החזרי מס בגין שהייה בחו"ל

השהות בחו"ל נהפכת לפשוטה יותר ויותר עם השנים בעבור כמות ישראלים הולכת וגדלה – לרבים ישנם דרכונים זרים, אחרים מקבלים אפשרויות קידום ממקום העבודה שלהם בעוד שעצמאים ופרילנסרים יכולים לקחת איתם לפטופ ולעבוד מכל מקום בעולם.

הירידה במחירי הטיסות ויוקר המחייה הנמוך במדינות שונות בעולם, מגדילה את הנכונות של רבים להעתיק את מגוריהם. כאשר נמצאים בחו"ל, ניתן לחסוך סכומי כסף גדולים באמצעות החזרי מס בגין שהייה בחו"ל.

על מנת למקסם את הרווחיות של השהות בחו"ל – כדאי למנוע תשלומי מס כפולים, הן למדינה בה נמצאים ועובדים והן למדינת ישראל – שפעמים רבות לא מפסיקה לגבות מיסים מידי שנה, גם אם לא מתגוררים בה באופן שוטף.

אם אתם עובדים ומתפרנסים מחו"ל – משתלם מאוד לבדוק האם קמה לכם זכאות לקבלת החזרי מס על תשלומי המס ששילמתם בישראל. כמות המיסים שאתם משלמים היא גבוהה מאוד – לכן החזרי המס יכולים להיות מאוד משתלמים.

 

מצב של כפל מס

אחד המצבים הרווחים ביותר שמהווים עילה חזקה לקבלת החזר מס הוא מניעה של כפילות מס. מדובר על מצב שמתחייב מאמנה בינלאומית שישראל ועוד מדינות משמעותיות רבות חתומות עליה.

הכלל הקובע הוא שאין להעניק מיסוי כפול על עסקאות והכנסות.

כך שלמשל, במידה ובברלין נחתמה עסקה שאחוזי המס עליה הם עשרים אחוזים, בעוד שאם הייתה נעשית בארץ הייתה ממוסה בשלושים אחוזים – אין סיבה לשלם חמישים אחוזי מס על העסקה, אלא עשרים אחוזים בברלין ואת העשרה אחוזים הנוספים בישראל.

כפי שניתן לראות מהדוגמה הפשוטה הזו – ניתן לחסוך כך עלויות מס מטורפות שיכולות להסתכם במחזורים שנתיים של מאות אלפי שקלים. לכן, כדאי מאוד להכיר את האפשרות הזו, שבאמצעות תכנון מס נכון, יכולה להיות מאוד מאוד יעילה עבורכם.

הרציונל שמניע את האמנה הזו הוא היכולת לייצר שגשוג בינלאומי.

במידה ועל העסקה המתוארת בדוגמה היה צורך לשלם חמישים אחוזי מס – אף אחד לא היה עושה אותה או לחילופין היו עושים הרבה פחות ממנה – דבר שרע לשוק העולמי.

ככה שלמעשה מדובר באינטרס שמפרה את כולם – הן אתכם, שיכולים לשלם סכומי מס נמוכים יחסית, והן את המדינות החתומות באמנה שמקבלות חברות רבות ומשגשגות שבטווח הארוך משלמים הרבה מאוד מיסים ומייצרים מקומות עבודה נוספים.

 

בין אילו מדינות לאילו מדינות הכלל הזה תקף?

כאמור, הכלל המונע מיסוי כפול נובע מאמנה שמדינת ישראל חתומה עליה, האמנה למניעת כפל מס. ניתן לקבל את החזרי המס המדוברים במידה והשהות היא באחת מן המדינות שחתומות גם הן על האמנה.

בין המדינות הדומיננטיות החתומות על האמנה ניתן למצוא את – ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, גרמניה, צרפת, סין ויפן ועוד מדינות רבות.

החזרי מס בגין שהייה בחו
החזרי מס בגין שהייה בחו"ל

החזרי הוצאות עסקיות

עילה נוספת, פופולארית אף יותר לקבלת החזרי מס שונים על השהות עצמה בחול היא החזרי מס בגין הוצאות עבודה. הכלל הבסיסי קובע כי החזר המס יתקבל על הוצאות שהן הכרחיות על מנת לייצר את ההכנסה.

המשמעות של ההטבה היא שניתן לקזז את ההוצאות האלו עם כמויות המס שיש לשלם – מה שיכול אף להוביל להקטנה של מדרגת המס.

לכן, למעשה ההטבה הזו משתלמת בשני אופנים – הן מקבלים החזר על סוגים רבים של הוצאות והן ניתן להוריד את מדרגת המס של ההכנסה ובכך לשלם משמעותית פחות מס.

 

מה ניתן לקזז בתור הוצאה עסקית?

ישנם כללים שונים המסדירים באופן מדויק מה ניתן לקזז ובאיזה אופן, ובפסקה זו יתוארו בעיקר עילות קלאסיות לקיזוז, אשר רוב העובדים בחו"ל מכירים ויש להם צורך בהם:

כרטיסי טיסה ולינה במלון

על מנת לעבוד בחו"ל – יש צורך להגיע לחו"ל וללון. לכן, ניתן לקבל החזרים על כרטיסי טיסה כל עוד הם נעשים במחלקת תיירים או במחלקה העסקית (אפשרויות יוקרתיות יותר מאלו לא יקוזזו באופן מלא, אלא יקוזז המחיר של כרטיס במחלקה העסקית).

באופן דומה, מסבסדים את עלות הלינה במלונות בחו"ל. ככל שמדובר בנסיעה עסקית קצרה יחסית (עד שמונה לילות) – ניתן לקבל החזר מלא של עד מאתיים ושמונים דולר ללילה.

בעוד שאם הנסיעה מתארכת, ההחזר מן היום השמיני ואילך מצטמצם בחצי.

אי אפשר לנצל את ההטבה הזו ליותר מתשעים ימים מידי שנת מס. עם זאת, ניתן לקבל החזר מס חלקי על ימים נוספים במידה ועונים על קריטריונים ספציפיים יותר שמוגדרים בתקנות המס.

 

הוצאות שוטפות

ניתן לקבל הוצאות שוטפות הקשורות בפעילות העסקית הנעשית בחו"ל – טלפון הכולל חבילת שיחות מקומית ושיחות לארץ, שכירת מכונית (החזר מס חלקי – שישים דולר מידי יום שמגלם גם את עלויות הדלק), אירוח של לקוחות, ארוחות עסקיות וכל הוצאה אחרת הקשורה באופן ישיר לנסיעה העסקית.

 

הגשת החזרי מס בדיעבד

מלבד הגשת הטבות המס באופן שוטף מידי שנת מס – דבר שכאמור יכול להוזיל מאוד את השהייה השוטפת במדינה הנוספת שנמצאים בה, קמה אפשרות להגיש החזר מס בעבור הוצאות שהיו בדיעבד לפני מספר שנים.

במסגרת הגשת החזרי המס ניתן לנסות ולקבל ניכוי מס על הוצאות שהיו עד שש שנים אחורה – נסיעות עסקיות, כפל מס או כל עילה אחרת להחזר מס.

יש להגיש את הבקשה על כל שנה בנפרד בצירוף כל האסמכתאות הרלוונטיות (בעיקר חשבוניות שמעידות על ההוצאות השונות).

בדרך זו ניתן לקבל סכומי כסף גדולים מאוד באופן חד פעמי – בנוסף לניכויים השוטפים שמבצעים מידי שנה.

האפשרות הזו כמובן עומדת רק אם לא מימשתם את החזרי המס השונים המגיעים לכם באותן שנות מס.

 

הדרך להגיש בקשה להחזרי מס בעקבות שהייה בחו"ל

על מנת להגיש את הבקשה לקבלת החזרי מס יש למלא את כל פרטי ההחזר במסגרת הדוח השנתי שמוגש לרשויות המס. כאשר מפרטים את ההוצאות השונות יש לעשות זאת בצירוף קבלות וחשבוניות המעידות על נכונות הפרטים שמולאו בדוח.

בנוסף, יש להוסיף לדוח צ'ק מבוטל שמראה את הנכונות של פרטי חשבון הבנק המוצהרים (להראות שזהו חשבון הבנק של מבקש הניכוי). לאחר שהבקשה תיבחן על ידי רשויות המס הכסף יועבר על חשבון הבנק שפרטיו מולאו.

 

תכנון מס

כפי שניתן להבין – מדובר על החזרי מס שיכולים להשפיע באופן משמעותי על מאזן ההוצאות וההכנסות והגשה נכונה של הפרטים השונים לרשויות המס יכולה להוביל להחזרי מס משמעותיים. לכן, במידה ולא יודעים האם ניתן לנכות הוצאה כזו או אחרת – כדאי לברר זאת מראש, טרם ההגשה.

 

החזרי מס בגין שהייה בחו"ל – סיכום

השהות בחו"ל יכולה לגרור איתה הוצאות רבות אם לא יודעים כיצד להתנהל איתה באופן הנכון ביותר לפי דיני המס, שמעמידים בפני השוהים בחו"ל למטרות עסקיות זכויות רבות המבוטאות בהחזרי מס.

בהתאם, התנהלות נכונה יכולה להוביל לחיסכון משמעותי מידי חודש.

האפשרויות להחזרי מס נמצאות בעיקרן בשני מקומות – קבלת החזרי מס באמצעות האמנה למניעת כפל מיסוי והגשת בקשות להחזרי מס בעקבות הוצאות עסקיות שוטפות.

כאשר מוגשת הבקשה יש לעשות זאת בצירוף כל המסמכים המעידים על נכונות הפרטים המוצהרים. לגשת בקשה ובירור החזר מס פנו אלינו ונדאג לכם!

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון