החזר מס על רכב

רכישת רכב ואחזקתו היא הוצאה גדולה שממלאת אחוז נכבד מסעיף ההוצאות של משקי בית או עסקים קטנים ובינוניים. בהתאם לכך, החזרי מס על רכבים הם עניין חשוב שכל אדם או ארגון המחזיקי רכב חייבים להכיר בשביל להנות מהיתרונות שלהם. במאמר הבא נסביר כל מה שחשוב לדעת על החזר מס על רכב.

 

קצת על החזר מס על רכב והחזרי המס באופן כללי

לפני שניגש ספציפית אל הנושא של החזר מס על רכב, חשוב לדעת מהם החזרי מס באופן כללי יותר. רשות המיסים בישראל גובה מס הכנסה על בסיס שערוך של הרווח העתידי. למשל, מס הכנסה של עובד שכיר ייגבה לפי הערכת הכנסתו השנתית, על בסיס משכורת של חודש אחד בלבד. כך אם חלו שינויים כלשהם בתנאיו ומס הכנסה לא עודכן בכך, עלול להיווצר מצב של עודף גבייה.

מנגנון המיסים בישראל אינו חף מטעויות, ועל כן ישנן סיטואציות בהן נגבים מיסים גבוהים ממה שאמורים להיות משולמים בפועל. במצבים כאלו, ניתן לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים אחורנית משנת המס הרלוונטית. מדובר בסכומים לא מבוטלים ועל כן חשוב להיות מודעים לעניין זה.

החזרי מס ניתנים על כל מס שנגבה בעודף. הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות – החל מסטטוס העסקה לא מדויק, שינוי במצב המשפחתי, רווח שאינו דווח כיאות ועוד. חלק מהסיבות לקבלת החזרים קשורים להוצאות רכב, שמהווים הוצאות משמעותיות במקומות עבודה רבים.

 

אילו מיסים רלוונטיים להחזקת כלי רכב?

המיסים על קניית רכב ואחזקתו הם מיסים גבוהים למדי, בהשוואה למוצרי צריכה אחרים. בשביל להשיג את מלוא ההחזרים והנחות המס שניתנים על רכב חשוב להכיר את המיסים הרלוונטיים:

  • מע"מ – ראשי תיבות של מס ערך מוסף. מדובר במס שמושת על כל מוצר צריכה, לרבות מכוניות. בישראל שיעור המע"מ הוא 17 אחוז.
  • מס קנייה – כלי רכב מנועים (כלומר, כל אמצעי תחבורה שיש לו מנוע) הם חלק מקבוצת מוצרים שעל רכישתם מושת מס קנייה. במקרה של כלי רכב, מדובר במס ענק בשווי של 83 אחוזים משווי הרכב המקורי.
  • מס בלו – בדומה למע"מ או למס קנייה, גם הוא סוג של מס עקיף (מס שניתן באופן קבוע לכלל האזרחים ואינו תלוי ברמת ההכנסה שלהם), אשר מושת בישראל על אלכוהול, טבק ודלק. הבלו על ליטר בנזין או סולר הוא כשלושה שקלים לליטר.
  • מס הכנסה – מדובר במס שאינו קשור ישירות להוצאות רכב. מס הכנסה מושת על רווח סופי בסוף שנת המס, וניתן לקבל עליו החזרים (או תשלום מס מופחת במקור) אם ההוצאות על הרכב נחשבות להוצאות לצורך עבודה.

בעבור כל אחת מקטגוריית המס שצוינה כאן ניתן להשיג החזרי מס רכב. בפסקאות הבאות נצלול לכל אחת מהן באופן ממוקד יותר.

 

החזר מס על רכב – מהי הוצאה מוכרת?

דרך נפוצה ורלוונטית לרבים לקבל החזרי מס רכב היא באמצעות הוצאה מוכרת. מהי הוצאה מוכרת? מדובר במושג הרלוונטי למס הכנסה ומשמעותו היא שההוצאה נחשבת כהוצאה על מנת לייצר רווח ועל כן היא מוכרת לניכוי במס, היות ומס הכנסה משולם על הרווח הסופי ולא על ההכנסה ברוטו.

רכב משמש ככלי עבודה משמעותי עבור לא מעט תפקידים, עסקים ומקומות עבודה ועל כן רכישתו ואחזקתו יכולים להיות מוכרים כהוצאה מוכרת. יש שני אפשרויות עיקריות לרישום הוצאות הרכב כהוצאה מוכרת:

  • הוצאה המוכרת במלואה – כל הוצאות אחזקת הרכב (אשר כוללות בין היתר דלק, חניה, רישוי, תיקונים ותשלום על נסיעה בכבישי אגרה) מנוכות ממס הכנסה. אפשרות זאת רלוונטית לרכבי עבודה מסוגים שונים, כגון רכב במשא כבד או אוטובוס, אשר משמשים אך ורק למטרות עבודה.
  • הוצאה מוכרת חלקית – לא מעט רכבי עבודה משמשים הן עבור נסיעות עבודה והן עבור נסיעות פרטיות של המחזיקים בהן (למשל, רכבי חברה שמקבלים עובדים ומשתמשים בהם מעבר לשעות העבודה). במקרה זה ההוצאה תנוכה עד לגובה של 45 אחוז מההוצאות.

מעניין לדעת שלא רק הוצאות על כלי רכב ארבע גלגלים יכולים יכולות להיחשב כהוצאות מוכרות. גם אופנועים יכולים לשמש כרכב עבודה לכל דבר ועניין, כתלות בסוג האופנוע ובמטרה שלשמה הוא משמש.

 

החזרי מע"מ – מקבלים את המע"מ בחזרה

על פי חוק המע"מ בישראל, ישנם כלי רכב עליהם ניתן לנכות מס ערך מוסף בעת רכישת הרכב. בין הרכבים שזכאים לקבלת החזרי מס על רכב על מע"מ ניתן למנות:

  • רכב במשקל מעל 3.5 טון
  • רכב ללימודי נהיגה
  • רכב שנקנה עבור עסק להשכרת רכב
  • רכב היסעים
  • ג'יפ לטיולים
  • רכב תפעולי הנע בשטחי מפעלים או בתנאי שדה

 

החזר מס על רכב

מס קנייה מופחת על רכבים היברידיים

מס קנייה הוא בין הסיבות העיקריות לכך שכלי רכב בישראל מאוד יקרים. מס הקנייה הרגילה עומד על 83 אחוז, כלומר הוא כמעט מכפיל את מחיר הרכב המקורי. חשוב לדעת שמס הקנייה על רכבים חשמליים או היברידיים הוא נמוך בהרבה.

רכבים שנחשבים לירוקים מקבלים הנחה משמעותית במחיר המס המשולם, ושיעורי המס שלהם יכולים לנוע על טווח שבין 10 אחוז ל-55 אחוז, נוסף על הטבות נוספות הקשורות במס, ומטרתן לתמרץ רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה.

חשוב לדעת שמדובר בהטבה עם זמן מוגבל, ולמעשה כבר החל משנת 2022 חלק מההטבות לרכבים הפחות ירוקים בקטגוריה הופסקו. בשנים הבאות צפויה מגמה של חזרה למיסוי רגיל כך שמוטב לרכוש מוקדם כל עוד ניתן להנות מאפשרות של החזר מס על רכבים חשמליים והיברידיים.

 

לא משלמים את כל הבלו

החזר מס רכבים קשורים כמובן גם בדלק, שהוא סעיף הוצאה משמעותי מאוד באחזקת רכב. ישנם מספר רכים שיכולים להנות מהחזר חלקי של מס הבלו, המס המושת על דלק בישראל פר יחידה או ליטר. רכבים שזכאים להטבה זאת הם:

  • אוטובוס שמשקלו 5 טון ומעלה
  • רכב מסחרי שמשקלו 4.5 טון ומעלה
  • טרקטור בשימוש חקלאי
  • מוניות ואוטובוסים זעירים
  • רכבי לימוד נהיגה

על מנת לזכות בהטבה זאת יש צורך להשיג תיעוד מלא של חשבוניות הדלק שמולאו בשנה החולפת. מדובר אולי במשימה קצת מתישה אך הסכום המצטבר של הדלק במשך שנה חולפת יכול להביא לכמות החזרי מס רכב מרשימה ביותר.

 

איך משיגים החזרי מס?

בקשת החזר מס על רכב, בין אם בהקשר של כלי רכב או סיטואציות אחרות, נעשית תמיד בהליך זהה. פנייה לפקיד השומה האזורי שלכם ומילוי טפסים מתאימים. אל הטפסים יש לצרף מסמכים רלוונטיים לבקשת ההחזר. למשל, בעבור בקשה להוצאה מוכרת יש לצרף חשבוניות עם פירוט כל ההוצאות הכרוכות באחזקת הרכב.

חשוב להבין כי החזרי מס רכב לא "נופלים ככה סתם מהשמיים", ועל מנת להשיג אותם כרוכה עבודה בירוקרטית קפדנית ומדויקת. ניתן להגיש בקשה להחזרי מס באופן עצמאי אך בהחלט מומלץ לפנות לגורמי מקצוע בתחום – עסקים שהתמחותם היא החזרי מס רכב או רואי חשבון מנוסים – על מנת יסייעו לכם לקבל את ההחזר המקסימלי המגיע לכם.

כדאי לזכור בתור כלל אצבע, שכל רכב המשמש למטרות עבודה זכאי לקבלת החזרי מס כלשהם. לכן, אם הרכב שלכם משרת אתכם מעבר למטרות פנאי מומלץ לעשות מחקר קטן ולהבין האם מגיע לכם כסף.

  • לפרטים נוספים על החזר מס על רכב התקשרו עכשיו

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

4.4/5 - (5 votes)
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון