בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת

אם יש לכם ילד נטול יכולת או בעל מוגבלות שאתם מסייעים ומלווים באופן שוטף, חשוב שתדעו שבאפשרותכם להגיש בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת ולקבל בחזרה את הסכום ששולם ביתר. מי זכאי להחזר המס וכיצד דורשים אותו? כל הפרטים במאמר זה.

 

גובה זיכוי המס בגין קרובים נטולי יכולת

עובדים שהינם תושבי ישראל ויש להם או לבני זוגם ילד נטול יכולת, קטין או בגיר, זכאים לקבל הטבת מס עבור אחת ממשכורות ההורים אם הם נשואים/ ידועים בציבור או שתי המשכורות כאשר ההורים פרודים ואינם מנהלים משק בית משותף. אם על פי החוק ישנם אח או אחות המשמשים כאפוטרופוסים (בהליך התמנות חוקי), הזכאות להטבת המס תעבור אליהם.

הטבת המס הניתנת היא של שתי נקודות זיכוי בשנה עבור כל קרוב נטול יכולת. כך למשל, אם ישנו זוג הורים ששניים מילדיו מוגדרים כנטולי יכולת, הם יקבלו את ההטבה עבור כל אחד מילדיהם כך שבמצטבר מדובר בארבע נקודות זיכוי בשנה.

 

כמה שווה נקודת זיכוי במס?

נכון לשנת 2021, עומד שוויה של נקודת זיכוי אחת במס על סך 218 ₪ ועד 2,616 ₪ בשנה. בהינתן שתי נקודות, מדובר בהטבה של 5,232 ₪ בחבות המס השנתית. אם הטבה זו לא ניתנה במסגרת כל או חלק משש השנים האחרונות, ניתן יהיה לדרוש החזר מס שעשוי להגיע במצטבר גם לעשרות אלפי שקלים.

 

הגדרת קרוב נטול יכולת

המונח "נטול יכולת" מציין אנשים הסובלים מבעיה תפקודית בגין פציעה, מחלה או מצב נפשי. ישנם מצבים רבים שבהם נטול היכולת זקוק לטיפול ולסיוע שוטפים או להשגחה מלאה, מה שבפועל מטיל על בני המשפחה להתמודד עם תקופה בלתי פשוטה (לעתים גם קבועה לכל החיים) הכוללת את ההשגחה והטיפול בקרוב וכמובן את מחייתו על כל אספקט כלכלי המשתמע מכך.

 

קריטריונים מזכים ושאינם מזכים בהטבת המס

הזכאות להטבת מס בגין קרוב נטול יכולת עד גיל 18 ניתנת עבור אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

  • עיוורות שנקבעה על ידי רופא עיניים
  • מוגבלות שכלית התפתחותית שנקבעה על ידי מומחה להתפתחות הילד או נוירולוג
  • שיתוק באחת הגפיים או העדר אחת הגפיים (כריתה, לידה ללא אחת הגפיים) שנקבעה על ידי מומחה להתפתחות הילד או נוירולוג
  • עיכוב התפתחותי כתוצאה מלקות למידה חמורה, כפי שנקבע על ידי וועדת השמה במסגרת החינוך המיוחד
  • זכאות לגמלת ילד נכה (די בקיומה של הזכאות כדי לקבל את הטבת המס)

הזכאות להטבת מס בגין קרוב נטול יכולת אחרי גיל 18 ניתנת עבור אחד או יותר מהקריטריונים הבאים:

  • דרגת אי כושר השתכרות מעבודה קבועה בשיעור של 74% לפחות
  • אבחנה מאחד התנאים המזכים שפורטו קודם לכן כמו עיוורות, שיתוק, מוגבלות שכלית התפתחותית
  • "סמוך לשולחן הוריו" – מונח המציין את העובדה שהבגיר לא יצא מחזקת ההורים, או שמתגורר בדיור בקהילה/ הוסטל.
    אם אותו בגיר נישא לבן/בת זוג שגם הם מוגדרים כנטולי יכולת, פקיד השומה יוכל לקבוע שגם מצב כזה נחשב סמוך לשולחן הוריו.
  • הכנסה אישית שאינה עולה על 170,000 שקלים בשנה, או 272,000 שקלים במקרה של מחייה זוגית.

מלבד לתנאים המזכים, ישנם גם מספר תנאים השוללים את הזכאות:

  • קבלת זיכוי מס בגין הוצאות על החזקת הקרוב במוסד
  • הכנסות מעל לגובה של 170,000 שקלים בשנה או 272,000 שקלים בשנה לשני בני זוג

חשוב להבהיר שהזכאות להטבת המס לא מתחדשת אוטומטית, למעט מקרים שמוגדרים כמזכים אוטומטית במס הכנסה. ולכן יש לעדכן משנה לשנה את רשויות המס בנוגע להטבה זו, כאשר העדיפות היא לעדכון בתחילת כל חודש ינואר.

בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת
בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת

הגשת בקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת

טופס 116א'

על מנת לקבל את הטבת המס יש למלא את טופס מס הכנסה מספר 116א' שעניינו הוא "בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת".

לבקשה זו יש לצרף את כל המסמכים שנוגעים למוגבלות הקיימת, לרבות תעודה רפואית רלוונטית לנטולי יכולת עקב מצב רפואי, שימולא על ידי רופא מומחה שביצע את אבחנת המוגבלות.

אם הבקשה למשל תוגש עבור קרוב נטול יכולת עיוור, תעודת העיוור שברשותכם תספיק.

 

טופס 127

התעודה הרפואית הנדרשת היא למעשה טופס מס הכנסה 127 שכוללת אבחנה ברורה ומדויקת לגבי מצבו של נטול היכולת וכתובה בשפה העברית בלבד. על גבי הטופס יש לציין את תאריך האבחנה. בנוסף, יש צורך בצירוף הפניה מוועדת השמה למסגרת החינוך המיוחד (גן או כיתה בבית הספר לחינוך מיוחד או רגיל).

 

טופס 116

אם מדובר בילד עד כיתה ח' כולל, יש לצרף גם אישור ממנהל/ת הגן או בית הספר שבו הילד לומד ובו המנהל/ת מצהיר/ה כי מדובר במסגרת לחינוך המיוחד שהותאמה לילד לאור הפנית וועדת ההשמה. בנוסף, עובדים שכירים יצטרכו למלא ולצרף גם את טופס 116.

את הבקשה על כל מסמכיה יש להגיש לפקיד שומת מס בסניף מס הכנסה המקומי. ניתן לעשות זאת פיזית או באופן מקוון.

אם ישנה זכאות לקבלת ההטבה באופן רטרואקטיבי, ניתן להגיש בקשה להחזר מס עבור כל אחת מהשנים שבהן מתקיימת זכאות וזאת עד שש השנים האחרונות. כך, אם אתם מגישים את הבקשה בשנת 2021 תוכלו לדרוש בזיכוי המס משנת 2015 ואילך.

שימו לב שכל שנת זכאות דורשת בקשה נפרדת ולכן יש למלא את טופס החזר המס או הבקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת ולצרף אליה רק את המסמכים הרלוונטיים לאותה השנה המבוקשת.

 

כדאי לפעול עצמאית או מול יועץ מס?

כמובן שאת הבקשה לזיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת ניתן למלא ולהגיש לבד, מה שדורש כמובן בירוקרטיה וניירת רבה, מילוי מדויק של כל אחת מהבקשות ובדיקה מקדימה של הזכאות על כל התנאים והתקנות שנקבעו במס הכנסה.

לא פעם מתעוררות שאלות בנוגע לתנאים המזכים או העמידה על "סף" הקריטריונים המזכים שעשויה להעמיד את הזכאות בסימן שאלה ולכן במקרה כזה רצוי לפנות לגורם מומחה כמו יועץ מס, שיסייע לכם להגיש את הבקשה ולקבל את זכויותיכם.

במקרים רבים יועץ המס יגלה על סיבות מזכות נוספות שעשויות להגדיל את זיכוי המס המתקבל ולהעמיד את גובה הזכויות על סכום גבוה יותר משמעותית.

מלבד הדיוק בהגשת הבקשה ועמידה מלאה בכל התנאים מראש, הסיוע בהגשת הבקשה חוסך משמעותית בזמן ובבירוקרטיה ולעתים עשוי גם לקצר את תהליכי הבדיקה של הבקשה מצד פקיד השומה וקבלת הכספים שמגיעים לכם.

 

ניצול מיטבי של הטבת המס

שתי נקודות הזיכוי שמגיעות בגין הקרוב נטול היכולת מתקבלות עבור אחת ממשכורות ההורים ולכן מומלץ לתבוע את ההחזר מהמשכורת הגבוהה יותר. ניתן לקבל את ההחזר במס באופן רטרואקטיבי עבור שש השנים האחרונות כאמור, מיום הולדת הילד או מהיום שניתנה עבורו אבחנה וזאת בתוספת הצמדה וריבית.

תוכלו לפנות לחברה מקצועית בנושא שתוכל להסדיר עבורכם את הזכויות בתמורה לעמלה מהסכום שיוחזר לכם ממס הכנסה.

 

פנו אלינו ונשמח לסייע בנושא

אם גיליתם רק לאחרונה על זכאותכם להטבה או החזר מס בגין קרוב נטול יכולת, או שאתם לא יודעים כיצד לפעול במדויק על מנת לקבל אותם, אנו באינדיגו נשמח לעמוד לרשותכם וללוות אתכם באופן מקצועי ובלתי מתפשר עד למיצוי כל ההחזר שמגיע לכם.

הניסיון שלנו והצוות המקצועי הכולל יועצי מס, כלכלנים, מחלקה ייחודית להחזרי מס בקרב שכירים ועוד יספקו לכם ייעוץ והכוונה וכמובן את מלוא הכספים שמגיעים לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון