חישוב החזר מס שלילי

עובדים שאינם מרוויחים מספיק מעבודתם זכאים לקבלת מס הכנסה שלילי, כלומר מענק עבודה שנועד לתגמל גם עובדים שפועלים בשכר נמוך.

אם עבדתם בעבודה מתחת לשכר המינימום וטרם מימשתם את זכאותכם לכך, אתם צפויים לגלות מיד בסיום המאמר שעליכם לבצע חישוב החזר מס שלילי ולגלות מהו גובה הסכום שאתם צפויים לקבל בחזרה.

 

מענק עבודה לבעלי מס שלילי

כולנו חושקים בעבודת החלומות הנוצצת שתבטיח לנו עבודה גלובלית בשכר טוב ותנאים נפלאים, אבל עד שנגיע אליה, לעתים נאלץ לעבור דרך תחנות שונות בהן שכרנו לא צפוי להתקרב לשם.

עובדים במשרה חלקית או בעבודות שהשכר בהן רחוק מלקיים חיים עצמאיים ומלאים בכבוד עשויות לזכות בהחזר מס הכנסה שלילי, מה שרובנו מכירים כ"מענק עבודה".

 

חישוב החזר מס שלילי והזכאות לקבלו

הסוגייה של מיסוי שלילי איננה חדשה. זהו עניין שנפוץ במישור המיסוי במערב עוד משנות ה-40 של המאה ה-20.

יחד עם זאת, הנתון התווסף לפקודת המס רק בשנת 2008 ורלוונטי רק לאנשים שבשנה החולפת צברו הכנסות נמוכות מאלו שמוגדרות בחוק:

אזרחי ישראל בני 23 שנים ומעלה שהם הורים לילדים, או אזרחי ישראל בני 55 ומעלה ללא ילדים.

חשוב להבהיר שמספר הילדים הקיימים משפיע על דרכי חישוב המענק כפי שמיד נפרט.

הכנסתם הממוצעת של אזרחים אלו לאורך שנת המס הייתה בטווח שבין 2,090-6,807 ₪

או לחילופין הכנסתם כהורים יחידים לאורך שנת המס הייתה בטווח שבין 1,290-11,650 ₪

כאן נכנסים לחישוב החזר המס השלילי גם תנאים לגבי בני או בנות הזוג לאורך שנת המס החולפת: אם לבני הזוג קיימת דירה בבעלותם או זכות במקרקעין של למעלה מ-50%, מישהו מהם מחזיק בדירה למגורים, חנות או מגרש, הם אינם זכאים לקבל את המענק וזאת גם במצב שבו הכנסתם האישית נמוכה מתקרת החוק.

תנאי נוסף הוא גובה החודשים הכולל שבמסגרתו התרחשה הכנסה כלשהי לאורך השנה.

לעתים זו תהיה המשכורת אך הכנסה מתייחסת גם לקצבאות שונות כמו קצבת נכות, קצבת אובדן כושר עבודה, פנסיה, קצבת שארים, טובת הנאה כמו למשל שכ"ד ששולם מטעם המעסיק, דמי לידה או שמירת הריון, דמי מילואים, דמי החזקת רכב, הכנסות מעבודת משק בית ועוד.

 

אופן חישוב החזר מס שלילי

כדי לבחון את הזכאות להחזר מחלקים תחילה את מבקשי ההחזר לקבוצות:

קבוצה ראשונה לחישוב החזר מס שלילי

הראשונה של בני 23 ומעלה שהורים לילד אחד לפחות או לחילופין כל בני 55 ומעלה ללא ילדים.

ההחזר לקבוצה זו יינתן על פי האופן הבא: חיבור סך כל ההכנסות מעסק או עבודה, חלקי מספר חודשי העבודה בפועל לאורך השנה כאשר המספר המקסימלי כמובן הוא 12.

אם הסכום שהתקבל מפעולה זו היה גבוה מ-2,090 ₪ ונמוך מ-6,807 ₪, מתקיימת זכאות למענק על סמך תוצאת פעולת החישוב.

ניקח לדומה אדם שהשתכר במהלך 7 חודשים לאורך השנה בסכום כולל של 16,000 ₪.

תוצאת החילוק של חודשים אלו תניב 2,285 ₪ ולכן מדובר בטווח רלוונטי לקבלת המענק.

 

קבוצה שנייה לחישוב החזר מס שלילי

הקבוצה השנייה היא כל ההורים שהינם הורים יחידים לילד אחד ויותר. גם כאן החישוב דומה אך כאמור ישנו רף נמוך יותר המתחיל ב-1,290 ₪ ורף עליון גבוה יותר שמסתיים ב-11,650 ₪.

כך למשל, אם יחידנית שהשתכרה בגובה 88,000 ₪ מעבודתה לאורך 10 חודשים, תקבל תוצאת חישוב של 8,800 ₪ ולכן תקבל את המענק על פי חוק.

 

תנאים נוספים שחשוב לציין

תקנות מס הכנסה קובעות שכל עובד שהועסק אצל קרוב משפחה שיש לו שליטה בחברה מסוימת של למעלה מ-10% איננו זכאי להחזר מס שלילי.

בנוסף, אם התרחשה הכנסה בחודש כלשהו ממעביד "מקורב" במקביל למעביד "רגיל", אזי שחודש ההכנסה הספציפי הזה לא יובא בחשבון בחישוב למענק.

לדוגמה, נניח שישנו עובד שבמשך חודשי החופש הגדול עבד במקביל גם אצל דודו שהוא שותף בהנהלת רשת מלונות וקיבל ממנו שכר.

אזי חישוב מענק העבודה יבוצע רק על סמך החודשים ינואר-יוני וספטמבר-דצמבר שבהם הכנסתו הייתה רק מהמעסיק הרגיל שאיננו קרוב משפחה.

 

האם יש לי זכאות למענק עבודה?

כדאי ללמוד בעצמכם על הזכאות להחזר מס שלילי ולבדוק את הנושא באתר רשות המיסים.

כל שתצטרכו לעשות כדי לבדוק את זכאותכם הוא להזין את מספר תעודת הזהות ושנת המס הרלוונטית, את מספר מקומות העבודה שלכם ושל בני זוגכם לאורך שנה זו (או לסמן עבודה כעצמאים).

כעת יש לענות על שאלות הזיהוי והאבטחה ולצפות בקלות בזכאות הקיימת.

זהו שירות שמוגש בחינם לאזרחים מטעם רשות המיסים, אך כפי שאתם מבינים הוא כללי ולא בהכרח שתתקיים בסופו של דבר זכאות למענק.

ולכן יש לבחון גם כל נושא לגופו ולעומקו באמצעות גורם בקיא ומיומן בהחזרי מס.

 

חישוב החזר מס שלילי
חישוב החזר מס שלילי

החזר מס שלילי מתגמל פחות עבודה?

אחת ממטרותיו של מענק העבודה, כלומר החזר מס שלילי, היא לעודד עובדים לצאת ולעבוד, גם ב"מחיר" של שכר נמוך.

הרציונל מאחורי המענק הוא להביא לצמצום של פערים כלכליים על ידי תמריץ חיובי ובכך להגדיל את שוק העבודה וההון האנושי במשק הישראלי.

בפועל התמונה מעט מורכבת יותר, שכן רבים מתאכזבים לגלות שהם עומדים קרוב לסף הזכאות אך מעט עוברים אותו ולכן יצטרכו לצמצמם מהיקף שכרם כדי לקבל את המענק.

לראיה, הדבר בכל זאת עלול לעודד פסיביות וחוסר מוטיבציה לעבודה.

 

חישוב החזר מס שלילי במס הכנסה

אז פירטנו בנוגע לתהליך החישוב שקובע את הזכאות.

כמה מקבלים בפועל? כעת ניגש לפירוט החישוב בפועל, שמורכב הן מדיווח המבקש והנתונים שמסר והן מנתונים מהמעסיקים שהועברו למס הכנסה דרך הביטוח הלאומי והדוחות השנתיים לעצמאיים.

החישוב מביא בחשבון מספר פרמטרים: גובה ההכנסות מעסק או עבודה לרבות הכנסות נוספות שנוצרו אישית או של בני הזוג, גיל המבקש ומספר ילדיו.

ככל שישנן עוד הכנסות, כך גובה המענק יופחת.

יחד עם זאת, ניתן לקבל מענק מוגדל כאשר מדובר בעצמאי/ת שהיא אם לילד אחד או יותר, או עצמאי/ת שהם חד הוריים לילד אחד או יותר והילדים תחת אחריותם הכלכלית.

כמובן שכל חישוב לגופו וטווח המענקים כאן רחב למדי. גובה המענק עשוי להיות כמה עשרות שקלים עבור כל חודש עבודה, אך לעתים יתגלה שמגיעים למבקש גם 500-600 ₪ ויותר במקרה של מענק מוגדל.

את המענק הגדול יותר מקבלים בדרך כלל על סמך הכנסות ממוצעות, כלומר אלו שעומדות סביב 3,500-4,000 לחודש עבודה.

ככל שהסכום נע לעבר הרף העליון או הנמוך של הזכאות, כך המענק בפועל פוחת.

ועוד עניין שחשוב לציין הוא העובדה שהמבקש איננו צד או שותף לתהליך החישוב בשום שלב, אך הוא יוכל להשתמש בסימולטור שקיים באתר רשות המיסים כדי לדעת למה לצפות.

אפשרות נוספת תהיה לעשות זאת יחד עם חברה לייעוץ והחזרי מס שתלווה אתכם לאורך הגשת הבקשה להחזר ותבדוק עבורכם את צפי המענק שתקבלו.

 

שליחת הבקשה וקבלת ההחזר

את הבקשה ניתן להגיש באופן מקוון או דרך הדואר והחלטה בה תינתן תוך 90 ימים, או לחילופין עד לחודש יולי של שנת הגשת הבקשה, המאוחר מביניהם.

רשות המיסים תוכל לאשר את הזכאות למענק ולתקן את גובה המענק לכאן או לכאן, כאשר מתברר בדיעבד שנעשתה טעות בחישוב או שישנם נתונים שלא נלקחו בעבר בחשבון. הסכום יועבר בשתיים עד ארבע פעימות שוות כאשר הוא עולה על 790 ₪.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

5/5 - (3 votes)
החזר מס שלילי מוכר גם בכינויו "מענק עבודה". החזר המס מיועד עבור עובדים שאינם מרוויחים ממקום עבודתם את הסכום החודשי המינימלי שקבע המחוקק, בין אם כי הם עובדים במשרה חלקית ובין מכל סיבה שהיא. החזר המס השלילי נועד כדי להשלים לאותם עובדים את השכר, כדי שיתקיימו בכבוד.
החזר המס השלילי מחושב על ידי מספר גורמים – ביניהם הכנסה חודשית ממוצעת, תנאי השכר של בן או בת הזוג, מספר הילדים ועוד. כעיקרון, החזר מס שלילי מתקבל כאשר ההכנסה הממוצעת לאורך שנת המס הייתה בין 2,090 ₪ ועד 6,807 ₪ בחודש.
הזכאים להחזר מס שלילי מהמדינה אלו אזרחי ישראל שעברו את גיל 23 והם הורים לילדים, או אזרחי ישראל שעברו את גיל 55 ואין להם ילדים. ההכנסה הממוצעת הנדרשת על מנת להיות זכאים להחזר מס שלילי הינה בין 2,090 ₪ ועד 6,807 ₪ בחודש בממוצע, לאורך כל שנת המס.
אם אתם סבורים שאתם עומדים בקריטריונים לקבלת החזר מס שלילי, תוכלו באופן עצמאי ומהיר לבדוק את זכאותכם באתר האינטרנט של רשות המיסים. במידה ולפי אתר הרשות נראה שאתם לא זכאים להחזרי מס שלילי, תוכלו לבחון זאת גם מול איש מקצוע שבקיא בתחום החזרי המס.
מלאו את השאלון עכשיו וגלו כמה החזר מס מגיע לכם:

אינדיגו בפייסבוק | אינדיגו באינסטגרם | אינדיגו בגוגל

אינדיגו ביוטיוב | המייל שלנו: office@indigofinance.co.il

רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון