תיאום מס או החזר מס אונליין

אם אתם עובדים ביותר מעבודה אחת ולא מבצעים תיאום מס או החזר מס אונליין, סביר להניח שנוגסים לכם בנתח שמן במיוחד מהמשכורת. ולמה בעצם? זה הזמן להכיר את כל היתרונות החשובים של תיאום מס ואם הוא לא בוצע עד היום, גם את האפשרות לקבל החזר מס אונליין על מה ששולם ביתר.

 

תיאום מס או החזר מס?

האם אי פעם נדרשתם ליותר מעבודה אחת במקביל? במציאות הישראלית הקשה חלק מהמשק פועל על בסיס שתיים ואפילו שלוש או ארבע עבודות מקבילות. המאמץ להרוויח יותר ולשלב בין תחומים שונים אמנם נושא פרי אחרי תקופה, אך אם לא טרחתם לעדכן במסגרתה את רשות המיסים על עבודה נוספת, סביר להניח שהרווחתם הרבה פחות ממה שהייתם אמורים.

עובדים שכירים רבים מתבלבלים בין סוגיית תיאום המס ובין החזרי מס ולכן חשוב לעמוד לפני הכל על ההבדל בין השניים:

תיאום מס הוא נוהל המבוצע מול המעסיקים, במסגרתו אתם מצהירים בטופס 101 על עבודה מקבילה או מעבירים את המידע למעסיק שידווח על כך לרשויות המס. נוהל זה גם קובע שהחברה שמשלמת לכם פחות, תשלם בפועל גם פחות במס. 

החזר מס הוא מונח המתייחס למצב שבו שילמתם יותר ממה שהייתם אמורים לרשות המיסים, כך שאתם אמורים לקבל את העודף ששולם בחזרה. עניין זה הופך לרלוונטי מאוד במיוחד אם מעולם לא ביצעתם את תיאום המס, כך שרשות המיסים לא איזנה את גביית המיסים שלכם ושילמתם בפועל סכום גבוה במיוחד.

 

חשיבותו של תיאום מס לשכירים

כפי שאתם כבר יודעים, כשכירים נגבה מכם מס הכנסה מידי חודש כאחוז מסוים מהמשכורת, אותו תוכלו למצוא בתלוש השכר. אחוז זה מחושב על בסיס ההכנסה השנתית הכוללת שלכם. כך לדוגמה, עבור הכנסה שנתית של כ-6,300 ₪ בממוצע לחודש שעומדת בהכנסת המינימום, תדרוש מכם בתשלום של 14% מהשכר מידי חודש.

הכנסה של כ-9,000 ₪ בחודש כבר תביא אתכם לתשלום של כמעט 20% מהשכר וכן הלאה.

אם אדם מסוים עובד בכמה מקומות מקבילים, מס הכנסה אמור לחשב את שכרו החודשי בחיבור של כל המשכורות שהתקבלו מכל העבודות. באופן הזה, אם אותו שכיר מקבל מעבודתו האחת סכום של כ-6,500 ₪ בחודש ומעבודתו הנוספת עוד 2,000 ₪ בחודש, השכר הכולל שלו הוא 8,500 כך ש-14% המס לא ישתנו. 

אך אם לא בוצע תיאום מס, תיגבה ממנו מדרגת המס המקסימלית בגובה של כמעט 50%! וכך יוצא שהעובד משלם מידי חודש קרוב לאלף שקלים חדשים עבור עבודתו השנייה במקום תשלום חודשי פשוט של 280 ₪. 

צריך לזכור תמיד שמס הכנסה לא "רודפים" אחרי איש ולכן העובדים הם אלו שחייבים ליטול יוזמה ולדווח לרשויות המס על מספר מקומות העבודה שלהם וגובה ההכנסה השנתית הצפויה מכל אחד מהם. דיווח זה יאפשר לרשות המיסים להבין מהו אחוז המס השנתי שהעובד צריך לשלם ולגבות רק אותו.

 

הגשת תיאום מס אונליין

כיום אפשר לבצע את תיאומי המס גם באופן מקוון דרך אתר רשות המיסים. את תיאום המס חשוב לבצע בתחילת השנה או קרוב אליה ככל האפשר. מדובר בפעולה מאוד פשוטה שתצריך מכם רק כמה דקות וחיבור לאינטרנט. בפנים תקבלו הדרכה מקיפה על מילוי טופס תיאום המס והגשתו ותקבלו בסיום אישור למעסיק על כך. את התיאום יש לבצע פעם אחת בתחילת כל שנת מס. 

אם אתם בכל זאת מעדיפים להגיש את תיאום המס ידנית, ניתן לעשות זאת גם מול פקיד השומה על ידי הגשת טופס 116, או באמצעות רואה חשבון או יועץ מס מטעמכם. 

תיאום מס או החזר מס אונליין
תיאום מס או החזר מס אונליין

מתי מתקבל החזר מס?

כפי שקראתם, את תיאום המס צריך לבקש בכל מצב שבו אתם צפויים לקבל משכורת כפולה מחודש כלשהו וכך לצמצם למינימום הדרוש את גובה המיסים.

אך אם אתם מבינים כעת שבמהלך 6 השנים האחרונות לא ביצעתם תיאום מס ועבדתם ביותר מעבודה אחת במקביל, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס ולקבל את הסכום העודף ששילמתם בעבר.

בקשת החזר המס מתאפשרת עבור כל שנה משש השנים האחרונות שבה לא ביצעתם תיאום מס ולכן שילמתם יותר ממה שהייתם אמורים לקופת המדינה.

כעת תוכלו לקבל את הסכום בחזרה אם תגישו בקשה להחזר מס ובה ניתן לכלול גם מצבים נוספים שייתכן ולא הפחיתו מגובה המיסים שלכם כמו: תואר חדש, שינוי סטטוס משפחתי, לידת ילדים ועוד.

 

החזר מס אונליין לשכירים

לצד הבקשה המקוונת לתיאום מס באתר רשות המיסים, תוכלו להגיש בקשה גם להחזר מס אונליין אם גיליתם על זכאותכם להחזר. 

אפשרות האונליין פתוחה בפני הציבור ובחינם, כך שכל עובד שכיר יוכל להגיש בעצמו את הבקשה להחזר מס.

יחד עם זאת, שאלות רבות עולות מהבקשה העצמאית ומהפרוצדורה הכרוכה במילוייה המלא ולכן לא בטוח שכדאי לבצע את המהלך ללא וודאות מקצועית קודמת.

אופציה נוספת היא לפנות ליועץ מס, חברה המתמחה בהחזרי מס או רו"ח שיוסמכו לפעול מטעמכם מול רשות המיסים. חברה שכזו תאסוף את המסמכים הנדרשים לבקשת ההחזר (למשל טפסי 106, אישורי תושבות, תעודות לידה, נישואין, תואר וכד') ותפעל לקבלת הכספים.

זוהי כמובן אפשרות שדורשת מכם לשלם, אך מדובר בסכום שתשלמו רק לאחר שתקבלו את כספכם בחזרה וכמובן רק אם נמצאתם ממילא זכאים להחזר מס. 

 

הנקודות החשובות לעניין תיאום והחזר מס

כאמור, אם עבדתם במהלך שש השנים האחרונות אצל שני מעסיקים ומעלה ולא ביצעתם תיאום מס, תהיו זכאים להחזר עבור כל חודשי העבודה הללו. פעולה זו מתאימה גם למי מכם שלא ידעו עד כה על אחוז המס שהם שילמו בהיעדר תיאום המס וגם למי מכם שעדיין לא גילו על הטבות או נקודות זיכוי נוספות שהיו אמורות להינתן ולא נוצלו מול חבות המס. 

נקודות והטבות אלו ניתנות בעקבות שינויים במקום העבודה במהלך השנה, חתונה או גירושין ומספר רב של אפשרויות נוספות שייתכן ורשות המיסים גבתה עבורן יותר ממה שהייתה צריכה.

הן את תיאום המס והן את הבקשה להחזר מס אונליין ניתן להגיש באמצעות אחת משלוש הדרכים הבאות:

 

תיאום מס או החזר מס אונליין? גורם מקצועי בתחום

פנייה לגורם מקצועי המתמחה בהחזרי מס – אין ספק שכל פעולה מול רשות המיסים היא כאב ראש בירוקרטי, בייחוד למי שאיננו מתמצא בכך על בסיס יומי. לכן הדרך הטובה ביותר להבטיח את ההחזר המלא תוך הזמן הקצר ביותר היא להפקיד את הטיפול בידי גורם מומחה, שיגבה את שכרו מתוך הסכום הצפוי להתקבל ועל סמך היקף הטיפול בתיק.

 

הגשה באופן ידני או עצמאי

הגשת הבקשה לפקיד שומת מס באופן עצמאי וידני – באפשרות זו כדאי לבחור רק אם ברצונכם להגיע פיזית לסניף רשות המיסים, למלא אצלה את הטפסים ולהגיש אותם. פעולה זו לא כפופה לתשלום או תנאים מסוימים, אך כן חושפת אתכם למצב שבו אתם ממלאים לא כשורה את פרטי הבקשה, או לא מצרפים את כל הניירת הנדרשת, מה שעשוי לעכב את הטיפול בבקשה ואף להקטין את גובה ההחזר.

 

ליווי מקצועי תמורת תשלום

הגשת הבקשה אונליין באופן עצמאי או על ידי ליווי וסיוע מחברה מקצועית בתמורה לתשלום סמלי. כך תוכלו להשתמש בשירות המקוון גם ללא ידע מקצועי ולהבטיח את קבלת ההחזר.

אנו כמובן נשמח לסייע לכם תמיד בנושא ולהעניק לכם שירות מקצועי ויעיל שיבטיח שתקבלו את כל הסכום לו אתם זכאים. 

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

1/5 - (1 vote)
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון