פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית

ניתן לקבל פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית או הסובלים ממחלה קשה בהתאם לתנאים שנקבעו לכך. באילו מקרים הבקשה לפטור מסובכת ומצריכה טיפול קפדני יותר? במאמר זה נפרט בנוגע לתנאים הנדרשים לקבלת הפטור ולגבי פרטים חשובים לפני הגשת הבקשה.

 

הקדמה לעניין שיטת הפטור במס הכנסה

פקודת מס הכנסה קובעת את גביית מס הכנסה ומנוהלת על ידי שיטה פרוגרסיבית. על פי שיטה זו, כל אדם משלם מיסים בהתאם לגובה ההכנסות שלו, כך שמי שהכנסתו גבוהה יותר, ישלם מס גבוה יותר.

בנוסף מבדילה הפקודה בין הכנסות מיגיעה אישית – כלומר הכנסות מעבודה, לבין הכנסות אחרות, כמו קצבת הנכות. כאשר אדם מסוים מקבל פטור ממס הכנסה, הוא יקבל אותו בהתאם לתקרה המתעדכנת מידי שנה, שמתייחסת בנפרד להכנסות מיגיעה אישית ושאינן מיגיעה אישית.

על פי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה, כל אדם בעל נכות רפואית או עיוורון שנכותו היא בשיעור 100% או בשיעור של 90% כאשר ישנם מספר ליקויים, הרי שישנו פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית. פטור המס חל על הכנסות מיגיעה אישית, כלומר הכנסות מעבודה בעיקרן אך לא רק.

פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית

ההכנסות מיגיעה אישית מתייחסות גם לקצבאות ממעסיק (פנסיה תקציבית למשל), קצבאות מקופת גמל המשולמת לאורך תקופה של 5 שנים או יותר, קצבת אובדן כושר עבודה, קצבה מהמוסד לביטוח הלאומי, מענקי פרישה וכל סכום שהתקבל בעקבות היוון אחת מהקצבאות הללו.

כמו כן, אדם זכאי לפטור שמשכיר נכס במשך עשור לפחות ולאורך תקופה זו הדבר היווה את הכנסתו מיגיעה אישית, החוק יחשיב גם את ההכנסה מאותה הדירה בפטור מס.

 

מיהם בעלי נכות רפואית?

נכות רפואית מזכה בפטור מס ככל שמתקיימים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • קיים עיוורון או ליקוי ראייה
  • נקבעה נכות צמיתה של 100% בגין ליקוי רפואי יחיד
  • נקבעה נכות רפואית משוקללת בשיעור 90% בגין מספר ליקויים רפואיים וזאת למשך 185 ימים לפחות.

 

פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית – קביעת הנכות משליכה על תקופת הפטור ממס

  • בעלי נכות רפואית שנקבעה להם נכות לפרק זמן של 365 ימים ויותר, יקבלו פטור מס על הכנסה מיגיעה אישית עד לתקרה של 73,650 שקלים בשנה.
  • בעלי נכות רפואית שנקבעה להם נכות לפרק זמן של 185-364 ימים, יקבלו פטור ממס על הכנסה מיגיעה אישית עד לתקרה של 614,400 ₪.
  • בעלי נכות רפואית של 90% ומעלה שניתנה למשך 185 ימים או פחות, לא מעמידה זכאות לפטור ממס הכנסה כלל.

הנתונים מעודכנים לשנת 2021. יש לבדוק את התקרה המעודכנת עם תחילת שנת 2022.

 

פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית
פטור ממס הכנסה – בעלי נכות רפואית

אופן הגשת הבקשה לפטור מס

יש לפנות ללשכה באזור המגורים, יחד עם שובר אגרה משולם על סך 659 שקלים. תשלום זה הוא עבור הוועדה הרפואית שתתקיים במוסד לביטוח הלאומי והיא זו שתקבע את הנכות הרפואית של התובע. וועדות אלו פועלות מטעם מס הכנסה ולכן נצמדות לתקנותיו.

טרם הגשת הבקשה, יש לוודא שהתיעוד הרפואי מצביע על כל ליקוי רפואי קיים לרבות מועדי ההתגבשות של כל ליקוי. הוועדה לא תקיים דיון בנוגע לליקויים רפואיים שאין להם תיעוד רפואי ושלא צוינו בבקשה.

בנוסף, תתקיים וועדה אחרת לכל ליקוי, שבראשה עומד מומחה רפואי מתאים. לפיכך אדם שסובל ממספר ליקויים רפואיים, יצטרך להתייצב לוועדות נפרדות ולהיבדק על ידי כמה רופאים שונים.

 

החמרת מצב רפואי והגשת ערר

בעלי נכות רפואית שלא הגיעו למעמד הפטור ממס, רשאים לערער על קביעת הוועדה הרפואית בתוך 45 ימים ממתן ההחלטה. בקשת הערר כרוכה בתשלום אגרה נוספת בסכום של 950 שקלים.

כמו כן, אם התרחשה החמרה במצב הרפואי, ניתן להגיש פנייה להתייצבות בפני וועדה נוספת. התנאי לכך הוא שחלפה לפחות חצי שנה מקבלת ההחלטה הקודמת.

 

פטור ממס הכנסה לעיוורים ולקויי ראייה

מי שברשותם תעודת עיוור זכאים לפטור מס עד לתקרה הקבועה בחוק. עיוורים פטורים גם מהתייצבות בוועדה רפואית לעניין הפטור וכל שעליהם לעשות הוא לשגר בקשה מתאימה ולצרף אליה את צילום תעודת העיוור.

לקויי ראייה זכאים גם הם לפטור ממס, אם כי לא בכל מקרה הם יקבלו תעודת עיוור. אם נקבע כי:

  • קיים היעדר מוחלט של הראייה באור וגם בחושך
  • ישנו צמצום בשדה הראייה שבו זווית הראייה היא של 20 מעלות לכל היותר בעין הבריאה, לרבות באמצעות משקפיים.

 

פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית עקב מחלת לב

מחלות לב מתייחסות לבעלי נכות רפואית בכל הדרגות, שכן הן יכולות להגיע לנכות משוקללת של 90%, נכות של 100% רק בגין מחלת לב קשה (אוטם שריר הלב למשל) וכן ל-0% במקרים של לחץ דם גבוה או עודף כולסטרול. כמובן שכאשר קיימת מחלה לבבית קשה (דלקת חריפה בקרום או שריר הלב, אוטם שריר הלב, מפרצת אב העורקים ועוד) היא מזכה ב-100% נכות ומכוחה יש פטור מס.

 

פטור מס הכנסה לחולי סוכרת

חולים בסוכרת עשויים להימצא זכאים לפטור, אך רק במספר תנאים המבטאים התפתחות חמורה או מסובכת של המחלה. בפרט מתייחסת האבחנה לחולים שנוטלים אינסולין.

חולים שיש להם סיבוך אחד ומעלה ממחלת הסוכרת באיברים הבאים: מערכת העצבים, עיניים, כלי דם וכליות ובחומרה של 30% ויותר, צפויים לקבל אחוזי נכות גבוהים (בדרך כלל בין 70%-100%) ומכוחם לקבל פטור ממס הכנסה.

 

פטור מס לחולים במחלות הדם

חולים שסובלים ממחלת הדם וממחלות נלוות עשויים להגיע לשקלול 90% ולקבל פטור מס. חולים במחלות הדם הבאות: מיאלופיברוזיס, תסמונת מיאלודיספלסטית, תרומבוציטופניה, נויטרופנית, אנמיה כרונית הכוללת עירויי דם קבועים או כשל חיסוני נרכש בדרגה חמורה עד סיעודית יקבלו 100% נכות רפואית.

 

פטור ממס הכנסה למחלות מעיים

קרוהן וקוליטיס הן מחלות דלקתיות שפוגעות במעיים ומערכת העיכול וכן באיברים רבים נוספים. הפרעות בתפקודי מעיים המלווים באנמיה חריפה, חום, ירידה בחלבוני דם, בצקות, פציעות, צורך באשפוז או בניתוח ועד חוסר יכולת לכל פעולה לרבות ריתוק למיטה או צורך בסיעוד מעניקים 100% נכות רפואית ממנה נובע פטור מס הכנסה.

 

פטור מס הכנסה במקרה של אירוע מוחי

אירועים מוחיים גורמים למגבלות והפרעות תפקודיות רבות, כמו ירידה בתנועות הגוף והדיבור, חוסר יכולת תקשור תקינה ועוד. ככל שמדובר במקרה שבו הפגיעה הרפואית והתפקודית חמורה יותר, כך יינתנו 100% נכות או 90% נכות משוקללת המזכים בפטור מס.

 

פטור ממס הכנסה – בעלי נכות רפואית החולים באלצהיימר או דמנציה

דמנציה בדרגה חמורה מהווה מצב של תשישות נפש ונקבעים לה 100% נכות רפואית. מצב זה מאופיין בפגיעה בזיכרון, יכולת השיפוט, הזיהוי, התמצאות במקום ובזמן, קושי בביצוע מטלות ובתפקוד, קושי שפתי ותקשורתי, קשיים בחשיבה ועוד.

ככל שישנם ליקויים קוגניטיביים או ליקוי התנהגותי שנסובים סביב הדמנציה (למשל שינויים דרסטיים במצב הרוח), כך צפויה להינתן 100% נכות רפואית המקנה פטור ממס הכנסה.

חברת אינדיגו פיננסים מתמחה בייעוץ ותחשיבי מס לרבות קבלת החזרי מס, טיפול בבקשות לפטור מס ותכנון מס מקצועיים.

משרדנו מעמיד לרשותכם צוות מקצועי מוסמך המורכב מיועצי מס, רואי חשבון, עורכי דין, סוכני ביטוח וצוות איכותי שיסייעו לכם בקבלת פטור ממס הכנסה לבעלי נכות רפואית ובדיקת יתר הזכויות שמגיעות לכם במס הכנסה. צרו עמנו קשר ונשמח לסייע גם לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון