פטור ממס הכנסה לעיוורים ולקויי ראייה

עיוורים ולקויי ראייה נכללים בקבוצה מצומצמת של אזרחים שמקבלת פטור ממס הכנסה הכולל את כל חבויות המס מיגיעה אישית ויתר ההכנסות. פטור זה מקל על הזכאים בהתמודדות הכלכלית המורכבת לה הם נתונים ומאפשר להם לטפל בעצמם ללא צורך בהוצאות משמעותיות. במאמר זה ריכזנו את כל המידע בנוגע לפטור זה.

 

זכות מרכזית בחייהם של בעלי לקויות הראייה

אמנם פטור ממס הכנסה נחשב לתווית נחשקת, אך מבחינתם של אנשים בעלי ליקויי ראייה או עיוורון מדובר בצורך חיוני ממש. פטור זה ניתן לבעלי תעודת עיוור שקיבלו הכרה במגבלת הראייה שלהם מטעם המשרד לשירותים חברתיים ועד לתקרה המתעדכנת מידי שנה.

הדבר אומר שאם קיים אדם בעל עיוורון או ליקוי ראייה שעובר בהכנסותיו את התקרה האמורה ליגיעה אישית ולהכנסות אחרות, הוא לא ייהנה מפטור מלא ויצטרך לשאת בחבות מסוימת בהתאם למדרגות המס.

 

איך מקבלים פטור ממס הכנסה לעיוורים ולקויי ראייה?

יש למלא את טופס מס הכנסה 1516 שעניינו בקשה לפטור. כאן קיים גם הבדל בין עיוורים שברשותם תעודת עיוור לבין לקויי ראיה, שכן האחרונים יצטרכו לעבור וועדה רפואית במס הכנסה על מנת שהפטור יאושר להם.

עיוורים רשאים לפנות ישירות לפקיד השומה עם תעודת העיוור וטופס הבקשה. בנוסף, מי שקיבלו את הפטור ויש להם מעסיקים או שהם מקבלים קצבה כלשהי, יתבקשו לבצע תיאום מס.

פטור ממס הכנסה לעיוורים ולקויי ראייה

ישנם מקרים שבהם הגילוי על הזכאות לפטור מתגלה בדיעבד, או שייתכן שבשנה החולפת שולם תשלום למס הכנסה ועוד לפני שניתנה אבחנה בנוגע לליקוי הראיה או שהונפקה תעודת העיוור.

לפיכך ניתן לדרוש החזרי מס עד 6 שנים אחורנית ולקבל את כל התשלום העודף ששולם לרשות המיסים. את הבקשה יש להגיש עוד לפני הגשת הבקשה לפטור מס.

 

מגבלות הראייה על פי פקודת המס

סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה קובע פטור ממס הכנסה לעיוורים ולקויי ראיה בהתאם לתנאים הבאים:

  • העדר מוחלט של הראייה
  • שדה ראייה מצומצם כך שזווית הראייה המקסימלית היא עד 20 מעלות בעין הבריאה, לרבות עם משקפיים.
  • חדות הראייה בעין הבריאה היא של 3/60 מטרים לכל היותר, גם באמצעות משקפיים.

נציין כי מומלץ גם לבדוק את הקריטריונים המזכים בביטוח הלאומי לבעלי ליקויי הראייה, לטובת קביעת דרגת נכות מתאימה למצב.

ומה קורה כאשר לא קיימת זכאות לפטור עקב אי עמידה בקריטריונים? אם לאותו מבוטח יש מחלות או מצבים רפואיים נוספים על בעיית הראייה שלו, ייתכן שתיקבע לו נכות משוקללת, שכן תגיע בסופו של דבר לעמידה בתנאי הפטור.

 

פטור ממס הכנסה ניתן גם במצבים הרפואיים הבאים:

  • מחלת לב קשה
  • טרשת נפוצה
  • סוכרת עם סיבוכים חמורים וקשים
  • שיתוק ילדים
  • פרקינסון
  • דלקת פרקים
  • חרשות
  • מחלת כבד או כליות

 

גופים שעליהם מתבסס פטור המס

דרגת הפטור ממס הכנסה מתבססת על קביעת אחוזי נכות במספר מוסדות ציבוריים נוספים:

המוסד לביטוח הלאומי המקיים וועדות רפואיות לקביעת נכות כללית, פטור ממס הכנסה, נכות מעבודה ועוד.

משרד האוצר שמספק תגמולים לניצולי שואה על פי חוק נכי רדיפות הנאצים, חוק נכי המלחמה בנאצים וחוק פיצוי נפגעי מחלת הגזזת.

משרד הביטחון הקובע דרגת נכות לנכים בצה"ל וכוחות הביטחון ולנפגעי פעולות האיבה.

 

פטור ממס הכנסה - עיוורים ולקויי ראייה
פטור ממס הכנסה – עיוורים ולקויי ראייה

זכויותיהם של עיוורים ולקויי ראייה

עיוורים, לקויי ראיה ובני משפחותיהם זכאים גם להטבות וזכויות נוספות, מלבד פטור ממס הכנסה. זכויות אלו ניתנות על ידי משרדי ממשלה שונים, ארגונים וגם רשויות מקומיות ומאפשרות מיצוי יעיל יותר של היכולות האישיות וכן תחושת עצמאות ושליטה מוגברת יותר במהלך החיים. להלן חלק מהזכויות שמגיעות לעיוורים וליקויי הראייה:

תעודת עיוור

הזכאות ניתנת גם ללקויי ראייה והתעודה עצמה מהווה את אחד האמצעים החשובים ביותר למימוש יתר ההטבות והזכויות. תעודת העיוור מקנה אפשרות לקבל שירותי שיקום, פתרונות טכנולוגיים, אופטיים ואלקטרוניים וגם את קבלת הפטור ממס הכנסה.

 

הטבות מול מס הכנסה

מלבד הפטור ממס, עיוורים ולקויי ראייה זכאים גם להחזרים על רכישת פריטים ואמצעים מסוימים כמו למשל מוצרי חשמל (תנור, מקרר, מכונת כביסה, מזגן, מייבש כביסה, מדיח כלים ועוד) ומוצרים אלקטרוניים כמו צג ברייל, קורא מסך, מכשיר הגדלה למחשב ועוד.

 

הנחות בשירותי חברת בזק

קיימת הנחה של 50% על התקנה או העתקה של קו טלפון וכן ישנו פטור מדמי שימוש ומתשלום עד 600 דקות שיחה בחודש. הטבה זו מתקבלת על ידי פנייה בנושא לאגף השיקום של משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

 

הנחות על חשבון המים

עיוורים ולקויי ראיה זכאים להנחה משמעותית בחשבון המים, כל עוד הם בעלי 70% נכות רפואית ומעלה ומקבלים קצבת נכות כללית וקצבת שירותים מיוחדים או קצבת ילד נכה וקצבת ניידות מהביטוח הלאומי.

 

הנחות בתשלומי הארנונה

חלק מהעיריות והרשויות המקומיות נוהגות לפטור לקויי ראיה ועיוורים מסכום מסוים בתעריף הארנונה. כדי לברר את הנושא יש לפנות למחלקת הגבייה ברשות המקומית. נציין שכל עירייה קובעת לעצמה את ההטבות המסופקות בנושא הזה.

 

ערעור על החלטת הוועדה הרפואית לפטור מס

פטור ממס הכנסה לעיוורים וללקויי ראייה איננו מתקבל אוטומטית, אלא על ידי הגשת בקשה מתאימה כאמור. אך גם אם הבקשה נדחתה בסופו של דבר, לא מדובר בסוף פסוק וניתן לערער על כך תוך 45 ימים ממתן ההחלטה. הערעור יופנה לוועדה רפואית לעררים דרך פקיד השומה ובכפוף לתשלום אגרה בסך 950 שקלים.

חשוב להבהיר שהזכות לערער ניתנת הן למבקש הפטור והן למס הכנסה עצמם, אם הם סבורים שהפטור שנקבע איננו מוצדק או שצריך להפחית משיעורו.

 

פטור ממס הכנסה – לכמה זמן?

אם קיימת עמידה בתנאי הפטור, הוא ייכנס לתוקפו מרגע שאושר ולאורך כל תקופת הזכאות שנקבעה לנכות הרפואית.

כמו כן, מי שקיבל פטור זכאי להחזרי מס רטרואקטיביים, כאמור עד 6 השנים שלפני מועד הבקשה לפטור מס.

 

תקרת ההכנסות המקסימלית הפטורה ממס

פטור ממס ההכנסה לעיוורים ולקויי ראייה ניתן כפי שציינו עד לתקרה הקבועה בחוק.

הכנסות מיגיעה אישית – נכות שנקבעה לפרק זמן של 365 ימים או יותר, מספקת תקרה של 73,650 שקלים בשנה. נכות שנקבעה לפרק זמן של 185-364 ימים מספקת תקרה של 614,400 שקלים בשנה.

הכנסות מיגיעה אישית ושאינן מיגיעה אישית – תקרה של 614,400 שקלים בשנה.

הכנסות מיגיעה אישית ושאינן מיגיעה אישית יחד עם הכנסות מריבית על כספי פיצויים או ביטוח ששולמו בגין נזקי גוף – תקרה של 302,640 שקלים בשנה.

 

מלווים אתכם בכל זכויות המס

כפי שאתם מבינים, סכומי הפטור ממס עשויים להיות גבוהים ביותר ולכן יש להתנהל בתבונה בשלבי הגשת הבקשה והעמידה בפני וועדה רפואית. בנוסף, עליכם לזכור להמשיך לנצל את זכויותיכם גם לאחר קבלת פטור המס, לרבות הגשת בקשה להחזרי מס.

חברת אינדיגו פיננסים תשמח ללוות אתכם בנושא ולספק לכם ייעוץ, הכוונה וטיפול מקצועי, כדי שתמצו את כל הזכויות שמגיעות לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון