פטור ממס – משיכת כספים מקופת גמל להורים לילד עם נכות

משיכת כספים מקופת גמל להורים לילד עם נכות תתאפשר במצבים מסוימים, תוך קבלת פטור ממס. מתי זכאים ההורים לבצע את המשיכה הפטורה והאם כל שיעורי הנכות מאפשרים זאת? בכתבה הבאה נתמקד באפשרות משיכת הכספים בפטור ובתנאים הקבועים בחוק לשם כך.

 

פטור ממס להורים שילדם נכה

הורות לילדים בעלי נכות היא הורות מאתגרת וגדושה במורכבות. המדינה מספקת להורים שילדיהם בעלי נכות בכל דרגה שהיא, זכויות והטבות שונות שנועדו להקל עליהם ולספק התמודדות טובה יותר עם שגרת היומיום, ההוצאות הכלכליות ושמירה על רמת החיים הקיימת.

אחת מהזכויות הללו מאפשרת משיכת כספים מקופת גמל להורים לילד עם נכות, כמובן תוך קבלת פטור ממס הכנסה עד לתקרה שבחוק. במאמר זה נפרט לגבי הזכאים למהלך בהתאם לקריטריונים שנקבעו עבורו וכיצד להגיש את הבקשה בנושא.

 

משיכת כספים מקופת גמל בפטור מס

הורים שילדם נמצא זכאי לגמלת ילד נכה זכאים להטבות מס שונות. באופן כללי, מי שילדיהם קיבלו נכות בשיעור 75% ומעלה (עד ל188% – גמלת הנכות שמעניקה קצבת שירותים מיוחדים), זכאים לפטורים מתשלומי מס הכנסה בכמה מצבים, ביניהם גם משיכת כספי קופת הגמל לפני מועד פירעונה.

יחד עם זאת, חשוב לסייג כבר עכשיו את הזכות ולהבהיר כי היא ניתנת אך ורק להורים שהנכות של ילדיהם נקבעה לאחר פתיחת חשבון קופת הגמל.

ומה קורה אם נקבעה נכות נמוכה מ-75% והגמלה ניתנת בשיעור נמוך מ-188%? במקרה כזה ניתן לפנות לוועדה רפואית לפטור מס, שתתקיים במוסד לביטוח הלאומי אמנם אך מטעמו של מס הכנסה ותקבע את האפשרות והזכאות לפטור מס.

נציין כי משיכת כספים מקופת גמל שלא במתן פטור ממס כחוק, תחייב ב-35% מס ולכן תפגע בפועל בסכום המשיכה כך שהוא יהיה נמוך בהרבה.

 

הליכי קביעת הנכות הרפואית לילדים

ילדים שסובלים ממחלה, פציעה קשה או בעלי לקות זכאים לגשת לוועדה הרפואית של המוסד לביטוח הלאומי לקביעת דרגת נכות, המספקת גמלת ילד נכה על פי הדרגה שנקבעה.

קביעת אחוזי הנכות והגמלה מאפשרת את קביעתן וקבלתן של הטבות מס הכנסה, כמו החזר מס רכישה לילד נכה, פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית וכן פטור ממס במשיכת כספים מקופת גמל.

בעניין הזה ההורים לא יצטרכו לפעול, שכן המוסד לביטוח לאומי מעביר אוטומטית את המידע על ילדים שזכאים לגמלת ילד נכה למס הכנסה, ככל שנקבעה גמלה של 188% (קצבת שר"מ) ו-100% נכות רפואית, או 90% נכות משוקללת בעקבות מספר ליקויים שונים.

אם זהו המקרה שלכם – אין צורך לעבור וועדה רפואית נוספת כדי לקבל פטור ממס או את הטבות המס.

 

פטור ממס - משיכת כספים מקופת גמל להורים לילד עם נכות
פטור ממס – משיכת כספים מקופת גמל להורים לילד עם נכות

מי זכאי למשוך כספים מקופת גמל בגין נכות ילדו?

עמיתים עצמאיים או שכירים שילדם קיבל זכאות לגמלת ילד נכה לצמיתות, בשיעור המקסימלי (של 188%) או שנקבעה לו נכות של 75% לפחות לצמיתות ושהייתה להם כבר קופת גמל – זכאים למשוך כספים ממנה בפטור מס.

אם נקבע שיעור נמוך מכך, יהיה צורך לעבור את הוועדה הרפואית לפטור ממס הכנסה. ככל שהוועדה תקבע נכות רפואית צמיתה של 75% ומעלה – ניתן יהיה למשוך את כספי קופת הגמל בפטור מס.

מלבד מצבים אלו, ישנם מספר מצבים נוספים שמעניקים פטור:

  • עמיתים שנקבעה להם עצמם או לקרוב משפחתם (לרבות הורים, בני זוג וצאצאים) נכות בשיעור של 75% ומעלה.
  • עמיתים שנתונים להוצאות רפואיות חריגות הנדרשות למען עצמם או למען קרוב משפחתם והן גבוהות ממחצית ההכנסה השנתית שלהם (למעט הוצאות על רפואה דנטלית).
  • מי שהכנסתם החודשית נמוכה משכר המינימום, או נמוכה מפעמיים שכר המינימום אם יש להם ילד מתחת לגיל 18.
  • מי שצברו בקופת גמל ותיקה ולא פעילה יתרה נמוכה מאוד, עד 8,000 שקלים.
  • עובדים עצמאיים שהפקידו כספים לקופת גמל עד שהפסיקו לעסוק במשלח ידם או שסגרו את העסק או שהגיעו לגיל הפרישה מעבודה וכעת אין להם הכנסות יותר מהעסק או ממשלח ידם. (קרא עוד בנושא: "החזרי מס לעצמאיים – כל מה שצריך לדעת")

 

באילו מקרים ניתן למשוך מקופת הגמל ללא בקשה לפטור ממס?

במהלך השנים האחרונות השתנתה החקיקה בתחומים הפיננסיים וכיום היא קובעת תנאים אחרים לגבי חסכונות לטווח הארוך שמנוהלים בקרנות הפנסיה, קופות הגמל ופוליסות הביטוח. תנאים אלו נוצרו על מנת לעודד את החיסכון לעת גיל הפרישה ולאפשר מחייה נאותה בגיל המבוגר.

קיימים בפועל שני שינויים מרכזיים שבוצעו: האחד הוא ביטול האפשרות לחסוך בקופת גמל לתקופה ארוכה יותר מ-15 שנים והשני הוא ביטול האפשרות למשוך את הכספים הצבורים באופן חד פעמי ולקבל על כך פטור מס (למעט חריגים כמו קרוב משפחה לרבות ילד נכה ויתר המצבי המזכים שפורטו לעיל).

מי שיבקש למשוך בכל מקרה את כספי החיסכון שלו ועוד לפני מועד הפרישה שבו הכספים "נפתחים" ללא מס, ישלם 35% מס או את גובה המס השולי – הגבוה מבין השניים.

כאן חשוב להפריד בין קופות גמל הוניות, כלומר קופות שבהן החוסך מפקיד עצמאית את הכסף ללא השתתפות מעסיק ובין קופות גמל הוניות במעמד שכיר, שבהן גם העובד וגם המעביד מפקידים כספים. כללי המשיכה באופן חד פעמי מקופת גמל הונית במעמד שכיר הם להלן:

  • ותק של 5 שנים לפחות
  • הגעה לגיל 60 או יותר
  • לא קיימת הכנסה לחוסך ובן זוגו שעוברת את ההכנסה הממוצעת
  • קיימות הוצאות רפואיות חריגות למעט על רפואת שיניים
  • קיימת נכות של 75% לחוסך או לקרוב משפחתו וזאת לאחר שנפתחה קופת הגמל
  • מצבי פטירה

 

החזרי מס על משיכת כספים מקופת גמל ללא פטור מס

אם גיליתם על זכאותכם לפטור ממס בגין נכות ילדכם בדיעבד, או שנאלצתם למשוך את הכספים ללא דיחוי, תוכלו להגיש בקשה מתאימה להחזרי מס. בקשה זו תוכל לקבל התייחסות כל עוד תימצאו זכאים להחזרי מס מכל מיני סיבות, לרבות זכאותכם לפטור שניתנה בדיעבד.

על מנת להגיש בקשת החזר למס הכנסה, חשוב קודם לבדוק את הזכאות הקיימת לכך על בסיס הטבות, ניכויים, זיכויים ופטורים שמגיעים לכם מפאת נסיבות חיים ומצבים שונים.

אנו נבדוק האם קיבלתם את ההטבות במס שהייתם אמורים לקבל (כלומר שנוצלו ההטבות) או שההטבות בפועל לא נוצלו כך ששילמתם מס שלא לצורך, או ששילמתם מס עודף.

אם זהו המצב, נוכל להגיש עבורכם בקשה להחזר מס (טופס 135 של רשות המיסים) ולהמתין לבדיקה ואישור פקיד השומה וקבלת ההחזר. הבדיקה תימשך 3-4 חודשים (ברוב המקרים) ועם קבלת האישור, כספכם יוחזר לכם ישירות לחשבון הבנק שצוין בטופס הבקשה.

 

אנו נדאג שתקבלו כל סכום שמגיע לכם

חברת אינדיגו פיננסים פועלת משנת 2003 ומתמחה בכל היבטי המס לרבות תכנוני מס, החזרי מס, קבלת פטורים, נקודות זיכוי והטבות. אנו מעמידים לרשות לקוחותינו צוות מקצועי המורכב מיועצי מס, רואי חשבון, סוכני ביטוח ועורכי דין, המספקים מענה בכל סוגיה פיננסית ומציעים פתרונות אפקטיביים לכל מקרה. 

אם קיבלתם שיעור נכות וגמלת נכות בשל מצבו של ילדכם, תוכלו לפנות אלינו כדי שנגיש עבורכם את הבקשה למשיכת כספים בפטור ממס. אנו עומדים לרשותכם לאורך כל שעות הפעילות ואתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל שאלה בנושא. 

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון