החזר מס קניה על רכישת ציוד לעסק לנפגע פעולת איבה

החזר מס קניה על רכישת ציוד לעסק לנפגע פעולת איבה נובע מהבנת ההתמודדות המורכבת שהנפגעים נדרשים לה גם בפאן הכלכלי. החזר זה יכול לאפשר לנפגעים המנהלים עסק להיערך באופן טוב יותר עם הוצאותיהם שעלו מאז הפגיעה ולמנוע גריעה כלכלית שבמסגרתה לא יוכלו להפעיל את בית העסק כראוי. אז מי זכאי להחזר וכיצד מקבלים אותו? הכל כאן:

 

מצבם המיוחד של נפגעי פעולות איבה

בשנה שבה השקט מופר והמצב הביטחוני מתערער, יודעת מדינת ישראל אלפי נפגעים בפעולות איבה שונות, קשות ולעתים פתאומיות. נפגעים אלו הם אזרחים או משרתי כוחות הביטחון שנפצעו בגופם או שרכושם ניזוק כתוצאה מהפעולה וכעת יכולים לפנות למוסד לביטוח הלאומי לטובת הכרה בהם כנפגעים בעלי זכויות.

החוק יוצא מנקודת הנחה שכחלק בלתי נפרד מהשיקום שכל נפגע יצטרך לעבור, עליו למצוא גם את הדרך לשקם את מצבו הכלכלי ולהמשיך לפרנס את בני משפחתו התלויים בו. ולכן אחת ההטבות שהמדינה מבקשת להעניק לנפגעים היא קבלת החזר מס קנייה על רכישת ציוד לעסק, מה שיוכל לסייע לשדרוג או הקמה של עסק מסוים ולספק נקודת פתיחה טובה יותר לשיקום התעסוקתי והכלכלי.

 

תנאי הזכאות להחזר מס על קניית ציוד לעסק

ההטבה שמסופקת על רכישת ציוד לעסק ניתנת לנפגעי פעולת איבה שהוכרו בנכות של 25% ויותר בוועדה רפואית של המוסד לביטוח הלאומי. תנאי חשוב נוסף הוא היותו של הנפגע בעל אישור לשיקום כלכלי בעסק עצמאי – אישור הדורש תהליך בירוקרטי מסוים. נפגע שעומד בשני תנאי הסף זכאי כאמור להחזר, שיינתן על רכישת פריט אחד לעסק בלבד.

החזר מס קנייה על ציוד לעסק איננו פוטר מתשלום מס או מספק הנחה בחבות המס, אלא מאפשר לבעל העסק לרכוש פריט מסוים המהווה את ליבת העסק וחיוני ביותר עבורו. מה למשל? לדוגמה בעל מאפייה הרוכש תנור מקצועי ומתקדם יותר, צלם הרוכש מצלמה מקצועית טובה ויקרה ועוד.

 

ההחזר ניתן רק על רכישת פריט אחד!

כדי למקסם את ההחזר שמגיע לכם, רצוי לנצל את ההטבה כלפי הציוד היקר וההכרחי ביותר לעסק ולהפעלתו, משום שרק במקרים מאוד מיוחדים יהיה ניתן לכלול כמה פריטים יחד ובתנאי שנרכשו כסט.

ההחזר עבור פריט אחד בלבד נובע מהרצון למנוע ניצול לרעה של הזכאות, כך שיהיה מי שינסה למכור הלאה או להעביר את הציוד שנרכש למכרים וחברים. המדינה מעוניינת לוודא שהסיוע שלה ניתן למטרת השיקום הכלכלי ועבור הצלחת העסק.

 

זכאות להחזר מס קניה לנפגע פעולת איבה

המדינה מעוניינת לסייע לכל נפגעי פעולות האיבה, אך נדרשת לפקח על עמידה בקריטריונים והתנאים שנקבעו לקבלת ההחזר. לשם כך מופעלת וועדה המתכנסת אחת לתקופה כדי לדון בכל הבקשות להחזר מס על רכישת ציוד לעסק והיא זו שבודקת האם הציוד שכל בעל עסק רכש אכן עומד בתנאים המתאימים.

 

אופן קבלת ההחזר

על מנת לקבל את החזר הרכישה, יש לרכוש תחילה את הפריט הרלוונטי ולשמור כל אסמכתא לביצוע אותה הרכישה – קבלה, חשבונית וגם את תמחור הפריט הרצוי וחבות המס שמוטלת עליו.

ישנם מקרים שבהם הוועדה מאשרת החזר חלקי בלבד ולכן נפגעים שמצבם הכלכלי איננו מאפשר רכישה קודמת להחזר, יוכלו להגיש מראש את הטפסים לביטוח הלאומי ורק לאחר האישור לרכוש את הציוד הרצוי.

בנוסף, מומלץ להפעיל שיקול דעת מעמיק לפני הרכישה, שכן מדובר בהחזר חד פעמי שלא יינתן פעם נוספת תחת שום תנאי חריג.

זכרו שהמיסוי לפריטים יקרים וחשובים מאוד להפעלה והקמת העסק עשויים להיות בשיעור של עשרות אחוזים ממחיר הרכישה. ולכן אם לא תשתמשו באותו הפריט עבור העסק או שלא תבצעו בו שימוש ראוי, תפספסו את ההזדמנות לקבל החזר מתגמל.

עסקים מתחילים טוב יעשו אם לא ימהרו להגיש בקשה להחזר ויבנו קודם כל תכנית עסקית, המשקפת את כל המשאבים הנחוצים להקמת העסק החדש.

החזר מס קניה על רכישת ציוד לעסק לנפגע פעולת איבה
החזר מס קניה על רכישת ציוד לעסק לנפגע פעולת איבה

האם יש נפגעי פעולת איבה שאינם זכאים להחזר?

למרות שנפגעי פעולות האיבה אינם מנועים מהקמה או פעילות עסקית עצמאית על פי דעתם ויכולותיהם, לא כולם יקבלו את החזר המס אך לרשותם עומדות הטבות נוספות. ישנן זכויות רבות שמתקיימות לנפגעי פעולות האיבה כאשר החזר זה משקף רק את אחת מהן.

אנו ממליצים בחום לבדוק לעומק מהן כל הזכויות שתוכלו לנצל ולמה אתם זכאים על סמך מצבכם והקריטריונים המזכים ולדרוש בהם תוך שאתם מבינים היטב במה כרוכה כל הטבה ושקבלתה לא "מתנגשת" עם הטבות נוספות.

כך לדוגמה, נפגעים ששירתו בכוחות הביטחון וזכאים לתגמולים, מענקים והטבות מטעם וועדת התגמולים של משרד הביטחון, לא תמיד יוכלו לקבל החזרים או הטבות מצד המוסד לביטוח הלאומי או החזרי מס שמחויבים בתקרה מסוימת.

רצוי להתייעץ בנושא עם איש מקצוע המתמחה בהחזרי מס כמו רואה חשבון, כלכלן או יועץ מס, שיבדקו עבורכם את הזכויות המתקיימות מכל מוסדות המדינה ויבררו באופן יסודי לגבי אילו זכויות כדאי וצריך להגיש בקשות מתאימות.

 

דברים נוספים שכדאי לדעת

אדם שאיננו עובד כך שאין לו חבויות במס, לא יוכל לקבל סיוע כספי וזאת מתוך מטרה לעודד את הנפגעים לצאת ולעבוד, לחזור לחברה ולקהילה ולתרום להן. זהו אמצעי שיקומי בלבד, שמונע מצב של התמקדות בהטבות המס ולכן מדובר בהחזרים שעוברים דרך מסלול בירוקרטי יחסית נוקשה.

בנוסף נציין שהחזר מס הקנייה על רכישת ציוד לעסק איננו ניתן לנכים בשיעור 24% ומטה, אם כי ישנם החזרי מס קניה אחרים כמו רכישת מוצרי חשמל ביתיים הניתנים משיעור של 20% ומעלה.

אדם שנפגע בפעולת איבה וקיבל פטור מלא מתשלום מס, הוא בהכרח אדם שהוכר כנכה בשיעור של 90% ומעלה, קרי נכות בעלת פגיעה או כמה פגיעות קשות מאוד, המקשות על איכות החיים ובפרט על דרכי התעסוקה האפשריות.

בסופו של דבר, הרציונל ברור – החזר מס קנייה על רכישת ציוד לעסק הוא אמצעי לעידוד הנפגעים להשתקם מקצועית ולהתנער מהמשבר שחוו, למנוע מהם להתבצר בביתם ולהתנתק מחיי הקהילה והשגרה הפעילה ולבלום מצב של שקיעה בייאוש, דיכאונות או מצב נפשי ירוד.

בנוסף, המדינה מבקשת לפצות או לעזור בדרכים שונות למי שנאלצו לחוות אירוע איבה ונפגעו ממנו, בדרך של הקלה מפני כל המכשולים שניצבים בדרך.

 

קבלת החזר על קניית ציוד לעסק לנפגע פעולת איבה

כדי לקבל את החזר מס הקנייה ממס הכנסה יש לעבור תהליך בירוקרטי, כאמור מורכב מעט. ראשית מדובר בתהליך ההכרה בפגיעה ובשיעור הנכות המתקיים.

לאחר מכן יש להבין במדויק מהו הפריט הרצוי להקמה או הפעלה של העסק ומהי עלותו ורק בסיום לעבור תחת הוועדה המיוחדת שתבדוק את גובה ההחזר בהתאם לכל הקריטריונים.

אם אתם מוכרים כנפגעי פעולת איבה, בעלי 25% נכות או יותר וברשותכם עסק שנרכש בו במהלך שש השנים האחרונות ציוד חיוני להקמה או לתפעול אך טרם דרשתם החזר, תוכלו להגיש את הבקשה ולקבל את הסכום המתאים בחזרה בכפוף לאותו התהליך.

פקודת מס הכנסה מאפשרת לכל אדם להגיש בקשה להחזר מס עד שש שנים רטרואקטיבית ולקבל את הסכום ישירות לחשבון. באותו האופן ניתן לדרוש גם את החזר מס הקנייה של ציוד שנקנה עבור העסק וכך גם שורה של החזרים נוספים וזכויות במס שטרם נדרשו.

באמצעות חברה מקצועית להחזרי מס תוכלו לוודא שתהליך ההחזר מבוצע כשורה ומכיל את כל הזכויות שתוכלו לקבל. פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם בנושא זה תמיד.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון