החזר מס מקניות בחו"ל

החזר מס מקניות בחו"ל – נשמע כמו חלום?? בהחלט! בעקבות הגדילה המשמעותית של טיסות זולות לאירופה, יותר ויותר אנשים יוצאים לחופשות בהם הם מתמקדים בשופינג – רכישה של כמויות גדולות בגדים ומוצרים באופן מרוכז.

כך, באופן שנשמע אפילו אירוני – ניתן להקטין את עלויות המחייה בישראל בכך שאת מרבית הבגדים קונים בחו"ל, ובייחוד במדינות בהן הביגוד זול יותר.

מאמר זה יתמקד באפשרות נוספת להוזיל עוד יותר את השופינג – היכולת לקבל החזר מס מקניות בחו"ל. כך, לא רק שניתן להנות מהטיול בחו"ל ולקנות כמות גדולה של בגדים אלא גם ניתן לקבל החזר על חלק מן המס שצריך להיות משולם עליהם.

כך, תוסבר האפשרות לקבל את החזר המס, מה היא הפרוצדורה הכרוכה בו, ובגדול – כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת להפוך את השופינג שלכם למשתלם אף יותר.

 

החזר מס מקניות בחו"ל – איך זה אפשרי בעצם?

על אף שהרעיון נשמע בפעם הראשונה מוזר, למעשה הוא הגיוני למדי, מדינות רבות מעוניינות לעודד את התיירות שמגיעה לאותן המדינות, ולכן במטרה לעודד את רכישת המוצרים במדינה אליה התיירים מגיעים – הם מוכנים להעניק להם הטבה, פטור ממע"מ על המוצרים שהם רוכשים, במטרה לעודד אותם לרכוש יותר מוצרים במחיר פחות.

הרציונל הזה הגיוני מאוד, אך כל מדינה מיישמת אותו באופן מעט אחר. כך למשל, יש מדינות שמגבילות את סוגי החנויות שבהם ניתן לקבל החזרים מן הסוג הזה (לכן במדינות רבות בעיקר רשתות יכולות להעניק את הזכאות להחזר המס המדובר) או מוצרים מסוימים שבהם יהיה ניתן לקבל ובתחומים אחרים לא.

כך שחשוב לזכור כבר בשלב זה של קריאת המאמר – לכל מדינה ישנם חוקים מעט אחרים בכל הנוגע ליכולת לקבל החזר מס על הפריטים השונים שקונים ממנה, אך הרציונל והאופן שבו ההסדר עובד בסך הכל לא משתנה יתר על המידה בין מדינה אחת ובין משנתה.

 

באופן כללי – על מה ניתן יהיה לקבל החזר מס?

כאמור, ההסדרים שכל מדינה מעמידה לעידוד התיירות בה באמצעות החזרי המס היא אחרת. עם זאת, לרוב, מדובר על מוצרים שקונה התייר ולרוב גם יביא אותם למדינת היעד שלו.

כך, נהוג ברוב מוחלט של המדינות שמעניקות החזר מס מן הסוג הזה שפריטי לבוש ומוצרים אלקטרוניים יכולים לזכות בפטור ממע"מ, ובאופן דומה גם מוצרים שונים לבית.

עם זאת, בכדי שההחזר ממס יהיה כלי משמעותי לעידוד הרכישה, רוב המדינות משתמשות בכלי חשוב של סכום מינימלי שיכול להעניק את החזר המס. כלומר, על הלקוח לקנות במעל לסכום מסוים בחנות על מנת שהוא יוכל לקבל את החזר המס על הרכישה שלו.

כך, לא מספיק לקנות רק זוג אחד של ג'ינס (לרוב) על מנת לקבל את החזר המס אלא יש צורך להגיע לתקרת מינימום.

כך, עדיף למקד את הרכישות בכל רשת לרכישה אחת מרוכזת – בה כל המטיילים ביחד קונים את הפריטים שהם צריכים, על מנת שתוכלו להגיע לרף המינימום בקלות – דבר שלא יקרה כנראה אם תקנו באופן ספונטני מוצרים בסכומים קטנים מספר פעמים בחנות.

 

איפה ניתן לקבל את החזר המס?

כאמור, כל מדינה משליטה הסדר אחר בכל הנוגע להחזרי מס מקניות, אולם, כדאי מאוד לוודא, בייחוד כאשר מתכננים לעשות רכישה גדולה בחנות ורוצים לקבל את ההטבה, שיכולה להיות שקולה לסייל גדול בחנות, אך שכאן תמיד יהיה כפל המבצעים מן הסוג הזה.

יש לברר האם החנות מעניקה את האפשרות לקבל פטור ממס או לא, שאלה שניתן כמובן לשאול בקופה בכניסה לחנות, טרם הרכישה.

החזר מס מקניות בחו"ל
החזר מס מקניות בחו"ל

מה אני צריך לעשות כדי לקבל את החזר המס על הרכישה שלי?

מילוי הטופס הייעודי בחנות

הפעולה הראשונה שצריך לעשות על מנת לממש את ההטבה – כפי שניתן היה להבין מן החלקים הקודמים של המאמר – נעשית כבר בחנות, והיא הבקשה לקבל טופס החזר מס, במעמד רכישת כל הפריטים.

לרוב, לרשתות אשר מורגלות בהליך הזה, ישנה אפשרות למלא את הטופס הזה בפשטות יתרה (לרוב מכונה VAT refund) – כאשר על החנות לחתום על הטופס עם החותמת הייחודית של החנות.

חשוב לזכור, מדובר על הטבה שניתנת לתיירים ולא למקומיים ולכן הטופס מעוצב באופן הזה. לכן, המוכר יכול לבקש פרטים מזהים (כאשר לרוב תהיה דרושה תעודה שתקפה במעמד בינלאומי – הדרכון), ולכן כדאי מאוד להסתובב עם פרטים מזהים מן הסוג הזה, כאשר ישנה ספקנות כלפי צילום של הדרכון.

לאחר שהמוכר ממלא את הטפסים השונים (הכוללים בין היתר איות של שמכם, מספר הדרכון שלכם וכולי) – יש לעבור עליו על מנת לוודא שלא היו טעויות קטנות בהקלדה של הפרטים המזהים שלכם. כך, אם ישנה טעות הקלדה קטנה בפרטים המזהים – לא תוכלו להשתמש בטופס לאחר מכן על מנת לקבל את החזר המס שמגיע לכם.

 

הגעה למכס

לאחר שאספתם את כל הפריטים שאתם מעוניינים לקבל עליהם את החזר המס – יש להגיע לדלפק המכס בשדה התעופה, כלומר, בשלב שבו אתם כבר מתכננים לצאת מן המדינה, ולהציג את כל הפרטים שבגינם החזר המס אמור להגיע אליכם.

חשוב לדעת, לא מדובר רק באסמכתאות על רכישה (שכן רבים יכולים לנסות לעבוד על המערכת אם רק היו מראים את הטפסים), ולכן פקידי המכס ידרשו לראות את הפריטים שרכשתם בצמוד לקבלות השונות.

כמו כן, יש מדינות הידועות בכך שהליכי המכס שלהן קפדניים במיוחד, ולכן תהיה דרישה להצגה של המוצרים כחדשים, כלומר, עם הטיקט ועם האריזה המקורית – דרישה שחשוב לדעת עליה מראש משום שהיא מגבילה את היכולת למשל ללבוש את הבגדים שרוכשים ולהזדכות עליהם (יש צורך להשאיר את הפרטים המזהים את כל פרט לבוש).

בשלב זה, במידה והכל הולך כהלכה – יינתן לכם האישור שמגיע לכם החזרי מס במסגרת המכס, ומשם תשלחו לתחנה הבאה בדרך לקבלת החזר המס המיוחל על השופינג שלכם.

 

עמדת החזרי המס

לאחר שמקבלים את האישור מן המכס שבאמת מגיע לכם החזר מס, כאשר במכס יפורטו בדיוק שיעורי החזר המס שמגיע לכם – תוכלו ללכת ולקבל את הכספים שמגיעים לכם. גם כאן, ההסדרים השונים בין המדינות מבדילים את התהליכים זה מזה, משום שבחלק ניכר מן המדינות מדובר בחברות פרטיות שעושות את החזרי המס.

המשמעות של העובדה שמדובר בחברה פרטית היא בעיקר העמלה שהחברה לוקחת – שיכול להיות משמעותי מאוד, ובכך להפוך את גודל ההחזר לקטן מן המצופה – דבר שחשוב לדעת מראש טרם עושים את כל התהליך ומגלים שהוא לא שווה את כל המאמץ.

בעמדת החזרי המס תוכלו לקבל את ההחזר או במזומן במטבע המקומי או בהעברה לחשבון הבנק שלכם. גם כאן, חשוב לדעת שיכולים להיות שערי המרה מאוד גבוהים למטבעות שאינם המטבע המקומי – דבר שמשפיע על הבחירה באיזה אופן תרצו לקבל את החזר המס (אם מדובר על סכום לא גבוה, לא תרצו שגם בשער ההמרה יינגס עוד יותר).

לסיכום, קבלת החזר מס על קניות מחו"ל הוא דבר מבורך שיכול לחסוך לכם הרבה כסף, אך צריך להתכונן אליו מראש ולהבין האם הוא באמת הולך להשתלם לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון