החזר מס עוסק פטור

בעבור אלו מכם שהכנסתם אינה עוברת את רף ה – 100,000 שקלים בשנה (וקצת יותר מזה), עומדת הזכות להירשם כעוסק פטור. מהם מאפייניו, כיצד פותחים את העסק ואיך אלו יכולים לזכות בהחזר מס? החזר מס עוסק פטור – בואו נתחיל.

החזר מס עוסק פטור
החזר מס עוסק פטור

לפני שנתחיל – מיהו העוסק הפטור?

עוסק פטור, ובעבר, עוסק זעיר, הוא אפיק נהדר להתנהלות מול רשויות המס, ככל שמדובר על עסקים או יחידים אשר מעוניינים לעסוק בהיקפים כלכליים שאינם גבוהים. על בסיס נתון זה, העוסק הפטור מקבל פטור מלא מגביית מס ערך מוסף (החזר מס עוסק פטור), מה שמקל על התנהלותו השוטפת.

נכון לשנת 2021, היקף ההכנסות בעבור עוסק פטור לא יעלה על 100,491 שקלים. ככל שעבר סכום זה, יהא עליו להתחיל להתנהל כעוסק מורשה, לו חובות וזכויות אחרות, לרבות דיווח חודשי או דו חודשי לרשויות המס.

הליך הרישום – הדרך שלכם לפתיחת תיק עוסק פטור

ככל שאתם עונים על הקריטריון לעיל, אתם רשאים להירשם במרשמי רשויות המס לשם פתיחת תיק עוסק פטור במשרדי מע"מ הקרובים לאזור מגוריכם, אשר יהא השלב הראשון בהליך. לאחר מכן, יהא עליכם לפנות אל רשות המס, וכן אל ביטוח לאומי לשם השלמת ההליך.

בעת הרישום למוסדות אלו, יהא עליכם להגיע למשרדי הרשויות עם מספר טפסים, הם טופס פתיחת עוסק פטור, צילום תעודת זהות (יחד עם הספח), אישור ניהול חשבון בנק וכן תעודת הכשרה מקצועית וחוזה שכירות של בית העסק, ככל שאלו מצויים בידיכם.

מה צריך לדווח?

על פי חוק, בעל עסק פטור מחויב בניהול פנקס קבלות עקבי, וכן מוטלות על אלו מספר חובות נוספות, לרבות תיעוד פדיון יומי, עריכת רישום הוצאות עסק ועוד.

אולם, לעניין זה יש לציין את אחד היתרונות המשמעותיים שעומדים לבעלי עסקים אלו הוא היעדר ההתעסקות אול מול מערכות מס ערך מוסף, או בשמם המוכר, מע"מ.

מנקודה זו ניתן להניח כי מחד יהא העוסק פטור מגביית מע"מ מלקוחותיו, ובכך, לחסוך התעסקות בירוקרטית עודפת. מנגד, לזה לא תעמוד הזכות לקיזוז הוצאות מע"מ בגין תשלומים שונים.

החזר מס עוסק פטור – הדרך שלכם לחיסכון

בדומה לקהל השכירים הגדול בישראל, גם לעוסק הפטור עומדים אפיקים רבים לקבלת החזרי מס. על אף ששכרם השנתי לא עובר את הרף שצוין לעיל, אלו ישלמו מס בהתאם למדרגות המס הקיימות בחוק. משכך, אנו ממליצים לכם לעבור בקפידה על הסעיפים שיובאו להלן, שכן אלו יוכלו לחסוך לכם לא מעט כסף.

הנקודות שיעודדו אתכם להמשיך לקרוא – החזר מס עוסק פטור

ייתכן שלרבים מכם עלו בראש מחשבות פסימיות, אשר ימנעו מכם מעבר על הנקודות הבאות. "כמה כבר יחזירו לי", "לא שווה את המאמץ" ו – "עד שיחזירו לי יוציאו לי את המיץ" הם משפטים שעולים חדשות לבקרים בעת התמודדות אל מול הרשויות. לא הפעם.

נטל הבירוקרטיה – הוקל משמעותית

ראשית, נציין כי רשות המיסים הישראלית ביצעה שינוי מקיף באופן ההתנהלות מולה. כך, על אף שעדיין יש להביא מספר אסמכתאות לא מבוטל לשם קבלת התשלומים, אופן הבירור ובחינתן מבוצעות בימים אלו על הצד הטוב ביותר.

כמה כבר יחזירו לי – רטרואקטיבית, ובריבית

נקודה זו בטרם עלתה במאמר זה, אך רשות המס, בשל הקבלה לדיני ההתיישנות הנהוגים בישראל, מאפשרים החזר רטרואקטיבי הנפרס לאורך 6 שנים. משכך, גם במידה וגיליתם כי בשנת 2020 שילמתם מס בשיעור גבוהה מזה שנדרש, תוכלו לקבל החזר בגין השנה המדוברת, וכן החזרים על תשלומים עודפים שבוצעו החל משנת 2015!

כמו כן, תשלומים אלו לא יגיעו בגפם. היות ולכסף ערך משל עצמו (נקודה אותה אנו רואים בעיקר במוצרי ניירות הערך ובמשכנתאות, עליהם אנו משלמים ביוקר), רשויות המס מעניקות את הכספים האמורים בתוספת ריבית והצמדה בשיעור העומד על 4% בשנה. תוספת די נחמדה לכספים שלא ידעתם שמגיעים לכם, לא?

הדרך הראשונה לקבלת החזר מס עוסק פטור – תשלומי יתר

כידוע, התשלומים אותם אנו מבצעים למס הכנסה מועברים לרשויות מדי חודש. אולם, לאור העובדה שחישוב המס הקובע מבוצע בסוף שנת כל מס לגופה, שיעור התשלומים החודשיים נקבע על סמך ציפיות היחיד ורשות המיסים.

ככל שאדם צפה הכנסות גבוהות מאשר אלו שקיבל בפועל, תעמוד לזכותו של זה זכאות להחזר מס. אולם, נציין כי במקרים אלו יהא עליכם להוכיח את טענתכם ולפרוסה בפני רשות המיסים באופן עצמאי, זאת בניגוד למצב של תשלום בחסר, מצב בו רשויות המס ידאגו לאתר ולגבות מכם את התשלום.

נקודות זיכוי – הטבה סוציאלית מטעם המדינה

אפיק החזר נוסף העומד לעוסקים הפטורים באשר הם, ולקהל העובדים הישראלי בכלל, הוא נקודות הזיכוי. כל נקודה מאפשרת הפחתה של כ – 218 שקלים מתשלומי המס שמוטלים על היחיד לשלם מדי חודש.

נקודות אלו מהוות מעין הטבה סוציאלית המוענקת מטעם המדינה, ומציגה מדיניות רווחה לקבוצות נבחרות, אשר בהן הכיר המחוקק כנזקקות לסיוע. לצד קבוצות אלו, כל אזרח ישראלי, באשר הוא, זכאי לכ – 2.25 נקודות זיכוי ממס, אשר יגרעו כ – 5,886 שקלים מחוב המס השנתי של היחיד.

אז מהן הנקודות בגינן תוכלו לקבל החזר מס עוסק פטור?

השכלה – אבן היסוד למרבית העוסקים המורשים

אחת הנקודות החשובות ביותר שעומדות לעוסקים מורשים, ולקהל הסטודנטים ולומדי המקצועות השונים בכלל, היא נקודת הזיכוי בגין לימודים.

בין היתר, יזכו תושבים לנקודות זיכוי בגין תואר ראשון, לימודי הוראה, לימודי מקצוע ואף בגין לימודי תואר שני או מסלול מואץ לדוקטורט. שיעור ההטבה של קריטריון זה משתנה בהתאם ללימודים, ואופן מימושה ניתן לבחירה על ידי הזכאי בהחזר מס עוסק פטור.

ילדים שווים לנו כסף – נקודת הזיכוי להורים

בנוסף לנקודות זיכוי הנובעות בשל השכלה, תוכלו לזכות להטבות נוספות אך מעצם היותכם הורים לילדים. בין אם מדובר על פעוטות, ובין אם מדובר על הבת שעולה לכיתה יא ומתחילה בלימודי הנהיגה, יהיו זכאים הורים לקבלת נקודות זיכוי ממס.

בדומה לאמור לעיל, ההטבות משתנות בהתאם לגיל הילדים, ואלו הניתנות בעבור ילדים גדולות ניתנות כברירת מחדל לאם בלבד. למרות זאת, מומלץ לבחון מקרוב את ההטבה האמורה, שכן יכולה לחסוך לא מעט כסף בתשלומי החזר מס עוסק פטור.

החזר מס עוסק פטור שלילי – הדרך שלכם לקיום בכבוד

מס הכנסה שלילי, או בשמו המוכר, מענק עבודה, הוא כלי סוציאלי נוסף הניתן מטעם המדינה, אשר מעודד את האזרחים לצאת לעבוד, גם תחת רמת הכנסה נמוכה.

ככל שנמצא כי עובד, לאורך שנת מס, משתכר ברמה הנמוכה מזו שנקבעה מטעם המחוקק, יהא זכאי זה לקבלת תשלומי מהמדינה, אשר יבטיחו את רמת הכנסה מינימלית. יש לציין כי הן שיעורי התקבולים והן הקריטריונים לעמידה בהן ישתנו בהתאם לסטטוס האישי של אדם, לרבות מצב נישואין, מספר ילדים ועוד.

האם כדאי לפנות להחזר מס באופן עצמאי – אפשר…אבל.

כאמור לעיל, בשנים האחרונות עברה רשות המיסים מתיחת פנים, אשר הפכה את הנטל הבירוקרטי לנמוך באופן משמעותי מאשר בעבר. למרות זאת, פנייה עצמאית אל רשויות המס יכולה להסתיים בייאוש ובוויתור, על כספים ששייכים לכם כדין. משכך, מומלץ להשתמש בשירותיהם של יועצי מס מומחים.

ראשית, יועצים אלו יוכלו לסייע לכם לקבל את הכסף במהירות האפשרית, שכן אלו מכירים את התנאים הנדרשים ולא ייאלצו ללמוד את העבודה מחדש, בשונה מכם. שנית, אלו יוכלו לאפשר לכם שקט נפשי, שכן בעזרת ייפוי כוח, ידאגו להמציא את כלל המסמכים והאסמכתאות הנדרשות לשם ביצוע הפרוצדורה לקבלת החזר מס עוסק פטור.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

5/5 - (1 vote)
עוסק פטור נועד עבור עסקים או יחידים שהיקף הכנסותיהם קטן מ- 100,491 ₪ בשנה (נכון לשנת 2021). זוהי קונסטלציה שמאפשרת התנהלות פשוטה יותר מול רשויות המס, ומאפשרת לעוסק הפטור לחסוך כסף רב, למשל על ידי פטור שניתן לו מגביית מס ערך מוסף (מע"מ) בגין המוצרים והשירותים שהוא מוכר.
את תיק העוסק הפטור יש לפתוח במשרדי המע"מ הקרובים לאזור מגוריכם, ולאחר מכן להירשם גם במשרדי רשות המס ובביטוח לאומי כעוסק פטור – על מנת שכל המערכות הרלוונטיות יעודכנו בכך. בעת הרישום יש להגיע את המסמכים הרלוונטיים (טופס פתיחת עוסק פטור, צילום ת"ז, אישור ניהול חשבון בנק ועוד).
כמובן! במידה ואתם רשומים במערכות השונות כעוסק פטור, וגיליתם שגבו מכם שיעור מס גבוה מזה שהיו אמורים לגבות מכם, תוכלו להגיש בקשה להחזרי מס ולקבל את כספכם בחזרה. את הבקשה להחזרי מס ניתן להגיש גם באופן רטרואקטיבי, עד שש שנות מס אחורנית.
אחת הסיבות הרווחות ביותר לזכאות לקבלת החזרי מס מהמדינה היא גביית יתר של מס – והדבר רלוונטי במיוחד עבור עוסק פטור, שמלכתחילה היקף הכנסותיו תחום ומוגבל. דרך נוספת לקבלת החזרי מס הן נקודות זיכוי במס, למשל בגין תושבות בישראל, תואר ראשון ועוד.
מלאו את השאלון עכשיו וגלו כמה החזר מס מגיע לכם:

אינדיגו בפייסבוק | אינדיגו באינסטגרם | אינדיגו בגוגל

אינדיגו ביוטיוב | המייל שלנו: office@indigofinance.co.il

רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון