טפסים להחזר מס / טופס החזר מס

אולי טפסים להחזר מס נשמעים כמו בירוקרטיה אינסופית אך לא כך המצב.

אם סכום המיסים ששילמתם במהלך השנה גבוה יותר מהסכום אותו הייתם צריכים לשלם בפועל – מגיעים לכם החזרי מס! אז מה עושים?

ממלאים מספר טפסים, מעבירים אותם לבדיקת רשות המיסים וסביר להניח שמקבלים אלפי שקלים בחזרה.

המדריך מלא להגשת הבקשה נמצא ממש כאן:

 

לפני הגשת הבקשה, עליכם לאסוף טפסים להחזר מס

לפני שאתם ניגשים לתהליך בירוקרטי, כלומר תהליך שדורש איסוף מסמכים ואישורים, עליכם לוודא שאתם מבינים מה נדרש מכם לעשות.

במקרה של הגשת בקשה להחזר מס, עליכם לדעת כי ניתן להגיש את הבקשה באופן מהיר וקל דרך האינטרנט, דרך אתר רשות המיסים.

עליכם להוריד טופס החזר מס מאתר רשות המיסים ולצרף טפסים נוספים, מיד נרחיב על סוגי הטפסים.

במילים אחרות, לפני שתגישו את הבקשה, וודאו שמילאתם את הבקשה כמו שצריך ושלא חסר לכם דבר.

ניתן לצרף את הטפסים בקלות, תוכלו לצרף קובץ מהמחשב ואם יש לכם דף נייר, תוכלו לסרוק או לצלם אותו וגם כן להוסיף אותו במהירות.

 

 

מי יכול להגיש בקשה להחזר מס?

בישראל, החזר מס הוא החזר שמקבלים ממס הכנסה או ממע"מ כאשר ישנם יתרות בתשלומים או כאשר הוצגו הוצאות שמוכיחות שהמס ששולם היה גבוה מדי.
הנה מקרים בהם ניתן להגיש בקשה להחזר מס:

  1. מס הכנסה: אם אתם עובדים שכירים או עצמאיים ושילמתם יותר מס מאשר היה עליכם לשלם, בין אם בגין תשלומים יתר או בגין הכרת הוצאות שלא הוכרו במקור, תוכלו להגיש בקשה להחזר מס.
  2. מע"מ: אם אתם בעל עסק שרשום למע"מ ויש לכם יתרה של מע"מ בגין קניות שעשיתם לעסק (כלומר, שילמתם יותר מע"מ על קניות מאשר גביתם מלקוחות), תוכלו להגיש בקשה להחזר המע"מ.
  3. אנשים שעברו לישראל: עולים חדשים ותושבים חוזרים יכולים להיות זכאים לפטורים ולהנחות מס. אם הם שילמו מסים בלא דעת על הזכאות שלהם, הם יכולים להגיש בקשה להחזר.
  4. תיירים: תיירים שקנו מוצרים בישראל וייצאו אותם מחוץ למדינה יכולים להגיש בקשה להחזר מע"מ בתחנות המיועדות לכך בשדה התעופה ובגבולות.

 

כדי להגיש בקשה להחזר מס, יש להגיש את כל המסמכים הרלוונטיים לרשות המסים או למשרד האוצר, לפי המקרה.
מומלץ להיות מעודכן בחוקים ובהוראות הרשות המסים ולשקול להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס לפני הגשת בקשה בגין טופס החזר מס.

 

מי צריך למלא טופס החזר מס לשכירים?

כל שכיר שרוצה להגיש בקשת החזרי מס הכנסה, צריך למלא את הטופס. החזרי מס מתקבלים כאשר סכום המס המצטבר ששילמתם לאורך השנה גבוה יותר מהסכום אותו הייתם צריכים לשלם בפועל.
רבים שואלים איך מצב כזה קורה. מאחר ובמדינת ישראל חישוב המס הקובע נערך רק ששנת המס מסתיימת אך בפועל יש הורדה של תשלומי מס בכל חודש, יש פערים. חישוב המס נקבע לפי מדרגות מס ולפי הטבות מס שמקנות הנחה בתשלום המס.

 

אילו טפסים להחזר מס יש להגיש?

אז איזה טפסים צריך להחזר מס בדיוק? כאן תמצאו את כל המסמכים שאתם צריכים כדי להריץ את הבקשה.

שימו לב שבקשה שחסרים לה פרטים או טפסים תאלץ אתם להשלים אותם עד למועד מסוים, אחרת הבקשה תידחה.

ולכן מומלץ שלא לשכוח פרטים מאחור ולוודא שיש לכם הכל עוד לפני שתגישו:

  • טופס החזר מס

בעצם זהו טופס הבקשה להחזר, את הטופס הזה ניתן להוריד דרך אתר רשות המיסים.

אם אתם עצמאיים עליכם להוריד טופס מספר 1301 ולצרף אותו לדו"ח השנתי ואם אתם שכירים, עליכם לצרף טופס החזר מס לשכירים שנקרא גם טופס 135 ולצרף אותו לשאר הטפסים בבקשה.

טופס זה הוא הטופס המשמעותי והחשוב ביותר. כל טעות בו עלולה לעלות לכם בכסף, כלומר סכום החזר נמוך יותר שיוחזר אליכם!

הטופס מכיל מידע ונתונים אישיים עליכם, על בן או בת הזוג שלכם ועל ההכנסות שלכם. מלאו אותו בקפידה ובמידת הצורך פנו לבעל מקצוע, זה שווה את זה.

  • הוכחות על הכנסות

זכרו, סכום המס שיש לשלם לרשות המיסים מחושב לפי גובה ההכנסות השנתי ולפי הטבות מס. כדי לדעת אם מגיע לכם החזר, על רשות המיסים לוודא מה היו ההכנסות שלכם באותה שנת המס.

לכן, רשות המיסים דורשת משכירים לקבל תלושי משכורת מכל מעסיק שעבדתם אצלו בשנת המס או טופס 106, שזה טופס המרכז את התשלומים ששילם עליכם המעסיק.

הנה מספר טפסים שיש לצרף לבקשת ההחזר, לא כל הטפסים רלוונטיים לכולם ויכול להיות שתדרשו לצרף טפסים אחרים:

  1. עליכם למלא טופס החזר מס, טופס 135, זהו דו"ח שנתי מקוצר לשכירים.
    את הטופס ניתן להוריד דרך אתר רשות המיסים. תוכלו לבחור למלא אותו באופן ידני או למלא ולהגיש אותו באופן מקוון.
    בטופס עליכם למלא את הפרטים הבאים:
    – פרטים אישיים עליכם ועל בן או בת הזוג שלכם.
    – פרטי חשבון הבנק שלכם.
    – עליכם למלא את כל ההכנסות שקיבלתם במהלך שנת המס, הכנסות מיגיעה אישית (לדוגמה מעבודה) והכנסות לא מיגיעה אישית (לדוגמה משוק ההון או השכרת דירה).
  2. טופס 106 מהמעסיק. טופס זה הוא טופס המרכז את כל הרכיבים והנתונים של כל המשכורות שקיבל העובד מהמעסיק שלו.
    אם עבדתם ביותר מעבודה אחת, צרפו את כל הטפסים הרלוונטיים, אם אין לכם טופס 106, תלושי המשכורות יתאימו גם כן.
  3. צילום צ'ק מבוטל כדי להראות אסמכתא לרשות המיסים על בעלות חשבון הבנק אליו ישלח ההחזר.
  4. כל טופס או מסמך שמראה כי עליכם לקבל החזר מס. בדרך כלל מדובר על טפסים המהווים הוכחה על עמידה בקריטריונים לקבלת נקודות זיכוי.
    טפסים כמו: תעודת תושב, תעודת לידה, תעודת שחרור מהצבא, תעודה על סיום לימודים אקדמאיים או מקצועיים ועוד.

 

טפסים להחזר מס

 

טפסים נוספים המוכיחים את הזכאות להחזר

כפי שציינו, גובה הטבות המס שאתם זכאים לו משפיע על סכום המס שעליכם לשלם ולכן גם על גובה החזר המס.

כדי שתוכלו לבקש מרשות המיסים החזר מס, עליכם להוכיח כי אכן שילמתם יותר מס, כלומר כי אכן מגיעה לכם הנחה.

זו הסיבה שאתם צריכים להציג מסמכים התומכים בבקשתם ולמלא טפסים להחזר מס כמתבקש.

על כל אחד, שכיר או עצמאי, להמציא טפסים המותאמים לו בהתאם לזכאות שלו.

לדוגמה, אם חייל משוחרר זכאי לנקודות זיכוי (ששוות כסף) והוא לא קיבל אותן ולכן שילם מס גבוה, עליו לצרף לבקשת החזר המס טופס שחרור מהצבא.

דוגמה נוספת, אם אישה ילדה ילד במהלך שנת המס, היא זכאית להטבת מס עבור החלק היחסי של השנה, על מנת לקבל את ההטבה עליה לצרף לבקשה עותק מתעודת הלידה.

 

איך מגישים בקשה דרך טופס החזר מס?

אם אתם שואלים את עצמכם איך להגיש בקשה להחזר מס הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הגשת בקשה להחזר כספי המס העודפים ששילמתם באופן עצמאי.

דרכים להגשת בקשה להחזר מס

  • תוכלו להגיש את הבקשה בדרכים הבאות:
  • דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים. זוהי דרך פשוטה וקלה לתפעול, על מנת להתחבר לאתר יש להזין את פרטי ההתחברות של המערכת הממשלתית.
  • שליחת המסמכים והטפסים דרך הדואר לסניפי רשות המיסים.
  • הגעה פיזית לסניף רשות המיסים אליו אתם משויכים והגשת הבקשה אל פקיד השומה.

הקפידו לשמור עותקים של הטפסים והמסמכים בין אם אתם מגישים את הבקשה דרך האינטרנט וגם אם אתם מגישים אותה פיזית.

 

 

טיפ חשוב – שמרו טפסים לאורך זמן

כמו שיש חובת תשלום מיסים, לכל אזרח יש את הזכות לדרוש את התשלום בחזרה אם קרה מצב בו הוא שילם יותר מיסים.

כדי לממש את הזכות, על האזרחים במדינה לשמור את הניירת החשובה והקריטית לאורך זמן.

קחו טיפ לעתיד. שמרו כל הוצאה שיכולה להיות מוכרת (לדוגמה תרומות) ושמרו כל תלוש משכורת. כיום ניתן לסרוק ולשמור את הטפסים גם באופן דיגיטלי.

 

מידע נוסף שכדאי לדעת על טפסים להחזר מס

רשות המיסים מאפשרת הגשת בקשה להחזרי מס עד 6 שנים רטרואקטיבית.

עבור כל שנת מס צריך להגיש בקשה נפרדת וטופס החזר המס יהיה בהתאם לסטטוס שלכם, שכירים או עצמאיים:

 

איזה טפסים צריך להחזר מס בתור שכירים?

החזר מס הכנסה לשכירים מהווה דו"ח שנתי אשר ימולא על ידי אדם, כאשר כל הכנסותיו והוצאותיו הינם בישראל.

טופס החזר מס לשכירים שיש למלא ולהגיש לרשות המיסים הוא טופס מספר 135,

נקרא גם "דו"ח מקוצר למס הכנסה עבור יחידים המבקשים החזר מס".

 

איזה טפסים צריך להחזר מס בתור עצמאיים?

בתור עצמאיים, טופס החזר המס שיש למלא הוא טופס 1301 ואותו צריך לצרף בעת הגשת הדו"ח השנתי.

 

  • אם אתם רוצים להגיש בקשה להחזר כספים עבור יותר משנה אחת, תצטרכו להגיש בקשה נפרדת עבור כל שנת מס.
    חשוב להוריד ולמלא טופס החזר מס רלוונטי לאותה השנה, חבל שתעשו עבודה כפולה.
  • את החזר המס תקבלו עם תוספת של 4%, תוספת של הפרשי הצמדה וריבית.
  • אם אתם חושבים כי אתם זכאים להחזר מס על השנה הנוכחית והיא עדיין לא הסתיימה, תוכלו לפנות אל המעסיק שלכם בבקשה עבור החזר מס.
    אם שנת המס הסתיימה, הדרך היחידה לקבל את ההחזרים היא רק על ידי פנייה לרשות המיסים.

 

לסיכום, ניתן להגיש בקלות בקשה להחזר מס

בדרך כלל, המקרים אצל שכירים הם פשוטים. הם צריכים לדווח על ההכנסות שלהם (באמצעות תלושים שניתן להשיג יחסית בקלות) ולהציג הוכחות על עמידה בקריטריונים המזכים בנקודות זיכוי (אם אתם זכאים, לא תהיה בעיה להשיג את האישורים האלו).

ברגע שבידיכם טפסים להחזר מס קיימים ומוכנים, ניתן להגיש את הבקשה בקלות דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים.

אם אתם נתקלים בבעיה או בצומת דרכים בנוגע להגשת הבקשה או להשגת טפסים להחזר מס, פנו למומחים.

חברת אינדיגו פיננסים תוכל לעזור לכם להמציא את כל הטפסים הנדרשים, להגיש את הבקשה באופן קל ולזכות אתכם בכספים המגיעים לכם במהירות.

 

שאלות נפוצות בנושא טפסים להחזר מס

האם ניתן להגיש שתי בקשות להחזר מס עבור אותה שנת מס?

כן! אם הגשתם בקשה להחזר מס עבור אותה שנה ומצאתם טופס נוסף (כלומר הוכחה נוספת) המזכה אתכם בהחזר נוסף, תוכלו להגיש בקשה נוספת לתיקון ולהיות זכאים להפרשי הכספים.

 

כמה זמן צריך לשמור תלושי משכורת עבור בקשה להחזר מס?

רשות המיסים מאפשרת הגשת בקשה להחזר מס עד 6 שנים אחורה. צריך להגיש טפסים להחזר מס עבור כל שנת מס בנפרד ולכן אם ברצונכם להגיש בקשה להחזר מס עליכם לשמור את תלושי המשכורת למשך 6 שנים. בכל מקרה מומלץ לשמור העתק מתלושי המשכורת במקום בטוח.

 

אני רוצה להגיש בקשה להחזר מס על הכנסה ששילמתי יתר על המידה. איזה טפסים צריך להחזר מס במקרה הזה?

עליך להגיש את טופס 1301, שבו תפרט את ההכנסות וההוצאות שלך. כמו כן, יתכן שתצטרך לספק את טפסי השכר או כל טופס אחר שיכול להוכיח את הטענות שלך.

 

כשאני מגיש בקשה להחזר מע"מ על רכישות שביצעתי בישראל, איזה טפסים צריך להחזר מס?

עליך להגיש את טופס הבקשה להחזר מע"מ לתיירים, יחד עם קבלות הקנייה. כמו כן, יש להצגת המוצרים בשעת היציאה מהמדינה.

 

אני עולה חדש ושמעתי שיש לי זכאות להחזרים מסוימים. איזה טפסים צריך להחזר מס במקרה של עולים חדשים?

עולים חדשים זכאים להטבות מסוימות. עליך להגיש את טופס Oleh Hadash (עולה חדש) בו תפרט את הזכאות שלך כעולה חדש. כמו כן, יתכן שתצטרך לספק מסמכים נוספים המוכיחים את מעמדך.

 

אם אני רוצה להגיש בקשה להחזר מס על פי הוצאות שלא הוכרו לי במקור, איזה טפסים צריך להחזר מס?

עליך להגיש את טופס 1301, בו תפרט את ההוצאות שלך. יש לצרף לטופס את כל הקבלות והמסמכים הרלוונטיים שמוכיחים את ההוצאות שביצעת.

 

האם עצמאיים צריכים להגיש בקשה להחזר מס כמו שכירים?

לא. עצמאיים יכולים למלא טופס החזר מס לעצמאיים, טופס 1301 ולצרף אותו אל הדו"ח השנתי שהם מגישים למס הכנסה.

 

האם ניתן למלא בקשה להחזר מס באופן עצמאי?

באופן עקרוני ניתן למלא את הבקשה באופן עצמאי אך מאחר והתחום מורכב ולרוב השכירים אין בקיאות מספקת במילוי טופס החזר מס, יש לפנות לאיש מקצוע לעזרה במילוי הבקשה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון