החזר מס רכב מסחרי

רכב מסחרי הוא מצרך חשוב עבור עסקים וארגונים רבים בישראל. הוא מאפשר להעביר טובין בקלות, לשנע כלי עבודה בבטיחות וביעילות ולבצע באופן נוח את העבודה השוטפת, שבמקרים רבים מבוססת בחלקה גם על נסיעות יומיומיות. מעבר לכך, התחדשות ברכב מסחרי מאפשרת הטבות מיסוי משמעותיות. במאמר הבא נציג מה חשוב לדעת על החזר מס רכב מסחרי. 

 

מהו רכב מסחרי?

לפני שניגש אל הנושא שלשמו התכנסנו – החזר מס רכב מסחרי, חשוב להגדיר מהו רכב מסחרי. משרד התחבורה מחלק את כלי הרכב המיובאים לישראל למספר קטגוריות רישוי. הבולטות שבהן הן קטגוריה M המתייחסת לרכבי נוסעים ("פרייבט" בעגה העממית) וקטגוריה N המכילה רכבי עבודה. באופן מפורט יותר הקטגוריה מכילה 3 שלבים:

  • N1 – רכב במשקל של עד 3.5 טון
  • N2 – רכב במשקל שבין 3.5 ל-12 טון
  • N3 – רכב שמשקלו גבוה מ-12 טון, לתת קבוצה זאת משתייכות בעיקר משאיות וטנדרים

רכבים בקטגוריה N הם רכבים שתוכננו מראש להעברת סחורות וכלי עבודה, וברישיון הרכב שלהם הם מוגדרים כ"רכבי עבודה". מדובר בכלי רכב שימושיים לשורה ארוכה של בעלי מקצועות, החל מאינסטלטורים ועד לספרי כלבים. מעבר לכך, לרכבים בקטגוריה זאת, או בהגדרה נרדפת – רכבים מסחריים, יש גם מספר הטבות מיסוי משמעותיות שכדאי להכיר.

 

איך החזר מס רכב מסחרי בא לידי ביטוי?

רכבים מסחרים הם רכבים שבמידה רבה מאפיינים בעלי עסקים ועצמאיים מסוגים שונים. אלו משתמשים ברכב למטרות העבודה השוטפת, אך גם מתוך הבנה עמוקה יותר בתקנות המס הישראליות. בשונה משכירים, עצמאים נדרשים להסדיר את תשלומי המס שלהם באופן עצמאי ועל כן לרוב מגלים בקיאות רבה בעולם זה ויודעים להשיג החזר מס רכב מסחרי.

המיסוי על כלי רכב חדשים בישראל נחשב למיסוי גבוה מאוד, ולמעשה הוא יכול לנסוק לגבהים מרשימים של 128 אחוזים מערך הרכב המקורי. מיסוי זה מורכב משורה של מיסים שונים, וכדאי להכיר אותם, לפחות בשם ובפונקציה שהם ממלאים, על מנת לפעול בצורה נכונה לקבלת החזרי מס או הטבות מיסוי אחרות. המיסוי על רכב כולל בין היתר:

  • מס קנייה, מס המושת על רכישת כלי רכב חדש. יכול להגיע לגובה של 83 אחוזים מערך הרכב המקורי. רכבים הנחשבים לירוקים מקבלים הנחה משמעותית על מס זה.
  • מע"מ, מס ערך מוסף הוא מס המוטל על מרבית מוצרי הצריכה בישראל, לרבות כלי רכב חדשים. גובהו הוא 18 אחוז.
  • מכס, מס המוטל על סחורות מיובאות מחוץ לארץ. מאחר ואין תוצרת מקומית של כלי רכב, על כל המכוניות שנרכשות בישראל מוטל תשלום זה.
  • מס חלפים, מס קנייה ספציפי המושת על חלקי חילוף לרכב.
  • מס יוקרה, עוד ורסיה ספציפית של מס הקנייה, למעשה מדובר בתוספת תשלום מס עבור רכבים שמחירים גבוה משלוש מאות אלף שקל. 
  • מס בלו, מס המוטל על הדלק בישראל, ועל כן אינו מגולם ברכישת רכב חדש אך כן באחזקה השוטפת שלו. המס נקבע פר צריכה של ליטר או יחידת דלק.
  • אגרת רישוי שנתית, מס שנוגע גם הוא לסעיף אחזקת הרכב ונגבה על ידי משרד התחבורה. מס זה נגבה באופן שנתי ועומד על כמה אלפי שקלים, כתלות בסוג הרכב ובוותק שצבר.

החזר מס רכב מסחרי בא לידי ביטוי באופן בולט בשלוש קטגוריות מס עיקריות: מע"מ, בלו וכהוצאה מוכרת במס הכנסה, שלא הוזכרה ברשימה ארוכה זאת. על כל אחד מההחזרים נרחיב בפסקאות הבאות. 

 

החזר מס רכב מסחרי

על אילו רכבים לא משלמים מע"מ?

בהקשר של החזר מס רכב מסחרי, הדבר הראשון שכדאי לדעת נוגע לפטור מתשלום מס ערך מוסף על ידי הוצאות מוכרות למס. לא מדובר בהחזר מס במובן המילולי של המונח, אלא בהשמטת סעיף המע"מ עוד במעמד הרכישה. כפי שניתן להסיק, מדובר בהנחה משמעותית במחיר הסופי של הרכב, ועל כן כדאי לקחת אותו בחשבון כאשר קונים רכב חדש. על חלק מהרכבים המסחריים לא צריך לשלם מע"מ ועל אחרים כן. רכבים  שנכללים בקטגוריית ההנחה הזאת הם:

  • כל רכב מסחרי מעל 3.5 טון
  • רכב היסעים, כגון מונית או אוטובוס זעיר
  • רכב המשמש כרכב לימודי נהיגה
  • רכב שנקנה עבור עסק להשכרת רכב
  • רכב עבודה שפועל רק בשטחים תפעוליים
  • רכב שייעודו סיורים וטיולים בתשלום

מרבית הרכבים המסחריים זכאים להנחה זאת, אך לא כולם מכיוון שניתן למצוא רכבים מסחריים גם במשקל נמוך מ-3.5 טון. רכבים כבדים יותר יהיו לרוב יקרים יותר, כך שגם עם הנחה זאת מחירם יהיה גבוה בהשוואה לרכבי קטגוריית N1. יחד עם זאת, רכבים מסחריים גדולים הם פריט נחוץ ויעיל עבור עסקים רבים. 

 

הכסף על הדלק חוזר אליכם

מס הבלו הוא מס רלוונטי כמעט עבור כל נהג בישראל, היות ומדובר במס עקיף המושת על צריכת דלק. המס נקבע לפי יחידה או ליטר, ועל כן בחישוב שנתי מדובר בסכום מצטבר משמעותי שמהווה סעיף לא קטן מסך ההוצאות השוטפות על אחזקת רכב. כדאי לדעת כי ניתן לקבל עליו החזר מס רכב מסחרי, הקרוי בשפה המקצועית הישבון.

ניתן להגיש בקשה להחזרים על הבלו, בצירוף החשבוניות המתאימות. ההחזר על בלו הוא מלא הוא חלקי בכפוף לתנאים מסוימים. למעשה על מנת לקבל פטור מלא יש לרכוש דלק ישירות מיצרן דלק ולא מתחנת תדלוק, כך שעבור מרבית כלי הרכב הפטור הרלוונטי הוא פטור חלקי. 

כלי הרכב שציינו ברשימת הזכאים לפטור מע"מ הם אלו שזכאים לקבל גם החזר מס על הבלו, לרבות רכבים מסחריים. חשוב לדעת כי חלק ממתווה של רפורמת מיסוי ירוק שגיבשה הממשלה בשנת 2018, סך ההחזרים על הבלו הולכים ויורדים בהדרגה משנה לשנה. 

 

הוצאה מוכרת – הרכב שלכם שווה יותר

כבר הזכרנו שרכבים מסחריים הם כלי תחבורה שמאפיינים במקרים רבים עוסקים עצמאיים, גם בגלל היכולות הפרקטיות של רכבים אלו אך גם בשל משמעויות המיסוי שלהם, שבמקרה של עצמאיים חשובות אף יותר.

אחד הערוצים הבולטים לקבלת החזר מס רכב מסחרי הוא באמצעות הכרה ברכישת הרכב ובאחזקותיו כהוצאה מוכרת. מהי הוצאה מוכרת? מדובר בהוצאה המשמשת לייצור הכנסה, ועל כן היא מנוכה מתשלום הסופי. במילים פשוטות, הוצאה מוכרת מקטינה את הרווח שעליו יש לשלם מס הכנסה. קניית ואחזקת רכב הם עלויות יקרות ועל כן מהווים הוצאה מוכרת משתלמת במיוחד.

חשוב לדעת כי לא כל הרכבים המסחריים זהים בהקשר של החזר מס רכב מסחרי – הוצאה מוכרת. רכבי עבודה שמשקלם גבוה מ-3.5 טון נחשבים לרכבים שמטרתם היא אך ורק עבודה, ועל כן ניתן לנכות את עלויותיהם באופן מלא – 100 אחוז. לעומתם, רכבים קלים מ-3.5 טון  מקבלים ניכוי חלקי בלבד של 45 אחוזים, מכיוון שהם משמשים גם למטרות פנאי.  

על מנת לקבל הוצאה מוכרת, יש להגיש את טופס הבקשה הרלוונטי למשרד השומה האזורי שלכם, בצירוף מסמכים נחוצים (כגון רישיון רכב) וחשבוניות מתאימות הנוגעות לאחזקת הרכב. בהקשר זה כדאי להזכיר כי הוצאות אלו כוללות לא רק תשלומים על דלק, טיפולים לרכב וביטוחים, כי אם גם על פחת – כלומר על ירידת ערך הרכב במהלך השנים.

 

השמעת המאמר לבעלי מוגבלויות:

2/5 - (3 votes)
החזר מס רכב מסחרי הוא הטבת מס כלפי בעלי רכבים מסחריים (רכבים משמשים לפעילויות מסחריות, כמו משלוחים או הובלות). החזר מס זה נוצר על ידי הפעלת מינון מס על רכבים מסחריים ונתינת הטבה לבעליהם.
זכאים להחזר מס רכב מסחרי בעלי רכבים מסחריים הפועלים בתחום המסחרי או התחבורה, תחת תנאים מסוימים. תנאים אלו עשויים לכלול את נתינת הצהרות מס והוכחות משפטיות הנדרשות לאמיתות בנוגע לשימוש מסחרי ברכבים.
המסים וההוצאות שניתן להחזיר עשויים לכלול את מס הרכב, דלק, הוצאות תחזוקה, פרטים כמו חברות ביטוח לרכב מסחרי, והוצאות נוספות הנגרמות על ידי השימוש המסחרי ברכב.
על מנת לבקש החזר מס רכב מסחרי, עליך לשלם מס מראש על רכב המסחרי ולהגיש הצהרה משולבת לרשות המס בקרוב לתחילת השנה המסופקת. יש לעקוב אחרי ההוראות והדרישות המשתנות במדינתך, שכן ההליך והתנאים עשויים להיות שונים בכל מקרה.
מלאו את השאלון עכשיו וגלו כמה החזר מס מגיע לכם:

אינדיגו בפייסבוק | אינדיגו באינסטגרם | אינדיגו בגוגל

אינדיגו ביוטיוב | המייל שלנו: office@indigofinance.co.il

רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון