החזר מס לגמלאים

לאחר שנים של עבודה, הגעתם לתקופה השקטה, בה אתם יכולים לעשות בכספיכם כאוות נפשכם, מבוקר עד ליל. אולם, רבים לא יודעים זאת, אך בשל היותכם בני הגיל השלישי, אתם זכאים לקבל פטורים שונים ממס, ומשכך, ייתכן כי אתם זכאים להחזר מס בשווי עשרות אלפי שקלים! החזר מס לגמלאים, מתחילים.

 

החזר מס לגמלאים – היבט כללי

גיל הפנסיה – המנוחה לה ייחלתם

כפי שכולנו מבינים עם הגעתנו לבגרות, עבודה היא מרכז חיינו, או לכל הפחות, של מרבית תושבי העולם.

העבודה מהווה מוקד התנועה העיקרי שלנו, ובישראל נתון זה מקבל משנה תוקף, שכן בהתאם לדו"ח ה – OECD לשנת 2018, עולה כי ישראל ממוקמת במקום ה – 7 מבין המדינות החברות בארגון, עם סך של 40.6 שעות עבודה בשבוע, עבור עובד ממוצע.

 

שכר עבודה – מס הכנסה

במהלך שנות העבודה, מרבית הישראלים כבר הכירו ונודעו לחובת המס המוטלת עליהם, היא חובת תשלום מס הכנסה לרשות המיסים, אשר נובעת בשל הכנסותינו משכר עבודה. תשלום מס זה מגיע לצד חובות מס נוספות הקיימות לאזרח הישראלי, בהן מס רווח הון, מס שבח ועוד רבים.

 

במהלך שנות העבודה – החזר מס מסיבות שונות

כפי שעולה מאתר זה בשורה ארוכה של מאמרים, לאזרחי ישראל לא פעם עולה זכאות לקבלת החזר מס לגמלאים. החזרים אלו עולים בעיקר משתי סיבות. האחת, חוסר מודעות לזכאות לנקודות זיכוי ממס הכנסה, אשר מאפשרות חיסכון משמעותי בתשלום המס, ומגיעות לתושבים שונים ממגוון סיבות, בהן לימודים אקדמאים, שירות צבאי, הורות ועוד.

 

הסיבה השנייה לזכאות

הסיבה השנייה לזכאות האמורה נובעת מחוסר האחידות בין אופן חישוב חבות המס לגבייה בפועל. בעוד שיעור המס בו חייב אדם נקבע בסוף שנת מס, הגבייה מתבצעת מדי חודש. משכך, החלפת מקום עבודה, המביא לשינוי שיעור השכר, הפסקה זמנית של תעסוקה וכן סיבות נוספות, מביאות לזכאויות שונות.

 

יצאתם לגמלאות? – אתם זכאים להטבות!

מעבר לסיבות שצוינו לעיל, ובפרט בעבור אוכלוסיית הגמלאים, עולה סיבה נוספת לזכאות להחזר מס. בעבור אלו אשר יצאו לפנסיה, ומקבלים קצבה חודשית, קיימת שורת הטבות שונות, אשר מאפשרת חיסכון משמעותי בתשלום מס.

חוסר המודעות של פנסיונרים רבים להטבות האמורות מקים, לא פעם, זכאות להחזר מס בשיעור משמעותי. אז מהן הסיבות לזכאות להחזר מס, וכיצד ניתן לקבלו?

החזר מס לגמלאים
החזר מס לגמלאים

החזר מס לגמלאים – מה קובע החוק?

על פי הוראות פקודת מס הכנסה (סעיף 9א), עובד אשר יצא לגמלאות החל משנת 2016 ועד לשנת 2019, זכאי לקבלת פטור מתשלום מס, בשיעור העולה לכדי 49% מהתקרה המזכה. בעבור אלו אשר יצאו לפנסיה החל משנת 2020 (ועד לשנת 2024), חל הסדר פטור מטיב יותר, אשר מאפשר פטור בשיעור העומד על 52%.

במספרים, הפטור מתשלום מס עומד נכון לשנת 2020 על כ – 4,425 שקלים. אז איך זה משפיע עלינו?

 

אז כמה כסף זה באמת חוסך לי? דוגמה מספרית

הכירו את דוד, אשר בשנת 2020 יצא לגמלאות לאחר שנים של עבודה. דוד, בכל חודש, זוכה לקבל קצבה חודשית העומדת על 10,000 שקלים. לכאורה, שיעור ההכנסה האמור יביא לחבות מס בשיעור הנע סביב 2,000 שקלים בחודש, אך הסדר הפטור מוכיח כי ניתן לחסוך באופן משמעותי בתשלום המס.

בהתאם להוראות החוק, תחילה, נפחית כ – 4,425 שקלים מהסכום בגינו יחויב דוד במס. משכך, דוד ישלם מס אך ורק בגין הכנסה של 5,575 שקלים, הוא מס בשיעור של 570 שקלים. בחישוב פשוט, ניתן לראות כי שיעור ההפחתה האמור יביא לחיסכון שעולה על 50,000 שקלים בשנה!

 

להישאר עם יד על הדופק – עליית שיעור הפטור

בהתאם לנקודה שצוינה לעיל, אודות עליית שיעור הפטור שניתן בשנים האחרונות, יש הישאר מעודכנים בכל שנה. הסדר הפטור הקיים, אשר כאמור עומד על 52%, נקבע עד לשנת 2024. לאחר שנה זו, צפוי שיעור הפטור לעלות פעם נוספת, ולעמוד על סך של 67%.

משכך, יש לשים לב שאינכם משלמים מס ביתר, ולבדוק את זכאותכם אחת לכמה שנים עבור החזר מס לגמלאים, כפי שיוסבר בהמשך.

 

לא רק בגין הקצבה החודשית – הטבות נוספות עבור גמלאים

מעבר להסדר שפורט לעיל, ישנן סיבות רבות בגינן זכאים בני הגיל השלישי, אשר יצאו לגמלאות, לקבלת החזרי מס. הסיבה העיקרית לאלו היא העובדה לפנסיונרים ניתנות הטבות מיסוי מקיפות, אשר נועדו לאפשר להם להנות מכספם בערוב ימיהם.

 

מס רווח הון – משלמים פחות

כפי שרובנו יודעים, שיעור מס רווח ההון המוטל על האזרח הישראלי הממוצע עומד על סך של 25%. אולם, עבור בני הגיל השלישי, קיים הסדר מופחת, אשר מטיל חבות מס רווח הון בשיעור נמוך יותר מאשר על האזרח הצעיר. לעניין זה, יזכו אלו אשר נבעו להם רווחים שונים, בעיקר מהשקעות בשוק ההון, בשיעור מופחת.

 

אז מהו שיעור מס רווח ההון המוטל על גמלאים?

להלן טבלה קצרה, אשר תסכם את שיעורי המס המוטלים על פנסיונרים לעניין מס רווח הון. נציין כי מדובר על מס מדורג, המקביל בחישוב למס הכנסה:

שיעור הכנסה שיעור מס לתשלום
74,880 – 0 שקלים בשנה 10%
107,400 – 74,880 שקלים בשנה 14%
172,320 – 107,400 20%
172,320 שקלים בשנה ומעלה 25%

 

יציאה מהבית – מצבי החזר נוספים

בנוסף לכל האמור לעיל, ניתן לקבל מס בגין מעבר של הפורש ממקום מגוריו. ראשית, ככל שנמכרה דירת מגוריו של הפורש, זאת לשם מעבר למגורים בבית אבות, יהא זכאי הפורש הטרי לפטור מתשלום מס שבח.

כמו כן, ככל שבוצע מעבר של הפורש למוסד סיעודי, לשם טיפול מסור ויעיל יותר בו, ניתן יהא לקבל שורה של החזרי מס נוספים.

 

לא סיימנו – מצבים נוספים בהם יוכל לקבל גמלאי החזר מס

נציין כי שורת הטבות המס אשר ניתנת לגמלאים היא ארוכה, ואינה נכנסת בהכרח תחת כותרת על. משכך, גמלאים יהיו זכאים לקבלת הטבות מס בשורה של מקרים נוספים, בהם שינו במצבו המשפחתי, פרישה בשל נכות, אבטלה של בן או בת זוגו ושורת מצבים נוספים.

משכך, ובשל שלל המצבים בהם יהיו זכאים גמלאים לקבלת החזר מס לגמלאים, מומלץ לפנות למומחים בתחום, אשר יסייעו לכם לקבל את כספיכם במהירות וביעילות.

 

הפעולה העצמאית – הבעייתיות הגלומה בה

בהתאם לכל פעולה אל מול רשויות המס, ניתן להגיש בקשה, באופן עצמאי, לקבלת החזרים. מילוי טופס 161ד, היא בקשה לקיבוע זכויות המס של הפורש, לצד הגשת טופס 867 (אשר נועד באופן ייעודי לקבלת החזרים בגין תשלום מס רווח הון) מאפשר קבלת הכספים.

אולם, לאור העובדה שהתנהלות אל מול הבירוקרטי אינה תמיד קלה, לצד קשיים שונים שיכולים לעלות לבני הגיל השלישי בנוגע להחזרי מס, בהם קשיים בהשגת המסמכים והתנהלות שאינה בלתי אמצעית, יכולה להוביל לקושי בקבלת הכספים.

 

הפתרון – פנייה לאינדיגו פיננסים

המומחים של אינדיגו יוכלו לסייע לקבל את הכספים במהירות האפשרית, תוך הענקת שקט נפשי מוחלט לפורשים הטריים. לאחר שיחה קצרה עם אחד מנציגי החברה, תבחן הסבירות לזכאותכם להחזר. ככל שזו עומדת לכם, יפעלו המומחים של אינדיגו כדי להעביר אליכם את הכספים במהירות האפשרית.

 

ריבית רטרואקטיבית – פנו עוד היום

נקודה אחת, בטרם נסיים, היא בעניין הריבית הרטרואקטיביות. ככל שמגיע לכם החזר מס לגמלאים, תזכו לקבל את כלל הכספים ששולמו ביתר לאורך 6 השנים האחרונות, בריבית של 4%. אז למה אתם מחכים?

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את השאלון לחישוב החזר מס צפוי
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון