החזר מס לנכים

אדם בעל נכות מודע לקשיים אשר יכולים להתגבש בחייו בשל הנכות. אולם, מתוך הכרה זו, לנכים מגיעים זכויות רבות, בהן פטור מתשלום מס. למי מגיעה הזכות ומה ניתן לעשות לשם קבלת החזר? החזר מס לנכים – המדריך המלא

 

נכות – קושי יומיומי

בעלי נכות, בין אם שכלית או פיזית, ובין אם מולדת או לנגררת, נתקלים בבעיות רבות במהלך חייהם. החל ממגבלה בתחומי התעסוקה אליהם יכולים לפנות קשיי לימוד, וכלה בקשיים בחיי היומיום.

בגין כלל הקשיים האמורים ורבים נוספים, החליטה המדינה להעניק לנכים שורת הטבות, אשר נועדו להקל על הקשיים האמורים. בין היתר, זכאים אלו לתשלום מס רכישה מופחת, בעת רכישת דירה, תגי חניה והקלות נוספות.

 

הגמול לענייננו – פטור מתשלום מס

בין כלל ההטבות השונות הניתנות לנכים, אשר תוארו לעיל, מצוי הסדר פטור ממס הכנסה. על פי ההסדר שנקבע בסעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, אלו אשר נקבעה להם נכות, מטעם הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, ששיעורה עולה על 90%, יהיו זכאים לפטור מלא מתשלום מס הכנסה.

 

לא רק מס הכנסה – הסדר החזר מס לנכים

מעבר להסדר שצוין לעיל, בגינו יזכו נכים לפטור מלא מתשלום מס, אלו זכאים להחזרי מס בגין רכישות שונות. בין היתר, אלו יזכו לקבלת החזר מס לנכים בגין רכישת ציוד בסיסי לבית, דוגמת שואב אבק, מייבש כביסה ודוד שמש, ואף חלק מרהיטי המותרות, דוגמת מערכת סטריאו.

כמו כן, נציין כי עבור עיוורים, ישנו הסדר המאפשר קבלת החזר מס בגין רכישת אמצעים המיועדים להקלה על התמודדות עם ליקוי, דומת צג ברייל, מכשירי הגדלת כתב במכשירים אלקטרוניים וכו'.

 

ריבוי נכויות – נוסחת החישוב

בניגוד לחשיבה האינטואיטיבית, ריבוי נכויות, למעט מוגבלות גפיים, אינן נבחנות בצורה מצטברת. במילים אחרות, אדם שלו נכות של 80% בגין פגיעה אחת, ונכות של 15% בגין אירוע שני, לא יזכה ל – 95% נכות.

לשם בחינת שיעור הנכות לו יזכה האדם בדוגמה, יהא עלינו להשתמש בנוסחה הבאה:

אחוז הנכות הכולל = אחוז הנכות הנמוך X (אחוז הנכות הגבוה – 100) + אחוז הנכות הגבוה.

משכך, בעת בחינת הדוגמה לעיל, נראה כי שיעור הנכות אותו יקבל האדם יעמוד על 83%.

 

התנאים לקבלת ההטבה

אומנם לעיל דובר על שיעור הנכות אותו יש לקבל לשם קבלת הנכות, אולם, לשם הסדר, נצביע על ארבעת התנאים בהם יש לעמוד לשם קבלת ההטבה המדוברת.

ראשית, יש לוודא כי לנישום, בעל אחוזי הנכות, הכנסה שבגינה הוא חייב במס. שנית, יש לוודא כי הנכות הרפואית שנקבעה לו, על ידי הוועדה, מגיעה לכדי 90%. לעניין זה נציין כי לאור העובדה בו מדיניות רשות המסים קובעת כי יש לעגל כלפי מעלה את אחוזי הנכות, די להגיע לשיעור נכות בוועדה העומד על 89.1%.

שלישית, יש לוודא כי הנכות נקבעה לתקופה שאורכה, לכל הפחות, הוא 185 ימים, וכי היא נקבעה מכוח אחד מהחוקי הנכות הקבועים כמזכים (בהם חוק הנכים (תגמולים ושיקום); חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה; חוק הביטוח הלאומי ועוד).

 

לאחר קבלת ההכרה – הליך מימוש הזכאות

ככל שאדם קיבל את שיעור הנכות שצוין לעיל מטעם הביטוח הלאומי, וברצונו לממש את זכאותו, יהא עליו להגיש טופס 1516, לצד פרוטוקול הוועדה הרפואית, המאששת את קביעת אחוזי הנכות, לפקיד השומה הקרוב לביתו. אולם, לא פעם, לא יהא די בדבר זה.

 

הבעיה העיקרית – הזמן עד לקבלת ההכרה

הבעיה העיקרית שעולה לעניין זה הינה לגבי פרק הזמן שבין הפגיעה, שהובילה לנכות, ועד לקבלת הכרה כנכה מטעם הוועדה. על פי רוב, יהא מדובר על פרק זמן ממושך, אשר במהלכו, תוטל חבות מס משמעותית, על אדם שבפועל אמור להיות זכאי לה.

בעבור מקרים כאלו, ורבים נוספים, קיים אפיק החזר המס.

החזר מס לנכים
החזר מס לנכים

החזר מס לנכים – מבוא למתחיל

החזר מס הינה פעולה פשוטה, אותה יכול לבצע כל אזרח, אפילו באופן עצמאי. ככלל, ביצוע הליך החזר מס לנכים מאפשר לנישום לקבל את הכספים אותם שילם בעבר לרשויות המס, תחת היותו בעל הנכות.

לשם קבלת הכספים האמורים, יהא על הנישום להגיש לידי פקיד השומה הקרוב לביתו טופס 135, בצירוף כלל הטפסים שצוינו לעיל בהליך מימוש הזכות. לקבלת הכספים האמורים משמעות רבה, זאת על רקע המדיניות אותה נוקטת רשויות המס ביחס להחזרי מס.

 

נקודה ראשונה – רטרואקטיביות

כאמור לעיל, ניתן לקבל את כספי מס ההכנסה ששולמו על ידי הנישום בעל נכות, באופן רטרואקטיבי. התשלום האמור יעניק לנישום את כלל הכספים ששילם הן בשנת המס בה הוא מגיש את הבקשה, והן לכל אורך 6 השנים שקדמו לה.

משכך, נישום אשר קיבל את ההכרה בו כנכה בשנת 2021, יהא זכאי לקבל החזר בגין כלל הכספים ששילם לרשויות המס החל משנת 2015.

 

לא רק רטרואקטיביות – הריבית בצד ההחזר

בנוסף לנתון שצוין לעיל, אודות משך הזמן תקופת התשלום בגינה ניתן לקבל החזר מס לנכים, עולה נושא הריבית. בדומה לנטילת הלוואה, בה על נוטל ההלוואה לשלם ריבית בשל ערך הכסף, גם במקרה זה, לכסף יש ערך, והדבר לא נעלם מעיני רשויות המס.

משכך, כלל הכספים אשר מגיעים לנישום שהוכר כנכה, יקבלו תוספת של ריבית בשיעור 4%. משכך, מדובר על מהלך כלכלי כדאי לכל הדעות.

 

לשם הימנעות מהסחבת – פנו לאינדיגו פיננסים

אינדיגו פיננסים הינה חברת ייעוץ המס המובילה בתחום. בשל העובדה עובדי החברה הינם מומחים שונים לענייני מס, החל מהפן המשפטי וכלה בפן החשבונאי, אינדיגו תוכל להעניק פתרון לקבלת הכספים במהירות ויעילות, תוך שמירת שקט נפשי מקסימלי בקרב הנישום.

 

כך זה עובד – על הליך ההחזר באינדיגו פיננסים

ראשית, לאחר יצירת הקשר, תבצעו שיחה עם אחד הנציגים המומחים מטעם אינדיגו. לאחר שיחה קצרה, ינתח הנציג את היתכנות זכאותכם. ככל נמצאתם זכאים ברמת סבירות גבוהה, אינדיגו יעבדו לשם איתור ואיסוף כלל המסמכים והדוחות הרלוונטיים לנושא, ויגישו את אלו עבורכם, בכפוף לייפוי כוח שתעניקו לחברה.

לאלו מכם שחוששים, אל דאגה. הקשר עם אינדיגו פיננסים אינו מתמצה במועד הגשת הטפסים, ואלו ישמרו על קשר צמוד עד לקבלת הכספים בחשבון הבנק.

 

החזר מס לנכים – על רגל אחת

כפי שראינו, חיים תחת נכות יכולים להיות לא פשוטים כלל. מתוך הכרה זו, המדינה מעניקה לנכים הטבות שונות, בהן פטור מלא מתשלום מס הכנסה. ככל אשר שילמתם מס בשל אי ידיעה, או לחילופין, ככל שהינכם מעוניינים לקבל החזר מס בגין תשלומים שבוצעו בעבר, פנו אל אינדיגו, לקבלת כספים מהירה ושקט נפשי.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

5/5 - (12 votes)
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון