משיכה מתוכנית חיסכון לכל ילד

תוכנית חיסכון לכל ילד של משרד האוצר, הפכה את ציבור ההורים למעורבים פי כמה וכמה בניהול החיסכון של ילדיהם ובתכנון עתידם הכלכלי. אך האם ידעתם שישנה דרך לקבל פטור ממס עבור רווחי הון במשיכת הכספים הצבורים? במאמר זה נפרט על התוכנית והאפשרות לקבל את פטור המס.

 

ידע חשוב לכם ולילדכם

בדומה לאפיקי השקעות המאפשרים ליצור תשואה על כספי החיסכון, כך גם כל הכספים שנחסכים בתוכנית חיסכון לכל ילד מחויבים בתשלום מס רווחי הון בעת מועד משיכת הכספים.

מדובר במס משמעותי שהתשלום שלו מוביל להקטנה בשיעור החיסכון שנאסף לילדים ולפיכך, כדאי לבדוק בנוגע לקבלת פטור ממס רווחי הון מבעוד מועד ולהבין כיצד להימנע מכך בעת משיכה מתוכנית חיסכון לכל ילד.

 

על תוכנית חיסכון לכל ילד

בשנת 2017 החליט משרד האוצר להשיק תוכנית חדשנית, המאפשרת לכל הורה שילדו נולד משנת 2001 ומעלה, לחסוך בעבורו כספים בקופה ייעודית עד גיל 18 או גיל 21 לבחירתו.

בשונה מפתיחת מוצרי חיסכון אחרים לילדים, תוכנית חיסכון לכל ילד משלבת בין הפקדות הביטוח הלאומי (בסך 50 שקלים בחודש) לבין תוספת אפשרית מצד ההורים בסך 50 ₪ נוספים.

באפשרות ההורים לבחור האם לבצע זאת בבנק או בקופת גמל להשקעות המאפשרת מעבר בין מסלולים ללא הגבלה וללא תשלום מס, בכפוף לתשואה גבוהה יותר.

כך או כך, הכסף המושקע בחיסכון מוכפל ויכול להגיע לסכום משמעותי יותר. את כספי החיסכון אפשר למשוך בהגיעו של הילד לגיל 18 (קיימים חריגים מסוימים שיאפשרו משיכה מוקדמת יותר).

אך אפשר להמשיך לצבור אותם גם עד לגיל 21. מי שיבחר לעשות זאת, יקבל מענק על החיסכון בסך 500 שקלים.

תוכנית חיסכון לכל ילד מאפשרת צבירת סכום עד לתקרה של 11,000 ₪ בגיל 18, או עד 22,000 ₪ בגיל 21.

לפי חישובים שנערכו במשרד האוצר, סכומים שיופנו למסלולי השקעה נושאי ריביות יגיעו גם עד 41,000 ₪ – סכום בלתי מבוטל למתגייס או משוחרר טרי שמתחיל את חייו העצמאיים. עם זאת, סכום זה צפוי להועיל מאוד גם בהמשך החיים ובפרט לאלו שמתקיימים אחרי הפרישה.

 

 

פטור ממס בעת משיכה מתוכנית חיסכון לכל ילד

כידוע, כל מוצר חיסכון שאנו מושכים מתוכו פדיון מחויב במיסוי. כדי להימנע ממס רווחי הון בעבור כספים שנצברו בתוכנית חיסכון לכל ילד, יש להגדיר את החיסכון עד לגיל הפרישה.

אפשרות זו שמורה אך ורק למי שיבחר לנהל את תוכנית החיסכון של ילדיו בקופת גמל להשקעות, בה קיימים מספר מסלולי סיכון ומכאן גם פוטנציאל לתשואה טובה יותר.

אפיק חיסכון זה למעשה משאיר את תוכנית חיסכון לכל ילד כפי שהייתה, כלומר צובר את הכספים עד לגיל 18, אך מאפשר למשוך הונית את הסכום כקצבה ורק כאשר הילד מגיע לגיל הפרישה.

זהו פתרון המאפשר להורים שמתכננים לתמוך כלכלית בילדיהם גם בעתיד להסב את הכספים הצבורים להם לשימוש מאוחר יותר, תוך שהסכום יהיה פטור ממס.

 

פטור ממס רווחי הון במשיכה מקופת גמל להשקעה

אם בחרתם לנהל את תוכנית החיסכון של ילדכם בקופת גמל להשקעה ולהימנע ממשיכת הכספים בגיל 21, תוכלו להגדיר אותם למשיכה רק בעת גיל הפרישה וכך לאפשר לילדכם למשוך אותם בפטור מס מלא.

על מנת לקבל פטור ממס רווחי הון, יש להעביר את הסכום לאחר גיל 60 לקופת פנסיה, או ביטוח מנהלים.

כעת בקבלת הסכום כקצבה יבוצע חישוב של הסכום החודשי המתקבל, דבר שצפוי להקנות לילדכם פנסיה נוחה ומרופדת, שמועברת ללא תשלום מס רווחי הון בשום שלב ובשום תנאי.

 

על מס רווחי הון

מס רווחי הון מוטל על הסכום שאנו מרוויחים מפעולה כלכלית כלשהי, כמו משיכה הונית של הסכום הצבור בקופת גמל להשקעה. סכום זה צבר לאורך שנותיו וככל שהורים הפעילו אותו במסגרת חיסכון לילדם מגיל צעיר, תשואה שהתקבלה ממסלולי השקעות שונים והאפשרות שניתנה לעבור ביניהם ככל שחפץ בכך בעל הקופה בעצמו.

את מס רווחי הון אנו פוגשים גם במכירת נכסים, כאשר הנכס שלנו נמכר במחיר שיש עמו רווח, ביחס למחיר האחרון שבו הוא נקנה.

שיעור מס זה עומד על 25% ולהבדיל מתשלומו בדיעבד אחרי מכירה בפועל של נכס, תשלמו אותו כבר בעת משיכה הונית של הסכום מקופת הגמל.

במילים אחרות, אם צברתם 50,000 שקלים בקופת הגמל וכעת קיים הרצון למשוך אותם, תאלצו כבר במועד המשיכה להיפרד מסכום של 12,500 ₪.

כך שהסכום שישאר לכם לאחר מכן יעמוד על 37,500 ₪ – כלומר שכספכם "הפסיד" מערכו בעקבות המשיכה ההונית.

תוכנית חיסכון לכל ילד
תוכנית חיסכון לכל ילד

 

קבלת הכספים כקצבה פוטרת ממס

הדרך היחידה לקבל פטור ממס עבור רווחי הון בעת משיכה מתוכנית חיסכון לכל ילד, תהיה להשאיר את הכספים בתוך קופת הגמל עד לגיל הפרישה, להעביר אותם במועד המתאים לקרן הפנסיה או לפוליסת חיסכון ומשם לבחור במסלול קצבה רצוי, כך שהסכום "יטפטף" מידי חודש בגובה של אלפי שקלים ויתווסף לקצבת הזקנה והסכום הצבור בקרן הפנסיה וזאת ללא תשלום מס כלל.

 

פטור ממס של רווחי הון על מכשירי חיסכון נוספים

תשלום מס רווח הון מתבצע עבור כל רווח: ניירות ערך, דיבידנדים ותשלומי ריבית, תעודות סל, אג"חים, קרנות נאמנות ועוד. חלק מהמכשירים מתבטאים במס נומינלי ששיעורו נמוך יותר – 15% וזאת כל עוד מדובר ברווחים שנצברו ממכשירים שאינם צמודי מדד.

כאשר מדובר במוצרים בעלי הצמדה למדד המחירים, המס שנגבה הוא מס ריאלי ששיעורו 25%.

ועם זאת, כל מעבר בין מסלולי השקעה במעמד ניהול קופת הגמל להשקעה איננו נחשב אירוע מס כך שתוכלו להמשיך לנהל באופן פעיל ויעיל את החיסכון של ילדכם עד למועד פרישתו מעבודה.

הפטור ממס רווחי ההון מתקבל כאמור בקרב פנסיונרים, או בני ה-60 פלוס. חוסכים אלו יקבלו הפחתה משמעותית בתשלום מס רווחי הון ולעתים פטור מלא, בדרך שאותה הצגנו קודם לכן (משיכת הכספים כקצבה חודשית ולא בפעימה אחת).

אפשרות נוספת היא לשלם מס רווחי הון בהפחתה, בשיעור של 10%, 14% או לעתים 20% וזאת על פי מדרגת ההכנסה הקיימת. הטבות אלו מגיעות למי שאין להם הכנסה נוספת החייבת במס או הכנסה נוספת חייבת עד לתקרה שנתית הקבועה בחוק.

בנוסף, משקיעים בבורסה ולא רק בקופת גמל, יוכלו לקזז הפסדים בתשלום מס רווחי הון, כך שאם קיים רווח במניה מסוימת והפסד באחרת, הם יתקזזו וסכום המס יהיה נמוך יותר.

 

בשורה התחתונה

פטור ממס של רווחי הון על משיכה מתוכנית חיסכון לכל ילד אפשרי רק בתנאי שהחיסכון מועבר לקופת גמל להשקעה ומצטבר בתוכה עד לגיל הפרישה ונמשך לאחריו כקצבה חודשית. בכל דרך אחרת שבה תהיו מעוניינים למשוך את הסכום, תתבקשו לשלם מס בשיעור 25% כחוק.

יחד עם זאת, מומלץ לבדוק את זכאותכם האישית עבור החזר מס – דבר שעשוי "לקזז" במידה ניכרת את חבות המס שנדרשתם לשלם במשיכת תוכנית החיסכון לכל ילד, כך שתקבלו החזר כספי עד 6 שנים אחורנית בעבור מיסים עודפים שכבר שולמו.

אנו בחברת אינדיגו פיננסים מעמידים לרשותכם צוות מקצועי ומיומן של כלכלנים, רואי חשבון ויועצי מס, שישמחו לבחון עבורכם את אפשרויות המיסוי הקיימות ולנתב את כספכם למוצרי החיסכון האפקטיביים והיעילים ביותר לתכנון מס ארוך טווח.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון