החזר מס משלמי מזונות

מספר בני הזוג המתגרשים בישראל עולה מדי שנה, ומשכך, רבים נתקלים בקושי כלכלי שאינו פשוט. בעבור אלו, אשר מעוניינים להחזיר מעט הוצאות, נספר כי עומדת לכם הטבת מס משמעותית, אשר יכולה לחסוך לכם מאות שקלים בשנה. החזר מס משלמי מזונות – בואו נתחיל. 

 

גירושין בישראל – במגמת עלייה

סטטיסטיקת הגירושין בישראל אינה מחמיאה כלל וכלל. במהלך השנים האחרונות, למעט שנת 2020, היא שנת הקורונה, ניתן לראות גידול משמעותי בשיעור הזוגות המתגרשים בישראל.

בשנת 2019, עמד מספר הזוגות המתגרשים בבתי דין על כ – 11,465 אלף זוגות, עלייה של 3% מהשנה הקודמת. לאור העובדה כי נתון זה אינו כולל ידועים בציבור אשר מפרקים את החבילה, וזוגות שאינם יהודים, ניתן להניח כי המספרים גדולים מכך.

 

גירושין – לא פעולה קלה

כפי שניתן להניח, פירוק חיי נישואין ומשפחה אינה פעולה אשר מקלה על בני הזוג. מעבר למעבר לחיים עצמאיים, אשר מותירים חלל ריק בבית המגורים, לא פעם עולה קושי כלכלי משמעותי, שכן נטל פרנסת הבית נופל על מפרנס יחיד.

מעבר לצורך בבית מגורים נוסף, לא פעם בני זוג לשעבר קורסים תחת הנטל הכלכלי, בעיקר בשל תשלומים שונים, ובראשם תשלומי המזונות החודשיים, אשר מקשים על ההתמודדות הכלכלית.

 

מדינת ישראל באקט סוציאלי – נקודות זיכוי למשלמי מזונות

ככל שאתם נמנים על בני הזוג, אשר משלמים מדי חודש דמי מזונות, אנו שמחים לעדכן כי ישנו אפיק להקלה על הקושי הכלכלי עמו אתם נתקלים. אחת מהקבוצות המוגדרות כזכאיות לקבלת נקודות זיכוי, אשר יסייעו לכם, לכל הפחות עם תשלומי מס הכנסה החודשיים.

 

אז מהן נקודות זיכוי, ומתי יוכל לזכות להן משלם מזונות?

נקודות זיכוי – ההסבר המלא

נכון לשנת 2021, נקודת זיכוי מעניקה ניכוי של 2,616 שקלים בשנה, הם 218 שקלים בחודש, משיעור המס שמוטל על היחיד לשלם. ככלל, ישנן סיבות רבות ומגוונות לקבל נקודות זיכוי.

ראשית, יקבל כל אזרח ישראלי 2.25 נקודות זיכוי אך בשל היותו תושב ישראלי. נקודה נוספת, המוכרת בפי רבים, היא נקודת הזיכוי המוענקת לאחר השחרור מהשירות הצבאי.

 

גולת הכותרת – נקודת הזיכוי למשלמי מזונות

ככל שבן זוג, שזה עתה התגרש, משלם מדי חודש מזונות, הוא יזכה לקבלת הטבה באפיק של נקודת זיכוי, בשיעור שלא יעלה על נקודה אחת. שיעור ההטבה ייקבע בהתאם להיקף תשלום המזונות, וכן בהתאם להשתתפות בן הזוג בכלכלת הילדים.

נציין לעניין זה כי ההטבה האמורה עומדת גם לבני זוג אשר התחתנו בשנית. נציין, כמו כן, כי נקודת הזיכוי תעמוד לבני הזוג הגרושים גם במצב בו דמי המזונות אינם מהווים מזונות ילדים, אלא מזונות אישה.

 

דוגמה מספרית – יוסי הזכאי

יוסי התגרש בשנת 2020. החל מיום הגירושין, שילם יוסי דמי מזונות באופן קבוע לגרושתו. היות ויוסי לא ידע אודות נקודת הזיכוי לה הוא זכאי, שילם יוסי מס הכנסה כרגיל, בשיעור העומד על 5,000 שקלים בחודש, הם 60,000 שקלים בשנה.

אולם, לאור נקודת המס העומדת לזכותו של יוסי, יהא עליו לשלם כ – 4,784 שקלים מדי חודש, מה שיקים לו זכאות להחזר בשיעור של 2,616 שקלים.

החזר מס משלמי מזונות
החזר מס משלמי מזונות

רוצו להחזר – הסיבות שבגינן עליכם לבדוק את זכאותכם

ככל שאתם נמצאים תחת הסטטוס גרוש/ה, ולא ידעתם אודות נקודת הזיכוי העומדת לכם, סביר להניח כי אתם זכאים לקבלת החזר מס. אולם, סביר להניח כי חלקכם יחשבו כי 2,618 שקלים אינם שווים את המאמץ. בעבור אלו, נציג 2 סיבות עיקריות, לרוץ ולדרוש את כספכם בחזרה.

 

מעל לכל – רטרואקטיביות

בהתאם לדיני ההתיישנות הישראליים, המעניקים 7 שנים במסגרת תקופת ההתיישנות, פועלת רשות המיסים. משכך, אלו אשר ראו כי שילמו לאורך שנים מס ביתר, יהיו זכאים להגשת בקשה הן בגין שנת המס הנוכחית, והן בגין 6 שנות המס שקדמו לה.

משכך, ככל שנחזור לדוגמה של יוסי, ונקבע כי הוא גרוש המשלם מזונות החל משנת 2015, יזכה יוסי לקבלת החזר בסך של 18,312 שקלים.

 

לא פחות חשוב – הריבית בצד הסכום

מעבר לשנות ההתיישנות, אותן מעניקה רשות המיסים, הכסף גורר בצידו ריבית. בשל ערך הכסף, בגינו אנו משלמים ריבית בעת נטילת הלוואות מהבנקים השונים, מגיע הכסף כאשר בצדו ריבית של 4%. לכאורה לא מדובר על כסף רב, אך תוך התחשבות בשיעורי הריבית דריבית, ניתן להניח כי מדובר על תוספת די נאה לסכום שצוין לעיל.

 

אפיק הפעולה העצמאי – והבעיה בו

ככל שגיליתם כי אתם זכאים לקבלת החזר מס, יהא עליכם להמציא מספר טפסים. ראשית, יהא עליכם למלא טופס 135, טופס בקשת החזר מס, לצד טופס 106, הפורס את כלל התקבולים שקיבלתם מהמעסיק בשנה מסוימת.

מעבר לטפסים אלו, יהא עליכם להגיש הסכם מזונות לרשויות המס, לשם הוכחת הסטטוס גרוש. נציין כי גם באם מדובר על בני זוג פרודים ניתן יהא לקבל את ההטבה, זאת על ידי הגשת תצהיר אישי, המאשרר את חייהם הנפרדים של בני הזוג, על גבי טופס 4440.

 

לא בנקל – רשויות המס והאזרח הקטן

בין שלל לחצי החיים, ובעיקר בשל הקושי הכלכלי שפוקד את הגרוש משלם המזונות, ניתן להניח כי אין לאלו פנאי, במרבית המקרים, לעסוק בנושא האמור. הסחבת הבירוקרטית, לצד הצורך בהמצאת המסמכים ובהתנהלות אל מול הרשות, אינה פשוטה בעבור כל אדם.

 

ההמלצה העיקרית

משכך, ההמלצה העיקרית היא פנייה אל חברת אינדיגו פיננסים, אשר תוכל לסייע לכם בשני אפיקים. ראשית, ההתנהלות מול אינדיגו היא ישירה וצמודה, ואינה נגמרת לאחר הגשת הטפסים, אלא נמשכת עד לקבלת הכסף בחשבון.

שנית, מומחיותם והכירותם של נציגי החברה אל מול הרשויות, תאפשר להם לדאוג לקבלת כל הכסף, ללא חוסרים, בזמן מהיר ככל הניתן ומבלי צורך בערעורים על החלטות הרשות.

 

אל תפספסו – סיבות נוספות לזכאות להחזר מס משלמי מזונות

מעבר לזכאותכם, כמשלמי מזונות גרושים, לנקודות זיכוי, עולות מספר נקודות נוספות, בגינן תוכלו להיות זכאים לקבלת החזר מס.

 

משמורת משותפת

ככל שאורח החיים אותו אתם, בני הזוג הגרושים, מנהלים עם ילדיכם, הוא של משמורת משותפת, תוכלו להיות זכאים לקבלת נקודות זיכוי נוספות.

כאמור, ככל שאין הורה המוגדר כמשמורן, דבר המוביל לחלוקת זמנם של הילדים בין שני ההורים, יזכו כל אחד מההורים לנקודת זיכוי אחת.

נציין כי לעניין הטבה זו, לא יקבלו שני ההורים את ההטבה מכוח אותה עילה, אלא עילות נפרדות – מפרנס עיקרי במשפחה חד הורית, וכן נקודת זיכוי בגין השתתפות בגידול הילדים.

 

לסיכום – הורים גרושים והחזרי מס

לאור שיעור הגירושין העולה בישראל, עולה שיעור הזכאים להחזר מס בגין היעדר שימוש בנקודות זיכוי. שימוש מושכל בזכאות זו, תוכל לדאוג לקבלת החזר בשיעור די גבוהה. ככל שאינכם מעוניינים להתרוצץ ולהזיע בשביל הכספים האמורים, פנו אלינו, ונדאג שתקבלו אותם מהר ככל הניתן.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות: 

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון