החזרי מס משוק ההון

כמות המשקיעים בשוק ההון – אחת הדרכים הטובות והנפוצות ביותר כיום להרוויח סכומי כסף יפים ותשואות נאות – רק גדלה משנה לשנה, זאת בין היתר בעידוד המדינה שמעוניינת להגדיל ככל שניתן את כמות המשקיעים בשוק.

בהתאם, אחת מההטבות שניתנת, ולא רבים יודעים עליה היא קבלתם של החזרי מס משוק ההון.

 

במאמר יוסבר באילו מקרים ניתן לקבל את הטבת המס, מה שוויה וכיצד ניתן לממש אותה – כל זאת במטרה להרוויח כמה שיותר ולנצל את ההטבות החוקיות הניתנות.

שימוש נכון בכלי של החזר המס משוק ההון – בייחוד במגפת הקורונה – מהווה עוד דחיפה קטנה להגדלת היציבות הכלכלית של התא המשפחתי וכלי נוסף להקטנת ההפסדים אשר נוצרו בשוק ההון והובילו לחוסר יציבות מסוימת.

 

הדרך לקביעת שיעור המיסים על השקעות בשוק ההון

קביעת שיעור המיסים על הרווחים שמתקבלים בשוק ההון הוא מעט מורכבת ורבים לא יודעים כיצד ניתן לחשב אותה. באופן הפשוט ביותר, רווחי ההשקעה בשוק ההון נחשבים בתור רווחי הון – מקור הכנסה שמחויב במס הכנסה.

לכן, המיסים שמשלמים מבוססים על כמות הרווחים מההשקעה בשוק ההון ולא מכמות ההשקעה עצמה (לעומת סוגים אחרים של מיסים כמו מס רכישה במקרקעין).

לאחר שמנקים את כמות הרווח מההשקעה עצמה (מחסירים את הסכום המושקע בסכום המורווח ונשארים עם ההפרש – הרווח של ההשקעה), יש לחשב את מחירו הריאלי.

החישוב של המחיר הריאלי של ההשקעה נעשה באמצעות מדד המחירים לצרכן. לכן, לאחר שיש את הרווח יש לנקות ממנו את אחוזי מדד המחירים לצרכן (של תקופת ההשקעה) ומן הסכום שמתקבל יש לנכות עשרים וחמישה אחוזים בתור מס רווחי הון.

עם זאת, כידוע, בשוק ההון לא תמיד מרוויחים אלא גם מפסידים – למעשה, ניתן להגיד בביטחון מוחלט שלצד כל עליות ישנן ירידות ולרוב גם רווחים גדולים שנגרפים בשוק ההון מלווים בהפסדים מהשקעות כאלו ואחרות.

התוצאה היא שהרווח הנקי שנוצר מההשקעה בשוק ההון והרווח שנוצר מכל מכירה אינם בהכרח זהים – שכן לצד הרווחים השוטפים מן המניות ישנם גם הפסדים שנוצרים במניות אחרות.

לכאורה, המס המשולם צריך להיות על כל הרווחים.

 

היכולת לקזז

משום שכפי שניתן לראות – ישנו פער בין הרווח הנקי ובין הרווח מכל מכירה – קמה אפשרות חדשה יחסית (החל משנת אלפיים ושתיים עשרה) לקזז את ההפסדים משוק ההון יחד עם הרווחים משוק ההון ורק על סכום הרווח הנקי לשלם את המס.

המשמעות של האפשרות הזו היא אדירה – משלמים על מגמת הרווח הכללית שיש לכם בשוק ההון, ובכך ניתן לחסוך אלפי שקלים (ואף יותר עם משקיעים סכומים גדולים מאוד במניות השונות בשוק ההון) ולקזז במידת מה את ההפסדים שנחלתם בהשקעות פחות מוצלחות.

הלכה למעשה, האפשרות הזו מתקנת עוול – שכן באמצעות עבודה נכונה עם כלי זה של החזרי מס – משלמים מיסים רק על הרווח הריאלי שלכם מההשקעות בשוק ההון, דבר שכמובן מעודד להמשיך ולהשקיע יותר בשוק, ואף לקחת סיכונים מושכלים.

באופן כללי, הרפורמה שנערכה בחוק, שמאפשרת לכל אחד להגיש את הבקשה להחזר מרשויות המס, למעשה משרתת אוכלוסייה אחת שלא יכלה לעשות זאת קודם – השכירים.

בעוד שהעצמאים ממילא מגישים לרשויות המס מידי שנה את דוח הרווחים שלהם – ובו הם כוללים בין היתר את ההשקעות שלהם בשוק ההון, השכירים לא יכלו לעשות זאת.

החזרי מס משוק ההון
החזרי מס משוק ההון

שווי החזרי מס משוק ההון

כפי שניתן להבין, השווי של ההחזר הזה יכול להיות גדול מאוד אך הוא מאוד אינדיבידואלי ותלוי בתיק ההשקעות של כל אחד וביחס שבין הרווחים וההפסדים במרכיבים השונים של התיק. למשל, שנה שבה ישנן עליות גדולות וירידות גדולות, יכולה להוביל לכך שסכום המס שכן ישולם יהיה קטן מאוד.

באופן כללי, מדובר בהטבה מאוד משתלמת שכן כך או כך לרוב ישנם הפסדים בגודל כזה או אחר בשוק ההון ולכן תמיד פעולה נכונה עם ההחזר יכולה להוביל להקטנת סכום המס שיש לשלם.

לעיתים, כמובן, מדובר בהטבה משמעותית ביותר.

 

הדרך בה ניתן לקבל את ההחזר

באופן דומה לנהלים הדרושים על מנת לקבל החזר מס – יש להגיש טפסים שונים שכוללים אסמכתאות לטענות. הגשת המסמכים האלו היא זו שקובעת מה יהיה שיעור החזר המס ולכן יש להגיש אותם באופן מסודר.

על מנת להגיש את החזר המס, יש להגיש על כך דוח לרשויות המס. מדובר על טופס 867 – שניתן להוציא על ידי הבנק. הדוח שמוצא על ידי הבנק כולל פירוט על הפעילות של מושא הדוח בשוק ההון במספר מישורים שונים.

ראשית, ישנו ריכוז של כל המסחר שנעשה בניירות ערך – זאת לצד פירוט של רווחים והפסדים מכל פעולת מסחר. שנית, ישנו פירוט על קניין פיננסי נוסף שלא ניתן לסחור בו במסגרת שוק ההון ולבסוף עולים הרווחים השונים שיש למושא הדוח מריביות על החזקת ניירות ערך ודיבידנדים במידה וישנם.

לאחר קבלת הטופס מהבנק – יש להגיש אותו לרשויות המס ולחכות לעדכון באשר לסטטוס של הבקשה. משום שמדובר על טופס שפורט על ידי הבנק והוא כולל מידע רשמי ומאומת – מדובר בהחזר מס שמאוד פשוט באופן יחסי לקבל, והוא כאמור, יכול להיות משמעותי ביותר.

 

רק עכשיו גיליתי שאני זכאי! האם אפשר להגיש גם על העבר?

אחד הדברים שמעסיקים רבים אשר מגלים שיש להם זכאות להחזרי מס בסכומים גדולים – הוא האם ניתן לקבל את החזרי המס גם באופן רטרואקטיבי על הרווחים המקוזזים מהמסחר בשוק ההון.

התשובה הפשוטה היא – כן, אפשר לעשות את זה.

ניתן להגיש לרשויות המס בקשה להחזר מס באופן רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה – ובכך לקבל בחזרה את המיסים הנוספים ששולמו שלא לצורך.

את הבקשה להחזר רטרואקטיבי יש להגיש על כל שנה מהשש באופן נפרד.

כל בקשה כאמור צריכה להיות לפי הנהלים שפורטו קודם לכן במאמר. כל טופס שמוגש יכלול את המידע שמפרט בסוף מהם הרווחים וההפסדים מן המסחר בשוק ההון – ובהתאם ניתן יהיה לקבל את הפער בין המיסים ששולמו בפועל לבין המיסים שצריך היה לשלם אילו היה מגיש את הטופס בזמן.

 

הערכת שווי של ההחזר

במצבים בהם מדובר על סכומים גדולים שניתן לקבל באמצעות החזר המס – כדאי לערוך אומדן סכום טרם הגשת המסמכים לרשויות המס על מנת להבין באיזה סכומי כסף מדובר. במקביל, לאחר קבלת ההחזר – כדאי לוודא שלא הייתה טעות מסוימת של גביית יתר מצד רשויות המס.

 

סיכום

האפשרות לקבל החזר מס משוק ההון באמצעות קיזוז ההפסדים מסך הרווחים היא אפשרות חשובה מאוד שלא ידועה מספיק לקהל הרחב של המשקיעים בשוק ההון.

מדובר בהטבה ששוויה רב – בייחוד בשנה כמו שנת הקורונה שבה המשק ידע טלטלות רבות. למרות שאופן החישוב של המיסוי המוטל על שוק ההון יכול להיות מורכב – אין סיבה להירתע מכך.

לכן, כדאי מאוד לגשת לבנק שלכם, לבקש את הטופס ולהגיש את כל הדרוש לרשויות המס – ואם לא עשיתם את זה בשנים הקודמות – אז להגיש גם באופן רטרואקטיבי על מנת לממש את הזכות שלכם לקבל את ההחזר.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון