החזר מס קורונה

קבלת החזר מס קורונה הוא דבר קריטי במיוחד בעקבות הנזקים הכלכליים רחבי ההיקף שהמגפה הותירה לבעלי עסק רבים שנאלצו להקטין משמעותית את מחזורי המכירות שלהם. הן בעקבות הסגרים והן בעקבות המצב הכלכלי הקשה שבו אזרחים רבים מצאו את עצמם לאחר המגפה. דבר שהתבטא כמובן בצורך של כל אחד ואחד להקטין את ההוצאות השוטפות שלו בכדי להמשיך ולהיות במצב כלכלי טוב דיו.

כך, ניתן להקטין באופן משמעותי את ההוצאה של כל אחד על המיסים.

במסגרת מאמר זה יובאו החלופות השונות – הן של אזרחים והן של בעלי עסקים לקבל סכומי כסף לא מבוטלים באמצעות הכלי החשוב שלא רבים מספיק יודעים עליו – החזר מס קורונה, החזר מס אשר הוא גדול מן הרגיל ויכול לעזור לרבים לחזור לעמוד על הרגליים, או לכל הפחות להקטין את ההוצאות השוטפות הגדולות שיש לכולם.

 

החזרי מס וקורונה? האם יש קשר בין הדברים? האם מגיע לכם החזר?

במסגרת המצב הכלכלי הקשה שבו נמצאים רבים, הקשורים באופן טבעי הן לכניסה לחופשות ללא תשלום ולפיטורין או צמצום היקפי משרה של רבים, המדינה החליטה להילחץ לעזרתם של רבים, בין היתר באמצעות הכלי של החזרי מס, שמהווה כלי אחד מיני רבים שהמדינה מציעה לשיפור המצב ובודק מי זכאי להחזר מס בתקופת הקורונה.

באופן רגיל וטבעי רבים מן האזרחים משלמים היקפי מס גדולים משהם דרושים – דבר שקרה גם לפני מגפת הקורונה, דבר שנובע מן האופן שבו גביית מס ההכנסה (בעיקר) עובדת במדינה – על בסיס הערכת הכנסה שנתית של כל עובד ועובד – הערכה שהיא במקרים רבים לא מדויקת בעליל, בייחוד במצבים שבהם עובדים משנים את היקפי העבודה שלהם תדיר. – במצב כזה מגיע החזר מס קורונה.

 

הערכת הכנסה מטע מס הכנסה

הערכת ההכנסה השנתית שמס ההכנסה עושה, מובילה לכך שבאופן אוטומטי מנוכה מס ההכנסה מתלוש השכר של העובד – ללא תלות בהכנסתו החודשית, אלא בפועל יוצא של אותה הערכה שנעשתה מוקדם יותר, כך שאי הדיוק משפיע על תשלומי המס שמשלם האזרח כל חודש – דבר שמוביל לזכאות להחזר על ההפרש בין הערכת ההכנסה החודשית לבין זו שהייתה בפועל.

למרות שמדובר בהסדר שהיה תמיד לרשות המיסים בכל הנוגע להסדרי מס, הקורונה שינתה את המצב העובדתי של רבים – העבודה פחותה או לכל הפחות שונה מאוד מן המצופה, והיכולת לערוך הערכות מן הסוג הזה אוטומטית מתמעטת, זאת בייחוד לעובדים בשווקים שבהם ההכנסה לא הייתה תדירה – דבר שארע למרבית האזרחים בתקופת חוסר הוודאות של הקורונה.

כך, נוצר מצב שבו קבוצות רחבות מאוד בחברה הישראלית שילמו הרבה יותר מס משהיו צריכות לשלם, בעקבות השינויים התדירים שנוצרו בהכנסה שלהם.

בהקשר זה, בעוד שעובדים מסוימים חוו שינויים קיצוניים בהכנסות, כאלו שמובילים למצב שבו בפועל ההכנסה מתאזנת על הממוצע החודשי (חודשים עם היקפי העבודה הרבים מתקזזים עם ההפסדים של החודשים שהיו קודם לכן), קבוצות אלו לרוב לא תהיינה זכאיות להחזרי מס, אך שאר הקבוצות – המהוות את מרבית האוכלוסייה בהחלט יכול להיות ששילמו יותר מס משהיו צריכות לשלם.

 

השינויים במצב הכלכלי יכולים להתבטא בכל מיני מישורים

בין אם מדובר על עובדים שעובדים על בסיס עמלות (במקרים כאלו לרוב הזכאות להחזר מס גדולה במיוחד, בעקבות הבעייתיות של שיטת תחשיב מס ההכנסה) שחוו תנודות גדולות יותר בשוק ובין אם מדובר על הקטנה מסיבית של הרווחים מן העסקאות השונות שנעשות.

החזר מס קורונה
החזר מס קורונה

יעילות ההליך בזמן הקורונה

שוני רלוונטי נוסף הוא האופן שבו רשות המיסים ובפרט עובדי מס ההכנסה שינו את דפוסי העבודה שלהם במהלך הקורונה. כך, בעלי עסקים רבים שהיו צריכים לקבל מענקים ממס ההכנסה – קיבלו אותם באופן מהיר מן המתוכנן ואזרחים רבים שהגיעו להם הטבות מס מסוגים שונים יכלו לקבל החזר מס קורונה מהר יותר.

לא רק קצב הכנסת הכספים עלה, אלא באופן כללי כל המנגנון לטיפול בבקשות השונות של האזרחים – שעלה באופן משמעותי מתוך ההבנה שיש צורך במענה ובגמישות מצד הרשויות על מנת לטפל באזרחים בתקופת המגפה, טיפול שצריך להיות מהיר יותר בעקבות הדחיפות והנחיצות שיש לסכומי כסף זמינים במהרה.

כך, מדובר על הליך פשוט יותר שכולל טיפול מהיר יותר בבקשה והעברת כספים מהירה יותר ובאופן ישיר לחשבון הבנק – דבר שהופך את ההליך לנגיש ומזמין אף יותר, דבר שהוא קריטי במגפת הקורונה, שבה רבים ממילא זקוקים להחזרי המס ממס ההכנסה.

 

איזה יופי! איך אני יודע מה אני צריך לעשות?

אם המצב שמתואר בכתבה רלוונטי לך ואתם חושבים שעומדת לכם הזכאות לקבל החזר מס קורונה ממס ההכנסה, השלבים להגשת הבקשה נהפכו להיות פשוטים יותר וכל מה שאתם צריכים לעשות יהיה מתואר בחלק הזה של הכתבה – כדי שתוכלו לקבל את ההחזר שמגיע לכם במהירות האפשרית.

טופס 106

במידה ומדובר בשכירים, התהליך הוא מאוד פשוט וכולל, בשלב הראשון, לבקש מן המעסיק להמציא מסמך שמפרט את ההכנסות הריאליות שהוא במהלך השנה, טופס זה מכונה 106 וניתן לקבל אותו בקלות יתרה מן המעסיק, אשר מוציא תדפיס רשמי זה.

לאחר מכן, כאשר יש בידכם את האסמכתא להכנסתכם הריאלית ולא המשוערת, יש למלא טופס ייעודי באתר של רשות המיסים, טופס 135, אליו מצרפים את האסמכתא הזו, בצירוף פרטים מזהים נוספים ורשות המס תוכל בקלות להבין האם באמת עומדת לכם הזכות להחזר מס קורונה או לא.

טופס 135

כדאי להשקיע זמן מיוחד במילוי מדויק ומפורט של טופס 135 משום שאם הטופס לא יהיה מדויק, מסתכנים בכך שרשות המס תדחה את הבקשה שלכם לקבלת החזר מס קורונה – למרות שיכול להיות ואף סביר שאתם זכאים להחזר מס קורונה, כך שכדאי במיוחד להקפיד בשלב זה של המילוי.

טופס 137

במידה ומדובר בעצמאיים, מדובר בפרוצדורה מעט אחרת. בשלב הראשון, יש להגיש את הדוח השנתי שמגישים ממילא לרשות המיסים בו מפורטות ההכנסות השונות שלכם לאורך השנה ואינדיקציות מדויקות לכך (כאשר מוגשת ההכנסה מומלץ להגישה בכולל לקיזוזים השונים שנעשו להכנסה באופן המוכר על ידי רשויות המס), ולצידו יש להגיש את טופס 137, אשר חשוב להקפיד למלא אותו באופן מדויק מאוד ובכדי למנוע פסלות שווא, בדומה למילוי טופס 135 של העובדים השכירים.

במעמד זה, במידה ומגיעים לכם החזרי מס מסוגים שונים, כמו למשל מתוקף היותכם הורים צעירים, בוגרי תארים טריים או מכל סיבה אחרת, יש להגיש גם את האסמכתאות הנוספות המעידות על נכונות העובדות המוצהרות בתואר, שכן, ללא האסמכתאות המתאימות הרשויות לא תאשרנה את הבקשה.

 

החזר מס קורונה – סיכום

כפי שניתן לראות, הקורונה הגדילה משמעותית את הזכאות של רבים להחזר מס קורונה ולכן חשוב במיוחד להגיש את הבקשות להחזרי מס, משום שיכול להיות שקמה לכם זכאות אף מבלי שידעתם את זה.

עם זאת, חשוב מאוד למלא את הפרטים באופן מאוד מדויק, ולכן, בתקופה כמו תקופת הקורונה, שכללה בלגן רב, מומלץ במיוחד להתייעץ עם אנשי מקצוע המבינים בתהליך אלו, שכן יכולים להיות מקרים מורכבים יותר שבהם היכולת לאסוף מסמכים ולמלא את הטופס היא מעט מוגבלת יותר ולכן חשוב במיוחד לדעת כיצד עושים זאת, במטרה להגדיל באופן מקסימלי את הזכאות להחזרי המס השונים שמגיעים לכם במסגרת החוק.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון