מס ריבוי דירות – מהו ולמה הוא חשוב

זה לא סוד שאם לא נולדתם אל תוך העולם הפיננסי לא תבינו לגמרי באופן מושלם כל מה שקשור למיסים, אך בכל זאת חשוב לדעת כמה דברים.

מס דירה שלישית הקרוי גם מס ריבוי דירות הוא למעשה היטל בישראל שנקבע באופן שנתי על כל דירה שבבעלותה נישום שהינו מעבר לשתי הראשונות.

המס הזה הוא חשוב בעיקר בגלל ההשלכות שלו על שוק הדיור ועל החלטות ההשקעה. מהו אם כן מס דירה שלישית, מי יכול לסייע בהסבר על כך ובליווי בתהליך של טיפול במס, ולמה חשוב שתקבלו מידע מהימן וטיפול מקצועי בתחום? כל התשובות כאן.

מהו מס ריבוי דירות ולמה כדאי להכיר אותו

כאשר מדובר על מס דירה שלישית אותו גם מכנים מס ריבוי דירות חשוב להבין ממה הוא מורכב ולמה הוא בעל השפעה כל כך משמעותית. הנה כמה פרמטרים מהותיים שיש להכיר:

  • מבנה המס

שיעור המס נקבע לאחוז אחד מערך הדירה ומוגבל ל-18,000 שח עבור כל דירה. יש לתקרה זו חשיבות משמעותית כי משפיעה על היכולת בהחזקת נכסים נוספים לצורך השקעות כלכליות לטווח ארוך.

  • השפעה

למס זה יש משמעות רבה בעיקר לאור מחירי הדירות בישראל אשר נמצאים בעליה. יש לכך השפעה על משמעויות כלכליות שונות מהעולם הפיננסי של עולם הבניה ועד לנגישות משכנתאות. כמו כן, המס מאפשר החלטות מושכלות בעניין רכישת נכס ומשפיע גם על משפחות וגם על בודדים בעניין השקעה בנכסים.

מס זה הוא מאד משמעותי כי הוא מעלה מספר סוגיות מרכזיות בנושא המשק הישראלי. החשיבות שלו נגזרת בעיקר מהעלייה במחירי הדירות והזינוק הזה משפיע משמעותית על כל החיים על מגוון סגנונם.

גם יציבות המשק וגם ההכנסה של משקי הבית כולם תלויים בכך. מס ריבוי דירות משפיע כל כולם כולל כולם ועד לקבלנים ויזמים.

מה זה מס ריבוי דירות

איך מס ריבוי דירות מסדר לכם את החיים?

מדובר על מס מאד חשוב. מס ריבוי דירות הוא משמעותי כי הוא מסייע לתכנון מדויק של רכישת דירות. פרט למשקיעים שמתכננים רכישה של כמה דירות, המס משפיע לא רק על דירות להשקעה אלא על רוכשי דירות לצורך מגורים עבור משפחות.

במקרים כאלה גם הורים וגם רוכשי הדירות הנוספות מעבר לשניים הראשונים צריכים לדעת שהמס חשוב להם ויש לו השלכות עליהם. מס על רכישה של דירה שלישית הוא שיקול משפחת, ולא רק כלכלי.

מהם היתרונות והחסרונות של ריבוי מס דירות

חשוב שתדעו, שאין מס רכישה שהוא בלתי נמנע ולכן חשוב לתכנן נכון את נושא ההתנהלות מול מס ריבוי דירות באמצעות ליווי מקצועי של אנשי מקצוע מתאימים וגם הבנה של התקנות המשפטיות.

מס זה מטרתו הפחתה של עלויות המחיה כאשר הוא דואג למניעה של נכסים בצורה מרובה ובאופן מושקע מאד מפנק יותר דירות לרוכשים ראשונים המבקשים להימנע ממצוקת הדיור.

יחד עם זאת מבחינת חסרונות מס זה מתמודד עם לא מעט ביקורת על ההתערבות שלו בשוק שמשבשת את הדינמיקה ומביאה להשלכות כלכליות לטווח הארוך. כאשר אלו, מדגישות צורך באופן מדויק יותר של השפעה נרחבת ומחייבות מעקב קבוע באופן רציף ושוטף.

מהם השיקולים שיש לקחת בחשבון לפני רכישה של מספר נכסים

עבור בעלים של כמה נכסים תכנון נכון של מס ריבוי דירות הוא חשוב מאד. כדאי להבין את העלות הכוללת של הבעלות על הנכסים, ולדעת למנף את הטבות המס המגיעות לכם. היעילות של מס דירה שלישית מחייבת גם מעקב מתמשך ושוטף. הצורך באיזון והפחתה של עלויות מחיה תוך כדי ששוק הנדל"ן עובר מהפכה הוא חשוב מאד וכרוך בהערכה מחודשת של תפקיד המס במשק ובין היתר גם ייעול המבנה לתוצאות טובות יותר.

מהם השיקולים שיש לעשות לפני שרוכשים דירה בנושא של מס ריבוי דירות

בתהליך זה יש לקחת כמה פרמטרים מרכזיים בחשבון:

עלות דירה

רצוי שתעריכו את העלויות גם הנסתרות וגם הגלויות, זה לא משנה אם זהו נכס חדש, מיזם כלשהו או מכירה. חשוב שתבררו את המחיר של החוזה והעלויות העקיפות כמו חיובים בבנק, הוצאות משכנתא, הוצאות משפטיות, הוצאות הובלה ועוד.

הטבות שונות

יש הטבות מס ספציפיות בחוק המאפשרות פטור ממס רכישה והטבות נוספות. בדיקה מוקדמת תאפשר לכם לנצל את מגוון ההטבות הקיימות הרלוונטיות לכם.

חבויות מס

אנשים שבבעלותם כמה דירות עלולים להיות חייבים במיסים. יחד עם זאת חשוב לדעת שהחוק קובע שרק בעלי בעלות שעולה מעל 249 אחוזים חייבים במס בסיטואציה הזאת.

מהן ההשלכות הכלכליות של מס דירה שלישית?

המס נועד לצנן את שוק הנדל"ן, במיוחד באזורים עירוניים בהם מחירי הדירות זינקו. על ידי הטלת עלויות נוספות על בעלי נכסים מרובים, כמות העלויות עשויה להרתיע רכישות מונעות השקעה, ועלולה לפנות יותר דיור לקונים או לתושבים הראשונים. עבור משקיעי נדל"ן, מס זה משנה את חישוב הקנייה וההחזקה של מספר נכסים. המס עשוי להרתיע את צבירת הנכסים או לדחוף משקיעים למצוא דרכים יעילות יותר לנהל את תיקי הנדל"ן שלהם.

אילו היבטים חברתיים ופוליטיים קיימים בעקבות מס זה?

אחת המטרות העיקריות של מס זה היא להפוך את הדיור לזול ונגיש יותר, במיוחד עבור משפחות צעירות ובעלות הכנסה נמוכה יותר. על ידי הגבלת האטרקטיביות של בעלות על מספר נכסים, הממשלה מקווה לצמצם את הקנייה הספקולטיבית, שיכולה להעלות את המחירים.

הכנסה או שינוי של מס כזה יכולה להיות שנויה במחלוקת, ולעורר ויכוח בין בעלי עניין שונים, לרבות בעלי נכסים, קונים פוטנציאליים, מפתחי נדל"ן וקובעי מדיניות.

האם יש לכך השפעה על מסגרת משפטית ורגולטורית?

ההשפעה המשפטית באה לידי ביטוי בכמה אלמנטים:

  • שינויי חקיקה

המס, שיעורו, הפטורים ויישומו כפופים לשינויים המבוססים על החלטות חקיקה. צעד דינמי זה מצריך ניטור מתמיד עבור מי שנפגע ממנו.

  • אכיפת מס וציות

הבטחת ציות למס זה כרוכה במסגרת משפטית וניהולית איתנה כולל מעקב אחר בעלות על נכס, הערכת ערכי נכס וגביית המס. כאשר אתם עובדים לפי החוק, תוכלו גם לבדוק לגבי החזר מס זה או אחר המגיעים לכם ללא חשש מהאחראיים על נושא המיסוי.

המס מציב גם שאלה של איזון יציבות השוק מול הצורך בהכנסות ממסים. בעוד שהמס יכול לייצר הכנסות לממשלה, מיסים גבוהים מדי עלולים להשפיע לרעה על שוק הנדל"ן. במובן כלכלי רחב יותר, מס זה יכול להשפיע על פיזור ההשקעות. משקיעים עשויים לחפש דרכים אחרות מעבר לנדל"ן, ולהשפיע על מגזרים אחרים בכלכלה.

מהי הפרספקטיבה הבינלאומית על מס דירה שלישית?

בהשוואה למדינות אחרות רשות המיסים החזר מס וכל הנלווה לתהליך הם אינם המצאה של ישראל. וכל מה שקשור אל מס ריבוי דירות והרעיון של מיסוי ריבוי נכסים אינו ייחודי לישראל. למדינות רבות יש מסים דומים, לכל אחת מהן המבנה וההשפעה הייחודית שלה, המציעות תובנות השוואתיות.

ההבנה כיצד מיסים כאלה פועלים בהקשרים כלכליים ונדלניים שונים ברחבי העולם יכולה לספק לקחים ואסטרטגיות חשובות הן לקובעי מדיניות והן למשקיעים.

מס הדירה השלישית הוא כלי אשר מקיים אינטראקציה עם יעדים כלכליים, חברתיים ופוליטיים רחבים יותר. השפעותיו גולשות הרבה מעבר אל היבטים שונים של שוק הנדל"ן ומחוץ לו, ומשפיעות על החלטות הן ברמת הפרט והן ברמת המדיניות.

אופטימיזציה ומס דירה שלישית

עם השנים מומחים רבים מנתחים את אופן חישוב מס הכנסה בשל מטרה אחת בלבד, הצעה לשיפורים. יכול להיות שיש צורך להחליט על ביטול או אישור המס ברמה הכלכלית. אך בגלל יוקר המחייה שנמצא בשיא ובפרט שמחירי הדירות הם הגורם לכך הערכה של מומחים לרלוונטיות של סוג המס הזה היא מאד חשובה לסיוע לזוגות צעירים או בכלל רוכשים ראשונים ברכישת הבתים החדשים.

יחד עם זאת, הצעת חוק מס ריבוי דירות מביאה לתובנות משמעותיות לגבי ייעול המס בין אם בבדיקת תקינות הליך החקיקה, שינויים ברטרו לגבי זכויות רוכשי הדירות בזמן רכישת דירה ועוד. עוד נבדק אם השינויים הללו יפגעו בצורה לא מידתית בזכויות הקניין ולמעשה, השאלה היא האם ביטול של מס דירה שלישית לא מביאה לגזירת גורל כלכלית, אלא גם גזירת גורל משפטית. זאת בהנחה שהמס משפיע על כל נושא הכלכלה. אסור אם כן להתעלם מהצורה שחוקקו את המס ומההשפעה שלו על כלל האוכלוסייה. בפרט, ישנה אופציה גם לבצע בדיקת החזר מס ולקבל החזרים על ריבוי המס עצמו.

חברת אינדיגו היא מהחברות המובילות בישראל ומתמחה בכל תחום הפיננסים והמיסים בכלל ובפרט החזרי מס לשכירים ולעצמאיים. לחברה צוות מקצועי ומיומן הכולל בתוכו רואי חשבון, יועצי מס, עורכי דין ומגוון אנשי מקצוע בתחום המחכים לסייע רק לכם.

מס ריבוי דירות – שאלות ותשובות

מהו מס ריבוי דירות(דירה שלישית)?

מס דירה שלישית, המכונה גם מס ריבוי דירות, הוא היטל שנתי בישראל הנגבה על כל דירה בבעלות מעבר לשתי הראשונות, כאשר הבעלים יכול לבחור לפטור. מס זה רלוונטי במיוחד בהקשר של השקעות נכסים ודינמיקה בשוק הדיור בישראל.

כיצד מחושב מס ריבוי הדירות?

בין אם מגישים בקשה להחזר מס ובין אם אתם רק רוצים להתעניין, המס מחושב בשיעור של 1% מערך הדירה, עם תקרה מקסימלית של 18,000 ₪ לדירה. מכסה זו משמעותית מכיוון שהיא משפיעה על תהליך קבלת ההחלטות לגבי רכישת נכסים נוספים להשקעה.

מהם היתרונות של מס דירה שלישית?

היתרון העיקרי של מס זה הוא תפקידו במאבק בעלויות המחיה הגבוהות על ידי מניעת צבירת נכסים למטרות השקעה. באופן אידיאלי, הדבר יוביל לכך שיותר דירות יהיו זמינות לרוכשי דירה ראשונה, ובכך יתמודדו עם נושא המחסור בדיור.

מהן הביקורות על מס דירה שלישית?

ביקורת מרכזית אחת היא שזה מפריע לשוק החופשי, מה שעלול להוביל להשפעות כלכליות שליליות ארוכות טווח. המבקרים טוענים שלהתערבות המדינה בשוק הנכסים עלולות להיות השלכות לא מכוונות, כמו השפעה על דינמיקת השוק שעלולה לעכב את הצמיחה הכלכלית.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון