מי זכאי להחזר מס?

אחת החובות המוכרות של כל אזרח בישראל, היא חובת תשלום מיסים. מיסים מאפשרים למדינה לפעול במישורים שונים לספק שירותים שונים לאזרחיה. תשלום של מס הכנסה משתנה מאדם לאדם, ולעיתים, ישנם מקרים של תשלום יתר בעקבות טעויות כאלו ואחרות או אי ניצול של הטבות מיסוי, המצריכות החזר מס לאנשים. בשורות הבאות נסביר מי זכאי להחזר מס בישראל וכיצד לממש את הזכות.

 

מי זכאי להחזר מס מהמדינה?

התשלום לשכירים עבור רשות המס בישראל נעשים באמצעות מקום העבודה של כל אחד מאיתנו. למעשה, המערכת של תשלומי המס היא מערכת אוטומטית ומבוקרת, שלא נותנת כמעט מקום לטעויות.

עם זאת, למרות שהמערכת לא עושה טעויות, מי שכן עושים טעויות אלו העובדים. העובדים לא תמיד מעדכנים את טופס ה – 101 שלהם בעקבות שינויים כאלו ואחרים בסטטוס המשפחתי או במקורות הכנסה נוספים. לכן, חשוב לדעת מי זכאי להחזר מס בישראל ומתי.

 

הפרמטרים קובעים מי זכאי להחזר מס

לשאלה מי זכאי להחזר מס יש כמה תשובות ברורות מאוד. כך למשל, שכירים אשר ששילמו מס הכנסה בסכומים שהיו גבוהים מאלו שהיו אמורים לשלם בשנת מס קלנדרית, זכאים להחזרי מס כנהוג בחוק.

זה נכון במיוחד למקרים בהם העובדים פוטרו או הוצאו לחל"ת, כך שדווקא בתקופת הקורונה, עם ההוצאות ההמוניות לחל"ת, חלה חובה על אנשים לבדוק את מצב תשלומי המס שלהם ולראות האם יש להם זכות לקבל מעט כסף בחזרה.

 

כך בודקים מי זכאי

כאשר בודקים מי זכאי להחזר מס חשוב לבדוק גם לגבי ההתיישנות. כך למשל, אנשים יכולים לבקש החזרי מס רק לתקופה של 6 שנים אחורה, ויש להבין כי להחזרי מס מתווספים הפרשים של הצמדה וריבית של 4 אחוזים.

כאמור, אם ישנו כשל בדיווח למס הכנסה, הן מבחינתו של העובד והן מבחינת העבודה, ישנו סוג של "קנס" על איחור בגובה ריבית של 4 אחוזים, כאשר מדובר על אחוז ריבית שיכול להצטבר למאות ואף אלפי שקלים במקרים קיצוניים.

 

האם הזכאות היא בהכרח תוצר של טעות חישוב?

החזרי מס לא תמיד מגיעים בעקבות כשל בדיווח, אלא גם בשל העובדה שגובה המס מחושב לפי בסיס שנתי. בפועל, הניכוי מתבצע מדי חודש, כך שאם יש שינוי מבחינה אישית, משפחתית או כל שינוי אחר, ייתכן שאותו אדם ימשיך לשלם סכומים גבוהים יותר מבלי לקבל נקודות זיכוי אשר מתעדכנות.

לכן, גם כאן, לשאלה מי זכאי להחזר מס יש משמעות גם עבור אנשים שלאו דווקא מבצעים טעות, אלא גם כאלה שרק בסוף שנת המס ניתן לדעת במדויק מהי ההכנסה השנתית שלו.

 

מי זכאי להחזר מס?
מי זכאי להחזר מס?

כיצד עובדת רשות המיסים בנושא?

רשות המיסים הוא גוף מאוד בירוקרטי וקשוח, אשר יודע לגבות את הכסף המגיע שלו בצורה מאוד יעילה. מערכות הגבייה של המדינה הן מאוד יעילות, והמערכות האוטומטיות לחישוב שכר לא מבצעות טעויות.

עם זאת, הרשות לא שואלת מי זכאי להחזר מס אלא מטילה את האחריות על אנשים לבוא ולבקש. לרוב, מדובר בהליך בירוקרטי לא פשוט ומתיש, שמצריך חתימה על אין ספור מסמכים. עם זאת, יש אלטרנטיבה בדמות פנייה לאנשי מקצוע שיעשו את העבודה הזו עבורכם.

 

איך מבררים מי זכאי?

כיום, יש גופים מקצועיים שיודעים לעשות את העבודה השחורה עבור אותם אנשים שזכאים להחזרי מס. הם אינם שואלים מי זכאי להחזר מס אלא פשוט עושים עבודה שחורה של חיפוש כל הסכומים, בירור מקור הטעות, חישובים יעילים לגבי הסכום המדויק, וגם מגישים את כל המסמכים הרלוונטיים.

הגופים הללו יודעים לחסוך הרבה מאוד זמן עבור אנשים, וזהו שירות שאנשים זקוקים לו, כי לא כולם יודעים מה לעשות ולאן לפנות, כאשר רוצים לקבל החזרי מס מהמדינה.

 

מה מגלים כאשר בודקים מי זכאי להחזר מס?

כאשר נשאלת השאלה מי זכאי להחזרי מס רואים כי לרוב, מדובר באנשים שלא ביצעו את המוטל עליהם מבחינה בירוקרטית. ניתן לראות הרבה אנשים שלא הגישו בקשה להקלות בחישוב המס, כמו בקשה לפטור ממס הכנסה, בקשות לזיכוי (בגין תרומה לצורך הדוגמה) ועוד.

בנוסף, יש הרבה אנשים שלא מבצעים תיאום מס כנדרש, ולכן, מנוכים משכרם סכומים הנובעים ממדרגת מס גבוהה יותר.

 

הטעות הנפוצה ביותר בהקשר להחזרי מס

הטעות הנפוצה ביותר עבור אנשים שזכאים להחזרי מס קשורה להרחבת המשפחה. כאשר לאדם נולד ילד, הוא זכאי באופן מיידי לנקודות זיכוי המקנות לו סכום נטו גדול יותר בסכום המשכורת. נקודות זיכוי שווה 216 שקלים נכון לשנת 2021, והן משמעותיות מאוד כאשר הסכום מסתכם לכמה חודשים.

בהרבה מקרים, בגלל ההתרגשות ו/או חוסר הסדר של העובד או של מקום העבודה, לא מתבצע עדכון של טופס 101, דבר שגורר טעות אלא אם כן שמים לב אליה בזמן. לכן, חשוב תמיד להיות "עם היד על הדופק" בנושא זה.

 

מה חשוב לעשות כאשר מסכמים את שנת המס?

עובדות רבות אשר יוצאות לחופשת לידה, הן אלו שלרוב מתקשות לדווח על שינוי הסטטוס. בנוסף, כאשר עובדים מפוטרים, מתפטרים או יוצאים לחל"ת, ואינם עובדים בחלק מהשנה, הם עשויים להיות זכאים לסכומים גדולים במיוחד, שכן תשלום המס שלהם חושב על בסיס ההנחה שהם עובדים לאורך כל השנה.

לכן, חשוב מאוד לשים לב לדברים הללו ולהיות ערניים בתום שנת המס, הן כשכירים והן כעצמאים.

 

התשובה הברורה לשאלה מי זכאי להחזר מס

התשובה לשאלה מי זכאי להחזר מס באופן כללי היא כל מי שנוכו משכרו סכומי גבוהים יותר ממה שהיה אמור לשלם לרשויות המס. השלב הבא, אחרי ההבנה כי יש אפשרות לקבל החזרי מס, הוא להתחיל לברר לגבי התהליך.

התהליך, כאמור, הוא אינו קל, ורשות המסים לא ממהרת לשלם סכומים, כמו שהיא ממהרת לגבות. יש תהליך בירוקרטי ארוך שצריך לעבור, ויש הרבה אנשים שפשוט מוותרים על כסף כאשר הם לא מבצעים את הפעולות האלו, בגלל חוסר ידע, חוסר זמן, עצלנות, או שילוב של כל המרכיבים הללו.

 

כך מממשים את הזכאות להחזרי מס במהירות וביעילות

התהליך של קבלת החזר מס יכול להיות פשוט הרבה יותר אם עובדים עם גורמים מקצועיים המתמחים בתחום. יש הרבה עורכי דין ואנשי מקצוע שיודעים כיצד לחפש את הסכומים האבודים, איך ומתי לגשת לרשות המיסים ואיך לבצע את הגבייה. כאמור, רשות המסים לא שואלת מי זכאי להחזר מס, אלא צריך להיות אקטיביים.

אקטיביות כלכלית היא אינה תכונה שרוב האנשים מחזיקים בה, ולכן, אפשר ורצוי להסתייע בחברת אינדיגו פיננסים, כדי לקבל את הסכומים המגיעים לכם על פי חוק. הסכומים הללו עשויים לטפס להרבה מאוד כסף, שיהווה דחיפה כלכלית אם וכאשר רוצים לבצע הוצאה משמעותית, ולבסוף, כל אחד היה רוצה לקבל את מה שמגיע לו ולא לוותר על שקל אחד מהמדינה.

רוצים לדעת אם אתם זכאים להחזר מס? היכנסו עמוד הבדיקה שלנו ותגלו האם מגיעים לכם כספים בחזרה!

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון