו האופן, גם הפסדים בשוק ההון יכולים להיות מקוזזים עם הכנסות אחרות, וכך להוביל למצב שבו בעבור רשויות המס, הלכה למעשה כאילו לא הייתה הכנסה – ועל חלק ארי זה ניתן יהיה לקבל את ההחזר.

 

מה ניתן לקזז?

למשל, אם במהלך מכירה של מניות מסוימות, נגרם הפסד גדול, ובמקביל באותו החודש הייתה מכירת מניות שהניבה סכומי רווח – ניתן יהיה לקזז את השתיים האחת בשנייה, ולהסתכל על ההכנסה שניתנת משוק ההון כיחידה אחת – שכוללת את סך הרווח וההפסד.

גם אם הדבר לא יאפס את הרווח המחויב במס, הוא בהחלט מקטין את כמות הרווח שנחשבת בעיני רשויות המס ומאפשרת הן לשלם פחות מס ואף במצבים בהם הקיזוז נעשה כהלכה, להוביל לירידה במדרגת המס – מה שמקטין עוד יותר את חובת תשלום המס מאותו הסכום.

לא זו אף זו, אלא שקיזוזי הפסדים מן הסוג הזה לא מוגבלים רק למכירות אחרות שנעשות במניות, אלא יכולות להיות מוכרות בעיניי רשויות המס בכל סוג של הכנסה הונית – כזו שהיא פועל יוצא של מכירת נכס כזה או אחר.

כלומר, אם מוכרים גם נכס, כמו סירה או רכב, ניתן יהיה לקזז את הרווח מן המכירה עם ההפסד בשוק ההון – דבר שמקטין משמעותית את תשלום המס על המכירה.

עם זאת, אמנם מדובר על קיזוז שניתן לעשות עם כל רווח הוני אחר, אך הוא מוגבל לתחום הזה ולכן לא יהיה ניתן לקזז את ההפסדים בשוק ההון עם תחומי אחרים כמו ההכנסה החודשית מיגעה אישית (למשל המשכורת החודשית ממקום העבודה בו עובד מבקש החזר המס).

 

תכנון כלכלי נכון

תשואה נמוכה ביחס להשקעה

במידה וכמות הכסף שאתם משקיעים בשוק ההון היא יותר מאשר השקעה חביבה, שנעשית מן הצד על מנת לקבל תשואות נמוכות יחסית, אלא מדובר על סכומי כסף רציניים שמנוהלים באופן מקצועי, והם כוללים אפשרויות תשואה רחבות יותר, אזי שכדאי מאוד לעבוד על בניית תוכנית כלכלית מדוקדקת יותר בהקשרי המס.

 

הכנסת פירותיות

על אף שברוב המקרים לא ניתן לקזז את ההכנסות ההוניות עם הכנסות מיגעה (הכנסות "פירותיות"), במצב ובו ניהול התיק בשוק ההון מגיע לסכומים ניכרים, ניתן יהיה להפעיל כלים בירוקרטיים אחרים ולהכיר בניהול התיק בשוק ההון בתור עסק נפרד, ברשויות המס.

במידה ובוחרים לפעול באופן הזה, ניתן יהיה לקזז את ההפסדים בשוק ההון עם הכנסות מסוג אחר, משום שכעת שני סוגי ההכנסות נכנסים לאותה הקטגוריה והיא רווחי יגעה ולא רווח הון – משום שזוהי המטרה המוצהרת של העסק, לנהל בתיקי שוק ההון המדוברים.

כאמור, מדובר במהלך שמתאים במקרים מסוימים ואם ישנם לבטים – כדאי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע על מנת להבין מה הוא הפתרון הטוב ביותר ביחס לתיק הקונקרטי.

כפי שניתן לראות, תכנון כלכלי ובייחוד תכנון מס נכון, בהקשר הזה יכול לחסוך סכומי כסף גדולים מאוד, משום שאם יודעים כיצד להגיש את החזרי המס ובאיזה שלב למכור ולדווח לרשויות (באיזה חודש למשל כל פעולה נעשית) – ניתן להקטין באופן משמעותי מאוד את כמות החזרי המס המתקבלת על ידי רשויות המס הישראליות משום שהן יכירו בהפסדים כמקוזזים עם הרווחים האחרים שנוצרים.

 

החשיבות של המס בתחום

תחום המס בהקשר של רווחים הוניים הוא חשוב במיוחד משום שמדרגות המס שפועלות על הרווחים בו הן שונות ממדרגות המס שרשויות המדינה מפעילות על הכנסה מיגעה אישית – ובהתאם יש להעניק לרווחים האלו את היחס האחר גם באופן שבו מתנהלים עם הרשויות עמן.

 

החזר מס מהפסדים – סיכום

כפי שניתן לראות, היכולת לקבל החזרי מס על הפסדים יכולה להיות משמעותית מאוד במישורי ההכנסה ובהתאמה להוביל לקיזוזים של סכומי מס גבוהים ואף קבלת החזרי מס בדיעבד.

מדובר על פתרון טוב במיוחד משום שבמקרים רבים הוא תורם פעמיים – הן מקטין את כמות המס שיש לשלם משום שמוצהרת כמות הכנסה נמוכה יותר, והן משום שלעיתים הקיזוז יכול גם להוריד במדרגת המס ולהקטין את כמות המס המשולמת גם באופן הזה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון