החזר מס מורים

תפקידם החשוב של המורים והשפעתם על החברה הישראלית בכללותה אינו נעלם מן העין. אולם, לא פעם, החזרי מס המגיעים להם כן. החל מתשלום מס עודף בשנת שבתון, דרך תשלום מס ביתר של מורי קבלן – החזר מס מורים, כל מה שצריך לדעת. 

 

מורים – כוח עבודה משמעותי במדינת ישראל

על אף שכלפי מערכת החינוך הישראלית יש לא מעט ביקורות, את עבודת המורים לא ניתן שלא להעריך. על פי הערכות שונות, בישראל מצויים למעלה מ – 150 אלף מורים, אשר עליהם, לצד ההורים, מוטלת האחריות לחינוך והקניית ערכים בקרב ילדינו.

 

 

מקצוע מתגמל – האמנם?

לא מעטים מאיתנו מחשיבים את תנאי השכר והתעסוקה של אוכלוסיית המורים כטובים למדי, לכל הפחות ביחס לשעות העבודה שלהם. בין התנאים האמורים ניתן למצוא את שנת השבתון, חופשות רבות הכוללות תשלום, קרן השתלמות ועוד. אולם, בפועל, המצב קצת שונה.

 

אין תקן אחיד

כאמור, ישנו פלח לא מבוטל בקרב אוכלוסיית המורים זוכים לתנאים לעיל, אשר מגיעים להם, בגין עבודתם הקשה. אולם, רבים מקרב המורים הם עובדי קבלן, אשר אינם זוכים לתנאים המקיפים אותם מקבלים המורים המועסקים דרך משרד החינוך. לצד אלו, ישנם מורים רבים אשר מועסקים באופן חלקי דרך משרד החינוך.

 

החזר מס מורים: קצת סדר בבאלגן – ייתכן שמגיע לכם כסף!

לאור האמור, ניתן להסיק כי בין המורים, המועסקים בדרכים שונות, קיימים פערי שכר ותנאים, ואופן ההשתכרות של כל פלח שונה. בשל נקודה זו, ובשל נקודות רבות נוספות, בשורה חיובית בפינו, והיא האפשרות לזכאותכם להחזר מס. היות ומדובר על סכום כספי לא מבוטל, אנו ממליצים להישאר איתנו.

 

כנגד 4 דיברה תורה

בעוד עולם השכירים, שכן מורים מועסקים בפלטפורמה זו, כולל סיבות רבות לזכאות להחזר מס, מאמר זה יתמקד ב – 4 הסיבות העיקריות בגינן יהיו זכאים מורים להחזרי מס.

 

שנת שבתון – לא חופפת לשנת המס

בניגוד לאופן התשלום, אשר מבוצע מדי חודש בחודשו, רשות המס קובעת את שיעור המס, אותו על היחיד לשלם, בכל סוף שנת מס, לאחר בחינת כלל התקבולים שזה זכה להם במהלך השנה. משכך, עולה בעיה לעניין זה בעת יציאה לשנת שבתון, אשר לא פעם תעניק זכאות של החזר מס מורים.

החזר מס מורים – לא חסר סיבות
החזר מס מורים – לא חסר סיבות

משכורת חלקית, החזר מס מורים – תשלום מלא

בעוד שנת מס מחושבת בין חודשים ינואר לדצמבר, שנת השבתון מתחילה בחודש ספטמבר, ומסתיימת עם תחילת שנת הלימודים שלאחריה. משכך, לעניין החודשים ינואר – ספטמבר בשנה שקדמה לשנת השבתון, ובחודשים ספטמבר עד דצמבר לאחר שנת השבתון, נוצר תשלום מס ביתר, זאת בשל ציפיית רשות המיסים.

 

חזרנו להתחלה – מורי הקבלן

כאמור, בקרב ציבור המורים עובדים רבים במסגרת חברות קבלן, ואלו הוערכו, בשנת 2020,
בכ – 27 אלף מורים ומורות. אלו עובדים בסטטוס של משרה חלקית, ולרוב משתכרים על פי שעות עבודתם. כמו כן, בעברו אלו נעדרות הטבות משמעותיות המוענקות למורים המועסקים דרך משרד החינוך, בהם שכר במהלך חופשת הקיץ והחגים.

 

מאפייני התעסוקה כמקימים זכות להחזר מס

בשל מאפייני התעסוקה שצוינו לעיל, לא פעם אלו, המועסקים דרך חברות הקבלן, בוחרים לעבוד במספר מקומות עבודה במקביל. בשל מגוון סיבות, בהן שינוי השכר התדיר, היעדר תשלום מס כנדרש או טעות של פקיד ממשלתי, רבים מאלו משלמים שיעור מס שולי הגבוה משמעותית מזה שעליהם לשלם על פי פקודת מס הכנסה.

 

ייחודיות לעובדי ההוראה – נקודות זיכוי ממס הכנסה

נקודות זיכוי הן מעין מענק, המגלם מדיניות רווחה, המוענק מטעם מדינת ישראל לשורה ארוכה של אוכלוסיות מוגדרות בחוק. בין אוכלוסיות אלו, ניתן לאתר 2 קבוצות הזכאיות להטבה, אשר רלוונטיות בעבור ציבור המורים, הן נקודות זיכוי בגין השלמת תואר אקדמי וכן נקודות זיכוי בגין השלמת לימודי תעודת הוראה.

 

נקודות זיכוי – מה זה נותן לי?

בעבור השלמת אפיקי הלימוד המוגדרים בחוק, בהם קבלת תעודת הוראה, השלמת תואר ראשון, שני, ומסלול ישיר לדוקטורט, תזכו לקבלת נקודות זיכוי ממס בשיעורים משתנים. ככל שלא מימשתם את הנקודות העומדות לרשותכם, סביר כי אתם זכאים לקבלת החזר מס מורים.

לאחר קביעת שיעור ההכנסות של הנישום, בגינו הוא יחויב במס, יופחת שיעור הסכום שצברתם בנקודות הזיכוי. לשם הבהרה, כל נקודת זיכוי, נכון לשנת 2020, שוות ערך לכ – 219 שקלים בחודש, הם 2,628 שקלים בשנה.

 

לא רק מתוקף היותכם עובדי הוראה – נקודות המוענקות ליחיד

מעבר לנקודות הזיכוי המוענקות מתוקף השלמת הלימודים, עומדת לכל אזרח במדינת ישראל, ובהם קהל המורים, מגוון קריטריונים בגינם יוכלו לצבור נקודות נוספות.

לדוגמה, עצם היותכם אזרחי ישראל מקים זכות אוטומטית לקבלת 2.25 נקודות. כמו כן, הורות, סטטוס של עולה חדש, גירושין או היעדר תשלום מזונות הן רק חלק מהסיבות בגינן תוכלו לזכות לנקודות זיכוי ממס. בדקו את זכאותכם!

 

קצת פרקטיקה – אז איך מקבלים החזר מס?

באם עלו לכם תהיות אודות זכותכם, לאור קריאת הנתונים לעיל, ייתכן ואתם זכאים לקבלת החזר מס. קבלת ההחזר אינה דבר סבוך כלל, וכלל, לשם קבלת ההחזר, יש לבצע שני שלבים פשוטים, הם בדיקת זכאות, ולאחריה הגשת הבקשה. לביצוע אלו עומדים לנישום, אשר סבור שלו מגיע החזר, שני אפיקים עיקריים.

 

לבעלי המוטיבציה – לקחת לבד

באם יש לכם מעט זמן פנוי, או שאתם מעוניינים ללמוד כיצד להתמודד אל מול רשות המיסים, עומדת לכם האפשרות להגיש את הבקשה באופן עצמאי. ראשית, יהא עליכם בחון את זכאותכם לקבלת החזר. לשם כך, עומד עבורכם מחשבון מס באתר רשות המיסים, דרכו תוכלו לבחון את שיעור המס שעליכם לשלם.

ככל שמצאתם שאתם זכאים להחזר, עליכם להתחיל בבירוקרטיה, ולהגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, על גבי טופס 135. לאחר הגשת זה, תתבצע בדיקה במשרדי רשות המס, וככל שתמצאו כזכאים, תזכו לקבל את החזר מס מורים המיוחל.

 

הפעולה המומלצת – פנייה למומחים

על אף שיפור הנגישות בשנים האחרונות, הליך החזר המס כולל לא מעט בירוקרטיה סבוכה, בה תתקלו עם דרישת מחשבון רשות המיסים, המעלה צורך בהמצאת מסמכים רבים, אשר לא תמיד מצויים בנמצא. משכך, מומלץ לפנות למומחה לענייני מס.

 

הישג ראשון – שקט נפשי

ראשית, שכירת שירותם של מומחים לענייני מס יוכלו לחסוך לכם זמן רב. היכרותם ארוכת השנים עם רזי התחום, לרבות הבירוקרטיה הנדרשת והגורמים הנוגעים, יוכל לאפשר את ביצוע העבודה בזמן קצר יותר, אשר יעניק לכם שקט נפשי.

 

כסף מהיר וקל

בנוסף לשקט אותו יאפשר יועץ מס אשר יעבוד בשבילכם, עולה הנושא הכלכלי. לא פעם עבודתו של היחיד, בעיקר בתחום המס, בו סביר שהוא אינו מעורה, יביא לעיכוב משמעותי בסיום ההליך.

שימוש בשירותיו של יועץ מס מקצועי יביא לקיצור ההליך, ומעל לכל, להופעת הכסף מהר ככל הניתן בחשבון הבנק.

 

אל תהיו שאננים, אבל יש זמן – החזר רטרואקטיבי

בהתאם לאמור ביחס לשאר תחומי החזרי המס, מאפשרת רשות המיסים קבלת החזר באופן רטרואקטיבי. ליתר דיוק, מרגע שגיליתם כי עומדת לכם זכאות לקבלת החזר מס מטעם הרשות, תוכלו לדרוש החזר לאורך 6 השנים שקדמו לשנת המס הנוכחית. משכך, ייתכן ומדובר על סכום לא מבוטל, וההמלצה היא לפעול מהר ככל הניתן.

  • לפרטים נוספים על החזר מס מורים צלצלו עכשיו

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון