החזר מס בגין לימודים

סיימתם לימודים? ברכותינו, אתם זכאים להטבת מס. ככל שלא ידעתם על ההטבה המדוברת, המעניקה לכם הנחת מס משמעותית, תוכלו להיות זכאים להחזר. אל דאגה, גם אם פספסתם את שנת המס בה הייתם זכאים החזר מס בגין לימודים, תוכלו לפדות את החוב עד  שנים מיום התגבשותו.

 

החזר מס בגין לימודים -חישוב תשלום מס

במדינת ישראל, בניגוד לתפיסה הרווחת, משלם היחיד, או בשמו המקצועי, הנישום, מס הכנסה, בהתאם לשיעור ההכנסות השנתי, ולא החודשי. עצם התשלום החודשי נקבע על ידי ציפייה של היקף התשלומים אותו יקבל בעתיד.

 

 

לאחר סיום שנת המס, מתבצע חישוב הבוחן את תיאום הציפיות שנוצר על רקע ציפיית ההכנסות. ככל שהיחיד שילם מעט מדי מס ביחס להכנסותיו, ידרוש מס הכנסה תשלום נוסף. במצב הפוך, תקום ליחיד זכאות לקבלת החזרים ממס הכנסה.

 

נקודות מס – הסבר קצר

בעת חישוב סך הכנסותיו של היחיד בסוף שנת המס, עומדת ליחיד אפשרות להקטין את סך ההכנסות בגינן ייאלץ לשלם מס, זאת באמצעות נקודות הזיכוי. לעניין זה, נציין כי כל תושב ישראל, באשר הוא, זכאי לקבלת 2.25 נקודות מס, אך בשל היותו תושב ישראל. כמו כן, נקודות המס מצטברות, כך שניתן לצבור נקודות להפחית שיעור תשלום משמעותי.

 

קצת מספרים לחדד את הנושא

החזר מס בגין לימודים: אז נקודת מס, אשר שווה (נכון לשנת 2020) לכ – 219 שקלים בחודש, מביאה להורדת שיעור המס של הנישום לשלם. לשם המחשה, ניקח את גל, חייל משוחרר, אשר שיעור המס שעליו לשלם עומד על 15,000 שקלים בשנת המס הנוכחית. לאור העובדה שהוא תושב ישראל, ולאור העובדה שהוא חייל משוחרר, גל זכאי בסך הכל ל – 4.25 נקודות מס.

בחישוב מהיר, נראה כי גל יזכה להנחה במס הכנסה של 930.75 שקלים מדי חודש, ובשנה – 11,169 שקלים. משכך, בסוף שנת המס, יהא על גל לשלם מס הכנסה על הכנסות בסך של 3,831 שקלים בלבד.

 

לא מימשתי – קבלת כסף בדיעבד

בניגוד לחשיבה האינטואיטיבית, במצב בו שכחתם לדרוש את ההטבה המגיעה לכם, הכסף אינו אבוד. מס הכנסה מתיר לנישומים תושבי ישראל לקבל את הכספים שמגיעים להם בגין שנים קודמות, עד ל – 6 שנים לאחר שנת המס הנוכחית. כלומר, באם גיליתם בשנת 2020 כי שילמתם מס עודף בשנים האחרונות, תוכלו לקבל מס בגין שנת 2020, וכן בגין 6 השנים שקדמו לה, קרי, עד לשנת 2014!

 

החזר מס בגין לימודים
החזר מס בגין לימודים

 

לימודים – תארים ותעודות שווים כסף

אחד התחומים בהם ישנה זכאות בהיקף גבוהה לנקודות מס שונות היא עולם הלימוד, הן האקדמאי והן מחוץ לו. בואו לברר האם הייתם זכאים להטבת מס, ומשכך, זכאים כיום לקבלת החזר ממס הכנסה.

 

לבוגרים – נקודות זיכוי ממס הכנסה בסיום תואר ראשון

ההסדר בעבר – עדיף, אך כבר לא רלוונטי

הענקת נקודות מס למסיימי תואר ראשון אינה זרה בקרב קהל האקדמאים הישראלים. עד לשנת 2013, אלו השלימו את לימודי התואר הראשון היו זכאים לקבלת נקודת מס אחת, לאורך תקופה השווה לתקופת לימודיהם, אך לא יותר מ – 3 שנים. אולם, לאור העובדה כי בשל התקופה בגינה ניתן לקבל את החזר המס רטרוארקטיבית, בגין החזר זה לא תהיו זכאים לקבלת החזר.

 

כיום – נקודה אחת לבחירתכם

ככל שסיימתם תואר החל משנת 2014 ואילך, דעו לכם כי אתם זכאים לקבלת נקודת מס למשך שנה שלמה. ההטבה תוענק לכם באחת משתי שנים, או בשנת המס המגיעה לאחר סיום הלימודים, או לחילופין בשנה שלאחריה.

התנאי היחיד למימוש הזכות, מעבר לסיום תואר אקדמאי, הוא הכרה במוסד כמוסד להשכלה גבוהה מטעם המועצה להשכלה גבוהה בישראל.

 

מתמחים – מנעד בחירה רחב יותר

ככל שהמקצוע בו סיימתם את לימודיכם דורש ביצוע התמחות לשם עיסוק בו, דוגמת ראיית חשבון ועריכת דין, תזכו לאפשרות בחירה נוספת. במידה ותרצו, תוכלו לשמור את ההטבה לסיום ההתמחות, וכך תוכלו לקבל הנחת מס בשנת המס המגיעה לאחר סיום ההתמחות.

המתנה זו מתגלה כדי משתלמת, זאת לאור העובדה שבמרבית המקרים, במהלך ההתמחות ירוויחו המתמחים שכר שאינו גבוהה, ומשכך, לעיתים לא יוכלו לממש את ההטבה.

 

לא רק תואר ראשון – נקודות זיכוי בעת סיום תואר שני ודוקטורט במסלול ישיר

בעוד המונח "תואר שני" ברור, ככל הנראה, לכלל קוראי המאמר האמור, נסביר בקצרה מהו דוקטורט במסלול ישיר. בשל המרדף אחר הידע, מציעות אקדמיות שונות ברחבי ישראל מסלול מואץ לקבלת הדוקטורט, מתוך רצון לעודד פרסומים אקדמאים.

כך, בוגרי תואר ראשון, המצטיינים בלימודיהם, יוכלו להיכנס מיד עם סיום התואר הראשון למסלול לימודים, אשר נמשך לרוב 4 שנים, ולסיים את לימודי הדוקטורט עם סיומם.

 

סיום אלו – חצי נקודת מס

בגין השלמת תארים אלו, הן תואר שני והן דוקטורט במסלול ישיר, יהיו זכאים הסטודנטים לחצי נקודת זיכוי לכל אורך שנת המס שלאחר סיום התואר. גם במקרה זה, ככל שהתעסוקה במקצוע דורשת התמחות, יוכל הנישום לדחות את מימוש הזכאות למועד שלאחר סיום ההתמחות.

 

חוד החנית – נקודות זיכוי למסיימי תואר ברפואה ורפואת שיניים

בשל העובדה שלימודיהם של אלו אורכים מעט יותר משאר מסלולי הלימוד המוצעים באקדמיה, בוגרי תארים אלו זוכים להטבה עדיפה על אלו שהוצגו לעיל. מי שסיים את לימודיו באחד ממקצועות הרפואה החל משנת 214, יהא זכאי לשני אפיקים שונים של נקודות מס.

ראשית, תעמוד למסיים הטרי הזכות לקבלת נקודת מס אחת בשנת המס שלאחר סיום לימודיו, או זו שמגיעה אחריה, לפי בחירתו. שנית, לאחר סיום שנה זו, יקבל המסיים (הכבר לא כל כך טרי) חצי נקודת מס נוספת, במהלך שנת המס שמגיעה לאחר שנת המס בו מימש את ההטבה הראשונה.

עוד בנושא זה, יש לציין כי ההטבה האמורה מוענקת למסיימי תואר רפואה בלבד, ולא תואר במדעי הרפואה.

 

גם מחוץ לאקדמיה – נקודות זיכוי ממס הכנסה בעת השלמת לימודי מקצוע

בעוד בעבר ניתנו למסיימי לימודי המקצוע נקודות מס, המאפשרות קבלת הנחה בתשלום מס הכנסה, אולם רק משנת 2018 בוצעה השוואת תנאים מלאה לאלו של בוגרי התואר הראשון. בין הלומדים ניתן למצוא לימודי הנדסאות, טכנאות או חשמל, וכלל, כל תעודת מקצוע המוכרת על ידי אחד ממשרדי הממשלה, ככל שלמד בהיקף של 1,700 שעות.

החל משנה זו, יזכו כלל מסיימי לימודי התעודה לנקודת מס אחת, לאורך שנת המס שתגיע לאחר סיום הלימודים, או בשנה שלאחריה, לפי בחירתם. אולם, לעניין זה יש לציין כי ככל שמדובר על מסיים אשר לו עומדת זכות מכוח תואר ראשון או שני, יהא עליו לבחור איזה אפיק הטבה הוא מעוניין לממש.

 

הנחות מורים – נקודות זיכוי לבעלי תעודת הוראה

גם בעבור מסיימי לימודי ההוראה, בדומה לבאים מעולם לימודי המקצוע, היו תנאים נמוכים מאשר לבאי האקדמיה בשנים עברו. עד לשנת 2016, אלו היו זכאים לקבלת חצי נקודת מס בלבד, ובשנת 2017 אלו זכו לכ – 0.75 נקודות.

אולם, החל משנת 2018 השתנתה מסגרת ההטבה, וכיום אלו זכאים לקבל נקודת מס שלמה. בגין סיום לימודי תעודת הוראה, יזכו המסיימים לנקודת זיכוי אחת בעבור שנת המס השלמה שלאחר סיום לימודי התעודה או לאחריה.

יש לציין כי לעניין נקודה זו, בדומה למקבלי ההטבה מכוח השלמת לימודי תעודה, יש לסיים לימודים בהיקף של 1,700 שעות, זאת לצד היעדר זכאות מכוח לימודי התעודה ותואר ראשון יחדיו.

  • לפרטים נוספים על החזר מס בגין לימודים התקשרו עכשיו

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
נקודות זיכוי במס זוהי בעצם הטבת מס, הטבה כספית שרשות המיסים החליטה להעניק לאזרחים מסיבות שונות. כל נקודת זיכוי במס שווה 218 ₪ (נכון לשנת 2021), כאשר מדובר בעצם בסכום כסף שיורד מחבות המס של כל עובד, ומצטרפת ל2.25 נקודות זיכוי מס שמגיעות לכל תושב ישראל מתוקף היותו תושב.
כיום, כל אדם שסיים תואר זכאי לקבל נקודת זיכוי אחת במס למשך שנה אחת – או בשנת המס לאחר שנת סיום הלימודים, או בשנה שאחריה. התנאי לקבלת נקודת זיכוי זו במס היא לסיים תואר אקדמי במוסד שמוכר מטעם המועצה להשכלה גבוהה בישראל כמוסד להשכלה גבוהה.
במידה ואדם שסיים את לימודיו האקדמיים לא היה מודע לכך שהוא זכאי לנקודת זיכוי במס לאחר תום לימודיו, ולכן שילם הוא מס מלא מעבודתו כעצמאי או כשכיר – יהיה זכאי הוא להחזרי מס מהמדינה בגין ההפרש שבין תשלום המס המלא שהוא שילם לבין תשלום המס המפוחת שהוא היה אמור לשלם.
אם ראיתם שאתם זכאים לקבל החזר מס בגין סיום לימודים אקדמיים, תוכלו להגיש את הבקשה ישירות לפקיד השומה הקרוב לאזור מגוריכם, בליווי המסמכים הרלוונטיים שיכולים להעיד על זכאותכם (תעודת סיום התואר, תלושי השכר שלכם). את הבקשה ניתן להגיש גם רטרואקטיבית, עד שש שנות מס אחורנית.
מלאו את השאלון עכשיו וגלו כמה החזר מס מגיע לכם:

אינדיגו בפייסבוק | אינדיגו באינסטגרם | אינדיגו בגוגל

אינדיגו ביוטיוב | המייל שלנו: office@indigofinance.co.il

רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון