החזרי מס רטרואקטיביים

למרבית האזרחים במדינת ישראל, כנראה עומדת הזכות להחזרי מס רטרואקטיביים – מבלי שהם בכלל יודעים זאת או מנצלים את הזכות החשובה הזו שעומדת להם – שיכולה לחסוך סכומי כסף גדולים ומשמעותיים בהיקפם מתשלומי המיסים לרשויות המס השונות במדינה.

במהלך מאמר זה, יוסבר על כלי החיסכון החשוב והמשמעותי של החזרי המס הרטרואקטיביים ועל הדרכים השונות בהם ניתן לקבל את החזרי המס, מה יכול להיות היקפם או בקיצור – כל מה שאתם צריכים לדעת על החזרי מס שניתן לקבלם רטרואקטיבית הישר לכיס שלכם מן הרשויות.

 

מה הוא החזר מס רטרואקטיבי?

כשמו כן הוא – החזר מס שניתן לקבל גם אם מגלים עליו בדיעבד – בהפרש אפילו של כמה שנים – עדיין ניתן להגיש בקשה לרשויות ולקבל את החזר המס. מדובר על החזרי מס שניתן לקבל עד שש שנים אחורה – במצבים של גביית יתר של רשויות המס, ובייחוד מס ההכנסה נפוץ במיוחד בהחזרי מס מן הסוג הזה.

עם זאת – מדוע בכלל שיהיה צורך בקבלת החזרי מס? כלומר, עד כמה רווח המצב שבו רשות המס גובה מאיתנו יותר מידי כסף, מידי חודש? למרות שנשמע שמדובר במקרים נדירים יחסית, משום שרובנו חושבים שרשויות המס פועלות באופן מדויק, למעשה מדובר בתופעה רווחת למדי.

הסיבה לכך נעוצה בעיקרה באופן שבו מחושב מס ההכנסה בישראל.

מס ההכנסה בישראל מחושב על בסיס הכנסה שנתית משוערת שתהיה לאזרח. כך, באמצעות אינדיקציות שונות, רשויות המס משערות מה תהיה ההכנסה השנתית של האזרח, לאחר מכן היא ממקמת את ההכנסה השנתית במדרגת המס המתאימה לה (מדרגת המס קובעת את אחוזי המס שיילקחו מן האזרח), ולאחר מכן ממנה גוזרת את כמות החובה במס.

 

באילו מקרים לרוב ישנה זכאות לקבלת החזר מס רטרואקטיבי

כפי שניתן להבין, שיטה זו, בה פועלים לפי הכנסה משוערת, היא שיטה שמועדת להוביל לגביית יתר או לגביית חסר.

במצבים של גביית חסר, אין מה לדאוג, רשויות המס תבואנה ותגבה את הפערים בין ההערכה הלקויה שלה ובין ההכנסה הגבוהה יותר של האזרח – אך במקרה ההפוך על האזרח להגיע לרשות ולדרוש את מה שמגיע לו.

 

הכנסה דינמית

אחד המקרים הנפוצים ביותר בו שיטה זו היא בעייתית מאוד ומובילה לליקויים הוא מקרה שבו לאזרח אין הכנסה בשיעורים קבועים מידי חודש – אלא היא משתנה באופן יחסית משמעותי מידי חודש.

הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות מאוד, בין אם מדובר על עצמאי שלעסק שלו ישנן תקופות בהן כמות הלקוחות גדולה במיוחד (למשל מעצבת שמלות כלה בעונת החתונות), בין אם מדובר על עובדים שמקבלים עמלות, ואז חודש אחד אמנם לא מכרו דבר, אך הכינו את הקרקע למכירות גדולות ובחודשים לאחר מכן הדבר מגיע לידי ביטוי בעמלות (למשל מתווכים) או מכל סיבה אחרת.

במצב שתואר, בו ההכנסה משתנה מאוד מידי חודש – היכולת של רשויות המס להעריך מה היא ההכנסה של האזרח היא מוגבלת למדי. כך, אם הרשויות יעזרו רק בהכנסות הגבוהות – ההערכה שלהם תהיה הערכת יתר והם יגבו יותר מידי ואם הם יסתמכו על החודשים הנמוכים, ידובר על גביית חסר – שתושלם בהמשך ובמכה אחת.

 

זכאות להטבת מס המתעוררת במהלך שנת המס

מקרה רווח נוסף הוא מצב ובו הזכאות להטבת המס מתעוררת במהלך שנת המס – ולכן ניתן להגיש את הבקשה לקבלת הכרה בהטבת המס רק בשנת המס העוקבת – ולקבל החזר על השנה שחלפה (מהרגע שבו קמה הזכאות להטבת מס).

 

דוגמת הילדים הנפוצה

הדוגמה הטובה ביותר לעניין זה הוא ילדים – אם במהלך השנה נולד ילד, ניתן לקבל את הטבות המס הקשורות בגידול ילדים, רק במהלך השנה העוקבת.

 

דוגמת התארים

מדובר על מקרה חשוב מאוד משום שהטבות המס האלו יכולות להגיע לסכומים מאוד משמעותיים (ובייחוד אם מדובר על הטבות שונות שמצטברות – זוג גם התחתן וגם נולד לזוג ילד, ונניח אם מדובר בזוג צעיר אחד או שניים גם סיימו תואר ראשון או שני), כך, הזכאות יכולה לתפוח משמעותית ולהגיע לסכומים גבוהים למדי – אשר יכולים להיות חשובים במיוחד בסיטואציות בהן מקבלים את הזכאות להחזרי המס, כמו למשל בגידול הילדים.

בנוסף, בנסיבות מסוימות, שילוב הנסיבות של הכנסה נמוכה יחסית (שנמצאת במדרגות המס הנמוכות יותר) ומספר רב של נקודות זיכוי ממס יכולות להוביל להנחות גדולות דיו על מנת להעניק פטור מלא או חלקי מתשלומי מס ההכנסה לפרק זמן מסוים.

כך, ניתן לראות כמה משמעותיים יכולים להיות החזרי המס הרטרואקטיביים בסיטואציה מן הסוג הזה משום שגם אם מגלים כי לפני שלוש שנים כמה זכאות מן הסוג המדובר – ניתן גם היום להיפדות עליה מול רשויות המס ולקבל את סכומי הכסף האלו במלואם ובבת אחת.

החזרי מס רטרואקטיביים
החזרי מס רטרואקטיביים

מגיע לי החזר מס רטרואקטיבי! מה עליי לעשות עכשיו?

מטבע הדברים, כמו כל ממשק כמעט עם רשויות המס, מדובר על עבודה בירוקרטית שיש לערוך מול רשויות המס, דהיינו, למלא טפסים שונים, שאם הם ממולאים כהלכה, הרשויות ישתכנעו שמגיע החזר המס ויעניקו אותו. על מנת לעשות זאת, יש להגיש לשומה המקומית (זו שמנהלת את גביית המס) מספר טפסים:

 

הטפסים שעליכם למלא

 

הטופס הראשון

הטופס הראשון שיש להגיש הוא טופס החזר מס, טופס מאה שלושים וחמש. במסגרת הטופס הזה יש לשטוח ולמנות את הסיבות השונות שבגינן מגיע למבקש החזר המס את החזר המס, כאשר כמובן ניתן למנות כמה סיבות במקביל.

כך למשל, אם מדובר על זוג טרי שהתחתן, סיים לימודים והביא לעולם תינוק – כל הסיבות יכולות לזכות בהחזרי מס ולכן ראוי לציין את כולן.

במסגרת הזו, יש לצרף את כל המסמכים השונים שמעידים על קיומן האמיתי של הנסיבות המוצהרות במסגרת הטופס. בין אם מדובר על ספחי תעודת זהות בהם מצוינת הורות, בין אם מדובר על תעודות סיום של לימודים או כל מסמך אחר שיכול להיות אסמכתא רשמית לטענות שנטענות במסגרת הטופס.

 

הטופס השני

הטופס השני שיש להגיש לפקיד השומה המקומי הוא טופס המעיד על ההכנסות השונות שהיו למבקש החזר המס. ככל שמדובר על שכיר, מדובר בטופס 106 שבו המעסיק מצהיר על ההכנסות של העובד שלו – ובהתאם להן ניתן היה לראות מה היא ההכנסה הריאלית ולא המשוערת באותה השנה.

 

דגשים שחשוב לשים לב אליהם בהגשת טפסי בקשת החזר מס רטרואקטיבי

אחד הדברים החשובים ביותר שיש לשים לב אליהם הוא שכל בקשה נעשית לשנת מס אחת בלבד. כלומר, יש להגיש את המסמכים המדוברים, על כל שנת מס שבה הייתה גביית יתר – גם אם הסיבה לזיכוי במס היא אותה הסיבה.

מטבע הדברים, ההכנסות משתנות משנה לשנה ועימן הנסיבות השונות, כך למשל אדם יכול להתקדם במקום העבודה שלו ולכן להגדיל את שכור ולעבור מדרגת מס – דבר שכמובן משפיע על כמות החזרי המס שניתן לקבל מידי שנה.

בנוסף, יש להגיש את הטפסים האלו באופן מדויק הכולל את כל המידע הדרוש על מנת שהבקשה תוכל להיות מאושרת – כבר במסגרת הטופס משום שטפסים שלא מוגשים כהלכה נפסלים על ידי רשויות המס ועימן הולך הסיכוי לקבל החזרי מס על אותה השנה – לכן כדאי להקפיד.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון